Jump to content

Att lära sig kalibrera sin egen mätare

Recommended Posts

Empty gas tank

Här följer ett översatt inlägg av Kristie Sullivan, passionerad LCHF:are, receptkreatör och medarbetare på Diet Doctor.

När jag kom in i mitt bostadsområde tog jag foten av gaspedalen och rullade ner för den lilla backen. Efter att ha rullat enbart 300 meter kunde jag svänga rakt in på min gata utan att gasa alls. Om jag hade tur, och ingen annan var i närheten – och med lite försiktig styrning – kunde jag fortsätta rulla rakt in i garaget.

Medan jag navigerade tittade jag på bensinmätaren som räknar ut hur många mil per liter bilen drar och eftersom jag inte gasade drog den knappt något. Gasar jag på så drar den betydligt mer, väldigt fort. Att titta på mätaren hade börjat bli som att spela ett videospel! Jag lät bilen rulla utan att gasa så ofta jag kunde för att maximera min bränsleekonomi.

Jag fortsatte hålla ett öga på mätaren och det gick inte lång tid innan jag kunde förstå att att det var många faktorer som spelade in i den totala bränsleförbrukningen. Exempelvis kör min man annorlunda än vad jag gör, vilket ger färre mil per liter bensin. Bränsleekonomin var generellt sett bättre när vi var på längre resor med en stabil fart, än kortare resor i stan eller vid tomgång i bilköer. Acceleration, inbromsning, vikt i bilen etc var alla faktorer som påverkade bränsleförbrukningen.

Till en viss gräns tror jag att min bils bränsleförbrukning bör likna det sätt som min kropp använder bränsle. Det finns antagligen dagar då jag förbrukar fler kalorier och dagar då jag förbrukar färre. Ålder, kön (speciellt hormoner), stress, aktivitetsnivå etc kan alla påverka vår metabola nivå – vilken är vår bränsleekonomi.

Dessutom, vilket vi vet från forskning, alla kalorier fungerar inte på samma sätt. En fettkalori (9 kalorier per gram av fett) och en kolhydratkalori (6 kalorier per gram av kolhydrater) tas emot på olika sätt i kroppen. Kolhydrater förbränns ganska fort och triggar en annan hormonbalans för att kunna bryta ner maten (metabolism) än vad fett och protein gör. Det är hormonerna och hur din kropp bryter ner maten som har störst betydelse. Vissa människor har dysfunktionella gensvar på kolhydrater. På sätt och vis är kolhydrater som en matallergi för mig då min kropp helt enkelt inte bryter ner kolhydraterna på ett effektivt sätt.

Hur räknar du ut din metabolism?

Så, om jag vill gå ner i vikt, hur kan jag tillgodose de variabler som jag varken kan mäta eller kvantifiera?

Till skillnad från min bil så har jag ingen käck mätare som kan kalkylera min metabolism, min CMM (kalori per minut) vid ett givet tillfälle. Eller har jag det? Jag kanske alltid har haft en mätare, men ”bruset” från den metabola dysfunktionen, fetman och insulinresistensen gjorde att jag inte kunde läsa och förstå min mätare. Mätaren är hunger. Innan jag började med LCHF var min kropp så förvirrad att jag inte kunde lita på mätaren. Mätaren stod alltid på tom tank trots att tanken (fettcellerna) var full.

Att äta enligt LCHF gör att jag kan lita på min mätare. Det har tagit mig många år att lära mig att lita på den. I början var ”bruset” kvar och det var svårt att försöka identifiera hungern eftersom jag hade sådana hemska matvanor, jag hade länge ätit av uttråkning och av ovana. På många sätt var mat ett av mina få nöjen.

Då jag använde mat som en psykologisk tröst blev det också grunden för den fysiska hungern.

Taubes, Attia, Phinney och Volek beskriver alla hur fetma är ett tillstånd då vår kropp inte kan använda fett som bränsle vilket leder till att vi alltid är hungriga. Jag kallar det för att vara i knädjupt vatten och dö av törst. När vi äter LCHF konsekvent får vi efter ett tag normala blodsocker och insulinnivåer. Det är först då vår kropp kan använda sig av fettet och då blir även vår mätare mer tillförlitlig.

Jag kommer ihåg när jag fortfarande var ny på LCHF och den fantastiska känslan att äntligen inte längre gå runt och vara hungrig. De första dagarna på LCHF var jag INTE hungrig. Jag vaknade inte hungrig och var inte hungrig när jag gick och la mig. För första gången i mitt liv kunde jag glömma att äta. Jag blev matad av mina fettreserver. Det kändes som om jag var i någon annans kropp. Jag undrade om det var så här normala människor kände sig.

Över fyra år senare vet jag vilken mat och vilka ingredienser som får min mätare att fungera dåligt. Jag lär mig fortfarande några av dem, men en sak vet jag säkert; att äta kolhydrater förstör min mätare. Lightläsk och kaffe (som jag älskar) stressar min kropp vilket gör att min mätare inte heller fungerar.

En viktig del av denna resa är att kunna läsa av din egen mätare och det börjar med att du matar din kropp med det bästa bränslet (maten) du kan. För mig är det LCHF. Men också att undvika ingredienser som stör min mätare även när jag är sugen på just de råvarorna!

Hunger är, när du kan lita på den, en utmärkt mätare. Vägen till att lita på din hunger är att utesluta eller lära dig hantera mat som stör din mätare. Att ha kalibrerat systemet har tagit tid och tålamod – men det har räddat mitt liv.

Kristie Sullivan

Mer

LCHF för nybörjare

Hur man går ner i vikt

Tidigare med Kristie

Säg cheese! Ett porträtt av en mamma med fetma

Alla tidigare inlägg av Kristie Sullivan

Viktnedgång

• Därför är mer protein bättre
    Därför är mer protein bättre15:17Dr Ted Naiman tror att mer protein är bättre och han rekommenderar ett högre intag.
  • Min framgång – Dr Nathan Wiens
    Min framgång – Dr Nathan Wiens02:18Dr Nathan Wiens framgångshistoria där han berättar om hur han har revolutionerat sin hälsa och gått ner 23 kilo med LCHF.
  • Så mäter du ditt insulinsvar
    Så mäter du ditt insulinsvar29:27Ditt insulinsvar säger mycket om din risk att utveckla metabola sjukdomar som typ 2-diabetes och fetma.
  • Open mic
    Open mic31:02LCHF:are med olika typer av bakgrund delar med sig av sina framgångshistorier.
  • Leva LCHF med Chris Hannaway
    Leva LCHF med Chris Hannaway08:19Hur kan livet se ut om du har LCHF som livsstil? Chris Hannaway delar med sig av sin framgångsberättelse, tar med oss till gymmet och beställer mat på puben.
  • En global matrevolution
    En global matrevolution34:30Vilka mistag ligger bakom epidemierna av typ 2-diabetes och fetma – och hur kan de rättas till?
  • Frågestund med dr Eric Westman
    Frågestund med dr Eric Westman25:43LCHF-läkaren Eric Westman svarar på frågor om LCHF och ketogen kost och hur de hänger ihop med olika hälsoproblem.
  • En hälsosam LCHF-livsstil
    En hälsosam LCHF-livsstil46:42Hur ska du lägga upp LCHF eller ketogen kost för att maximera dina framgångar? Hur mycket fett, protein och kolhydrater ska man äta?
  • En dag på LCHF-mottagningen
    En dag på LCHF-mottagningen48:32LCHF-pionjären dr Eric Westman berättar om om sina erfarenheter av att använda LCHF på mottagningen, LCHF för olika medicinska tillstånd samt vanliga fällor.
  • Att motivera till livsstilsförändringar
    Att motivera till livsstilsförändringar51:45Hur kan du hjälpa och motivera personer att börja med och hålla fast vid LCHF?
  • Problemet med socker
    Problemet med socker50:01Är det fett eller socker som är orsaken till de aldrig tidigare skådade epidemierna av fetma, typ 2-diabetes och metabol sjukdom?
  • Tips för att göra LCHF hållbart
    Tips för att göra LCHF hållbart15:00Hur gör man övergången till LCHF eller keto så smidig som bara möjligt?
  • Frågestund med dr Andreas Eenfeldt
    Frågestund med dr Andreas Eenfeldt23:06Dr Andreas Eenfeldt frågor om vårt arbete på Diet Doctor, om kostråden och LCHF som behandling för olika tillstånd.
  • En global matrevolution
    En global matrevolution45:44Världen runt finns miljarder människor med fetma, typ 2-diabetes och insulinresistens, som skulle få stora fördelar av LCHF. Det skulle förändra deras liv.
  • Keto är den enda kost som har fungerat
    Keto är den enda kost som har fungerat19:23Kristie Sullivan skriver inspirerande inlägg för Diet Doctor och har även en fantastisk historia att berätta.
  • Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen
    Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen15:05Larry Diamond har transformerat sitt liv och gått ner 57 kg med LCHF. I den här intervjun delar han med sig av sina insikter från resan.
  • Hjärtattacken blev ett uppvaknande
    Hjärtattacken blev ett uppvaknande07:11Efter hustruns hjärtattack letade Chris Pattinson efter ett sätt att hålla det hela i schack med kost och livsstil. Och på vägen förbättrade han sin egen hälsa.
  • Klinisk erfarenhet av LCHF
    Klinisk erfarenhet av LCHF26:08Eric Westman besvarar vanliga frågor om hur man implementerar kosten i praktiken och går igenom fallgropar.

Grunderna i LCHF

• Hur du äter LCHF
    Hur du äter LCHF11:59En kort grundkurs i hur man sätter igång att äta LCHF.
  • Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 1
    Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt.
  • Leva LCHF med Caroline Smale
    Leva LCHF med Caroline Smale07:30Hur kan livet se ut om du har LCHF som livsstil? Caroline Smale delar med sig av sin berättelse och om hur hon lever med LCHF i vardagen.
  • Biverkningar av ketogen kost
    Biverkningar av ketogen kost06:58Några vanliga biverkningar av ketogen kost – och hur du undviker dem.
  • Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor02:45Kan man träna på LCHF-kost?
  • Lite av allt? Svar på vanliga frågor
    Lite av allt? Svar på vanliga frågor05:44Är det inte bäst att helt enkelt äta balanserat och "lite av allt"?
  • VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)
    VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59
  • De 5 vanligaste misstagen på LCHF
    De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag.
  • Fat Head Directors Cut
    Fat Head Directors Cut1:46:20
  • LCHF på rätt sätt – Eric Westman 3
    LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt.
  • Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 2
    Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 211:31Eric Westman reder ut begreppen fettförbränningsläge och kolhydratförbränningsläge. Hur får man mer energi genom en hög fettförbränning och hur mäter man den?
  • Undvik de konventionella kostråden
    Undvik de konventionella kostråden45:06
  • Keto-kurs, del 2
    Keto-kurs, del 208:37Hur fungerar ketogen kost? Vad äter du på ketogen kost?
  • Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor
    Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor02:52Vad är den främsta fördelen med att äta färre kolhydrater?
  • Hur LCHF fungerar – Mary Vernon
    Hur LCHF fungerar – Mary Vernon32:11Intervju med läkaren Mary Vernon, en av världens mest erfarna på att behandla patienter med strikt LCHF-kost.
  • Fettfrälst!
    18:36Hur Martina Johansson blev "snygg, stark och frisk på högfettkost". Martina Johanssons blogg: http://www.highfatfitness.net Mer information om Ketonmätare: http://www.kostdoktorn.se/keton-och-blodsockermatare#1
  • Vad har din läkare emot LCHF? – Eric Westman 5
    Vad har din läkare emot LCHF? – Eric Westman 517:49Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF. Varför är många läkare motståndare till LCHF trots att kosten visat sig ha positiv effekt på vikt och hälsa? Obs! På grund av tekniskt fel är ljudet i videon inte av den kvalitet vi önskar. Vi ber så mycket om ursäkt för detta och hoppas att ni finner innehållet intressant ändå.
  • Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor07:09Är LCHF-kost skadlig för miljön?

Inlägget Att lära sig kalibrera sin egen mätare dök först upp på Diet Doctor.

Visa hela artikeln