Guest Tureborgaren Posted August 11, 2018 Share Posted August 11, 2018 Att tillägna mig livsstilen med lågkolhydratkost har tagit några år. Det startade 2013 med ett aktivt beslut att sluta äta tillsatt socker. Ett beslut jag genast mådde bra av och aldrig ångrat. Med tiden spädde jag på med att avsluta mina relationer med pasta, bröd, det mesta av frukt. Fem år senare har lågkolhydratkosten blivit min livsstil, och mitt kylskåp har fått ett helt annat innehåll än tidigare. Nu upptäcker jag helt plötsligt att jag irriterar mig stort på alla bloggars LCHF-recept med "låtsas-bröd", tårtor, desserter och snacks. Det finns ju så mycket god, riktig mat att äta utan att behöva fejka det man lämnat bakom sig Och varför dra i sig artificiella sötningsmedel om man bestämt sig för en sockerfri tillvaro, tänker jag? Kanske börjar jag bli en militant lågkolhydratare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 11, 2018 Share Posted August 11, 2018 25 minuter sedan, Tureborgaren sade: Kanske börjar jag bli en militant lågkolhydratare? Du är inte ensam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 Håller helt med! Hela hypen med recept, kokböcker och matlagningsprogram i TV. Hur svårt kan det vara att steka en bit kött och gröpa ur en avokado?! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted August 12, 2018 Popular Post Share Posted August 12, 2018 Jag är inte lika säker som ni andra på att bakande inte har en plats i LCHF. Förra sommaren höll jag nästan på att omvända mina föräldrar (mamma) till LCHF genom att baka alternativt bröd, LCHF-granola mm. De har sina rutiner och har svårt att ändra allt vid hög ålder. Min övertygelse är att det är bättre att äta mindre kolhydrater allmänt än att vara en "renlärig" LCHF:are. Min syster kan inte tänka sig en frukost utan bröd, så jag anser att det är bättre att hon äter LCHF-bröd och för övrigt följer LCHF, än att hon äter enligt SLV:s rekommendationer. Kan man hoppa över bakandet och steka en bit kött och gröpa ur en avocado är det naturligtvis bäst, men bakande kan vara det näst bästa för vissa. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 Det är väldigt många som har svårt att tänka sig en tillvaro utan bröd och att behöva avstå bröd verkar för många vara det största hindret för att prova LCHF. Min man har löst det genom att äta proteinbröd (några gånger i veckan, men allt mer sällan). Proteinbrödet innehåller extra mycket gluten och är inget alternativ för mig (celiaki). Brödberoendet är väldigt utbrett. En smörgås när man är hungrig (dippande blodsocker), en smörgås för att det är nyttigt (fibrer och surdeg), en smörgås för att det är gott eller att för att man har bråttom. Att övertyga någon om att en god, nyttig, mättande smörgås när man har bråttom inte är en bra idé är en tuff uppgift (nästan lika svårt som att övertyga någon om att havregrynsgröt till frukost inte är nyttigt...). Insikten att man inte behöver äta så ofta och att det finns annat som går att fixa snabbt kommer efter ett tag. Däremot har jag också väldigt svårt för alla LCHF-recept på tårtor, efterrätter, snacks och godis... Ja, jag gör avsteg ibland men behöver inte en massa LCHF-recept för att fixa det 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 2 timmar sedan, SGK sade: ...men bakande kan vara det näst bästa för vissa. Jag håller helt med dig. Att ändra en livsstil är ett långt projekt som ofta kräver stegvisa förändringar. Jag som varit godisråtta och smörgås- och pastaätare hela livet är ett exempel på det. Började som tonåring med att baka maränger.... Men jag är så fascinerad av att numera kunna gå förbi godishyllorna och mest känna avsmak. När jag någon enstaka gång äter något med socker i (sociala sammanhang, t ex födelsedagskalas) blir jag yr i huvudet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 Titta på den här videon - det kan vara värre än man tror. Kolla reaktionerna. Kanske bra att visa för de som tycker att bröd/kakor är svåra att avstå. Det är förstås väldigt mycket bättre med Lchf-bakning. Förstår verkligen dina synpunkter SGK. Vi har kommit olika långt i vår strävan att minska kolhydratintaget. För mig är det lättast att i stort sett sluta helt med bakning - jag har varit en väldigt duktig bakare - jag litar inte på att jag inte skulle trilla i gott-bröd-o-kakor-fällan om jag började tillåta mig avsteg. Nu ska jag inte överdriva - jag är inte alltför frestad o det är väldigt skönt. - Mitt glutenfria liv är otroligt mycket bättre - lugn o fin mage och väldigt litet värk pga av förändringen jag gjort. - Blir väldigt less på alla journalister och dietister som tydligen har tagit som sin uppgift att klaga på och försöka "uppfostra" människor som har vänt det Heliga Brödet ryggen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 Just LCHF-bakning var det som fick mig att tappa det för några år sedan. Jag gick inte upp i vikt men vikten stod stilla, och tillslut började jag äta kolhydrater igen. Då gick vikten sakta men säkert upp igen. Nu undviker jag LCHF-bakning så mycket jag kan. Dels är det dyrt och dels är det triggande och får mig att tappa fokus. Jag köpte trots det sötningsmedel för att göra mugcake ibland och så har jag druckit sockerfri cola några gånger i sommar. Nu märker jag av svårigheter att komma in i ketos och det började faktiskt efter att jag köpte sötningsmedlet. Notera att jag inte går upp i vikt men vikten står stilla. Sen läste jag ett gammalt inlägg på Martina Johanssons blogg om hur sötningsmedel förhindrar ketos, tydligen ska den söta smaken lura kroppen att frigöra insulin - trots att det inte påverkar blodsockret. Det hade jag verkligen ingen aning om! Jag trodde att enda risken var att trigga ett sötsug. Så idag är första dagen utan sötningsmedel. Jag har hävt i mig mycket fett och ligger mycket lågt på kolhydrater och lågt på protein. Hoppas att min kropp snart hittar rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 2 timmar sedan, Jojon sade: Jag köpte trots det sötningsmedel för att göra mugcake ibland Vad är "mugcake"..? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 58 minuter sedan, MariaF sade: Vad är "mugcake"..? https://www.dietdoctor.com/se/recept/muggmuffins-med-choklad Mugcake på engelska och på de flesta andra sidor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 Yes! Idag kom jag upp i önskvärda värden. Inte ätit 25g kokos ännu men skrev in det om jag gör det. Fördelningen blir önskvärd oavsett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 Kanske fel tråd att posta detta i dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 Bakning - ja, det är ett svårt område. Min käraste tycker synd om mig ibland, som inte får bröd. Så han bakar åt mig. Jag vet om att jag kan äta hur mycket mackor som helst, även LCHF-bröd med mycket smör...så det gäller att skiva det och frysa in, fortast möjligt. Och sedan njuta en skiva då och då, när jag tycker att det passer. Kakor är värre. Jag skulle gärna vilja ha lite fikabröd någon gang ibland. Det hander att jag fikar på stan med nån kompis och då gör jag avsteg. Baka kakor själv är värre. Då måste jag 1) hitta ett recept som verkar intressant 2) avgöra hur mycket sötning det ska vara I (mycket mindre, men hur mycket mindre?) 3) provsmaka 4) var det värt att spara och frysa in? Det är ju ingen annan som kan äta den kakan... Det blir inte ofta. Och hittar jag något ok recept, så har jag hunnit glömma bort det till nästa gang... 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 12 timmar sedan, Effie sade: Bakning - ja, det är ett svårt område. Min käraste tycker synd om mig ibland, som inte får bröd. Så han bakar åt mig. Jag vet om att jag kan äta hur mycket mackor som helst, även LCHF-bröd med mycket smör...så det gäller att skiva det och frysa in, fortast möjligt. Och sedan njuta en skiva då och då, när jag tycker att det passer. Kakor är värre. Jag skulle gärna vilja ha lite fikabröd någon gang ibland. Det hander att jag fikar på stan med nån kompis och då gör jag avsteg. Baka kakor själv är värre. Då måste jag 1) hitta ett recept som verkar intressant 2) avgöra hur mycket sötning det ska vara I (mycket mindre, men hur mycket mindre?) 3) provsmaka 4) var det värt att spara och frysa in? Det är ju ingen annan som kan äta den kakan... Det blir inte ofta. Och hittar jag något ok recept, så har jag hunnit glömma bort det till nästa gang... Prexis.. jag har förpackningar av mandelmjöl, kokosmjöl, Steviasocker från den tiden de fick kallas för detta, de får lov att vara kvar i mitt skafferi tills de möglar.. och möglar de inte så lär de vara mitt liv ut! Låt han göra en riktig Pumpernickel med surdeg.. på råg, då kan vi prata om bröd som smakar bröd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted October 2, 2018 Share Posted October 2, 2018 Konstgjorda sötningsmedel har visat sig ge skador på tarmbakterier hos möss. https://www.nordicnutritioncouncil.com/artificiella-sotningsmedel-giftiga-tarmbakterier/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts