Borje

Bästa dieten på SVT

Recommended Posts

Tja, någon gång måste dom kanske ge med sig för att inte helt förlora sin trovärdighet. Vad mig anbeträffar har det dock redan inträffat. Jag kommer aldrig mer lita på SVT eller etablissemanget vad gäller viktiga frågor eftersom jag kunnat konstatera att det kan ljuga om vad som helst och gör så rutinmässigt. Journalisterna på SVT är dock förmodligen lika lurade som vi andra. Det här är frågan om ett systemfel.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minutes ago, patrix said:

Journalisterna på SVT är dock förmodligen lika lurade som vi andra.

Det ska bli spännande att se hur de hanterar det här "experimentet". De är ju inte bundna till ett inköpt "format", som i Biggest Loser.

SVT:s egen beskrivning av sitt "format", som naturligtvis måste innehålla dramatik med gräl och "kroppar som protesterar":

"Experiment där par testar olika dieter

Fyra svenska par ställs under en månad inför utmaningen att bryta med gamla vanor och följa nya dieter. Experimentet leds av två av Sveriges mest framstående kostforskare Kerstin Brismar och Ulf Risérus som kontrollerar förändring i fettmassa, blodvärden och allmänt hälsotillstånd. Dietinspiratörerna är Lisa Andersson, Mia Rundlöf, Emil Spanos och Mattias Kristiansson. Det blir en månad av sötsug, vardagsgräl och kroppar som protesterar mot det nya. Men också insikter om hur ganska små kostförändringar kan ge stora resultat. Dessutom gör vi utblickar till den mest aktuella internationella kostforskningen."

Tydligen blir det Mia Rundlöf som ska inspirera LCHF:arna och Mattias Kristiansson som ska coacha veganerna. Lisa Andersson tar kanske hand om de två som ska ägna sig åt intermittent fasta, hon har en del om fasta på sin blogg. I så fall blir det "förskolekocken" Emil Spanos som ska vägleda till Medelhavskosten. Eftersom medelhavskost kan betyda i stort sett vad som helst blir det spännande att se vad han väljer. Blir det Livsmedelsverkets variant med pasta och fullkornsbröd, eller Aseem Malhotras Pioppi-diet utan vare sig socker, bröd eller pasta?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lisa Andersson informerar (via instagram!):
"?? Exciting News! This fall on @svt I’m gonna be coachning a couple willing to adopt a healthier lifestyle in intermittent fasting. The show starts at october 16th at 21.00, #svt1 . Tillsammans med @svtvetenskap har jag under våren spelat in programmet. Idéen är att låta fyra par testa varsin diet för att inspirera tittarna till att hitta just sin favorit. Jag representerar och inspirerar till #periodiskfasta och #52dieten i synnerhet. De andra dieterna är vegansk kost, lchf och medelhavskost och coachas av mina härliga coach-kollegor @mattias_kristiansson@vegomagasinet , @miarundloflchf och @forskolekocken . Det har varit otroligt kul och spännande att spela in och ska bli ännu mer spännande att se vad ni tycker om programmet. Boka in 16/10 i kalendern redan nu så ni inte missar???"

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Borje sade:

Fyra svenska par ställs under en månad inför utmaningen att bryta med gamla vanor och följa nya dieter.

Vill det sig illa, kommer kanske LCHF-paret under den månaden inte att komma ur den första dåsiga perioden, som många känner av. Å andra sidan kommer de kanske, som jag, snabbt känna av fördelarna av att växla över till LCHF.

Jag kände egentligen inte av några större problem annat än att jag kände en märklig klarhet i hela kroppen och ganska snabbt fick mitt närminne kraftigt förbättrat - dessutom började minnas namnen på bardomskamrater och deras telefonnummer sedan 70 år tillbaka.

Det är möjligt att man, efter ha passerat 80-årsåldern, kan ha lättare för övergången än yngre människor,  kanske för att upplevelsen av positiva förändringar uppfattas tydligare - kunna sätta ut blodtrycksmedicin och ändå mäta upp blodtryck som i 30-årsåldern. Slippa diabetes 2 med perfekt blodsocker (både korttids som långtids).  Möjligen kunde utsättandet av statinpreparat mot lipidprofilen också medverkat till alla förbättringar. Nu slipper jag all medicin.

Har SVT valt fullt friska försökspersoner?

Skall i varje fall bli intressant att följa experimentet.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En månad är förvisso kort tid för att se alla för- och nackdelar med olika dieter. Symptomen på den vitaminbrist som följer på vegankost kan ju ta åratal att visa sig...

Å andra sidan verkar ju Kostdoktorns tvåveckorsutmaning fungera för de flesta.

Eftersom programmen spelades in i våras och ska sändas i oktober kunde det vara intressant att se en uppföljning efter att inspelningarna har visats. Hur många har fortsatt att följa kosten/dieten? Hur fungerar de olika kosterna/dieterna i vardagslivets alla påfrestningar?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det samma format som ”My diet is better than yours”? Abel James (Fat burning man) var coach i det programmet och kom tvåa med ”The wild diet”. Här hans kommentar efter programmet. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första avsnittet av "Bästa dieten" sänds ikväll klockan 21. Men det ligger redan ute på SVT Play:

https://www.svtplay.se/video/19666442/basta-dieten/basta-dieten-sasong-1-oh-my-god-dar-ryker-ju-allt

Jag tänker nog "tjuvkika" på programmet någon gång under dagen. Men jag kanske ska vänta med en recension till efter ordinarie sändningstid?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Deltagarna är väldigt olika dessutom mycket fokus på att det är svårt att ändra sin matvanor.

Alla dieter innebär att man måste säga nej till vissa saker utom, just det, livsmedelverkets rekommendationer. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det var otur att LCHF hamnade hos familjen med den föräldralediga pappan som verkade tämligen bortkommen i det nya, fina köket. Det medelålders paret som kallades "livsnjutare" kunde nog ha trivts med LCHF. De var vana att laga mat från riktiga råvaror. När han skulle laga hamburgare började mannen med att ta fram köttkvarnen och mala köttfärs.

SVT har lagt ut en lista med "alla recept" som de olika deltagarna fick:

https://www.svt.se/recept/program/basta-dieten

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker också en månad känns väldigt lite för att se effekter av ett nytt sätt att äta. Möjligen kan deltagarna gå ner något kilo i vikt. Radikala förändringar inuti kroppen kräver nog mer än några veckor. 

Känns ju också lite problematiskt att utvärdera dieterna, när de det finns så många andra aspekter som motivation, motion, mängd mat och hur strikt de följt kostråden. Tror ju knappat SVT vaktar deltagarna dygnet runt. Alla dieter är ju förövrigt bättre än att leva på godis, läsk och snacks, så vad deltagarna åt innan spelar också in. 

Hade absolut haft svårast med 5:2 dieten personligen. Mår verkligen jättedåligt om jag inte äter ordentligt och får frossa, huvudvärk, trötthet och blir arg som ett bi. Att leva på 500 kalorier på en dag är ju ingenting. Hade tusen gånger hellre käkat till och med vegansk, då man i alla fall får äta sig mätt. 

Men är nog individuellt det där, hur man hanterar fasta eller halv-fasta. Vissa blir väldigt alerta och pigga av kaloriunderskott. Kanske någon gen+dna de fortfarande delar med urtidsmänniskan, att man blir bättre på att jaga vid svält eller ngt? Medan jag uppenbarligen saknar den egenskapen som bara blir passiv och grinig.

Även om programmet inte är direkt är super vetenskapligt, så är det ju ändå rätt underhållande tycker jag! Ska bli intressant att se hur det går. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Borje sade:

Jag tycker det var otur att LCHF hamnade hos familjen med den föräldralediga pappan som verkade tämligen bortkommen i det nya, fina köket. Det medelålders paret som kallades "livsnjutare" kunde nog ha trivts med LCHF. De var vana att laga mat från riktiga råvaror. När han skulle laga hamburgare började mannen med att ta fram köttkvarnen och mala köttfärs.

SVT har lagt ut en lista med "alla recept" som de olika deltagarna fick:

https://www.svt.se/recept/program/basta-dieten

Jag tycker att det var ”tur” att livsmedelsverkets rekommendation hamnade hos barnfamiljen som hade hamburgare från snabbmatsrestaurang som fredagsmiddag varje vecka, åt hämtpizza på lördagen, lagade eventuellt något på söndagen och kompletterade med nutellamackor. ?

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Deltagarna är väldigt olika dessutom mycket fokus på att det är svårt att ändra sin matvanor.

Alla dieter innebär att man måste säga nej till vissa saker utom, just det, livsmedelverkets rekommendationer. 

Om man skall se något positivt på saken kan Kerstin Brismar i varje fall anses vara av annat virke än vi sett exempel på i liknande sammanhang.

Något betänksam blir man dock, när man under rubriken:

Bräckligt underlag för att ge kostråd vid typ 2-diabetes

får höra följande:

När en expertgrupp, på uppdrag av Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU, utvärderade den vetenskapliga grunden för kostråd vid typ 2-diabetes, blev deras slutsats att det saknas. Myndigheten identifierade också en rad kunskapsluckor inom området ”mat vid diabetes.” ?

För att fylla några av dessa kunskapsluckor är Kostfondens prioriterade mål att det ska initieras en långsiktig studie som undersöker effekten av olika former av kost vid typ 2-diabetes.

-----------------------------------------------------

På mig verkar Kostfondens representanter och eller deras expertis sakna läsförmåga. Den mängd evidensbaserade kostråd bl.a. för diabetiker, som sedan minst ett decennium varit väl kända och validerats av ett 50-tal vetenskapsmän- och kvinnor  betraktas alltså som obefintliga!!!

P.S.

Vad gäller TV-satsningen,  förefaller den  något svår att överblicka för den "oskyldige" (icke-LCHF-tittaren) att reda ut. Under förutsättning att deltagarna verkligen håller fast vid förelagd diet, blir det bara att se fram mot de jämförande resultaten.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minutes ago, Nils Engström said:

Vad gäller TV-satsningen,  förefaller den  något svår att överblicka för den "oskyldige" (icke-LCHF-tittaren) att reda ut. Under förutsättning att deltagarna verkligen håller fast vid förelagd diet, blir det bara att se fram mot de jämförande resultaten.

Jag hade en idé att rekommendera programserien till vänner och bekanta för att de på ett lättillgängligt sätt skulle få ett begrepp om vad LCHF innebär. Den idén har jag slagit ur hågen. Alla dessa snabba klipp och hoppande mellan olika koster och olika människor torde bara förvirra den som inte har rejäla förkunskaper om LCHF.

Sedan har vi den vetenskapliga sidan. Det är dock en Vetenskapsreality det handlar om. De ansvariga forskarna verkar övertygade om att de ska se klara förändringar efter en månad och kanske även skillnader mellan dieterna. Vilka resultat kan man då få fram?

De har fastställt BMI på deltagarna. Alltså kommer man att se viktnedgång, i alla fall på dem som är överviktiga.

De har mätt blodsocker och insulin i blodet. Där vet vi att de vanliga metoderna för att fastställa insulinresistens och diabetes/prediabetes inte fungerar så bra på en person som är omställd till fettförbränning. Blir intressant att se om de vetenskapliga ledarna för experimentet är medvetna om detta.

Så har man naturligtvis mätt ”blodfetterna”. Om två veckor får vi höra om forskarna har gått vidare från 1950-talets totalkolesterol till att tala om LDL eller rentav triglycerider som det största hotet mot hjärthälsan.

Till sist har vi det allmänna fysiska och psykiska välbefinnandet vid olika kost. Hur tar man reda på det? En enkät? Med frågeställningen: Hur mår du – sätt kryss på en skala hur du mår på denna diet!? Nä, vi får hoppas att de hittar något intelligentare sätt att fråga.

En fråga som kommer att ställas är naturligtvis: Kan du tänka dig att fortsätta med detta sätt att äta? Detta är den avgörande frågan.  För att ett visst ätmönster verkligen ska göra nytta för hälsan måste man kunna följa det i många år.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, Nils Engström sade:

När en expertgrupp, på uppdrag av Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU, utvärderade den vetenskapliga grunden för kostråd vid typ 2-diabetes, blev deras slutsats att det saknas. Myndigheten identifierade också en rad kunskapsluckor inom området ”mat vid diabetes.” ?

För att fylla några av dessa kunskapsluckor är Kostfondens prioriterade mål att det ska initieras en långsiktig studie som undersöker effekten av olika former av kost vid typ 2-diabetes.

-----------------------------------------------------

På mig verkar Kostfondens representanter och eller deras expertis sakna läsförmåga.

Det är nog inte Kostfondens representanter som saknar läsförmåga. Det är SBU som tycker att det finns en kunskapslucka och Kostfondens representanter ser det som ”a low hanging fruit”, dvs de vill fylla den kunskapslucka som SBU anser finns så att SBU reservationslöst ska kunna rekommendera en lågkolhydratkost vid T2 diabetes. Bra, tycker jag. 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Borje sade:

Jag hade en idé att rekommendera programserien till vänner och bekanta för att de på ett lättillgängligt sätt skulle få ett begrepp om vad LCHF innebär. Den idén har jag slagit ur hågen. Alla dessa snabba klipp och hoppande mellan olika koster och olika människor torde bara förvirra den som inte har rejäla förkunskaper om LCHF.

Jag är benägen att hålla med dig. Bättre då Skärfläckas tips:

https://www.tv4.se/efter-tio/klipp/kirurgen-tipsar-så-minskar-du-inflammationer-11794880 

och

https://www.tv4.se/efter-tio/klipp/läkarna-svarar-på-tittarfrågor-om-inflammationer-och-sköldkörteln-11795046  

som pedagogiskt, naturligt och med humoristisk glimt lägger ut texten - en pensionerad läkare som själv beslutat sig att byta ut medicineringen mot kostomläggming typ LCHF.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Skärfläcka sade:

de vill fylla den kunskapslucka som SBU anser finns

Naturligtvis bra men nog måste man anse något märkligt att de tydliga belägg för lågkolhydratkost, för användning på diabetes 2-patienter, betraktas som närmast obefintliga!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Nils Engström sade:

Jag är benägen att hålla med dig. Bättre då Skärfläckas tips:

https://www.tv4.se/efter-tio/klipp/kirurgen-tipsar-så-minskar-du-inflammationer-11794880 

och

https://www.tv4.se/efter-tio/klipp/läkarna-svarar-på-tittarfrågor-om-inflammationer-och-sköldkörteln-11795046  

som pedagogiskt, naturligt och med humoristisk glimt lägger ut texten - en pensionerad läkare som själv beslutat sig att byta ut medicineringen mot kostomläggming typ LCHF.

Eller lämpliga avsnitt av tv-serien Doctor in the house (på engelska) som finns på youtube. 

Nisse Simonsson är bra men tilltalar nog mest de som åtminstone är 50+ eller har ulcerös kolit. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Skärfläcka sade:

Nisse Simonsson är bra men tilltalar nog mest de som åtminstone är 50+ eller har ulcerös kolit. 

Nog måtte man ändå se Simonsson ge ett ärligt, mänskligt och förtroendeingivande intryck - inte minst genom sin professionella bakgrund - en läkare som gjort upp med sjukvården och återförts till Hippokrates lära om maten som bästa medicin.

"Doctor in the house" är dock utmärkt, läkaren i serien har jag träffat på i några sammanhang tidigare - med en sympatisk, engagerad personlighet, som dyker in i folks kök, sorterar undan huvuddelen av innehållet i deras kylskåp och deltar i matberedningen.  Även om man kan se läkaren ovan som ett fint komplement till Simonsson, ser jag den stabile svensken förmedla de viktiga budskapen på ett suveränt och klart sätt - jag ska testa honom mot mina barnbarn i 30-årsåldern (återkommer i frågan).

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett riktigt sömnpiller... ? Vaknade precis till slutvinjetten och jag som är intresserad av ämnet! Har ett vagt minne att de som åt LCHF klagade på att allt smakade ägg. Ny diet? LCHE = Low Carb High Egg?

• Gilla 1
  • Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg