Skärfläcka Posted August 28, 2018 Share Posted August 28, 2018 Överallt hör jag om tarmfloran och nyttan av probiotika och fermenterad dryck och mat. Mina öron spetsas då mitt hem har invaderats av burkar med kombucha och kefir. Här ett program från Sveriges Radio. https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1133382?programid=950 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 29, 2018 Share Posted August 29, 2018 Rekommenderar boken Matmyten av Tim Spector. Han talade om tarmflora på Swiss-Re konferensen Food for thought. Se föreläsningen. http://institute.swissre.com/research/library/food_for_thought_tim_spector_presentation.html Spector rekommenderar variationsrikedom i födointaget, säger att fasta gynnar tarmfloran, medan snabbmat, emulgeringsmedel och sötningsmedel är pest. The Guardian: Magical microbes – how to feed your guthttps://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/jan/29/magical-microbes-how-to-feed-your-gut Our latest research is showing that it’s not necessarily someone who calls themselves vegetarian who has the most healthy gut – it’s the person who eats more diversity of plants in a week. Fasting is also beneficial to gut health. “When you’re not eating,” says Spector, “a whole different set of microbes comes and cleans up your gut wall, eating the sugars and things there, and that’s important in keeping a good immune balance./.../...intermittent fasting with low-calorie days, or simply leaving long gaps between meals, is beneficial for your gut microbes.” Spector writes that after he put his student son on a fast food diet (chicken nuggets, burgers, soft drinks etc) for 10 days, the boy had lost 40% of his microbe species and felt sick and lethargic. Emulsifiers, which keep texture consistent, are rife in heavily processed foods and, warns Spector, “it has been shown in a couple of studies in rodents that they cause disruption of the gut microbes, which react differently and produce funny chemicals, in a similar way to sweeteners. If you give animals lots of sweeteners, you get a reduction in diversity of the microbes and they produce abnormal chemicals – different metabolic signals which have been shown to be more likely to give you diabetes and make you put on weight.” There’s no hard evidence yet in humans, but Spector has seen enough to make him wary of regularly eating these additives. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted August 29, 2018 Share Posted August 29, 2018 3 timmar sedan, Tureborgaren sade: Our latest research is showing that it’s not necessarily someone who calls themselves vegetarian who has the most healthy gut – it’s the person who eats more diversity of plants in a week. Väldigt intressanta slutsatser. Här är en intressant studie som kommer fram till liknande slutsatser: http://britishgut.org/microbiome-media/worlds-largest-citizen-science-microbiome-project-british-and-american-gut-serves-food-for-thought/ "Gut microbial diversity was also significantly higher in people that regularly consumed a large number of different plants (more than 30 types); this was much higher than in self-reported vegans or vegetarians. High plant consumers also had fewer antibiotic resistance genes, possibly because a diet higher in plants, is a diet lower in meat with much less antibiotic treated meat. Heavy plant consumers in all countries had characteristic microbes that fermented fibre and produced specific chemical metabolites likely to promote health. Participants with mental health issues like depression also had significantly different microbial profiles, as did obese and overweight individuals as found in previous studies. We also found mixed effects with alcohol, with wine having a beneficial effect on gut microbial diversity but not spirits." Det är min strategi, förutom fermenterad mat och mycket fibrer, att försöka få i mig en stor diversitet av växter. 30 olika växter på en vecka kan låta mycket, men senast jag räknade efter så hade jag 20 olika bara på en dag, och nästa dag 6-7 till. Men det krävs att man tänker till lite, annars kan det lätt bli samma om och om igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted August 29, 2018 Author Share Posted August 29, 2018 Lyssnade på Tim Spector. Mycket intressant. Fastnade också för hans kommentar angående han och hans fru olika blodsockerrespons på samma mat, underförstått beroende på olika microbiom... Dock lite konfunderad, hur kan microbiomet som finns framförallt i tjocktarmen vara involverat i blodsockerresponsen? Födan har väl inte ens hunnit dit? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 30, 2018 Share Posted August 30, 2018 7 timmar sedan, Skärfläcka sade: hur kan microbiomet som finns framförallt i tjocktarmen vara involverat i blodsockerresponsen? Födan har väl inte ens hunnit dit? På samma sätt som insulinpåslaget kan reagera på sötningsmedel (smaken av sött) kanske..? Nedbrytningen börjar i munhålan och både smak och det mekaniska tuggandet förbereder kroppen på att ta hand om maten. Nu gissar jag bara men det känns helt logiskt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted August 30, 2018 Author Share Posted August 30, 2018 7 timmar sedan, MariaF sade: På samma sätt som insulinpåslaget kan reagera på sötningsmedel (smaken av sött) kanske..? Nedbrytningen börjar i munhålan och både smak och det mekaniska tuggandet förbereder kroppen på att ta hand om maten. Nu gissar jag bara men det känns helt logiskt. Det känns logiskt att kroppen baserad på information som ”det smakar sött” förbereder kroppen på födan den ska hantera. Frågan är snarare hur tarmbaketerierna kommer in i loopen? Interagerar bakterierna med tarmslemhinnan och därmed också med hjärnan via vagusnerven? Beroende på tarmflorans sammansättning så skulle det styra insulinpåslaget? Vilda spekulationer från min sida, inte underbyggt på något sätt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 30, 2018 Share Posted August 30, 2018 3 timmar sedan, Skärfläcka sade: Frågan är snarare hur tarmbaketerierna kommer in i loopen? Anna Sparre har flera inlägg om tarmbakterier och tjockisar... Och en del annat om tarmfloran. Bifogar hela söktråden: http://4health.se/?s=tarmbakterier 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted August 31, 2018 Author Share Posted August 31, 2018 Barn som utsätts för svält får en utarmad tarmflora vilket gör att de får svårare att tillgodogöra sig näring. Länk till BBC-artikel. http://www.bbc.com/future/story/20180808-gut-bacteria-that-could-cure-malnutrition 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 7 timmar sedan, Skärfläcka sade: Barn som utsätts för svält får en utarmad tarmflora Är det inte detta som ger den utspända buken många undernärda har? Har för mig att jag läst om det nånstans. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 On 2018-08-29 at 22:51, Skärfläcka sade: Dock lite konfunderad, hur kan microbiomet som finns framförallt i tjocktarmen vara involverat i blodsockerresponsen? Födan har väl inte ens hunnit dit? Hittade en kommentar av Tim på Twitter där någon frågade samma sak: Strangely it does ! Probably microbes in small intestine and saliva Citera Tweet mattymooners @mattymooners Svarar @timspector och @Trullo_LDN What determines an individual's glucose response? Presumably not microbiome because the spike occurs before the food gets that far? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 22 timmar sedan, MariaF sade: Är det inte detta som ger den utspända buken många undernärda har? Har för mig att jag läst om det nånstans. Proteinbrist. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kwashiorkor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted September 1, 2018 Author Share Posted September 1, 2018 47 minuter sedan, RobertAnd sade: Hittade en kommentar av Tim på Twitter där någon frågade samma sak: Strangely it does ! Probably microbes in small intestine and saliva Citera Tweet mattymooners @mattymooners Svarar @timspector och @Trullo_LDN What determines an individual's glucose response? Presumably not microbiome because the spike occurs before the food gets that far? Precis min fråga Tack för att du letade rätt på Tims svar. Intressant att han inte är säker på sambanden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 2 timmar sedan, Skärfläcka sade: Precis min fråga Tack för att du letade rätt på Tims svar. Intressant att han inte är säker på sambanden. De verkar vara på gång med en studie, PREDICT, kanske det kan ge något svar. http://www.tim-spector.co.uk/predict/ Han testar själv sin glukosrespons på många olika saker. Bl.a. så får han inget "spike" av pasta, så det äter han mycket av. Han verkar ha ett bra pasta-biom. Jag såg också en studie där man jämförde vitt bröd med fullkornsbröd av surdeg. Det senare har betydligt lägre GI, men ändå var det 10 individer i studien som fick mindre blodsockertopp av det vita brödet än av fullkornsbrödet. De kunde förutsäga vilka som skulle reagera så med hjälp av tarmfloran. De hade en större andel av någon viss bakterie. Intressant, man undrar hur det hänger ihop. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted September 4, 2018 Share Posted September 4, 2018 På tal om okända mekanismer och tarmfloran - här är en studie där man gav probiotika till T2D patienter i sex månader: https://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(18)31351-7/fulltext En grupp fick placebo, den andra en "multistrain probiotic". De som fick probiotikan minskade bl.a. endotoxiner i blodet med 70%, blodsocker med 38%, insulinnivåer med 38%, insulinresistens med 64%, triglycerider med 48%, TNF-a med 67%, IL-6 med 67%, CRP med 53% (de tre senaste är inflammationsmarkörer). Detta helt utan någon viktnedgång. Jag tycker det tyder på att inflammation via tarmfloran är en stor del av orsaken till T2D. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted October 2, 2018 Share Posted October 2, 2018 Konstgjorda sötningsmedel har visat sig ge skador på tarmbakterier hos möss. https://www.nordicnutritioncouncil.com/artificiella-sotningsmedel-giftiga-tarmbakterier/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts