Nils Engström

LCHF och risken för demens

Recommended Posts

11 timmar sedan, Skärfläcka sade:

En presentation av Amy Berger angående Alzheimer 

En suverän sammanfattning av konglomeratet runt Alzheimer! Amy Berger har jag gillat sen jag först träffade på henne. Här slinker hon i slutet av sin dragning t.o.m. in på statinernas negativa effekter. Intressant för den, som liksom jag, satt ut Simvastatin samtidigt med LCHF-starten.

Observera att Berger är dietist av den senare generationen, som uppenbarligen helt gjort upp med övriga i sin yrkesgrupp. Hon förstår verkligen vad hon talar om och gör det på ett pedagogiskt och medryckande sätt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, helenke sade:

En lakare i USA, Dale Bredesen, har forskat i over 30ar om Alzheimers och foresprakar en ganska strikt ketogen kosthallning. Genom sin forsking har han lyckats reversera redan sjuka patienters symptom.  Han tror ocksa att man kan forebygga sjukdomens utveckling genom keto kost. Hans book "The End of Alzheimer's" kom ut det senaste aret och ar fantastisk. 

Jag kom i kontakt med dr Bredesens forskning via dr Terry Wahls som reverserade sin MS-symtom med kostförändring. Skrev ett inlägg med exempel på några åtgärder som både Bredesen och Wahls rekommenderar för  att motverka kognitiv nedsättning :

• Först och främst: uteslut socker från kosten. Sikta på ett blodsockervärde (HBA1C) under 5,2.
  • Ät mer grönt. Det ökar vitamin K, som kroppen behöver för att göra myelin, det ämne som skyddar nervtrådarna. 
  • Ät mer bär och mörkt färgade grönsaker. De innehåller antioxidanter som skyddar hjärnan från fria radikaler som skadar hjärnans celler.
  • Undvik gluten och glutenfria spannmålsprodukter.
  • Minst tolv timmars fasta mellan kvällsmat och frukost. Det gynnar mitokondrierna (cellernas kraftverk), vilket gör hjärncellerna mer motståndskraftiga.

I Bredesens studie användes förutom kostomläggning även motion, sömnoptimering, specifika läkemedel och vitaminer, och hjärnstimulering.

Olssons universum: Bättre minne med rätt mat https://rigmormortis1998.wordpress.com/2016/05/19/battre-minne-med-ratt-mat/

• Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Minst tolv timmars fasta mellan kvällsmat och frukost. Det gynnar mitokondrierna

"Kvällsmat"??? 

Själv tillämpar jag veckan runt > 16 timmars daglig fasta mellan huvudmål och frukost utan minsta hungerkänslor.  Frukosten fungerar mest som social morgonfunktion.

Vid sidan av att hålla uppe ketosen är den viktigaste funktionen med fastan att ge kroppen längsta möjliga, sammanhängande period för avgiftning - inte minst av hjärnan (håller Alzheimer borta). För att optimera avgiftningen är vänster viloläge under sömnen viktigt. Alterrnativt, om  man har motordriven säng, höjer man dess huvud- och fotända - något som verkligen är att rekommendera (tillåter ryggläge).

1602267671_ScreenHunter_1331Sep_0620_01.thumb.jpg.fbe74b46b99f0d6f9177fc343b9d6f8b.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg