XXXXX Posted August 27, 2018 Share Posted August 27, 2018 Hej! Jag är nybörjare på lchf, jag startade den 6 augusti. Jag mår otroligt bra av dieten, främst psykiskt. Och jag får aldrig några blodsockerdippar. Men, hur lång tid tar det för kroppen att börja gå ner i vikt? Jag är 49 år, 160 cm och väger 84 kg. Det är för mycket för min längd. Sedan jag startade har jag gått ner 1,5 kg och minskat midjemåttet med ca 2 cm. (midjemåttet är nu 108 cm). Vidare undrar jag; jag har aldrig varit någon gottegris och har inte problem med vanligt, "snabbt" socker. Däremot är jag mycket förtjust i mat, ALL mat. Jag har alltid ätit varierat, men är förtjust i pasta och bröd. Dvs detta är i vanliga fall. Sedan jag började med lchf har brödsuget försvunnit. Pastan var enkel (faktiskt!?) att ersätta med stekt vitkål och tagliatelle av zucchini. Men jag läser överallt att lchf är bra mot sötsug...detta är ju inte mitt stora problem. Kan det vara därför min kropp inte går ner så snabbt? Eller har jag för bråttom? Min dag kan se ut så här med lchf: Frukost: äggröra på 2 ägg med 30 g smör Lunch: Fläskytterfile ca 120 g Vitkål ca 200 g stekt i mycket smör (har inte direkt någon koll hur mycket.) Tomat och gurka Middag: Dietdoktorns köttfärslimpa baconlindad med stekt vitkål i smör. Ca 3 msk grädde som sås. Jag försöker hålla mig strikt. Om jag blir riktigt sugen på kvällen, vilket inte är så ofta, tar jag ett par skivor hårdost eller en bit mögelost. Tacksam för svar/Helena 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted August 27, 2018 Share Posted August 27, 2018 Hej och välkommen hit! Det verkar ju definitivt som om något har hänt, eller hur!? Du har gått ner i vikt och minskat i centimeter runt midjan. Det kanske inte kan gå fortare än så? Dessutom är du kvinna i mittåldern och det kan vara knepigt med vikten, finns trådar om det (att övervintra klimakteriedimman). Mitt råd är att fortsätta som du börjat, men lägg till lite mer grönsaker, olika sorter. Ät färgglatt. Motion är också bra för att få igång alla system i kroppen, kika på den långa MAF-tråden. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted August 27, 2018 Share Posted August 27, 2018 Hej och välkommen till forumet! Som jag förstår har du gått ner 1,5 kg under 3 veckor. Det blir 0,5 kg per vecka. Det sägs ibland vara optimalt med den takten. Sen brukar jag hävda att det bästa är att se till hälsa och välmående snarare än vikt. Jag förstår att man vill gå ner i vikt, men kanske dina hälsovinster är tillräckligt för att du ska fortsätta och ha lite tålamod inför eventuell viktminskning. Lycka till! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XXXXX Posted August 27, 2018 Author Share Posted August 27, 2018 Hej! Tack för svar! Det peppar! Ja, lite motion ska jag lägga till denna vecka, jag tänker börja med rappa promenader. Jag har gått från ett arbete med hårt kroppsarbete till att sitta på en kontorsstol hela dagarna. På fyra år har jag gått upp nästan 20 kg. Tidigare har jag provat viktväktarna, och har lyckats gå ner 15-20 kg (detta är ganska många år sen), men då har jag inte mått så här bra som jag mår nu. Ska tänka på att lägga till mer grönsaker. Färgglatt är ju kul! Jag håller ut och fortsätter! Tack! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 27, 2018 Share Posted August 27, 2018 11 timmar sedan, Helena Löfström Järvi sade: Hej! Jag är nybörjare på lchf, jag startade den 6 augusti. Jag mår otroligt bra av dieten, främst psykiskt. Och jag får aldrig några blodsockerdippar. Men, hur lång tid tar det för kroppen att börja gå ner i vikt? Jag är 49 år, 160 cm och väger 84 kg. Det är för mycket för min längd. Sedan jag startade har jag gått ner 1,5 kg och minskat midjemåttet med ca 2 cm. (midjemåttet är nu 108 cm). Vidare undrar jag; jag har aldrig varit någon gottegris och har inte problem med vanligt, "snabbt" socker. Däremot är jag mycket förtjust i mat, ALL mat. Jag har alltid ätit varierat, men är förtjust i pasta och bröd. Dvs detta är i vanliga fall. Sedan jag började med lchf har brödsuget försvunnit. Pastan var enkel (faktiskt!?) att ersätta med stekt vitkål och tagliatelle av zucchini. Men jag läser överallt att lchf är bra mot sötsug...detta är ju inte mitt stora problem. Kan det vara därför min kropp inte går ner så snabbt? Eller har jag för bråttom? Min dag kan se ut så här med lchf: Frukost: äggröra på 2 ägg med 30 g smör Lunch: Fläskytterfile ca 120 g Vitkål ca 200 g stekt i mycket smör (har inte direkt någon koll hur mycket.) Tomat och gurka Middag: Dietdoktorns köttfärslimpa baconlindad med stekt vitkål i smör. Ca 3 msk grädde som sås. Jag försöker hålla mig strikt. Om jag blir riktigt sugen på kvällen, vilket inte är så ofta, tar jag ett par skivor hårdost eller en bit mögelost. Tacksam för svar/Helena Utav vad du skriver så är du inte ens sjuk eller gammal.. så det finns hopp hur som helst även med kilona.. förr eller senare! Iallafall, du är medelålders.. erkänn detta, det är då en massa märks/syns... om inte annat på vågen! Iallafall.. LCHF har mest effekt på personer som lider utav Hyperinsulinemi/fettma och diabetes.. andra som är så lycklottade att de inte llider av samma metabola problem skall inte räkna på lika snabba förändringar! Men du har redan märkt en del "fördelar, dvs minskat sockersug?"! Sen det där med att gå ner i vikt handlar till stora delar om kalorier/dag, visa nu inte att jag skrivit kalorier här på forumet! Iallafall för många som anträder LCHF-spåret bruka äta färre måltider per dag, det brukar landa vid att man äter max två måltider.. nothing inbetwen.. förutom släta koppar kaffe/te.. och omgivningen betraktar en som ett UFO för att man inte vill äta en kaka/bulle till kaffet fasten det är gratis! Dvs jag utgår från att du är frisk.. kör strikt LCHF iallafall tre månader.. så gott det går.. fundera sen på litta olika vanor.. dvs det går hur som helst bra att vara social utan att vräka ii sig socker och mjöl.. litta oavsett vad andra tycker och tänker. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XXXXX Posted August 28, 2018 Author Share Posted August 28, 2018 11 timmar sedan, Zepp sade: Utav vad du skriver så är du inte ens sjuk eller gammal.. så det finns hopp hur som helst även med kilona.. förr eller senare! Iallafall, du är medelålders.. erkänn detta, det är då en massa märks/syns... om inte annat på vågen! Iallafall.. LCHF har mest effekt på personer som lider utav Hyperinsulinemi/fettma och diabetes.. andra som är så lycklottade att de inte llider av samma metabola problem skall inte räkna på lika snabba förändringar! Men du har redan märkt en del "fördelar, dvs minskat sockersug?"! Sen det där med att gå ner i vikt handlar till stora delar om kalorier/dag, visa nu inte att jag skrivit kalorier här på forumet! Iallafall för många som anträder LCHF-spåret bruka äta färre måltider per dag, det brukar landa vid att man äter max två måltider.. nothing inbetwen.. förutom släta koppar kaffe/te.. och omgivningen betraktar en som ett UFO för att man inte vill äta en kaka/bulle till kaffet fasten det är gratis! Dvs jag utgår från att du är frisk.. kör strikt LCHF iallafall tre månader.. så gott det går.. fundera sen på litta olika vanor.. dvs det går hur som helst bra att vara social utan att vräka ii sig socker och mjöl.. litta oavsett vad andra tycker och tänker. Hej Zepp! Sötsug efter godis och kaffebröd o.d. har aldrig varit mitt problem. Däremot mackor, och pasta. Någon gång, om det frestats ordentligt med supergott kaffebröd, har jag fallit för detta. Men inte alls sedan jag började med lchf. Har absolut ingen längtan efter sånt. Ja, vad jag vet är jag frisk, men jag hade graviditetsdiabetes när jag väntade min sistfödda, så jag är medveten om att jag bör hålla vikten nere. Typ 2 diabetes är starkt ärftligt på min fars sida. Jag tror att jag är lite "blodsockerkänslig", för jag har ofta fått "skakningar" o.s.v. ganska snabbt, som t ex om jag ätit något sött och så har det gått någon timme, så har jag känt att blodsockret blivit väldigt lågt. Detta har jag inte känt av alls dessa veckor jag ätit lchf. Så jag tror därmed att det passar mig. Jag har tidigare varit trappspringande brevbärare, omskolat mig, och sitter nu på kontor. Det märks på vikten....Men jag ska lyda era råd och fortsätta. Jag känner att jag mår mycket bra av den här dieten, faktiskt har jag aldrig mått bättre! Tack för svar och pepp! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 28, 2018 Share Posted August 28, 2018 10 timmar sedan, Lövet sade: Hej Zepp! Sötsug efter godis och kaffebröd o.d. har aldrig varit mitt problem. Däremot mackor, och pasta. Någon gång, om det frestats ordentligt med supergott kaffebröd, har jag fallit för detta. Men inte alls sedan jag började med lchf. Har absolut ingen längtan efter sånt. Ja, vad jag vet är jag frisk, men jag hade graviditetsdiabetes när jag väntade min sistfödda, så jag är medveten om att jag bör hålla vikten nere. Typ 2 diabetes är starkt ärftligt på min fars sida. Jag tror att jag är lite "blodsockerkänslig", för jag har ofta fått "skakningar" o.s.v. ganska snabbt, som t ex om jag ätit något sött och så har det gått någon timme, så har jag känt att blodsockret blivit väldigt lågt. Detta har jag inte känt av alls dessa veckor jag ätit lchf. Så jag tror därmed att det passar mig. Jag har tidigare varit trappspringande brevbärare, omskolat mig, och sitter nu på kontor. Det märks på vikten....Men jag ska lyda era råd och fortsätta. Jag känner att jag mår mycket bra av den här dieten, faktiskt har jag aldrig mått bättre! Tack för svar och pepp! Mm.. med nya upplysningar (graviditetsdiabetes+far med typ 2) så är du nog en kandidat till att iallafall må bra på en LCHF-liknande diet/kostupplägg.. eventuellt kan en sådan hjälpa till att du kan gå ner i vikt oxå. Sen så till "blodsockerkänslig".. det är typisk för sådana som dig.. behöver inte alltid vara så men ändå vanligt.. utan att måla f*n på väggen. Nu kommer biokemi och jobbiga studier; "Slow Glucose Removal Rate and Hyperinsulinemia Precede the Development of Type II Diabetes in the Offspring of Diabetic Parents." http://annals.org/aim/article-abstract/704330/slow-glucose-removal-rate-hyperinsulinemia-precede-development-type-ii-diabetes ""Vad är reaktiv hypoglykemi? Detta är troligen den vanligaste orsaken till hypoglykemi hos icke-diabetiker, men tillståndet överdiagnostiseras ofta. Denna hypoglykemi orsakas förmodligen av att, i samband med en kolhydratrik måltid, bukspottkörteln utsöndrar en stor mängd insulin som finns kvar i blodet långt efter att måltiden intagits. Normalt borde insulinnivån ha sjunkit igen. Det rör sig oftast om personer som i sitt dagliga liv har ett stort behov av insulin (till exempel överviktiga och personer, som har typ 2 diabetes i familjen) och där det stora insulinbehovet provocerar bukspottkörteln att producera för mycket insulin. Indikationer på typ 2 diabetes kan vara reaktiv hypoglykemi (diabetes mellitus typ 2). http://www.netdoktor.se/traning-kost/artiklar/lagt-blodsocker-hypoglykemi-hos-icke-diabetiker/ Iallafall till vikten sen.. det vore så klart kul om vågf*n bekräftade att man gjorde något rätt iallafall? Då blir det ofta litta mer komplicerat.. Kalorier har jag redan nämnt, dvs vissa losar vikt helt automatiskt.. för andra kräver det lite eftertanke och litta andra matvanor/litta nya recept, främst sådana vanor och recept som gör att man äter färre gånger per dag.. det är oftast som så att man bara äter 1-2 gånger per dag. Dvs om maten är energirik så bör man hur som helst vara ohungrig längre tid, då är det lixom inte helt omöjligt att man faktiskt äter färre kalorier. Iallafall.. räkna med/tänk på att det mesta du äter lagras för vi har bara enstaka gram i blodet samtidigt.. så då behöver kroppen hinna ställa om mellan anabolt och katabolt tillstånd.. på svenska mellan inlagring och uttag ur energidepåerna! Dvs kör på ett tag till.. Googla lite nya recept/varianter av vad du ätit innan.. oså gör så gott du kan för att anpassa detta till din familj/arbete osv! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 28, 2018 Share Posted August 28, 2018 On 2018-08-27 at 11:13, Lövet sade: jag tänker börja med rappa promenader. Jag hakar på Kattuggla och rekommenderar MAF - och att läsa på om hormoner. MAF är ett koncept för livet med en del som handlar om träning för att öka fettförbränning, upplevs ofta som "lätt" initialt. Har format om min kropp totalt, trots att jag har samma vikt som när jag lade om träningen.(Berättade om det i tråden "Overweight vs overfat" som trots namnet är på svenska.) MAF kan man läsa om här: https://philmaffetone.com Övergångsåldern är en svårare nöt att knäcka men eftersom allt handlar om det endokrina systemet (insulin är ett hormon; kortisol, östrogen, progesteron, D-vitamin mm likaså) så rekommenderar jag att du kollar på Martina Johansson inlägg från förra hösten. https://martinajohansson.se/hormonell-fettinlagring/ Martina har skrivit en del om klimakteriet också. Även Mia Lundin har lite om vikten men mest om andra klimakteriebesvär. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 29, 2018 Share Posted August 29, 2018 18 timmar sedan, MariaF sade: MAF är ett koncept för livet med en del som handlar om träning för att öka fettförbränning, upplevs ofta som "lätt" initialt. Har format om min kropp totalt, trots att jag har samma vikt som när jag lade om träningen.(Berättade om det i tråden "Overweight vs overfat" som trots namnet är på svenska.) MariaF - jag läste litet på MAF-sidan och jag undrar hur du ställer dig till de kostråd och näringstillskott som man förordar. Det skiljer sig från lågkalorikosten. - Vilken är din erfarenhet - hur gör du? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 29, 2018 Share Posted August 29, 2018 On 2018-08-27 at 11:13, Lövet sade: Hej! Tack för svar! Det peppar! Ja, lite motion ska jag lägga till denna vecka, jag tänker börja med rappa promenader. Jag har gått från ett arbete med hårt kroppsarbete till att sitta på en kontorsstol hela dagarna. På fyra år har jag gått upp nästan 20 kg. Tidigare har jag provat viktväktarna, och har lyckats gå ner 15-20 kg (detta är ganska många år sen), men då har jag inte mått så här bra som jag mår nu. Ska tänka på att lägga till mer grönsaker. Färgglatt är ju kul! Jag håller ut och fortsätter! Tack! Det finns en väldigt bra NY intervju hos Kostdoktorn/Diet Doctor med Professor Tim Noakes. Han är en varm och positiv person och har mycket bra synpunkter på hur insulinresistensen fungerar och hur man ska hantera den. Han nämner också vissa orsaker till att vissa personer har svårare att gå ner i vikt och vad man kan göra. - Jag rekommenderar denna videointervju varmt. https://www.dietdoctor.com/se/video Man kan se videon om man är medlem - det kostar inte så mycket varje månad och man får ooootroligt mycket information o kunskap - för att inte tala om alla fina matrecept. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 29, 2018 Share Posted August 29, 2018 4 timmar sedan, kickilotta sade: MariaF - jag läste litet på MAF-sidan och jag undrar hur du ställer dig till de kostråd och näringstillskott som man förordar. Det skiljer sig från lågkalorikosten. - Vilken är din erfarenhet - hur gör du? Svarar i MAF-tråden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XXXXX Posted August 30, 2018 Author Share Posted August 30, 2018 Tack för alla svar jag har fått! Jag ska titta igenom tipsen mer så snart jag har tid (det lär bli i morgon, för idag har jag 12-timmars arbetsdag). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tinka Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 Hej :) Jag tänker att det kan vara bra att få in mkt grönt och nyttiga fetter i din diet! Välj ex olivolja och massa god sallad, avocado etc. Fisk, ost, tofu, qourn, är ju ett fint alternativ till kött :) Jag har läst att man ska tänka att halv tallriken ska bestå av grönsaker och sallad. Detta inte bara med tanke på vikt men även för hjärt och kärlsjukdomar som är en stor orsak till ohälsa i Sverige idag! Som ngn skrev ovan så är ju oxå protein lite av en fälla om man äter för mkt då det kan omvandlas till kolhydrater. Jag gör en sjukt god smoothie på helgen med avocado, vatten, lite jordgubbar (inte för mkt), ingefära och massa färsk spenat. Värsta startkicken på helgen inför lite träning!! :) Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 Hej Tinka, välkommen till forumet! Protein blir inte kolhydrater, förstår inte varför den missuppfattningen dyker upp lite då och då. Helst bör man äta riktig mat, inte smoothies, eftersom det mättar bättre och ger större nöjdhet (man håller sig mätt längre). Fisk är en fantastisk proteinkälla, tofu och quorn räknar i alla fall jag till processade produkter och inte att rekommendera. Vet inte riktigt var du läst att halva tallriken ska bestå av grönsaker men många mår väldigt bra på ketogen kost, dvs rikligt med fett, "lagom" protein och endast lite grönt. Och kokosfett, ister och smör är fantastiskt bra fetter och kombinerat med en god olivolja blir det jättebra! 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts