Jump to content

Tips mot förkylning

Labolina

Recommended Posts

Är det någon som har några bra och kh-fattiga tips eller huskurer mot förkylningar?

Jag vet att lchf i sig är en sådan, men efter att bara ätit det i fyra veckor och sedan spenderat en hel vecka med en förkyld kollega så kliar det oroväckande i halsen... Jag har alltid haft väldigt lätt att bli förkyld.

Hur är det med echinagard, kan jang, vitlök och allt sånt - fungerar det verkligen? Finns det nått som är bättre?

Jag och min fru har inte varit förlkylda sedan vi började supplementera rikligt med D-vitamin (5000 IE per dag) i juni 2012 - peppar peppar  :)

Se vad Doc skriver här http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/

Vid rätt nivå D-vitamin i blodet fungerar en lång rad biokemiska processer optimalt, däribland immunförsvaret.

• Like 1

D-vitamin funkar bäst för mig. Varmt te hjälper. Men det som jag misstänker är absolut effektivast är att minska på stress och annat och att lyssna på vad kroppen säger. Säger kroppen lägg dig och sov en timme en eftermiddag så gör det. Tror att många kör sig själva i botten utan att märka att förkylningen är på G. 

• Like 5

Det finns väl en hel del huskurer mot förkylning, de gör att man blir frisk på 7 dagar, annars brukar förkylning gå över på en vecka.

Lchf och D-vitamin håller mig frisk, om jag råkar få någon smitta så blir jag bra på någon enstaka dag.

• Like 2

Det finns väl en hel del huskurer mot förkylning, de gör att man blir frisk på 7 dagar, annars brukar förkylning gå över på en vecka.

Ungefär som när man beställer mat och det tar femton minuter eller en kvart  :rolleyes:

• Like 3

Ja, jag har ätit en burk D-vitamin under hösten/vintern, 90 tabl. á 2000 IE, en per dag, det började jag med redan innan jag ställde om kosten och beställde i går en burk till.

Tyvärr kliar det mer och mer i halsen... Jag har än så länge aldrig varit så lycklig att en förkylning går över på en vecka, snarare sitter de i ca 3 veckor  :(

Ser att det startats en tråd till om förkylning med råd om förbättrad handhygien. Och visst finns mycket sanning i det men hjälper tyvärr inte när man är på resande fot under en längre tid med andra som är förkylda och nyser och hostar konstant... Då utsätts man för virus oavsett hur mycket man tvättar händerna.

Sovit har jag under sista tiden gjort bättre och längre än normalt, inte lika tidiga mornar på resan som i vanliga fall, men inför och bitvis under resan var nog stressnivån rejält hög.

Nä, det är nog bara att konstatera att det blir förkylt och hoppas att man slipper få feber i alla fall och sedan hålla tummarna om för att ju längre jag äter riktig mat desto mindre blir risken för förkylningar. 

För en som redan är förkyld kan jag tipsa om att koka te på färsk ingefära och citron med en skvätt honung i, det mildrar både halsont och hosta en stund. Honung är ju också antiseptisk (även om den innehåller en del kolhydrater...)

Vi äter probiotika hela familjen, och i år även d-vitamin! Inga sjukdagar i år heller :)

Tack vare probiotika får vi inte heller magsjuka, som ibland går på skolan mm. Rekommenderas!

Vad för probiotika? Är inte det juicer typ proviva som innehåller massor av socker?

• 6 months later...

Åh, nu har jag fått min första riktiga förkylning (troligtvis smittad) sedan jag började med lågkolhydratkost förra hösten... Det är dag 2 idag. Symptomen är täppt näsa, svullnad i halsen (inte halsont - ännu) och lite tjockare i huvud. Min vilopuls ligger lite högre (+10) också, mäter dock med en app i mobilen, så vet ej hur pålitlig den är. När jag springer har jag pulsband istället, så då har jag bättre koll.

Riktigt dumt då jag ska (eller åtminstone vill) springa Stockholm halvmarathon nu på lördag. Men, jag har bestämt att jag måste må mycket sämre för att inte ställa mig på startlinjen åtminstone... Men helst vill jag ju må bättre.

Så nu dricker jag ingefäraté med lite honung i (enligt ovan), sörplar blåbärssoppa (den utan tillsatt socker), knapra Esberitox och överdoserar vitaminerna (d, c, mittval sport). Till och med lite frukt blev det igår.

Och då undrar jag: finns det någon risk med att överdosera tillskotten? Andra tips kanske? Jag är "något" desperat...

...Riktigt dumt då jag ska (eller åtminstone vill) springa Stockholm halvmarathon nu på lördag. Men, jag har bestämt att jag måste må mycket sämre för att inte ställa mig på startlinjen åtminstone... Men helst vill jag ju må bättre...

Vis av erfarenhet har jag lärt mig att inte starta när man inte känner sig helt OK. Prestationen blir sämre och man riskerar att vara förkyld veckovis efteråt. Mitt tips är att försöka hitta ett lopp senare i höst att springa istället, såvida du inte blir bra tills på lördag. Kolla igenom kalendern på www.marathon.se, det finns fler lopp än man tror  :)

• Like 1

Vis av erfarenhet har jag lärt mig att inte starta när man inte känner sig helt OK. Prestationen blir sämre och man riskerar att vara förkyld veckovis efteråt. Mitt tips är att försöka hitta ett lopp senare i höst att springa istället, såvida du inte blir bra tills på lördag. Kolla igenom kalendern på www.marathon.se, det finns fler lopp än man tror  :)

Åh jag vet, men på nåt sätt är jag hellre lite längre sjuk efteråt :) Har sprungit massvis med lopp i år redan (exakt 20), men det här är den jag mest fruktade och den enda jag är på riktigt osäkert över om jag kan klara av... Hade till och med mardrömmar om att jag misslyckas - dock innan jag blev förkyld... Mitt huvudmål är att ta mig runt, skiter i tiden i princip så 2:45 är absolut okej, då det är min första hm ever.

Tyvärr kliar det mer och mer i halsen... Jag har än så länge aldrig varit så lycklig att en förkylning går över på en vecka, snarare sitter de i ca 3 veckor  :(

Köp Nyodex på Apoteket och gurgla minst förton gånger om dan... Det innehåller jod och ska ta död på det mesta. Maken hade alltid ont i halsen stup i kvarten när vi var yngre, men sen jag fick honom att börja med att gurgla höll han sej frisk mycket bättre

• 4 months later...

Har upptäckt en "shot" på 2dl. frusna hallon eller blåbär. 3 msk extra virgin cocosfett mikras till en fin lösning. 2 msk rysk yoghurt röres i toppa upp med äkta grädde   (kan även vara vispad för krämigare shot) till du får en behaglig smak/koncistens Tages varje morgon(håller även hungern borta)

Förr i världen brukade jag köpa echina-nånting på hälsokosten (hälften alkohol..). Kände jag att en förkylning var på väg (ofta på kvällen) tog jag angivet antal droppar, väntade ett par timmar, tog samma dos igen, och gick och lade mig tidigt. Oftast var jag frisk på morgonen; kanske hade jag varit det även utan medicinen men jag tror den hjälpte (och det var inte spriten :-) ). Numera vet jag inte om jag ens har kvar en flaska. Om det nu är D-vitamin och/eller LCHF vet jag inte; jag har en hypotes om att förkylningar kommer om jag slarvar men jag har inte fått ihop något statistiskt underlag

Jag har i många år alltid haft ett rör Echinacea brustabletter hemma (finns i hälsokostdisken på vanliga mataffärer). Så fort jag känner minsta lilla retning brukar jag chocka kroppen med 4 tabletter i ett glas vatten 2-3 gånger per dag. Är man tillräckligt tidig kommer förkylningen av sej, men har man inte blivit bra på 2 dagar hjälper det inte. Då blir man förkyld i alla fall.

Smakar för j*t men jag har funnit det effektivt.