Jump to content

Vitlökste?

gott

Recommended Posts

Hej,

Ibland säjs att en del vitaminer och nyttiga ämnen försvinner eller "tar skada" om det kokas upp.

Hur är det med vitlök och ingefära t.ex.?  

Jag hackar ner vitlöken och doppar i hett vatten mer som med en tepåse. Alltså kokar inte vitlöken.

Tacksam för lite mer info kring det här med färskt och kokt...

Hej och välkommen till forumet? 

Om jag funderar på någon hälsofråga så kollar jag ofta vad Anna Sparre skriver på 4health.se. Rekommenderar också hennes podcast. 

Angående vitlök, se t.ex. http://4health.se/darfor-ska-du-pressa-vitlok-vitlokens-halsoeffekt  

Ett kort podcast avsnitt om att odla och använda ingefära http://4health.se/153-ingefara-sa-blir-du-sjalvforsorjande-och-sa-anvander-du-denna-antiinflammatoriska-guldklimp-konkreta-tips-och-recept-sommartips-del-3 

• Like 3

10 timmar sedan, MariaF sade:

Visst är det du, @Ekner som är lite insatt i detta med tillagade kontra råa råvaror? Eller blandar jag ihop dig med en av våra Erik kanske..?

Jag går på teorin att vi inte har designats att äta upphettade livsmedel. Vi är den enda art som utför denna märkliga närings- och fiberförstörande behandling.

Upphettningen är så inarbetad i vår kultur att folk inte ser det för vad det egentligen är, så här verkar jag stå ensam med den teorin.

• Like 2

I Jonas Coltings bok Den Nakna Hälsan, berättar han om sin bror som kör raw fullt ut, inkl rå kyckling, opastöriserad mjölk osv. Det hela är väldigt intressant; vissa hävdar att det är elden/kokkonsten som utformat oss och våra kroppar till de vi är idag även om vi säkert börjat med att äta allt rått i ett tidigare skede av vår utveckling. Vissa hävdar att raw food:are mår dåligt efter ett tag men det kanske snarare beror på att de flesta är vegetariskt inriktade och missar "animalisk näring"?

Har du koll på vilka ämnen utöver C-vitamin som förstörs av värme, om man tänker t ex ångkokning av grönsaker? Diskussionen om cancerframkallande stekytor dog ju ut nånstans på vägen.

• Like 3

21 minuter sedan, Ekner sade:

Jag går på teorin att vi inte har designats att äta upphettade livsmedel. Vi är den enda art som utför denna märkliga närings- och fiberförstörande behandling.

Upphettningen är så inarbetad i vår kultur att folk inte ser det för vad det egentligen är, så här verkar jag stå ensam med den teorin.

Tack.

Ja, man kan ju inte avfärda den teorin. Som du säger, så är det ju.

Vad som är mer intressant däremot, är ju en jämförelse mellan färsk vitlök och t.ex. "kokt"

• Like 2

12 minuter sedan, MariaF sade:

Har du koll på vilka ämnen utöver C-vitamin som förstörs av värme, om man tänker t ex ångkokning av grönsaker? Diskussionen om cancerframkallande stekytor dog ju ut nånstans på vägen.

Svar nej. Jag betraktar hela grejen med upphettning som en helhet, att börja grotta ner sej i detaljer leder ingenvart. Näringsexperter lär sej mer och mer om mindre ting, till de tycks kunna allt om ingenting.....alltså lätt att hamna fel. Att se problemet i sin enkelhet är bästa sättet att vidta åtgärder.

• Like 4