evabsthlm Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 Hej jag dricker en grön drink till frukost med ca 2dl Proviva utan tillsatt socker 5.4% kolhydrater Liten bit banan. Har provat utan bananen med det blir inte lika gott. Ca 1 msk kokosolja Resten är massor av ingefära. Grönkål och spenat. Min fråga är blir det för mycket kolhydrater? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post HannaNord76 Posted August 15, 2018 Popular Post Share Posted August 15, 2018 18 minuter sedan, evabsthlm sade: Hej jag dricker en grön drink till frukost med ca 2dl Proviva utan tillsatt socker 5.4% kolhydrater Liten bit banan. Har provat utan bananen med det blir inte lika gott. Ca 1 msk kokosolja Resten är massor av ingefära. Grönkål och spenat. Min fråga är blir det för mycket kolhydrater? Hej, jag tipsar vidare om kostbevakningen.se, där skriver man in råvaran och mängden och får veta precis. Sedan är det upp till dig själv att avgöra om det är ok enligt dina kostmål. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 Välkommen till forumet, evabsthlm! Mängden kolhydrater är ju individuell så det beror lite på vad du vill med din morgondricka? Har du inställningen att du vill gå ner i vikt är Proviva och banan normalt inte att rekommendera men dricker du Provivan för att din mage mår bra av den och du egentligen inte behöver gå ner i vikt, så kan det vara helt okej om du är ganska strikt i övrigt. Det kommer sannolikt öka ditt blodsocker en del vilket kan skapa sug efter en stund när sockret svänger. Vill du veta hur mycket kolhydrater just din drink ger kan Kostbevakningen eller någon annan sådan tjänst vara värdefull. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 1 timme sedan, evabsthlm sade: Hej jag dricker en grön drink till frukost med ca 2dl Proviva utan tillsatt socker 5.4% kolhydrater Liten bit banan. Har provat utan bananen med det blir inte lika gott. Ca 1 msk kokosolja Resten är massor av ingefära. Grönkål och spenat. Min fråga är blir det för mycket kolhydrater? Troligen inte! Iallafall nästa steg att testa är ägg o bacon, dvs inte i en smothie.. utan som frukost! Steget därefter är MBC, dvs bara kaffe med cocosfett, dvs det är då litta ett knep för att inte bryta fettförbräningen från nattens dvala. Steg nummer tre är att hoppa frukosten och vänta tills lunch, det kallas då för 16:8.. eventuellt bara kaffe utan fett. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 Jag har nyligen testat fryst zucchini i smoothie. Blev förvånansvärt krämigt och gott. Keto Brownie Batter Smoothie https://ketodietapp.com/Blog/lchf/keto-brownie-batter-smoothie Olssons universum Svalkande smoothie med fryst zucchini Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 Många vill ha ett lågt och stabilt blodsocker, vilket medför minimal utsöndring av insulin. Då funkar inte din smoothie, men däremot ägg & bacon eller rester från din LCHF-middag. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted August 15, 2018 Popular Post Share Posted August 15, 2018 Välkommen till forumet. Din Smoothie kan säkert vara bra och nyttig ... men vill man äta LCHF blir det nog alldeles för många kolhydrater... så fundera på om du vill äta LCHF eller kanske bara en kost med relativt lite kolhydrater. Om du är intresserad av LCHF är Kostdoktorns 2 veckors utmaning ett bra sätt att få en känsla för vad man kan äta. https://www.dietdoctor.com/se/lchf/kom-igang 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 Den intressanta frågan för viktnedgång och hungerkontroll är hur den påverkar ditt insulin och då är inte bara kolhydratinnehållet relevant utan också om det smakar sött och om det finns vassleprotein i den. Redan när kroppen smakar/luktar på nåt sött så tryckt insulinpumpen igång för att vara beredd och vassle har visat sig leda till produktion av oproportionerligt mycket insulin. Enligt min mening ska smoothies bestå av vatten, citron, MCTolja, gurkmeja och gröna blad och användas som detox. Om man vill få näring, insulin/hungerkontroll och energi så ska man nog äta en annan sorts frukost (se tips ovan) eller vänta till lunch. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts