Jump to content

Pest eller kolera...

Peter B

Pest eller Kolera....  

48 members have voted

1. 1. Om du måste välja ett alternaiv, vilket tar du? ;-)

• En apelsin och en banan varje dag!
    • 2 hekto lösgodis varje fredag!

Recommended Posts

Jag har röstat! Och någon eländig funktion gör att man bara kan rösta en gång.  ;)

Det här är ett LCHF-forum, ingen BANANrepublik! *skrattskrockar som "say mama"-tomten på julafton* 

För övrigt anser jag att ordet bananrepublik mer än väl skulle kunna ersättas med veganrepublik.

Jag har lärt mig att man ska välja kolera. Pest kan vara lite extra jobbigt. Men det finns säkert någon doktor i närheten som vet vad som egentligen är farligast...

När det gäller frågan om frukt eller godis så skulle jag välja frukt. För precis som Kjell säger så är det i alla fall hyggligt naturlig mat.

• Like 2

Jag ser att flera använder "naturlig" argumentet. men flugsvamp är också naturlig.  ;)

Jag håller med om att antagligen är det bättre att äta en frukt än godis....men upplägget av frågan var frukt 7 dagar i veckan eller det ännu mer onyttiga godiset en gång i veckan.

Jag tror att det är lättare att hantera ett bestämt undantag än att börja glida på hela hälsokonceptet, vad tror ni?  :)

Först o främst så har jag alldrig varit speciellt förtjust i godis.. för det andra så enda anledningen till att äta lösgodis är för att dra på sig kräksjukan!

Skulle överhuvudtaget alldrig äta något godis som andra hostat och snörvlat i!

Då måste man ju skölja det när man kommer hem, prexis som med frukt och grönsaker!

Frukt är jag inte det minsta rädd för, det är som sagt mer naturligt och innehåller lite näring och smakar gott, funkar dessutom som en bra avslutning på en måltid, som en sorts efterätt.

Grejen är att jag inte är så sugen på söt frukt heller, speciellt inte den där importerade som knappt smakar något alls.

Jag ser att flera använder "naturlig" argumentet. men flugsvamp är också naturlig.  ;)

Jag håller med om att antagligen är det bättre att äta en frukt än godis....men upplägget av frågan var frukt 7 dagar i veckan eller det ännu mer onyttiga godiset en gång i veckan.

Jag tror att det är lättare att hantera ett bestämt undantag än att börja glida på hela hälsokonceptet, vad tror ni?  :)

Jo frågan innehåller egentligen tre variabler; 1) frukt alternativt godis --- 2) mängd --- 3) frekvens

På fråga ett svarar jag som princip frukt. Där är sockret paketerat tillsammans med fibrer och vatten som dämpar upptag och ger mättnad.

På fråga två svarar jag att det verkar som ett intag av sju frukter om dagen varje dag i längden kan ge fettlever, plus att de kan ge viktuppgång, så jag svarar "få frukter"

På fråga tre tänker jag att frukt naturligt är tillgängligt vid säsong enbart, så det blir "sällan"

Det var mycket oprecisa svar men jag föredrar det framför bestämda undantag...

• Like 1

Zepp, vad skönt att slippa känna ett sug efter godis.  :)  (Många pratar efter ett sug, efter att ha varit strikt nu nästan två månader, skulle jag för egen del mer kalla det en saknad).

Kjell, ja, det skulle vara intressant och se vilka blodsockerpåslag frukter ger, tänkte testa detta lite när och om jag når mina "mål".  :)

Självklart frukt! En apelsin är ju helt fantastiskt god och om man får lov att fantisera iväg, kanske jag till och med plockat den själv direkt från trädet. En sådan solmogen torde innehålla en del min kropp kan ha användning för. Godis är en snuskig gegga av idel otäcka kemikailer. Aldrig igen kommer en godisbit in i mitt system. 

Oj! Vilken fråga :o  Valt apelsin, gett bananen till nån som äter såna (urrk!) Tror att jag triggar igång ett hetsätande snabbare på godis en gång i veckan än frukt varje dag...Men jag tänker inte testa i dags läge :ph34r:

• Like 1

Det är verkligen pest eller kolera...banan + apelsin ger drygt 60 g kolhydrater per dag...ger 420 g kolhydrater i veckan...godiset ger 200 g kolhydrater...nu skulle jag varken äta frukten eller godiset även om jag älskar dem båda...är sparsam med mina kolhydrater och väljer därför annat som är bättre...chokladbollar tex!

post-2734-0-25092200-1361601278_thumb.jpg