Urban Posted August 26, 2018 Share Posted August 26, 2018 Jag är tvåveckor in i LCHF och känner mig varm och mindre frusen. Är detta vanligt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 26, 2018 Share Posted August 26, 2018 Mer fett i kosten har gjort att jag inte är småfrusen hela tiden utan behagligt varm numera. Stor skillnad mot tidigare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 27, 2018 Share Posted August 27, 2018 Absolut. Kul att, när omgivningen tar på sig koftor och klagar på att det är kallt, sitta I kortärmat och förvånat undra "kallt???" 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted August 27, 2018 Share Posted August 27, 2018 Aktivering av brunt fett? Min svägerska säger att hon känner värme mellan skulderbladen när hon äter strikt. Jag har snarare sänkt (normaliserat) min kroppstemperatur (pga bättre blodtryckskontroll?). Att bli frusen är ett tecken på att man äter för lite vilket bör undvikas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 27, 2018 Share Posted August 27, 2018 3 timmar sedan, Skärfläcka sade: Aktivering av brunt fett? Min svägerska säger att hon känner värme mellan skulderbladen när hon äter strikt. Jag har snarare sänkt (normaliserat) min kroppstemperatur (pga bättre blodtryckskontroll?). Att bli frusen är ett tecken på att man äter för lite vilket bör undvikas. - Veganer tycks alltid vara frusna. De äter för litet fett - nästan inget alls och absolut inget mättat. Går omkring med stora tröjor året om och har ändå kalla händer o fötter. - För min del tror jag att det avgörande varit att jag äter mer fett och framför allt bara bra mättat fett. Innan lchf så åt jag ganska ok mat men mindre bra fett än nu. Så skönt att slippa vara frusen och kall om fötterna. Som du säger Effie, så kan man sitta med bara armar när andra pälsar på sig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 27, 2018 Share Posted August 27, 2018 On 2018-08-26 at 20:53, Urban sade: Jag är tvåveckor in i LCHF och känner mig varm och mindre frusen. Är detta vanligt? Välkommen först o främst! Ja altså det att känna sig mindre frusen efter två veckor på LCHF är såklart ett omställningsproblem.. i värsta fall får du lägga några koftor i garderoben.. de kan sen behövas senare i vinter. Bortsett från mitt skämt.. nu blir det biokemi.. i början så ökar Glukonneogenes, det ger att kroppen kämpar för att bibehålla ett normalt blodsocker och äter du då LCHF så får kroppen briist på glukos... så då får den producera ditt behov av glukos i levern iomed att du inte äter lika mycket kolisar längre. Jag kan trösta dig med att kroppen kommer att ställa om sig/vänja sig och att du mest troligt kommer att frysa igen... iallafall när det blir kallt! Back to biokemi.. det är en omställning och när glukogenesen går på högtryck (främst i början) det är en energikrävande produktion, det bildas en massa värme! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted August 29, 2018 Author Share Posted August 29, 2018 Tack för svaren! Jag upplever ännu så länge det positivt med den ökade värmekänslan och viktnedgången. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts