HannaNord76

Bacon!

Recommended Posts

Hur ofta tycker ni att man kan äta bacon, om vi utgår från ca 70 gram(ett halvt paket) per portion? Knaperstekt bacon är grymt gott och enkelt till tex äggröra, men känns inte direkt hälsosamt va?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min butik har inget bacon utan nitrit, och det ekologiska visade sig ha socker som tillsats. Så jag har lagt ned bacon för tillfället. ?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Angelico sade:

Istället brukar jag köpa sidfläsk och långbaka det. Blir fantastisk knaprig svål och godare än bacon.

Låter gott! Hur gör man? Kan extremt lite om kött.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Min butik har inget bacon utan nitrit, och det ekologiska visade sig ha socker som tillsats. Så jag har lagt ned bacon för tillfället. ?

Precis, det där med nitrit. Och att görsteka kött knaprigt är säkert inte så nyttigt. Är det ens ok engång i veckan??

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan bra genomgång är Nina T's föredrag: https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/teicholz-2-breck2018?autoplay=1035214

Själv kan jag inte påstå att jag oroas av varken nitrit eller bacon efter att ha tittat på de s.k. bevisen. Juryn är som man säger fortfarande ute.

Inte ens bevisningen över bränt kötts cancerframkallande egenskaper är speciellt övertygande.

Cancerceller är sannolikt något som uppstår hela tiden och som vårt inbyggda försvar tar hand om. Det är först när immunförsvaret brister som cancern "sätter sig".

Vi vet ju hur vi kan förbättra oddsen. Vara ute i solen utan att bränna oss, äta näringstät hemlagad mat, undvika socker och industriella produkter osv.

---

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, HannaNord76 sade:

Låter gott! Hur gör man? Kan extremt lite om kött.

Jag  bara saltar lite runt om lägger fläskbiten i en ugnsform och ugnsbakar den på 125 grader några timmar. Eller 175 grader snabbare om jag vill. 

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Angelico sade:

Jag  bara saltar lite runt om lägger fläskbiten i en ugnsform och ugnsbakar den på 125 grader några timmar. Eller 175 grader snabbare om jag vill. 

Toppen!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Kollade lite på vad Livsmedelsverket skriver om nitrit, nitrat och nitrosaminer. De tycks inte vara speciellt oroade över dessa ämnen faktiskt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, rylandes sade:

Inte ens bevisningen över bränt kötts cancerframkallande egenskaper är speciellt övertygande.

Det är väl främst kring bränt kött som jag hittar varningar, bl a från Svenskt Kött och onkologer. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja det är ju egentligen ingen forskning. Hon har läst en stor mängd studier samt intervjuat ett antal forskare. Sen har hon (som Gary Taubes) beskrivit hur vi hamnat i detta elände. Det är klart hon fått kritik. Hon har ju (med all rätt) närmast inkompetensförklarat delar av forskarvärlden. Vilka reagerade på sedvanligt sätt genom att försöka hindra utgivningen av hennes bok, hindrat hennes deltagande i symposier mm. De vanliga småskurna dagisfasonerna m.a.o. Jag har läst kritiken och det finns ingen substans i den.

Tvärtom så är det ju farligt om folk lyckas misstänkliggöra sanningssägare.

---

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, HannaNord76 sade:

Vad jag förstår har Nina Ts forskning fått rätt mycket kritik för felaktigheter? 

Ja, det är bara naturligt, när någon som hon har rätt i allt som påstås - det är därför hon är så respekterad, alternativt sprider skräck i så många kretsar. Hon har självklart mot sig de flesta organisationer, som har intresse av att hålla så stor andel av kundkretsen lagom sjuk. Därigenom tvingas människor äta mediciner istället för näringsriktig mat.

De hon har emot sig är bl.a.:

• hela läkemedelsindustrin
  • större delen av matvaruindustrin
  • jordbrukskooperationen
  • bageriförbundet
  • inte mins idustrin som producerar växtoljor

Så om det är någon du skall ta fasta på att läsa är det Nina Teicholz - hon har sanningen på sin sida.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, rylandes sade:

Nja det är ju egentligen ingen forskning. Hon har läst en stor mängd studier samt intervjuat ett antal forskare. Sen har hon (som Gary Taubes) beskrivit hur vi hamnat i detta elände. Det är klart hon fått kritik. Hon har ju (med all rätt) närmast inkompetensförklarat delar av forskarvärlden. Vilka reagerade på sedvanligt sätt genom att försöka hindra utgivningen av hennes bok, hindrat hennes deltagande i symposier mm. De vanliga småskurna dagisfasonerna m.a.o. Jag har läst kritiken och det finns ingen substans i den.

Tvärtom så är det ju farligt om folk lyckas misstänkliggöra sanningssägare.

---

Så kan det absolut vara, samtidigt som man ändå måste bli uppmärksam när någons ide får sådan massiv kritik. Och som du gjort sätta sig in i kritiken ordentligt, vilket inte jag gjort :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Nils Engström sade:

Ja, det är bara naturligt, när någon som hon har rätt i allt som påstås - det är därför hon är så respekterad, alternativt sprider skräck i så många kretsar. Hon har självklart mot sig de flesta organisationer, som har intresse av att hålla så stor andel av kundkretsen lagom sjuk. Därigenom tvingas människor äta mediciner istället för näringsriktig mat.

De hon har emot sig är bl.a.:

• hela läkemedelsindustrin
  • större delen av matvaruindustrin
  • jordbrukskooperationen
  • bageriförbundet
  • inte mins idustrin som producerar växtoljor

Så om det är någon du skall ta fasta på att läsa är det Nina Teicholz - hon har sanningen på sin sida.

Som sagt, vad är det som övertygar om att hon har rätt och inte kritikerna? Hur avgör man det? Mer än tänker att ”dom” försöker lura oss som vanligt, vill sälja sina produkter? Jag är en naiv och ibland blåögd person som i regel utgår från att folk inte på allvar kan vilja andra illa. Vet att jag går på minor för detta då och då, men vill ändå ifrågasätta liknande inställningar till jag känner mej övertygad. Och har inga problem att ändra åsikt i så fall.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, HannaNord76 sade:

utgår från att folk inte på allvar kan vilja andra illa.

Om du går igenom kommentarerna på detta forum, kommer du att ändra åsikt. Själv skulle jag kunna räkna upp en lång rad skäl till att kapitalet vill ha oss lagom sjuka.

Observera "lagom"!

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan, HannaNord76 sade:

Kollade lite på vad Livsmedelsverket skriver om nitrit, nitrat och nitrosaminer. De tycks inte vara speciellt oroade över dessa ämnen faktiskt.

Jag såg en dokumentär på tv om nitrit, så jag är väl lite extra petig.

Köttlobbyn https://www.svtplay.se/video/19031143/kottlobbyn

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, HannaNord76 sade:

Tyvärr är de inte speciellt oroade över andra tillsatser heller, som azofärger, sötningsmedel (aspartam förvärrar t ex autism), karragenan (som gravida ska undvika för att inte skada fostret), rester av pesticider... :(

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, MariaF sade:

Tyvärr är de inte speciellt oroade över andra tillsatser heller, som azofärger, sötningsmedel (aspartam förvärrar t ex autism), karragenan (som gravida ska undvika för att inte skada fostret), rester av pesticider... :(

??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, rylandes sade:

Jag har sett Köttlobbyn och finner den duktigt onyanserad.

Vad du exemplifierat är just det som bl.a. LCHF-tillskyndarna lagt tonvikten på: att industriellt inte bearbeta råa livsmedel med div. tillsatser.  F.ö. har annars i studie efter studie bl.a. visats att "rött-kött-cancer"- riskerna som hävdas från köttmotståndarna och miljö-vegankretsarna, varit svåra att belägga. Det kan i sammanhanget finnas anledning att åter ta upp dels den avsevärt längre tiden som Ancel Keys-troende haft på sig att manifrestera och hålla kvar idéer runt kolhydratkosten och få resurser till att bevisa sina teser mot animalisk föda, dels den uppsjö information som av samma  skäl finns på nätet.

Den som inte lägger ordentlig tid till att skaffa grundläggande kunskaper får uppenbara svårigheter att sålla fram sanningen.

De ekonomiska resurserna som finns, till att entusiasmera forskare som är villiga att låta sig köpas av kolhydratlobbyn och inte minst läkemedelsindustrin, är överlägset stora.  Några moraliska gränser för kapitalintressena har vi ännu inte sett.

Att rött, obehandlat kött, rätt behandlat i ditt kök, skulle utgöra en cancerrisk, lär vara osannolikt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-08-25 at 19:57, HannaNord76 sade:

Hur ofta tycker ni att man kan äta bacon, om vi utgår från ca 70 gram(ett halvt paket) per portion? Knaperstekt bacon är grymt gott och enkelt till tex äggröra, men känns inte direkt hälsosamt va?

Bra fråga och jag säger som vanligt.. det är jätteenkelt.. ända tills jag förklarat!

För det första, bacon är saltat kallrökt sidfläsk, dvs det innehåller max fyra ingredienser, dvs sidfläsk,salt, askorbinsyra(E301=askorbater=C-vitamin) och nitritsalt(E250=Nitritet i saltet))!

Iallafall så har Nitritsalt fungerat i några tusen år som konserveringsmedel för främst köttprodukter.. främst då för att undvika Botulism.. vilket varken är roligt eller hälsosamt!

Askorbaterna/C-vitaminet är rätt modernt, det är en antioxidant, som gör att fläskets fettsyror inte smakar lika härsket.. förr var de lixom inte lika petiga vad smaken gällde!

Såå.. bortsett från kemilektionen.. jag har oxå ett glatt budskap.. dvs det finns hyfsat bra bacon att köpa i vanliga affärer, de flesta är bogus hur som helst!

Iallafall ICA har ett extra prima bacon.. Tulip har oxå ett motsvarade, de andra handlar mest om tillsattser som gör att man köper mer vatten.

Här kommer ICAsTorrsaltat+bacon+ICA.jpg:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp Zepp, nu är jag verkligen förvirrad... ? Vad är bra bacon alltså? Hög andel kött? Fett? Låg halt nitritsalt? Bra uppfött?

Tycks iallafall vara så att nitrit bildar nitrosaminer i magen och det är dem man får cancer av. Nitrosaminer finns även tex i öl och snus och lite här och där. Kanske kan jag som ickesnusare och tvåölomåret-konsument äta bacon ibland utan större fara? Fast den där dokumentären Köttlobbyn som granskade nitrit var faktiskt rätt otäck ?

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, HannaNord76 sade:

Japp Zepp, nu är jag verkligen förvirrad... ? Vad är bra bacon alltså? Hög andel kött? Fett? Låg halt nitritsalt? Bra uppfött?

Tycks iallafall vara så att nitrit bildar nitrosaminer i magen och det är dem man får cancer av. Nitrosaminer finns även tex i öl och snus och lite här och där. Kanske kan jag som ickesnusare och tvåölomåret-konsument äta bacon ibland utan större fara? Fast den där dokumentären Köttlobbyn som granskade nitrit var faktiskt rätt otäck ?

Bra fråga igen.. nu kommer litta biokemi igen,  dvs de flesta gröna blad.. speciellt spenat (vad jag vet) bidrar i vår föda med betydligt mer Nitrat/nitrosaminer än vad som kommer från iallafall ett rätt hyfsat´bacon.

Inte nog med detta, du kan köpa sk hälsokostprodukter .. som gör litta samma sak, dvs de höjer vår halt av kväveoxid i blodet.. för att öka ditt libido/vaskulär reglering/ger dig ett välbefinnande!

Dvs de är litta samma.. dvs vi behöver llixom nitrat//nitrit i vår kost för att få till den effekten.. ta dem helst från gröna  blad och ett hyftsat bacon!

Dvs var varken rädd för gröna blad eller bra bacon!

Iallafall.. det förekommer hur som helst att man säljer rätt undermåliga produkter i rätt vanliga affärer till rätt lågt pris.. med en himla massa kemikallier..främst för att få upp vvattenhalten i sagda  produkter och därmed lurra konsumneterna med ett lägre kilopris.. vilket för övrigt ändå består utav vatten!

Såå. nitritsaltat bacon är knappast det sämsta man kan köpa/äta, iallafall om innehållsförteckningen max innehåller  fyra ingredienser.. dvs sidfläsk, salt, E301, E250!

Inte nog med  det om man nu inte gillar bra bacon,, så får man kompensera genom att äta antingen en himla massa spenat eller köpa kosttillskott som höjer kväveoxiderna i blodet på litta andra sätt.. rätt vanligt på samma sätt, fast med ett annat namn!

Dvs  bacon och spenat är en bra kombo vad gäller libido/kväveoxider/vasodilation.. annat!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, Zepp sade:

Bra fråga igen.. nu kommer litta biokemi igen,  dvs de flesta gröna blad.. speciellt spenat (vad jag vet) bidrar i vår föda med betydligt mer Nitrat/nitrosaminer än vad som kommer från iallafall ett rätt hyfsat´bacon.

Inte nog med detta, du kan köpa sk hälsokostprodukter .. som gör litta samma sak, dvs de höjer vår halt av kväveoxid i blodet.. för att öka ditt libido/vaskulär reglering/ger dig ett välbefinnande!

Dvs de är litta samma.. dvs vi behöver llixom nitrat//nitrit i vår kost för att få till den effekten.. ta dem helst från gröna  blad och ett hyftsat bacon!

Dvs var varken rädd för gröna blad eller bra bacon!

Iallafall.. det förekommer hur som helst att man säljer rätt undermåliga produkter i rätt vanliga affärer till rätt lågt pris.. med en himla massa kemikallier..främst för att få upp vvattenhalten i sagda  produkter och därmed lurra konsumneterna med ett lägre kilopris.. vilket för övrigt ändå består utav vatten!

Såå. nitritsaltat bacon är knappast det sämsta man kan köpa/äta, iallafall om innehållsförteckningen max innehåller  fyra ingredienser.. dvs sidfläsk, salt, E301, E250!

Inte nog med  det om man nu inte gillar bra bacon,, så får man kompensera genom att äta antingen en himla massa spenat eller köpa kosttillskott som höjer kväveoxiderna i blodet på litta andra sätt.. rätt vanligt på samma sätt, fast med ett annat namn!

Dvs  bacon och spenat är en bra kombo vad gäller libido/kväveoxider/vasodilation.. annat!

Känns som att nitrithistorien har bra argumen från båda håll, jobbigt värre. I dag har jag stekt min första entrecote (efter noggranna studier på youtube) så jag har åtminstone ett köttalternativ att varva bacon med ?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, HannaNord76 sade:

I dag har jag stekt min första entrecote (efter noggranna studier på youtube) så jag har åtminstone ett köttalternativ att varva bacon med ?

Härligt! Ja, det finns ju så mycket annat gott i proteinväg att variera med. T ex strimla fläskkarré och steka ihop snabbt med goda kryddor.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-08-28 at 22:22, HannaNord76 sade:

Känns som att nitrithistorien har bra argumen från båda håll, jobbigt värre. I dag har jag stekt min första entrecote (efter noggranna studier på youtube) så jag har åtminstone ett köttalternativ att varva bacon med ?

Iallafall.. nitriträdslan.. handlar främst om undermåliga livsmedelsprodukter.. där nitrit är nödvändigt för att undvika Botulism!

Dvs man får skilja på undermåliga livsmedel som kräver Nitrit för utökad schelftime och sådana produkter där det ingår av tradition.. och lång erfarenhet.. främst på grund av att man inte hade kylskåp på den tiden!

Ialalfall du kan få allt nitrat/nitrat som du behöver via gröna blad.. utifall du inte äter bacon eller andra animaliska matvaror!

Såvida du inte köper hälsokost som bidrar med ökad vasodialtion/ökad kväveoxid i blodet, som då förutom vasodialtionen sägs öka ditt libido.. jag köper det lixom inte rätt av!

Bra att du testar Entrecote.. se bara till att den är gräsbetesuppfödd!

Iallafalll köp hellre Rumpstek, den är mörare/godare!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg