Kaukasar

Mina försök med periodisk fasta

Recommended Posts

Jag har alltid varit ett matvrak som måste äta minst 3 ordentliga måltider om dagen, gärna med mellanmål. Att fasta var det hemskaste som fanns. När jag började äta mer lchf-inspirerat i vintras blev det lättare att sluta småäta mellan måltiderna. I samma veva hörde jag talats om fasta som hälsovinst-metod och efter att ha läst denna inspirerande text bestämde jag mig för att pröva periodisk fasta, vilket för mig innebär att skippa en av dagens 3 måltider. Då jag är morgonmänniska valde jag att i första hand skippa middagen istället för frukosten som annars är vanligare. De tillfällen som jag inte kunde hålla mig från att äta på kvällen kompenserade jag dock genom att nöja mig med en kopp "bullet tea" till frukost, för att inte vänja tillbaka kroppen till ett mer frekvent ätande.

Nu har det passerat 3 veckor sedan jag började experimentet och kan konstatera att det är inte lätt! För att energin ska räcka hela dagen har jag ätit en rejält stor lunch, till den grad att jag känt mig illamående av övermättnad i flera timmar efteråt. När tiden började närma sig för när jag tidigare brukade äta middag var jag normalt mätt efter lunchen, och på så vis kunde hålla mig fram till frukosten nästföljande dag innan jag åt igen. Detta känns inte hälsosamt på långa vägar och känns mer slitsamt än att äta 3 måltider så jag inser att jag måste sluta med det. De gånger jag har ätit en mer normal mängd mat till lunch har jag istället blivit jättehungrig vid 7-tiden och behövt äta för att inte känna mig håglös och mentalt borta. 

Med andra ord har jag ännu inte fått 6/18 fastan funka särskilt bra för mig. Den enda fördelen jag har upplevt är att jag får mer tid över på kvällen - jag behöver inte längre bekymra mig om vad jag ska äta samt avsätta tid för det, vilket gör att jag inte behöver dra tidigare från jobbet för att göra saker som börjar direkt efter kontorstid, vilket känns otroligt härligt.

Jag tänker inte ge upp dock. Jag ska se om jag kan lära mig om det går att lära min kropp att endast äta 2 gånger om dagen utan att varken bli skithungrig på kvällen eller äta halvt ihjäl mig på lunchen. Poängen med fasta som jag förstår är att sänka den totala mängden kalorier man äter under dagen utan att det sker på bekostnad av fysisk såväl som mental styrka, och på det viset ge magen tid att vila från ständigt arbete med matsmältning. Kanske kan ett alternativ vara att låta middagen bestå endast utav en handfull frukter, men i första hand ska jag som sagt se om jag klarar av att hålla mig till ett 6-timmars ätfönster, för att ta reda på om det innebär några hälsofördelar, utöver tidsvinsten.

  • Gilla 4
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitsen med periodisk fasta är inte att man ska gå omkring hungrig, det låter snarare som kalorirestriktion. Prova att äta tre måltider per dag men inom ett smalare ät-fönster t.ex. 10 timmar som du senare kan korta ner och eventuellt skippa en måltid. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen, tycker jag att det är lättare att hoppa över frukosten och äta lunch och middag istället.... om man då känner sig hungrig på morgonen ... så är det inte så många timmar kvar till lunchen...  men du tror inte det passar dig?  ... då kan man ju "fuska" precis som du gjort och ta en "bullet tea" på morgonen ... om jag fattat detta rätt så kommer kroppen fortsätta att tro att den är i fasteläge om du bara tillför fett och inga andra makronutrienter.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åt enligt 16:8 i fem år och tyckte det funkade mkt bra. Var aldrig hungrig. Men som Peter skriver så upplevde jag det också att det var lättare att hoppa över frukost. Kvällen kan bli lång och tankar på mat många när man inte får äta kvällsmål. Beror såklart på hur schemat för dagen ser ut, men om man går upp , dricker något och sen jobbar fram tills tidig lunch är det lätt att tänka bort tom mage-känslan. Är man ledig och mindre aktiv på kvällen är det svårare  att fasta då tycker jag.

  • Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur dina törst- och hungersignaler fungerar generellt men om de fungerar som de ska tycker jag det låter som att din kropp försöker säga dig nånting... Visst kan man försöka ställa om och visst kan man få tillfälliga besvär av det men om det fortfarande blir mättnadsillamående efter en stor måltid och hunger efter längre tid så kanske det passar dig bättre att äta lite fler gånger, typ som Skärfläcka säger?

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, Kaukasar sade:

Kanske kan ett alternativ vara att låta middagen bestå endast utav en handfull frukter

Det här med att hålla på att plåga sig hit och dit .... Kör LCHF , kanske kommer fastan naturligt, kanske inte. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Vittvrak sade:

Det här med att hålla på att plåga sig hit och dit .... Kör LCHF , kanske kommer fastan naturligt, kanske inte. 

 

21 timmar sedan, Kaukasar sade:

ett alternativ vara att låta middagen bestå endast utav en handfull frukter

Skit i frukter - de gör en aldrig mätt o belåten, - ökar bara kolhydrat-cravings!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är väldigt hungrig säg kl 6-7 på kvällen så ät något riktigt då -fett o protein - vänta inte tills du är galen av hunger ännu senare på kvällen - En biff m rejält med aromsmör, pannbiffar m smält ost på, Bacon o ägg. Inga kolhydrater alls  Fett är nyckeln till mättnad.

Tips till dig - se alltid till att du bara har lchf-mat hemma! Se också till att du alltid har ett ordentligt lager så att det inte blir beställning av "panik-pizzor" pga att det är tomt i kylen. Ta dig tid att t ex laga ganska många biffar av ca 1 kg köttfärs som du kan spara en del av i kyl o frys för att äta senare. Antingen fryser du in några som är formade men råa - eller så steker du dem färdiga och fryser in. Som ev tillbehör ha gröna bönor, broccoli eller blomkålsbuketter i frysen som är snabba att koka upp. Se till att ha smör, kokosfett, 40% grädde hemma.

Jag förutsätter att du redan har rensat ut de dåliga matoljorna och alla förpackningar med kolhydrater. Köp endast riktig mat där du ser vad det är för något

Matlagning behöver inte vara svårt. Som flera skrivit ovan så ät ordentligt av enbart lchf-mat - försök att ha ett 10-12 timmars "fönster" till att börja med så får se hur det går - sen så småningom kan du försöka försöka minska fönstret. - 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.