HannaNord76 Posted August 21, 2018 Share Posted August 21, 2018 Jag har kört helketo i ca två månader och legat i ketos större delen av tiden. Trillar ur när jag jobbar jour av flera anledningar men lätt att gå tillbaks. I alla fall, i dag hade jag kört dubbelt jourpass och mätte 0,4 ketoner i blodet när jag kom hem vid lunch. På kvällen skulle jag träna ett intensivt kampsportspass, första för terminen. Utan glycogenlager och med 0,4 tänker jag att energin knappt räcker till cykelturen dit så jag drog i mej bröd, flingor och ris under eftermiddagen (inte bara såklart). Träningen gick bra och magen krachade inte vilket jag varit lite rädd för. Nästa pass är på torsdag, om två dagar. Då är frågan: är det lämpligt att fasta i morgon för att boosta ketonerna, och köra kolisladdning igen på torsdag, och äta keto resten av veckan? Kan man ha ett sånt upplägg eller blir det varken hackat eller malet? Är det bättre med keto på onsdagen? Lägga in fasta med annat intervall? Jag skulle ju väldigt gärna hållas i ketos så mycket som möjligt, men går det öht om man kör kolhydrater två dagar i veckan? Eller är det dumt att fega med kolhydrater från första början? Skulle behöva råd! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 6 timmar sedan, HannaNord76 sade: Jag har kört helketo i ca två månader och legat i ketos större delen av tiden. Trillar ur när jag jobbar jour av flera anledningar men lätt att gå tillbaks. I alla fall, i dag hade jag kört dubbelt jourpass och mätte 0,4 ketoner i blodet när jag kom hem vid lunch. På kvällen skulle jag träna ett intensivt kampsportspass, första för terminen. Utan glycogenlager och med 0,4 tänker jag att energin knappt räcker till cykelturen dit så jag drog i mej bröd, flingor och ris under eftermiddagen (inte bara såklart). Träningen gick bra och magen krachade inte vilket jag varit lite rädd för. Nästa pass är på torsdag, om två dagar. Då är frågan: är det lämpligt att fasta i morgon för att boosta ketonerna, och köra kolisladdning igen på torsdag, och äta keto resten av veckan? Kan man ha ett sånt upplägg eller blir det varken hackat eller malet? Är det bättre med keto på onsdagen? Lägga in fasta med annat intervall? Jag skulle ju väldigt gärna hållas i ketos så mycket som möjligt, men går det öht om man kör kolhydrater två dagar i veckan? Eller är det dumt att fega med kolhydrater från första början? Skulle behöva råd! Frågor : varför äter du ketogen kost? Om du äter bröd och flingor flera dagar i veckan äter du inte keto eller LCHF. Har du valt denna kosten för att du ser den som hälsosam varför då fortsätta med just bröd? Varför inte testa att träna på keto och se om du har energi? Om den sviktar kan du göra små ändringar i kosten sen. De här på forumet som löptränar kan säkert ge tips på vad du kan äta istf bröd och flingor. Själv styrketränar jag tungt på strikt keto utan några energidippar men det är ju en annan träningsform. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 Nu ska inte jag ge råd om vare sig keto eller tuff träning - men visst finns det de som tränar tuft utan att kolhydratladda. Går säkert att hitta något om man söker här på forumet. Och jag funderar på Martina JOhanssons blog (finns på kostdoktorns länksida; under Nyheter:bloggnytt) och Jonas Bergquists. De har båda skrivit böcker. Jag går inte I god för något av det, men det kan vara något att titta på. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 Jag tror lite man måste välja väg... glukogendepåerna har jag för mig är fyllda till ca 60% på en strikt ketogen diet. Om du orkar handlar nog om hur stor del av passen du ligger på ren sockerdrift. Om du tränar på strikt Keto så kommer kroppen att klara en högre och högre puls på fettdrift men det tar ju naturligtvis ett tag... värmer jag upp ordentligt så hag jag inga problem att köra 3 timmars kampsport. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 Ngra tankar. Jag minns att Bergqvist sagt att en man med 10% kroppsfett har 65000 kalorier fett på kroppen att tillgå - det räcker ganska länge - förstår inte varför man då ska hålla på med kolisar. Jonas Colting är väl bra att läsa också. Jag tror han har sagt att han använder kolisar när han tränar/tävlar, dvs under gång, men jag tror inte han kolisladdar innan. MCT olja ger relativt snabb fettenergi, alternativ till kolisar för momentan energi ? Om man ändå vill hålla på med kolisar tänker jag ibland att då kanske det är lika bra att köra glukossirap på en gång - då slipper allt det andra dåliga som finns i kolisprodukter som tex gluten i mjöl, och fruktos i socker. Det är ju ändå glukosen man vill åt och den är inte så söt som man kan tro ... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannaNord76 Posted August 22, 2018 Author Share Posted August 22, 2018 Tack för så många goda råd! 1 timme sedan, jesper sade: Jag tror lite man måste välja väg... glukogendepåerna har jag för mig är fyllda till ca 60% på en strikt ketogen diet. Om du orkar handlar nog om hur stor del av passen du ligger på ren sockerdrift. Om du tränar på strikt Keto så kommer kroppen att klara en högre och högre puls på fettdrift men det tar ju naturligtvis ett tag... värmer jag upp ordentligt så hag jag inga problem att köra 3 timmars kampsport. Det var ju goda nyheter, jag trodde att lagren var helt tomma! Så hade jag haft mer is i magen hade det bästa varit att ta mct-olja istället? Blev lite stressad över det låga ketonvärdet innan träning ska erkännas. Hur fungerar det med fettdrift i ett sånt utgångsläge? Kommer den igång ändå under träningen? Ok, nya tag i morgon! 3 timmar sedan, Angelico sade: Frågor : varför äter du ketogen kost? Om du äter bröd och flingor flera dagar i veckan äter du inte keto eller LCHF. Har du valt denna kosten för att du ser den som hälsosam varför då fortsätta med just bröd? Igår var första dagen sedan juni jag åt kolhydrater, anledningen var att min träning startade igång och jag hade kommit ur ketosen pga stressig jour med nattarbete under några dygn. Ville inte chansa på att vara matt som en trasa första dagen på träningen då jag försökt hålla igång hela sommaren med diverse träning varje dag. Tog vad kolhydrater som fanns till hands... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 Kolla absolut upp Jonas Colting! Han har en mycket rolig pod (Coltings nakna sanning) och finns även på facebook och instagram. Han tränar oftast (hårt) fastande och det är på elitnivå, även om han numera räknar sig som elitmotionär. Om du känner att du behöver mer kh innan träning så finns det ju bättre alternativ än flingor och bröd... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannaNord76 Posted August 22, 2018 Author Share Posted August 22, 2018 3 minuter sedan, PiaB sade: Kolla absolut upp Jonas Colting! Han har en mycket rolig pod (Coltings nakna sanning) och finns även på facebook och instagram. Han tränar oftast (hårt) fastande och det är på elitnivå, även om han numera räknar sig som elitmotionär. Om du känner att du behöver mer kh innan träning så finns det ju bättre alternativ än flingor och bröd... Tack, ska kolla podden direkt Mm... det gör det sannerligen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 1 timme sedan, HannaNord76 sade: Tack för så många goda råd! Det var ju goda nyheter, jag trodde att lagren var helt tomma! Så hade jag haft mer is i magen hade det bästa varit att ta mct-olja istället? Blev lite stressad över det låga ketonvärdet innan träning ska erkännas. Hur fungerar det med fettdrift i ett sånt utgångsläge? Kommer den igång ändå under träningen? Ok, nya tag i morgon! Igår var första dagen sedan juni jag åt kolhydrater, anledningen var att min träning startade igång och jag hade kommit ur ketosen pga stressig jour med nattarbete under några dygn. Ville inte chansa på att vara matt som en trasa första dagen på träningen då jag försökt hålla igång hela sommaren med diverse träning varje dag. Tog vad kolhydrater som fanns till hands... Jag förstår. Själv skulle jag valt den hälsosamma kosten och ketos framför att topp prestera på ett enstaka träningspass. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannaNord76 Posted August 22, 2018 Author Share Posted August 22, 2018 5 minuter sedan, Angelico sade: Jag förstår. Själv skulle jag valt den hälsosamma kosten och ketos framför att topp prestera på ett enstaka träningspass. Ja, såhär i efterhand så skulle jag ju gjort så. Men som sagt, ny dag och nya tag 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 2 timmar sedan, HannaNord76 sade: Ja, såhär i efterhand så skulle jag ju gjort så. Men som sagt, ny dag och nya tag Så är det verkligen. En livsstil . Allting uppstår och försvinner ,9 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 Har inte jag fel för mig så är det 6% "sämre" att vara fettdriven dvs att det krävs 6% mer syre för samma jobb men med alla fördelar som fettdriven så tror jag fördelarna överväger. Möjligtvis om man är yttersta elit så kan man kanske tänka annerlunda . Kan @The Biochemist kanske bekräfta eller förtydliga detta? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 21 timmar sedan, HannaNord76 sade: Eller är det dumt att fega med kolhydrater från första början? Det är dumt att fega med kolisar redan på ett tidigt stadium såvida du inte aspirerar till landslaget! Det är nästan lika dumt som att äta bara för rädslan att bli svinhungrig mitt på dagen och inte ha tillgång till något att äta, är man rejält omställd så har man flera hundra tusen kalorier att ta till.. fast det kan ju bli ett sug i magen. Iallafall.. efter ett år, så får du lixom inte sådana tankar.. det är mest tankar och energin är lixom inte beroende utav att äta flera gånger per dag.. fast det kan hur som helst kännas som ett sug i magtrakten. 'Kom igen om ett år med minsta möjliga avsteg, och eventuellt om du blev antagen till landslaget det är litta olika förutsättningar. Dvs problemet.. iallafall om man lever ett hyfsat normalt liv är snarare att undvika alla avsteg.. som oftast handlar om sociala omständigheter/dvs vi blir bjudna nästan tvingade att äta vad andra menar är det godaste de vet.. iallafall så brukar det innehålla en massa socker och eller mjöl. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 11 timmar sedan, HannaNord76 sade: Det var ju goda nyheter, jag trodde att lagren var helt tomma! Om glycoendepåerna blir tomma.. så är du död! I bästa/värsta fall kan man reducera dessa kanske ända ner mot 50-60%, sen så tar andra mekanismer över, dvs du orkar lixom inget.. en bra indikation är att det känns som att bära riddarrustning bara du går upp för en trappa.. det inträffar främst i omställningen och brukar som regel gå över inom en månad. Iallafall så är det olika glykogendepåer, den i levern och de i musklerna.. iallafall så kan levern producera upp till 200 gram glukos per dygn! Iallafall nr 2, depåerna i levern gör att du bibehåller ett normalt blodsocker, typ för vissa delar av hjärna och alla röda blodkroppar, det är bra att kunna andas och föra syre till alla celler. Utan det man mest känner av är glycogendepåerna i musklellcellerna.. vid anaerob ansträngning.. så i början kan man lätt bli trött/man orkar inte lika mycket. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 22, 2018 Share Posted August 22, 2018 9 timmar sedan, HannaNord76 sade: Ja, såhär i efterhand så skulle jag ju gjort så. Men som sagt, ny dag och nya tag Man lär sig hela livet.. och om man inte tillhör eliten i någon sport så bör man hur som helst alltid välja den mest hälsosamma livstilen. Därmed inte sagt att strikt LCHF/optimal ketos alltid är den mest hälsosamma livstilen, det varierar! Men WTF iomed att du redan börjat med LCHF så är det väl lika bra att köra på för att ställa om kroppen, för att senare utvärdera vad som funkar bäst för dig. Iallafall så om jag fattat det rätt angående Colting så menar han att man i vardagen kör typ LCHF och vad man gör på tävlingsdagar då man skall prestera max. laddar med lite extra kolisar.. dvs om man tillhör eliten. Aså det är det här.. kolhydratladdningar före och extra kolisar/protein efter träning är för de som tillhör eliten som de fakto har förmågan att dels bränna av både glukos och kalorier. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post HannaNord76 Posted August 22, 2018 Author Popular Post Share Posted August 22, 2018 Alltså jag är verkligen tacksam för att ni orkar bry er och förklara för denna on-off-varelse. Det är alltid lättare att göra något när man förstår varför och det är skapligt komplext detta märker jag Så, tills jag nått eliten, inga kolisar. Jag är mer än halvtankad när jag kört som hårdast, ingen soppatorsk. Ska inte glömma att andas och värma upp. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post HannaNord76 Posted August 23, 2018 Author Popular Post Share Posted August 23, 2018 ... tränat på ren keto i kväll, gick som en dans! Orkade mer, hittade till och med en extra växel då jag normalt säckar ihop. Så himla nöjd 10 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 24, 2018 Share Posted August 24, 2018 21 timmar sedan, HannaNord76 sade: ... tränat på ren keto i kväll, gick som en dans! Orkade mer, hittade till och med en extra växel då jag normalt säckar ihop. Så himla nöjd Det som jesper säger.. dvs orken kan eventuellt variera med några procent.. främst vid anaeroba situationer. Eller rättare sagt, orken blir nästan oändlig, men den explosiva styrkan kan eventuellt gå ner några pocent. Iallafall fortsätt ett tag till.. njut av din extra växel.. passa på att uppreglera din uthållighet. I samma stund, typ om några månader och du tycker att du kunde bli starkare/orka mer anaerobt så kan du då börja introducera en del kolisar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts