Carro78 Posted September 2, 2018 Share Posted September 2, 2018 Har länge gått och tänkt att jag ska gå ner i vikt. Har velat vilket man ska välja med känner att just lchf är det som jag tänker satsa på. Jag är lite nyfiken om det är okej att laga maten i förväg och värma den. Jobbar oregelbundna tider och vill ha maten smidigt då jag blir hungrig. Vad dricker ni mellan måltiderna. Ska köra lchf strikt nu så får vi se hur det går. Är det okej att äta kokt ägg när man är hungrig mellan måltiderna eller ska man låta det vara helt. Har många fler men börjar med detta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 2, 2018 Share Posted September 2, 2018 Ja, middagsrester är bästa lunchmaten. Mellan måltiderna dricker jag vatten, te och kaffe med gräddskvätt. Om du vill ha ett mellanmål är kokt ägg ett mycket bra alternativ. Glöm inte att salta på det. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carro78 Posted September 2, 2018 Author Share Posted September 2, 2018 1 timme sedan, iAnna sade: Ja, middagsrester är bästa lunchmaten. Mellan måltiderna dricker jag vatten, te och kaffe med gräddskvätt. Om du vill ha ett mellanmål är kokt ägg ett mycket bra alternativ. Glöm inte att salta på det. Men är det okej att göra ett par dagars mat i förväg så man bara kan värma det. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 2, 2018 Share Posted September 2, 2018 3 timmar sedan, Carro78 sade: Men är det okej att göra ett par dagars mat i förväg så man bara kan värma det. ja 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 2, 2018 Share Posted September 2, 2018 Vad kul att du väljer att prova LCHF, @Carro78! Egentligen är det ganska enkelt att börja fast det kanske inte känns så. Slopa socker, mjölprodukter , ris och potatis så har du kommit en god bit på väg. Fungerar dina mättnadssignaler så äter du långsamt tills du är mätt. Om inte, finns det en modell som kallas för handflatemodellen där man tänker sig mängden av sin hand, kapad vid handleden med vardera en hand/knytnäve kött/fisk/fågel, grönssaker och nån fet gegga. Använder man kryddsmör bör man minska mängden något. Omställningsbesvär kan man råka ut för, t ex trötthet, hjärndimma, huvudvärk, matthet i muskler. De värsta besvären avhjälps med vatten och salt. Inte så gott men effektivt. Personligen äter jag nästan all mat från färdiglagade stora satser; Tacofärs med sallad och hackat grönt, kött/fisk/kyckling med grönt och kryddsmör, kalla kokta ägg. Lagar mat i mängder för hela veckan på helgen och kör sallad ur påse för det färska och fräscha. Jag dricker te med en skvätt vispgrädde och vatten under dagarna. Blir jag sugen kan jag ta en ostrulle med smör eller kallt kokt ägg för den delen. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted September 3, 2018 Share Posted September 3, 2018 12 hours ago, MariaF said: Slopa socker, mjölprodukter , ris och potatis så har du kommit en god bit på väg. Ja, men du måste också se till att du får i dig fett i stället för alla kolhydrater du tar bort. Det kan vara det svåraste. De flesta av oss har i ryggmärgen att FETT ÄR FARLIGT. Nu gäller det att tänka om. Att välja yoghurten med högst fetthalt i stället för den med lägst, köttet med mest fett i stället för det med minst, att i stället för minimalt med fett i stekpannan steka i så mycket smör som möjligt , och så vidare. Du måste äta fett för att må bra och få en stabil viktminskning. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts