Borje Posted August 26, 2018 Share Posted August 26, 2018 Sveriges Television "testar" olika kost. Är detta genombrottet för LCHF i mainstreammedia? https://www.dietdoctor.com/se/ny-serie-pa-svt-basta-dieterna https://www.svt.se/basta-dieten 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted August 26, 2018 Author Share Posted August 26, 2018 Kerstin Brismar är en av de kostforskare som ska vara "domare" i "tävlingen" https://www.kostfonden.se/kerstin-brismar/ https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/08/18/professor-svarar-pa-mats-reimers-kritik/ Den andra domaren heter Ulf Risérus https://www.ssmf.se/stipendiater-forskare/ulf-riserus 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted August 26, 2018 Share Posted August 26, 2018 Tja, någon gång måste dom kanske ge med sig för att inte helt förlora sin trovärdighet. Vad mig anbeträffar har det dock redan inträffat. Jag kommer aldrig mer lita på SVT eller etablissemanget vad gäller viktiga frågor eftersom jag kunnat konstatera att det kan ljuga om vad som helst och gör så rutinmässigt. Journalisterna på SVT är dock förmodligen lika lurade som vi andra. Det här är frågan om ett systemfel. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted August 26, 2018 Author Share Posted August 26, 2018 42 minutes ago, patrix said: Journalisterna på SVT är dock förmodligen lika lurade som vi andra. Det ska bli spännande att se hur de hanterar det här "experimentet". De är ju inte bundna till ett inköpt "format", som i Biggest Loser. SVT:s egen beskrivning av sitt "format", som naturligtvis måste innehålla dramatik med gräl och "kroppar som protesterar": "Experiment där par testar olika dieter Fyra svenska par ställs under en månad inför utmaningen att bryta med gamla vanor och följa nya dieter. Experimentet leds av två av Sveriges mest framstående kostforskare Kerstin Brismar och Ulf Risérus som kontrollerar förändring i fettmassa, blodvärden och allmänt hälsotillstånd. Dietinspiratörerna är Lisa Andersson, Mia Rundlöf, Emil Spanos och Mattias Kristiansson. Det blir en månad av sötsug, vardagsgräl och kroppar som protesterar mot det nya. Men också insikter om hur ganska små kostförändringar kan ge stora resultat. Dessutom gör vi utblickar till den mest aktuella internationella kostforskningen." Tydligen blir det Mia Rundlöf som ska inspirera LCHF:arna och Mattias Kristiansson som ska coacha veganerna. Lisa Andersson tar kanske hand om de två som ska ägna sig åt intermittent fasta, hon har en del om fasta på sin blogg. I så fall blir det "förskolekocken" Emil Spanos som ska vägleda till Medelhavskosten. Eftersom medelhavskost kan betyda i stort sett vad som helst blir det spännande att se vad han väljer. Blir det Livsmedelsverkets variant med pasta och fullkornsbröd, eller Aseem Malhotras Pioppi-diet utan vare sig socker, bröd eller pasta? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted August 26, 2018 Author Share Posted August 26, 2018 Lisa Andersson informerar (via instagram!): " Exciting News! This fall on @svt I’m gonna be coachning a couple willing to adopt a healthier lifestyle in intermittent fasting. The show starts at october 16th at 21.00, #svt1 . Tillsammans med @svtvetenskap har jag under våren spelat in programmet. Idéen är att låta fyra par testa varsin diet för att inspirera tittarna till att hitta just sin favorit. Jag representerar och inspirerar till #periodiskfasta och #52dieten i synnerhet. De andra dieterna är vegansk kost, lchf och medelhavskost och coachas av mina härliga coach-kollegor @mattias_kristiansson på @vegomagasinet , @miarundloflchf och @forskolekocken . Det har varit otroligt kul och spännande att spela in och ska bli ännu mer spännande att se vad ni tycker om programmet. Boka in 16/10 i kalendern redan nu så ni inte missar" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted August 26, 2018 Share Posted August 26, 2018 11 timmar sedan, Borje sade: Fyra svenska par ställs under en månad inför utmaningen att bryta med gamla vanor och följa nya dieter. Vill det sig illa, kommer kanske LCHF-paret under den månaden inte att komma ur den första dåsiga perioden, som många känner av. Å andra sidan kommer de kanske, som jag, snabbt känna av fördelarna av att växla över till LCHF. Jag kände egentligen inte av några större problem annat än att jag kände en märklig klarhet i hela kroppen och ganska snabbt fick mitt närminne kraftigt förbättrat - dessutom började minnas namnen på bardomskamrater och deras telefonnummer sedan 70 år tillbaka. Det är möjligt att man, efter ha passerat 80-årsåldern, kan ha lättare för övergången än yngre människor, kanske för att upplevelsen av positiva förändringar uppfattas tydligare - kunna sätta ut blodtrycksmedicin och ändå mäta upp blodtryck som i 30-årsåldern. Slippa diabetes 2 med perfekt blodsocker (både korttids som långtids). Möjligen kunde utsättandet av statinpreparat mot lipidprofilen också medverkat till alla förbättringar. Nu slipper jag all medicin. Har SVT valt fullt friska försökspersoner? Skall i varje fall bli intressant att följa experimentet. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted August 27, 2018 Author Share Posted August 27, 2018 En månad är förvisso kort tid för att se alla för- och nackdelar med olika dieter. Symptomen på den vitaminbrist som följer på vegankost kan ju ta åratal att visa sig... Å andra sidan verkar ju Kostdoktorns tvåveckorsutmaning fungera för de flesta. Eftersom programmen spelades in i våras och ska sändas i oktober kunde det vara intressant att se en uppföljning efter att inspelningarna har visats. Hur många har fortsatt att följa kosten/dieten? Hur fungerar de olika kosterna/dieterna i vardagslivets alla påfrestningar? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted August 27, 2018 Share Posted August 27, 2018 Är det samma format som ”My diet is better than yours”? Abel James (Fat burning man) var coach i det programmet och kom tvåa med ”The wild diet”. Här hans kommentar efter programmet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted August 27, 2018 Author Share Posted August 27, 2018 3 hours ago, Skärfläcka said: Är det samma format som ”My diet is better than yours”? Det får vi väl hoppas att det inte är Det är dock Vetenskapsredaktionen som ansvarar för den svenska varianten av diettävling https://en.wikipedia.org/wiki/My_Diet_Is_Better_Than_Yours 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted October 16, 2018 Author Share Posted October 16, 2018 Första avsnittet av "Bästa dieten" sänds ikväll klockan 21. Men det ligger redan ute på SVT Play: https://www.svtplay.se/video/19666442/basta-dieten/basta-dieten-sasong-1-oh-my-god-dar-ryker-ju-allt Jag tänker nog "tjuvkika" på programmet någon gång under dagen. Men jag kanske ska vänta med en recension till efter ordinarie sändningstid? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted October 17, 2018 Author Share Posted October 17, 2018 Jag har nu sett det första programmet i svt:s ”vetenskapsreality” Bästa dieten två gånger. Tyvärr är det mera realitysåpa än vetenskapsprogram. Två av ”dieterna”, LCHF och 5:2, presenterades lite utförligare. Man intervjuade tevekändisläkaren Michael Mosley som fick berätta hur förvånad han blev över 5:2 dietens popularitet i Sverige. En ung amerikansk kvinnlig forskare talade om viktnedgång med hjälp av intermittent fasta och redovisade sin slutsats att generell kalorireduktion är effektivare eftersom det är färre avhoppare från den dieten. LCHF presenterades som ”mindre kolhydrater och mer protein”. Jo, det kom ett tillägg om att det behövdes fett också. Vetenskapligheten fick representeras av ett superenkelt diagram om sambandet mellan glukos och insulin i blodet. Jag kan inte minnas att det sades något om insulinets funktion i kroppen. I ett annat klipp fick ”inspiratören” Mia Rundlöf berätta om de fördelar hon upplevt med kosten. Jag väntar ivrigt på nästa program, där jag hoppas att de presenterar de vetenskapliga grunderna för veganismen och Livsmedelsverkets tallriksmodell. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 Deltagarna är väldigt olika dessutom mycket fokus på att det är svårt att ändra sin matvanor. Alla dieter innebär att man måste säga nej till vissa saker utom, just det, livsmedelverkets rekommendationer. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted October 17, 2018 Author Share Posted October 17, 2018 Jag tycker det var otur att LCHF hamnade hos familjen med den föräldralediga pappan som verkade tämligen bortkommen i det nya, fina köket. Det medelålders paret som kallades "livsnjutare" kunde nog ha trivts med LCHF. De var vana att laga mat från riktiga råvaror. När han skulle laga hamburgare började mannen med att ta fram köttkvarnen och mala köttfärs. SVT har lagt ut en lista med "alla recept" som de olika deltagarna fick: https://www.svt.se/recept/program/basta-dieten 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 Tycker också en månad känns väldigt lite för att se effekter av ett nytt sätt att äta. Möjligen kan deltagarna gå ner något kilo i vikt. Radikala förändringar inuti kroppen kräver nog mer än några veckor. Känns ju också lite problematiskt att utvärdera dieterna, när de det finns så många andra aspekter som motivation, motion, mängd mat och hur strikt de följt kostråden. Tror ju knappat SVT vaktar deltagarna dygnet runt. Alla dieter är ju förövrigt bättre än att leva på godis, läsk och snacks, så vad deltagarna åt innan spelar också in. Hade absolut haft svårast med 5:2 dieten personligen. Mår verkligen jättedåligt om jag inte äter ordentligt och får frossa, huvudvärk, trötthet och blir arg som ett bi. Att leva på 500 kalorier på en dag är ju ingenting. Hade tusen gånger hellre käkat till och med vegansk, då man i alla fall får äta sig mätt. Men är nog individuellt det där, hur man hanterar fasta eller halv-fasta. Vissa blir väldigt alerta och pigga av kaloriunderskott. Kanske någon gen+dna de fortfarande delar med urtidsmänniskan, att man blir bättre på att jaga vid svält eller ngt? Medan jag uppenbarligen saknar den egenskapen som bara blir passiv och grinig. Även om programmet inte är direkt är super vetenskapligt, så är det ju ändå rätt underhållande tycker jag! Ska bli intressant att se hur det går. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 1 timme sedan, Borje sade: Jag tycker det var otur att LCHF hamnade hos familjen med den föräldralediga pappan som verkade tämligen bortkommen i det nya, fina köket. Det medelålders paret som kallades "livsnjutare" kunde nog ha trivts med LCHF. De var vana att laga mat från riktiga råvaror. När han skulle laga hamburgare började mannen med att ta fram köttkvarnen och mala köttfärs. SVT har lagt ut en lista med "alla recept" som de olika deltagarna fick: https://www.svt.se/recept/program/basta-dieten Jag tycker att det var ”tur” att livsmedelsverkets rekommendation hamnade hos barnfamiljen som hade hamburgare från snabbmatsrestaurang som fredagsmiddag varje vecka, åt hämtpizza på lördagen, lagade eventuellt något på söndagen och kompletterade med nutellamackor. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 32 minuter sedan, Skärfläcka sade: Deltagarna är väldigt olika dessutom mycket fokus på att det är svårt att ändra sin matvanor. Alla dieter innebär att man måste säga nej till vissa saker utom, just det, livsmedelverkets rekommendationer. Om man skall se något positivt på saken kan Kerstin Brismar i varje fall anses vara av annat virke än vi sett exempel på i liknande sammanhang. Något betänksam blir man dock, när man under rubriken: Bräckligt underlag för att ge kostråd vid typ 2-diabetes får höra följande: När en expertgrupp, på uppdrag av Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU, utvärderade den vetenskapliga grunden för kostråd vid typ 2-diabetes, blev deras slutsats att det saknas. Myndigheten identifierade också en rad kunskapsluckor inom området ”mat vid diabetes.” För att fylla några av dessa kunskapsluckor är Kostfondens prioriterade mål att det ska initieras en långsiktig studie som undersöker effekten av olika former av kost vid typ 2-diabetes. ----------------------------------------------------- På mig verkar Kostfondens representanter och eller deras expertis sakna läsförmåga. Den mängd evidensbaserade kostråd bl.a. för diabetiker, som sedan minst ett decennium varit väl kända och validerats av ett 50-tal vetenskapsmän- och kvinnor betraktas alltså som obefintliga!!! P.S. Vad gäller TV-satsningen, förefaller den något svår att överblicka för den "oskyldige" (icke-LCHF-tittaren) att reda ut. Under förutsättning att deltagarna verkligen håller fast vid förelagd diet, blir det bara att se fram mot de jämförande resultaten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted October 17, 2018 Author Share Posted October 17, 2018 6 minutes ago, Nils Engström said: Vad gäller TV-satsningen, förefaller den något svår att överblicka för den "oskyldige" (icke-LCHF-tittaren) att reda ut. Under förutsättning att deltagarna verkligen håller fast vid förelagd diet, blir det bara att se fram mot de jämförande resultaten. Jag hade en idé att rekommendera programserien till vänner och bekanta för att de på ett lättillgängligt sätt skulle få ett begrepp om vad LCHF innebär. Den idén har jag slagit ur hågen. Alla dessa snabba klipp och hoppande mellan olika koster och olika människor torde bara förvirra den som inte har rejäla förkunskaper om LCHF. Sedan har vi den vetenskapliga sidan. Det är dock en Vetenskapsreality det handlar om. De ansvariga forskarna verkar övertygade om att de ska se klara förändringar efter en månad och kanske även skillnader mellan dieterna. Vilka resultat kan man då få fram? De har fastställt BMI på deltagarna. Alltså kommer man att se viktnedgång, i alla fall på dem som är överviktiga. De har mätt blodsocker och insulin i blodet. Där vet vi att de vanliga metoderna för att fastställa insulinresistens och diabetes/prediabetes inte fungerar så bra på en person som är omställd till fettförbränning. Blir intressant att se om de vetenskapliga ledarna för experimentet är medvetna om detta. Så har man naturligtvis mätt ”blodfetterna”. Om två veckor får vi höra om forskarna har gått vidare från 1950-talets totalkolesterol till att tala om LDL eller rentav triglycerider som det största hotet mot hjärthälsan. Till sist har vi det allmänna fysiska och psykiska välbefinnandet vid olika kost. Hur tar man reda på det? En enkät? Med frågeställningen: Hur mår du – sätt kryss på en skala hur du mår på denna diet!? Nä, vi får hoppas att de hittar något intelligentare sätt att fråga. En fråga som kommer att ställas är naturligtvis: Kan du tänka dig att fortsätta med detta sätt att äta? Detta är den avgörande frågan. För att ett visst ätmönster verkligen ska göra nytta för hälsan måste man kunna följa det i många år. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 34 minuter sedan, Nils Engström sade: När en expertgrupp, på uppdrag av Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU, utvärderade den vetenskapliga grunden för kostråd vid typ 2-diabetes, blev deras slutsats att det saknas. Myndigheten identifierade också en rad kunskapsluckor inom området ”mat vid diabetes.” För att fylla några av dessa kunskapsluckor är Kostfondens prioriterade mål att det ska initieras en långsiktig studie som undersöker effekten av olika former av kost vid typ 2-diabetes. ----------------------------------------------------- På mig verkar Kostfondens representanter och eller deras expertis sakna läsförmåga. Det är nog inte Kostfondens representanter som saknar läsförmåga. Det är SBU som tycker att det finns en kunskapslucka och Kostfondens representanter ser det som ”a low hanging fruit”, dvs de vill fylla den kunskapslucka som SBU anser finns så att SBU reservationslöst ska kunna rekommendera en lågkolhydratkost vid T2 diabetes. Bra, tycker jag. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 14 minuter sedan, Borje sade: Jag hade en idé att rekommendera programserien till vänner och bekanta för att de på ett lättillgängligt sätt skulle få ett begrepp om vad LCHF innebär. Den idén har jag slagit ur hågen. Alla dessa snabba klipp och hoppande mellan olika koster och olika människor torde bara förvirra den som inte har rejäla förkunskaper om LCHF. Jag är benägen att hålla med dig. Bättre då Skärfläckas tips: https://www.tv4.se/efter-tio/klipp/kirurgen-tipsar-så-minskar-du-inflammationer-11794880 och https://www.tv4.se/efter-tio/klipp/läkarna-svarar-på-tittarfrågor-om-inflammationer-och-sköldkörteln-11795046 som pedagogiskt, naturligt och med humoristisk glimt lägger ut texten - en pensionerad läkare som själv beslutat sig att byta ut medicineringen mot kostomläggming typ LCHF. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 5 minuter sedan, Skärfläcka sade: de vill fylla den kunskapslucka som SBU anser finns Naturligtvis bra men nog måste man anse något märkligt att de tydliga belägg för lågkolhydratkost, för användning på diabetes 2-patienter, betraktas som närmast obefintliga! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 3 minuter sedan, Nils Engström sade: Jag är benägen att hålla med dig. Bättre då Skärfläckas tips: https://www.tv4.se/efter-tio/klipp/kirurgen-tipsar-så-minskar-du-inflammationer-11794880 och https://www.tv4.se/efter-tio/klipp/läkarna-svarar-på-tittarfrågor-om-inflammationer-och-sköldkörteln-11795046 som pedagogiskt, naturligt och med humoristisk glimt lägger ut texten - en pensionerad läkare som själv beslutat sig att byta ut medicineringen mot kostomläggming typ LCHF. Eller lämpliga avsnitt av tv-serien Doctor in the house (på engelska) som finns på youtube. Nisse Simonsson är bra men tilltalar nog mest de som åtminstone är 50+ eller har ulcerös kolit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 17, 2018 Share Posted October 17, 2018 1 timme sedan, Skärfläcka sade: Nisse Simonsson är bra men tilltalar nog mest de som åtminstone är 50+ eller har ulcerös kolit. Nog måtte man ändå se Simonsson ge ett ärligt, mänskligt och förtroendeingivande intryck - inte minst genom sin professionella bakgrund - en läkare som gjort upp med sjukvården och återförts till Hippokrates lära om maten som bästa medicin. "Doctor in the house" är dock utmärkt, läkaren i serien har jag träffat på i några sammanhang tidigare - med en sympatisk, engagerad personlighet, som dyker in i folks kök, sorterar undan huvuddelen av innehållet i deras kylskåp och deltar i matberedningen. Även om man kan se läkaren ovan som ett fint komplement till Simonsson, ser jag den stabile svensken förmedla de viktiga budskapen på ett suveränt och klart sätt - jag ska testa honom mot mina barnbarn i 30-årsåldern (återkommer i frågan). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Borje Posted October 23, 2018 Author Popular Post Share Posted October 23, 2018 I kväll klockan 21 sänds andra delen av vetenskapsrealityshowen Bästa Dieten. Men den ligger redan ute på SVT Play, så jag har tittat på den med avbrott för frukost (äggsmör med havssalt från Bretagne). Vad har jag då irriterat mig på i detta avsnitt? Det första irritationsmomentet är att vetenskapsredaktionen även denna gång presenterade LCHF som kosten med ”mindre kolhydrater och mera protein”. Det andra är att det verkar som om de har bestämt sig för att hamra in budskapet om kalorier – kalorier ut. De har alltså rest till Wisconsin och filmat apor som som fick 25 procent mindre apfoder än en kontrollgrupp. En studie fann att aporna med kalorirestriktion håller sig friska längre innan de drabbas av apornas ”ålderssjukdomar”. Sedan har de rest vidare till Tufts University på östkusten och intervjuat forskare och en försöksperson som har deltagit i en tvåårig studie om kalorirestriktion på människor. Jo, även amerikaner blev friskare om de minskade intaget av det människofoder som kallas Standard American Diet (SAD). Och så åker vetenskapsredaktionen till Livsmedelsverket och intervjuar en nutritionist som ”bakom sig har tusentals vetenskapliga studier och massor av olika typer av experter”. Man blir imponerad. Eller. Inte. 3 3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 23, 2018 Share Posted October 23, 2018 Ett riktigt sömnpiller... Vaknade precis till slutvinjetten och jag som är intresserad av ämnet! Har ett vagt minne att de som åt LCHF klagade på att allt smakade ägg. Ny diet? LCHE = Low Carb High Egg? 1 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 3 timmar sedan, Skärfläcka sade: Ett riktigt sömnpiller... Vaknade precis till slutvinjetten och jag som är intresserad av ämnet! Har ett vagt minne att de som åt LCHF klagade på att allt smakade ägg. Ny diet? LCHE = Low Carb High Egg? Fanns någon som förväntat något omvälvande? Rörigt - i vanlig ordning inget upplyftande sätt att presentera kost, oavsett vilken typ. Det verkar på mig som om inget väsentligt av det som innefattas i LCHF-kost någonsin kommer fram, så fort som massmedia skall stå för presentationen. Okunnigt, hafsigt. Som Borje påpekade om massmedias presentation runt: "LCHF som kosten med mindre kolhydrater och mera protein”. Kan den som yttrade sig, som hastigast möjligen ha hört Ted Naimans och Benjamin Bikmans okonventionella syn på proteiner och utan mer djupgående förståelse för resonemangens innebörd, satt en ny stämpel på LCHF: Det mesta vi ser och hör, visar ju bara att vi aldrig kan räkna med någon påläst redaktör i massmedia. Vem har föresten sagt att grönsaker inte skulle ingå? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 När de nu ändå gör ett program om olika dieter förväntar man sig att de frågar en sakkunnig person kring varje diet som tydligt och klart går igenom vad varje kost innebär. Gärna också intervjua personer som levt med sin diet under flertalet år som berättar om olika hälsofördelar, inte bara viktminskning under en period. Tråkigt när TV journalister uttrycker sig lite slarvigt. Har inte sett del två men spelade in det. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 5 timmar sedan, Nils Engström sade: "LCHF som kosten med mindre kolhydrater och mera protein”. Jag pratade ju för ett tag sedan med en dietist, och hennes uppfattning om LCHF var att det var mycket protein. Jag tror inte att de lyssnat på någon alls. Jag är helt övertygad om att ordet "fett" är så laddat att de inte uppfattar det överhuvudtaget. Fett kan man inte äta. Punkt. Och äter man då inte kolhydrater, så finns inget annat att öka på än protein. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 Paret som äter LCHF blinkade förbi i början av programmet, de uttryckte sig typ "att allt smakade ägg" och att de snart inte ville äta fler. Efter det, en hastig glimt av hur paret troligen fick smaka en smörkaffe? Sen var det livsmedelsverket och tallriksmodellen som verkligen hade evidens för allt! Tydligen uppdaterar sig livsmedelsverket ständigt, fick man veta. Man skulle också lära sig att äta klimatsmart och det vet väl alla vad det innebär numera( rött kött är värre att äta än att flyga flera gånger om året). Sen växlades det mellan tallriksmodellen, 5;2 och veganerna. LCHFparet kom inte tillbaka. (eller sov jag då?) Jag såg inte första programmet och blev besviken på det här andra. Jag tycker att det andas PKmaffia, inga nyanser alls och vet inte om jag verkligen vill se fortsättningen. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camben Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 Blev ganska besviken när allt LCHF-dieten handlade om var ägg. Det finns ju hur mycket fantastisk, lättlagad mat som helst inom LCHF-dieten. Och vem var kvinnan som skulle vara deras inspiratör - hon var ju helt manisk med äggen? Förmodligen har de klippt ihop det dumt är min gissning. Det blev liksom lite "Ullared" över LCHF delen av programmet, medans de andra dieterna kändes mycket mer seriösa. Där någonstans förlorade SVT mig. Trist! 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 Ja, program nr 2 var verkligen irriterande på många sätt. Kan aldrig tro att LCHF-familjen fått rådet att enbart äta ägg. Klippningen av den delen av programmet var enbart för att förlöjliga. Livsmedelsverket fick stort utrymme med "alla sina vetenskapliga studier" och så miljöaspeketen där veganerna såklart var minst miljöfarliga. Även om de faktiskt fick in en liten passus om sojaprodukter... Nu tror ju inte jag att alla veganer enbart äter närproducerade spannmål och grönsaker. Och att de som äter enlikt tallriksmodellen skulle vara mindre miljöfarliga än vi som äter enligt LCHF, eftersom vi enbart lever på kött?!! Blodtrycket sköt i höjden. Vet inte om jag kommer att se sista programmet. Tror redan jag vet hur de kommer att vinkla det hela... 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Godisråttan Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 Hej, 2 min av programmet igår ägnades åt LCHF, dåligt då paret som ska äta enl dieten inte stod ut längre! Inget svar under programmet! 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 3 timmar sedan, Effie sade: Jag pratade ju för ett tag sedan med en dietist, och hennes uppfattning om LCHF var att det var mycket protein. Ja men dietister vill av ohejdad vana inte närma sig LCHF, ofta av skäl som har med miljöfrågor att göra. "Det hemska röda köttet" och dess omöjlighet att tillföra en diet annat än som liten del, med hänsyn till den omöjliga globala livsmedelsförsörjningen. Vad gäller begreppet LCHF får man söka med ljus och lykta efter dietister som vet vad de talar om. Några sådana träffar vi aldrig på i detta forum. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Borje Posted October 24, 2018 Author Popular Post Share Posted October 24, 2018 I en reality show måste det finnas en konflikt att utgå från. I denna vetenskapsreality har vi på den ena sidan de ”konstiga” dieterna; veganismen med sina solrosfröbullar och märkliga röror och naturligtvis LCHF med sina enorma mängder protein. I detta avsnitt symboliserat av ägg i morgonkaffet, ett kylskåp med två jätteskålar fyllda med kokta ägg och, för säkerhets skull, ett ägg i fickan. På den andra sidan finns de kloka dieterna; femtvå, där man visserligen kan må lite dåligt på fastedagarna, men där kalorirestriktionen leder till ett längre liv och bättre hälsa, vilket bevisas av två vetenskapliga undersökningar från amerikanska universitet. Att De Nordiska Kostrekommendationerna och Livsmedelsverkets Tallriksmodell är kloka att följa är självklart. Vilket bevisas av tusentals vetenskapliga studier och hundratals experter som alla säger att detta är det rätta sättet att äta. Jag har svårt att ta den här realitysåpan riktigt på allvar. Vi får se om jag omvärderar min idé om den efter nästa veckas avsnitt, när de ska utse en Vinnare av alternativen Femtvå- och Livsmedelsverkstallriken. 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 1 timme sedan, Borje sade: de ”konstiga” dieterna; veganismen med sina solrosfröbullar och märkliga röror och naturligtvis LCHF med sina enorma mängder protein. Vad vi ser är ännu ett exempel på massmedias oförmåga att ge tittarna en korrekt bild av kosten och dess betydelse. När får vi se exempel på alla diabetiker som fått normalt, lågt blodsocker (normal insulinnivå) eller fått normaliserat blodtryck efter att ha tillämpat LCHF några dagar eller en vecka? 1 timme sedan, Borje sade: Jag har svårt att ta den här realitysåpan riktigt på allvar. Vi får se om jag omvärderar min idé om den efter nästa veckas avsnitt, när de ska utse en Vinnare av alternativen Femtvå- och Livsmedelsverkstallriken. Vem vet? Det kan kanske bli så att LCHF:arna efter blodtesten visar upp fina värden. Kanske med lite högre LDL-data som då naturligtvis tolkas totalt felaktigt - förhoppningen ligger på positivt förhöjda HDL-värden. Det viktiga vore om omvärderingen skedde hos dokusåpans ansvariga. Vad någon av oss andra anser viktigt i sammanhanget, kan vi inte räkna med komma fram. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 24, 2018 Share Posted October 24, 2018 1 timme sedan, PiaB sade: Livsmedelsverket fick stort utrymme med "alla sina vetenskapliga studier" och så miljöaspeketen där veganerna såklart var minst miljöfarliga. Fint att vi får reda på alla tusentals välgjorda studier som talar för att Livsmedelsverkets kostråd är korrekta. 1 timme sedan, PiaB sade: Blodtrycket sköt i höjden Inget problem med LCHF, som gav mig normalt blodtryck efter 25 år med blodtryckssänkande medicin. 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Vildma Posted October 24, 2018 Popular Post Share Posted October 24, 2018 Hej! Jag tycker som många andra som kommenterat i tråden att SVT presenterar LCHF som LCHP Low Carb High Protein. Jag har alltid trott att SVT är seriösa, men det här är ju uppenbara felaktigheter! Det talas inte alls om att det är fettet som ökas, utan bara ägg, ägg, ägg! Jag mejlade in till SVT nu och det vore nog bra om fler gjorde detta. Här är deras mejladress: kontakt@svt.se Programupplägget var annars intressant tyckte jag .....innan jag såg programmet. Hälsar Vildma 7 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Erik 2 Posted October 24, 2018 Popular Post Share Posted October 24, 2018 Jag reagerade på stockholms universitets resilience center och skrev mail till personen som intervjuades i prgrammet ungefär så här. 1. Du påstod att LCHF är en hög-protein-diet. På vilken grund påstår du det? LCHF står för low carb high fat. Den handlar inte om protein på något sätt. På LCHF kan man tom undvika kött helt. De som äter LCHF och äter kött äter inte mer kött än vad livsmedelsverket rekommenderar. Inom LCHF strävar man efter lågt blodsocker och undviker kolhydrater och ökar på dieten med fett. 2. Du visade en bild där kött får en absurt stor koldioxidpåverkan per kalori jämför vete. - Varför tycker ni att en jämförelse bara baserat på kalorier är relevant? Eftersom vete i stort sett bara är socker så är det klart att man får mycket kalorier för sin koldioxid medan kött är väldigt magert med få kalorier och för att komma upp i mängden kalorier som socker så måste man "köpa" mycket koldioxid för att få den mängden kalorier från kött. - Nu vet vi att socker inte är ett essentiellt ämne för vår överlevnad, det är däremot de essentiella aminosyrorna och de essentiella fetterna. Det vore därför relevant och anständigt av en universitetsinstitution att redovisa dessa som jämförelse. Alltså hur mycket vete måste jag äta för att få ihop min dagliga nödvändiga ranson av essentiella aminosyror och hur mycket koldioxid kostar det att odla fram den mängden vete jämfört med den mängd kött jag behöver äta för att få i mig den nödvändiga ransonen essentiella aminosyror och hur mycket koldioxid det kostar. Detsamma hade ni kunnat göra med essentiella fetter. 3. Det hade också varit anständigt om du hade berättat hur ni räknar fram koldioxidvärdet för köttdjur. Ni omvandlar metangas (rap och prutt) till koldioxid genom en matematisk formel ni har hittat på, koldioxidekvivalent, som bla inte på något sätt tar hänsyn till att metangas har en helt annan cykel i naturen, ett annorlunda upptag, jämfört med koldioxid. 10 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Erik 2 Posted October 25, 2018 Popular Post Share Posted October 25, 2018 Det blev ett mail till svt också när jag ändå var igång, med liten variation på ovan. Ungefär: Jag undrar om du som vetenskapsjournalist har funderat över den jämförelse som det finns bild på i en av artiklarna där kött får absurt dåligt miljöbetyg. Är det relevant att ställa kalorier på ena axeln? Är kalorier ett näringsämne. Är kalorier relevant för hälsan? Hur skulle det vara om man satte näringtäthet istället för kalorier på axeln. Man kan ta reda på näringstätheten på livsmedelsverket eller matkalkyl. Bäst i klassen av naturliga råvaror är lever. Man kan också titta på det som kallas essentiellt dvs sånt vi måste få i oss med kosten eftersom vi saknar egen produktion. Här finns vitaminer, mineraler, aminosyror och fetter. Sätt de på axeln istället för kalorier och räkna om, vad händer då? Vi måste börja prata näring. Världen är övergödd och undernärd. 13 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted October 25, 2018 Author Share Posted October 25, 2018 Annika Rane på Kostdoktorn har en välgenomtänkt kommentar till vetenskapsrealityn Bästa Dieten: https://www.dietdoctor.com/se/basta-dieten-vad-tycker-du 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted October 30, 2018 Author Share Posted October 30, 2018 Då sänds alltså det sista avsnittet i Bästadietenrealityn i kväll klockan 21. Det ligger ute på SVTPlay redan. Redaktionen har faktiskt gjort en sorts uppföljning tre månader efter experimentet (forskarna vill inte kalla det en vetenskaplig studie). Jag väntar med mina allmänna synpunkter på programserien tills i morgon. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra81 Posted October 30, 2018 Share Posted October 30, 2018 2 timmar sedan, Borje sade: Då sänds alltså det sista avsnittet i Bästadietenrealityn i kväll klockan 21. Det ligger ute på SVTPlay redan. Redaktionen har faktiskt gjort en sorts uppföljning tre månader efter experimentet (forskarna vill inte kalla det en vetenskaplig studie). Jag väntar med mina allmänna synpunkter på programserien tills i morgon. Man kan kolla redan nu på SVT play. Spolat igenom nåt avsnitt + sista avsnittet. Känns spontant som att LCHF-paret inte fått så bra coaching och råden där inte varit något vidare + ett gäng faktafel vad gäller LCHF. Skräp-program lite som väntat. En månad är ju dessutom på tok för lite. Många kan ha biverkningar från byte av kost i flera månader. Det enda jag var positivt överraskad av var att den äldre kvinnliga forskaren faktiskt rekommenderade tjejjen att fortsätta med LCHF. Mina fördomar mot äldre forskare och dietister är att de aldrig släpper sin fettskrämdhet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra81 Posted October 30, 2018 Share Posted October 30, 2018 On 2018-10-24 at 20:50, Vildma sade: Hej! Jag tycker som många andra som kommenterat i tråden att SVT presenterar LCHF som LCHP Low Carb High Protein. Jag har alltid trott att SVT är seriösa, men det här är ju uppenbara felaktigheter! Det talas inte alls om att det är fettet som ökas, utan bara ägg, ägg, ägg! Jag mejlade in till SVT nu och det vore nog bra om fler gjorde detta. Här är deras mejladress: kontakt@svt.se Programupplägget var annars intressant tyckte jag .....innan jag såg programmet. Hälsar Vildma Mejlade om detta jag med. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post perra81 Posted October 30, 2018 Popular Post Share Posted October 30, 2018 Fick svar från SVT: Hej! Tack för att du skriver till oss! Vad specifikt tycker du att programmet haft fel i? Skulle vara bra att veta innan jag tar det vidare till programansvariga. Vänliga hälsningar, Simon / SVT Kontakt / Mitt svar där jag lånade lite av era synpunkter här i tråden: Javisst Några punkter: - Man får intrycket av att LCHF är en diet där man äter mer protein än andra dieter vilket inte stämmer när man tittar allmänt på riktlinjer för LCHF. Exempelvis för egen del äter jag samma mängd som förut men har ersatt potatis/pasta/ris på tallriken med grönsaker. Det kan flera gånger vara mindre mängd protein då jag istället blir rejält mätt av fettet på tallriken i form av exempelvis bearnaise eller kryddsmör - Man ger intrycket att stor del av LCHF-kosten består av ägg och att de som åt LCHF därför blev trötta på ägg - det är inga problem att variera kosten och äta lika lite/mycket ägg som i andra diete, lite synd att deras coach inte hade mer fantasi - 4 veckor är i minsta laget för att se de stora positiva effekterna kan jag tycka, även om jag förstår att det här är tänkt som lättsam underhållning och inget vetenskapligt experiment - Jag hade gärna sett mer av att grönsaker har en stor roll i LCHF, se bild från Kostdoktorn.se här nedan: 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 30, 2018 Share Posted October 30, 2018 2 timmar sedan, perra81 sade: Man kan kolla redan nu på SVT play. Spolat igenom nåt avsnitt + sista avsnittet. Känns spontant som att LCHF-paret inte fått så bra coaching och råden där inte varit något vidare + ett gäng faktafel vad gäller LCHF. Skräp-program lite som väntat. En månad är ju dessutom på tok för lite. Det enda jag var positivt överraskad av var att den äldre kvinnliga forskaren faktiskt rekommenderade tjejjen att fortsätta med LCHF. Mina fördomar mot äldre forskare och dietister är att de aldrig släpper sin fettskrämdhet. Kerstin Brismar är ordförande i Kostfondens vetenskapliga råd och har framförallt gjort sig känd som förespråkare för 5:2 och kostbehandling av typ 2 diabetiker. https://www.kostfonden.se/kerstin-brismar/ Jag tror att Mia Rundlöf gjort ett bra jobb men det är inte hon som gjort klippningen/vinklingen i programmet. https://www.instagram.com/miarundloflchf/?hl=sv I programmet slänger de faktiskt in brasklappen att det unga, trötta småbarnsparet och LCHF kanske inte var den bästa kombinationen och det tror jag stämmer. Resultatet hade säkert sett annorlunda ut om ”veganparet” eller ”5:2-paret” hade fått Mia Rundlöf som inspiratör men jag tror inte att man hade fått ett lika ”dynamiskt” program då. Några måste ju vara missnöjda och vad passar inte bättre än att de som äter ”extremdieter” blir missnöjda? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 30, 2018 Share Posted October 30, 2018 Diagrammen från TV-studien finna på tråden Bästa dieten: Postad 13 minuter sedan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted October 31, 2018 Author Share Posted October 31, 2018 On 10/17/2018 at 5:49 PM, Borje said: Så har man naturligtvis mätt ”blodfetterna”. Om två veckor får vi höra om forskarna har gått vidare från 1950-talets totalkolesterol till att tala om LDL eller rentav triglycerider som det största hotet mot hjärthälsan. Igår fick vi alltså veta resultaten av vägning, mätning och blodprovstagning. Länk till de objektiva mätvärdena finns i kommentaren ovan. Forskarnas subjektiva presentation av resultatet kan du leta upp på översikten av del 3 här. Och en länk till Vetenskapsredaktionens egen syn på serien finns här. Vi kan konstatera att forskarna, liksom veteskapsredaktionens klippare, ägnade mest tid åt det s.k. LDL-kolesterolet. Som väntat fick LCHF:arna en liten ökning av detta, från 3 till 3,5. Med hjälp av procenträkning förstoras skillnaderna upp till 21 respektiv 13 procent ökning för LCHF. Efter lite "rådgivning" om att "förbättra" LCHF med mer "växtbaserade fetter" visas en snabb bild på HDL-kolesterolet, som visar en liten ökning för en LCHF:are, vilket är positivt. Bilden med triglyceriderna visas några sekunder och får kommentaren att resultatet är spretigt. Jag får nog den uppfattningen att vetenskapsredaktionen och tyvärr även de medverkande forskarna bygger sin analys och sina råd till försökspersonerna på gammal forskning. Diet-heart-hypotesen, att intag av mättat fett skulle leda till farligt fett i blodet, avlivades väl slutgiltigt för 30 år sedan? Eller var det tidigare? Om man är intresserad av hur långt forskningen om riskfaktorer för hjärtkärlsjukdomar har kommit idag, så föreslår jag att man läser denna forskningsrapport av Sarah Hallberg: https://blog.virtahealth.com/blood-lipid-changes-with-ketogenic-diet/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted October 31, 2018 Author Share Posted October 31, 2018 Bret Scher, kardiolog från San Diego, har skrivit om kolesterol, hjärthälsa och forskning. Artikeln finns på Kostdoktorn, i svensk översättning: https://www.dietdoctor.com/se/orsakar-kolesterol-hjartsjukdom-nej-enligt-ny-studie Citat: Kan LDL orsaka hjärtjukdom? Debatten fortskrider och nu ifrågasätts återigen den roll LDL kan spela som primär orsak till hjärtinfarkt och stroke. En ny studie publicerad i Expert Review of Clinical Pharmacology har gått igenom data från över en miljon individer och kommit fram till att LDL inte orsakar hjärtjukdom. Det talar helt emot en annan nyligen publicerad artikel i European Society of Cardiology som menar att LDL är direkt orsak till hjärtsjukdom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted October 31, 2018 Author Share Posted October 31, 2018 1 hour ago, Borje said: Om man är intresserad av hur långt forskningen om riskfaktorer för hjärtkärlsjukdomar har kommit idag, så föreslår jag att man läser denna forskningsrapport av Sarah Hallberg: https://blog.virtahealth.com/blood-lipid-changes-with-ketogenic-diet/ Jag gissar att en och annan inte har haft tid eller ork att plöja igenom hela Sarah Hallbergs artikel. För dessa, och för de två forskare som dömde ut LCHF som farlig om man inte bytte ut fettet i kosten till fett från växter, har jag här satt ihop ett litet kompendium av artikeln: What Blood Lipids Actually Do When we think of various tests as risk factors, we sometime tend to forget what those substances actually do in the body and why their levels change (or not) when we change our diet. For example, we have known for a long time that blood levels of both cholesterol and saturated fat tend to be independent of how much of these nutrients we eat. (Volek Phinney, The Sad Saga of Saturated Fat; Volek Phinney, You Are Not What You Eat) --- We have spent a few decades studying how the body adapts to a well-formulated ketogenic diet, and have come to recognize a pretty consistent pattern for the changes in most blood lipids, but a quite inconsistent pattern for the calculated LDL cholesterol level in particular. The consistent changes are: a dramatic reduction in serum triglycerides a rise in HDL cholesterol and the same or lower levels of saturated fats in serum triglycerides As noted above, the one inconsistent variable in this otherwise predictable pattern of change is the calculated serum LDL cholesterol level. For some people, following a ketogenic diet makes their LDL cholesterol go down and for some it does not change. But for a fair number of people the calculated LDL cholesterol value rises, in some cases quite a lot. Thus the key question from this topic is: How important is the calculated LDL cholesterol relative to the other risk factors that have been recently characterized? Why LDL Cholesterol is Not a Single Number There are two important limitations of the commonly reported serum LDL cholesterol level. First, the usual test procedure does not actually measure LDL – it reports a calculated value based upon measurements of serum total and HDL cholesterol and triglycerides, along with a number of assumptions. And in particular, when the triglyceride value undergoes a big change, it can skew the calculated LDL value considerably (Volek Phinney 2011). Second, the circulating lipoprotein particles classed as LDL are actually quite diverse in size, and it is now recognized that the smaller, more dense particles (which carry proportionately less triglyceride) are the sub-fraction that is associated with vascular damage and heart disease (Austin 1988, Berneis 2002). Summary Biomarkers of cardiovascular disease risk represent our scientific attempt to find a crystal ball that predicts future disease and guides rational therapeutic intervention. In a case where so many different factors are associated with coronary risk, we need to avoid the reductionist temptation to focus on a single tree over the contribution of the entire forest. Ideally, in the future we will have results on CVD and mortality risk from a large randomized controlled trial pitting a well-formulated ketogenic diet against the best that usual care can offer. In the interim, we have demonstrated that a continuous care treatment including nutritional ketosis in patients with type 2 diabetes improved most biomarkers of CVD risk after one year. The increase in LDL-cholesterol appeared limited to the large LDL sub-fraction; whereas LDL particle size increased, total LDL-P and ApoB were unchanged, and inflammation and blood pressure decreased. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted October 31, 2018 Share Posted October 31, 2018 Om man är SUPER-intresserad av blodfetter och tar in information via öronen så kan man lyssna på Peter Attia’s blogintervju med Tom Dayspring, en ledande amerikansk lipolog. Ett sju timmar långt samtal som är uppdelat på fem avsnitt. https://itunes.apple.com/se/podcast/the-peter-attia-drive/id1400828889?mt=2&i=1000421841517 Jag har själv bara lyssnat på början på första avsnittet och då avhandlade de främst Tom Daysprings förbättrade hälsa under det senaste året då han börjat ta Peter Attias råd om kolhydratrestriktion och fasta vilket lett till en avsevärd viktminskning och förbättrad hälsa. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted November 1, 2018 Author Share Posted November 1, 2018 Sju timmars samtal med en lipidspecialist känns lite för svårtuggat för mig. Jag har hittat något betydligt mer lättsmält, nämligen ett samtal med Sarah Hallberg. Vilken inspiratör! Tänk om vårt LCHF-par hade haft en handledare av den kalibern! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts