Jump to content

Tvätta dina grönsaker speciellt paprika.

Gaia

Recommended Posts

Jag fick ögonen på en artikel i Metro som berättar om gifter på grönsaker och frukt. Jag fick en funderare då jag äter väldigt mycket paprika som tydligen drar åt sig gifterna lätt. Artikeln kan läsas via länken www.sundochfriskochstark.wordpress.com/

Tack Fredrik Kornberg som delar detta via sin blogg. En mycket värdefull artikel för min del. Tilläggas kan att det finns knep att tvätta grönsakerna som artikeln berättar om. Jag hoppas att det är en källa att lita till. Metro tidningen kan ju vara lite si och så. Men absolut värt at veta vilka grönsaker man bör välja ekologiska om man vill ha alternativ och inte ruinera sig på samtliga :)

• Like 2

En del skär bort en del extra runt skaftet eftersom dom menar att det kan bli bekämpningsmedel liggande i gropen där. ICA och Coop säger att dom gör extra kontroller utöver Livsmedelsverkets stickprov. Jag litar mer på dom än enskilda affärer som inte tillhör någon kedja.

Man kan också kolla Livsmedelsverkets svarta lista där man kan se vilka grönsaker och frukter som blivit underkända och vilket land dom kommer ifrån.

Jag vill dock uppmana alla att fråga affärskedjor och andra som säljer grönsaker om vilka kontroller som görs och också att kräva av politikerna att Livsmedelsverket får mer pengar till kontroller.

En del skär bort en del extra runt skaftet eftersom dom menar att det kan bli bekämpningsmedel liggande i gropen där.

Kanske framförallt så kan den biologiska koncentrationen av vad-det-nu-månde-vara bli högre i skaftet/stammen på vegetabilier. Det gäller även kemikalier som tar sig in i växten.

Det borde ge Eko till det logiska att både tvätta och köpa så bra det går få tag på :-) Skulle köpa ekologisk avokado igår men den var för hård så jag fick köpa vanlig...

Tvättar ni nötter ni köper föressten?

"The problem with common sence is that it not really common"