david Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Hej har ätit lchf i ett år och mår bra av det, är inte överviktig eller nåt sånt utan började för träningens skull och hälsans. men har börjat fått njursten, tre stenar vid olika tillfälen senaste två månaderna, har haft det engång innan lchf så jag undrar om det kan ha med den nya kosten att göra? det gör ju ganska ont och vill inte ha detta problem. äter mycket naturbetes kött och tar d vitamin. Mvh david Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Träningstokig Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Stenarna kan ju vara uppbyggda av olika saker men om jag förstått rätt så är kalciumstenar rätt vanliga. Har själv haft njursten för flera år sedan och fick frågan om jag åt mycket mejeriprodukter vilket jag inte gjorde. Har du kanske ökat ditt kalciumintag p.g.a. LCHF? Dricker du tillräckligt med vätska med tanke på att LCHF sägs vara vätskedrivande? Har ingen aning utan spekulerar bara. Går själv och oroar mig för att LCHF ska ge mig njurstensproblemen tillbaka men än så länge är det lugnt. Måste däremot ta det lugnt med rödbetor, spenat och rabarber. Och dricka tillräckligt förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david Posted January 9, 2013 Author Share Posted January 9, 2013 har ökat mejerivarorna rätt mycket med LCHF, svårt att få i sig fett annars tycker jag, ja vatten är jag duktig på att dricka, dricker nog nästan för mycket på grund av detta om man nu kan göra det. okej äter faktiskt en del rödbetor, spenat ibland. får verkligen hoppas att du inte får tillbaka besvären, gör ju fruktansvärt ont Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Jag skrev om detta i ett annan inlägg också, men eftersom frågan gäller detta så gör jag en liknande post. Nedbrytningen av protein skapar försurande restprodukter. Äter man för mycket protein så kommer kroppen att laka ur alkaliska mineraler (bland annat kalcium) från skelettet för att neutralisera försurningen. Detta är en livsnödvändig funktion för annars skulle vi rätt snabbt dö om blodet blev för surt. http://jn.nutrition.org/content/128/6/1051.short Detta kalcium kan sedan bidra till att forma dessa stenar (som till största del består av kalcium). Dra ner på proteinet och ät mycket alkalisk föda (grönsaker, bladgrönsaker är bäst) så kanske det blir bättre med tiden. Här är en lista på vilka livsmedel som är sura resp. alkaliska: http://rense.com/1.mpicons/acidalka.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Hej har ätit lchf i ett år och mår bra av det, är inte överviktig eller nåt sånt utan började för träningens skull och hälsans. men har börjat fått njursten, tre stenar vid olika tillfälen senaste två månaderna, har haft det engång innan lchf så jag undrar om det kan ha med den nya kosten att göra? det gör ju ganska ont och vill inte ha detta problem. äter mycket naturbetes kött och tar d vitamin. Mvh david Det är rätt vanligt med stenar eller snarare grus, men problemet uppstår när de fastnar. Ofta är det på grund av kalciumsalt för oss här i norden - möjligen på grund av att vi får mycket sämre kalciumupptag då vi inte får så mycket d-vitaminproduktion då vi har för lite sol. Och det krävs en hel del tillskott av d-vitamin än de 50mg tabletter apoteker säljer som ligger på 200-400 IU. Ofta tar folk alldelles för lite. Ofta beror det på att flödet mellan njurarna och kissblåsan är dåligt, men inte alltid. Och har du haft njursten är det rätt viktigt att dricka mycket vätska också. Minst 3 liter vätska per dygn rekommenderas väl på av de flesta för att späda ut urinen så att inte stenar ska bildas. Under LCHF bör man dricka mer vätska i övrigt eftersom vätska binder sämre i kroppen. Dricka mycket är bra, det är i urinen slagprodukter förs ut ur kroppen. Men det kan finnas helt andra orsaker till stenbildning. Du bör utreda det hela med läkare eftersom du haft det flertalet gånger. Och tror inte att det speciellt har med din köttkonsumtion att göra, förutom om det skulle vara som så att du har någon avvikande sjukdom eller genetisk problematik. Under LCHF ska du helst förhålla dig till 20% proteiner eller runt 1g protein per kilo kroppsvikt om du tränar. Om träna syftar på att bygga muskler så är min erfarenhet att byggare har tendens till njursten lite utöver vanlig förekomst. Jag skulle dock kolla systemet ordentligt med läkare och dricka minst 3 liter vatten, kolla hur blodvärden och vitaminer ligger till i kroppen. Det är inte helt säkert att man får njursten bara för att viss föda är sura eller respektive alkaliska som ovan i Sverige. Det handlar direkt mer om det höga kalciumintag vi har, och även överkonsumtion av kalcium i förhållande till D-vitamin etc. Exempelvis äter argentinarna mest kött överlägset i hela världen och inte har de mer fall av njursten än övriga världen för det. Så den teorin kan man förmodligen slänga i brasan direkt. Faktum är att forskare har funderat varför njursten verkar följa geografiska mönster. Såg på något ställe att global uppvärmning kanske till och med hade en roll i det hela. Senaste dokumentet jag läste om detta var en studie i USA där mjölkprodukter (kalcium igen då) verkade ha inverkan, C-vitamin etc. Dock från 96, men ändå innehållande data. http://aje.oxfordjournals.org/content/143/5/487.full.pdf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linnah Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Jag har ätit LCHF i 2,5 år nu, har visserligen slarvat en hel del i perioder men alltid kommit tillbaka till banan. Jag är 28 år, började äta kött igen efter 6 mån på LCHF, och har förmodligen ökat kalciumintaget också med tanke på all grädde, samt äter 7500 ie D-vitamin, dricker alldeles för lite vatten, så sammanfattningsvis prickar jag förmodligen alla riskfaktorer för njursten förutom möjligen åldern. Hur som helst fick jag mitt första njurstensanfall för ett år sen, det var det värsta jag varit med om. Jag trodde att jag var döende innan jag visste vad det var. Oavsett vilket tycker jag ändå att det är värt det - även om alla faktorer ökar risken, så känns det ändå som att det rimligen är som med gallsten, dvs att LCHF i slutändan kommer att rensa ut systemet. Min pappa har också haft njursten, så möjligen hade jag fått det ändå. Jag har dragit ner köttet något men skulle nog behöva göra det mer. Har dock absolut ingen tanke på att sluta med LCHF, även om stenar är gräsliga (värre än att föda barn har jag hört) så känns det värre att vara uppsvälld, ha sår i munnen, konstant hungrig och dessutom gå upp i vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts