Magnus P Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 Hej, Jag har via Werlab tagit en massa prover och när jag fick tillbaka provsvaren så var mina kolesterolvärden helt åt h-e. Läkaren har kommenterat att värdena ser så pass höga ut så att jag bör diskutera det vidare med min allmänläkare. Nu har jag träffat min allmänläkare som inte kunde svara på vad jag borde göra, eller inte göra för att förbättra värdena. Mina värden är följande, och med referensvärdena inom parentes: P-Apolipoprotein A1 (1,04-2,02 g/L) 1,04 P-Apolipoprotein B (0,66-1,33 g/L) 1,69 P-Apo B/Apo A1(kvot) (<1) 1,6 fP-Triglycerid (0,45-2,6 mmol/L) 0,85 P-Kolesterol (3,3-6,9 mmol/L) 7 P-HDL-kolesterol (0,8-2,1 mmol/L) 1,1 fP-LDL-kolesterol (1,4-4,7 mmol/L) 5,5 Jag är 43 år gammal. Löptränar regelbundet och ska springa årets tredje marathon nu i helgen. Är 175 cm lång och väger 71 kg. Knappast överviktig och känner inte att det heller kan bero på att jag tränar för lite. Jag äter sedan flera år en ganska strikt LCHF, där fettintaget helst inte kommer från bacon och grädde utan snarare från avokado, paranötter och lax. Har en 24-timmars fasta varje söndag till måndag. Generellt unnar jag mig möjligen lite för mycket rödvin. Mina föräldrar har (än så länge) inte några hjärt- och kärlrelaterade sjukdomar. Äter jag helt fel mat, eller bör jag träna ännu mer? Finns det något annat som kan påverka? Eller är det helt enkelt så att värdena blir höga av LCHF-kost och det är inget jag behöver oroa mig för? Vad tror ni? Med vänliga hälsningar, Magnus 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 En första, enkel reflektion: Ja, det finns ett statistiskt samband mellan högre Apo-kvot och förhöjd risk för hjärt-kärlsjukdom. Men det är inte Apo-kvoten som orsakar hjärtinfarkt eller stroke. Inte heller kolesterol och knappast triglyceriderna. Det avgörande för om man får en hjärt-kärlsjukdom eller inte är andra faktorer, som inte är så lätta att mäta med en analys av ett blodprov. Och i frågan om hur en hjärtinfarkt uppkommer och vad som är den underliggande orsaken, har forskarna fortfarande delade meningar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 Just nu, Magnus Possman sade: "Eller är det helt enkelt så att värdena blir höga av LCHF-kost och det är inget jag behöver oroa mig för? Vad tror ni? Med vänliga hälsningar, Magnus" Jag kan rekommendera bloggen Fet Hälsa Och Skön Musik, av Mats Lindgren, han skriver alltid om detta ämne som Du nu funderar på Loberg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 Jag ska inte uttala mig om apolipokvoter, för det kan jag inte ett smack om. Resten vet jag väl bara det jag last på nätet, så ta det med en nypa salt. Jag har ingen medicinsk utbildning. Triglyceriderna är bra, mycket bra. Totalkolesterol är inte intressant I sig. Totalkolesterol/HDL ska vara <6, det är ok; bra om det är <5 och mycket bra om det är <4. (se kostdoktorns sida om kolesterol). Blir värdena högre av LCHF? Det jag har uppfattat, genom att ha last manga inlägg på nätet, är att de gärna går upp I början, är som högst efter ett halvår, nio månader, för att sedan sjunka igen och ofta bli battre än innan. Det gäller manga. Och är kolesterolet intressant? Tja, jag vet ju inte säkert. En möjlighet, som jag tycker verkar rimlig, är ju att kolesterolet, som behövs för att reparera cellerna, är högt för att det finns mycket att reparera pga inflammationer. Då är det ju inte bra om det är högt, men åtgärden borde vara att åtgärda problemet, inte sänka signalen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 https://www.dietdoctor.com/se/ivor-cummins-om-hjartsjukdom-och-insulinresistens 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 Läs även vad Mats Lindgren skrivit på sin blogg: https://fethalsa.wordpress.com/2018/08/15/om-mattat-fett-och-annat-naturligt-fett/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 Lästips: Hur tolkar man kolesterolvärden? https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol#tolka Snabbkurs i kolesterol https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 Sen har vi detta med magnesium, hur viktigt det är och i rätt dos upp till 600 mg per dag från alla källor. Interaktionen mellan magnesium och kalcium gör det extra intressant med magnesiumbrist och hjärt kärlproblem - förkalkningen. Utan magnesium hamnar kalcium inte där det ska - i skelettet utan ... https://openheart.bmj.com/content/5/1/e000668 Subclinical magnesium deficiency: a principal driver of cardiovascular disease and a public health crisis Conclusion Subclinical magnesium deficiency is a common and under-recognised problem throughout the world. Importantly, subclinical magnesium deficiency does not manifest as clinically apparent symptoms and thus is not easily recognised by the clinician. Despite this fact, subclinical magnesium deficiency likely leads to hypertension, arrhythmias, arterial calcifications, atherosclerosis, heart failure and an increased risk for thrombosis. This suggests that subclinical magnesium deficiency is a principal, yet under-recognised, driver of cardiovascular disease. A greater public health effort is needed to inform both the patient and clinician about the prevalence, harms and diagnosis of subclinical magnesium deficiency. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 47 minuter sedan, Erik 2 sade: Sen har vi detta med magnesium, hur viktigt det är och i rätt dos upp till 600 mg per dag från alla källor. Interaktionen mellan magnesium och kalcium gör det extra intressant med magnesiumbrist och hjärt kärlproblem - förkalkningen. Utan magnesium hamnar kalcium inte där det ska - i skelettet utan … Kurera har skrivit om magnesiumbrist: https://kurera.se/17-vanliga-tecken-pa-magnesiumbrist/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post POS Posted August 16, 2018 Popular Post Share Posted August 16, 2018 Här är min bedömning av dina värden: * HDL: Något lågt, men helt ok. Bör vara högt och brukar stiga med tillskott av mer fett. Återkommer till detta värde. * Trigl. Ska vara lågt, helst under 1. Du har 0,85 vilket är väldigt bra. Det är ett värde som indikerar att du med stor sannolikhet inte har några små, oxiderade LDL-partiklar (sdLDL) vilket anses vara det som är roten till att LDL kallas för "det onda kolesterolet". Stora "fluffiga" LDL-partiklar är ofarliga, ja till och med fördelaktiga enligt vissa forskare. * Apo-kvoten ska vara så lågt som möjligt, helst under 0,9. Med dina 1,63 så är det något högt. Men det är främst pga av att ditt ApoA1-värde är något lågt, vilket hänger ihop med att ditt HDL är något lågt. Om ditt ApoA1-värde skulle stiga till 1,9 eller mer så är du i hamn. * TotK/HDL: Din kvot är 6,4. Bör vara lågt, helst under 6. Så du är här något över rekommenderad nivå. Men om t.ex HDL-värdet steg till 1,2 så är du vips under 6 så det är små förändringar som krävs. * Trigl/HDL: Din kvot är 0,77. Bör vara lågt, helst under 0,87. Ett bra värde. * Remnant kolesterol: Räknas fram enligt formeln TotK-HDL-LDL. Bör helst vara under 0,78, gärna under 0,5. Du har ett värde på 0,4. Igen, bra. LDL beräknas oftast enligt Friedewalds formel (från 1972), men den är tyvärr en dålig uppskattning för personer med låga trigl och högt HDL. För att råda bot på detta utförde man därför i Iran 2008 en forskning som ledde fram till en annan bedömningsformel som anses bättre, speciellt för personer med låga trig. och högt HDL. Enligt denna formel är ditt LDL 4,9 (Fridew. gav ditt värde till 5,5) vilket är strax över referensintervallet för LDL (ref. interv på mitt sjukhus är 1,4-4,7). Men LDL-värdet är ganska ointressant speciellt så länge trigl.- och HDL-värdena är bra. Se mer här https://www.thecalculator.co/health/LDL-Calculator-683.html * TotK är bara ett värde på "blandningen" av partiklar, helt ointressant som enskilt värde förutom i beräkningar av några kvoter för att få reda på fördelningen av ingående partiklar. Jag tror inte du är i någon större fara. Du äter bra, tränar regelbundet och vad det låter har inga kända hjärtrelaterad sjukdomar (ens i släkten). Du skriver att du inte äter så mycket bacon och grädde, utan låter fettet komma från annan mat. Kanske blir det lite för lite fett trots allt. De värden som är om möjligt lite "sämre" är relaterade till ditt något låga HDL-värde. Det stiger oftast med mer fett, gärna kokosfett, men smör fungerar också bra. Om du vill göra något åt just HDL-värdet så ändra inte så mycket annat kring vad du äter eller lever, men tillför lite mer kokosolja eller smör i maten. Om 6-12 månader så tror jag du kan se skillnad i dina värden. Ev. kan LDL och totalkolesterolet gå upp något men de värdena är ointressanta som enskilda värden för att bedömma risk (vilket kanske inte din läkare håller med om men de är tyvärr 30 år efter vad modern forskning säger). Bäst riskdömning får man utifrån triglyceriderna, kvoterna ovan och HDL-värdet. Med det sagt, jag har ingen formell medicinsk utbildning. Min bedömning är utifrån mina år av självstudier i ämnet. Uppmanar dig att själv söka information och verifiera mina rekommenderade gränsvärden ovan. 11 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted August 21, 2018 Share Posted August 21, 2018 Hej Magnus! Du verkar vara en frisk och sund människa med goda mat- och träningsvanor. Att ha lite högt kolesterol är inget att bekymra sig för. Kolesterolmängd är inget bra sätt att förutsäga hjärt- och kärlsjukdomar - det finns det forskning på. Läkemedelsbolagen har förstås en annan åsikt . . . Det finns andra bättre mått på risk för hjärt- och kärlsjukdomar såsom insulinnivåer i blodet, plack i halspulskärlen, högt blodtryck och andra kännetecken för metabol obalans. Insulinmätningar och halspulsskanningar är dock inte populära inom sjukvården. Jag hade själv runt 10 i totalkolesterol efter ca ett år på LCHF som efter ett par år sjönk till runt 7. När jag hade högt kolesterol blev jag skickad till vårdcentralen som faktiskt tyckte att eftersom alla andra värden var mycket bra så fanns det ingen anledning att behandla kolesterolet. Dock fick jag en reklambroschyr om Becel (tvi!) av distriktssköterskan. Om du har en klok doktor kommer den säkert att säga samma sak som till mej. Och om de vill skriva ut kolesterolsänkare (statiner) så tacka nej! Statiner är ett riktigt rävgift med betydande biverkningar förutom att de har en oerhört låg verkningsgrad när det gäller att förhindra sjukdom. Muskelsvaghet är en vanlig biverkan som nog inte funkar ihop med maratonlöpning . . . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus P Posted August 22, 2018 Author Share Posted August 22, 2018 Tack för alla svar! Baserat på vad de flesta skriver eller länkar till så behöver jag inte oroa mig nämnvärt. Och någon medicin är jag inte intresserad av utan kommer att fortsätta att äta så rena råvaror som möjligt och än mer välja bort det som på något sätt är processat. Tack! //Magnus 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 23, 2018 Share Posted August 23, 2018 On 2018-08-22 at 10:39, Magnus Possman sade: Tack för alla svar! Baserat på vad de flesta skriver eller länkar till så behöver jag inte oroa mig nämnvärt. Och någon medicin är jag inte intresserad av utan kommer att fortsätta att äta så rena råvaror som möjligt och än mer välja bort det som på något sätt är processat. Tack! //Magnus Klart att man kan oroa sig.. det är nästan som så att har man inget att oroa sig för så kan man gå till Werlabs och ta en massa prover så kommer iallafall något värde att sticka ut som man då kan oroa sig för. Dvs det finns lixom goda anledningar till att vårdcentralens läkare inte tar mer prover än de symptom som patienten uppvisar/säger sig ha! Inte nog med det.. när/om man fått en massa provsvar så skall man då utvärdera dessa, dvs alla har i princip något värde som sticker ut.. läkare är oftast fena på att reda ut sådant.. i värstigaste fall kan denna då föreslå lite livstilsförändringar/mediciner.. eller dietist. Grejen är att själv kunna utvärdera alla sina riskfaktorer! Dvs när man väl har utvärderat alla prover så kommer alla andra grejer in som oxå är riskfaktorer, dvs socioekonomisk ställning, bra bostad, bra jobb, ett aktivt liv samt ett väl fungerande förhållande till partner/vänner/föräldrar/grannar what ever. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts