Syster Posted September 5, 2018 Share Posted September 5, 2018 Vi kvinnor som hamnar i klimakteriet blir ju som bekant oftast lite rundare, det blir svårare att "banta" eller träna bort fettet och det sitter oftast runt magen där man absolut inte vill ha det. Men om jag förstår det hela rätt så bildas det och lagras östrogen i fettet, och östrogen sägs ha en skyddande effekt på hjärta och kärl. Är det då inte kanske till och med lite nyttigt att vara lite rund som kvinna efter klimakteriet? Vad tror ni? Önsketänkande kanske https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/03/30/ostrogen-gav-mindre-tranga-karl/ 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 5, 2018 Share Posted September 5, 2018 2 timmar sedan, Syster sade: Vi kvinnor som hamnar i klimakteriet blir ju som bekant oftast lite rundare, det blir svårare att "banta" eller träna bort fettet och det sitter oftast runt magen där man absolut inte vill ha det. Men om jag förstår det hela rätt så bildas det och lagras östrogen i fettet, och östrogen sägs ha en skyddande effekt på hjärta och kärl. Är det då inte kanske till och med lite nyttigt att vara lite rund som kvinna efter klimakteriet? Vad tror ni? Önsketänkande kanske https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/03/30/ostrogen-gav-mindre-tranga-karl/ Som jag brukar säga om detta. Jag tror dels att det är en efterkonstruktion av välmående västerlänkt koncensus. Jag menar om stillasittande och överflöd av god mat är vår verklighet kan det kanske vara en bekväm idé. Men kolla på naturfolk, ser man några runda kvinnor? Är de rundare som äldre, eller kanske snarare tvärtom? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 5, 2018 Share Posted September 5, 2018 Tyvärr tror jag också att det är önsketänkande. Precis som Angelico säger så är äldre kvinnor från naturfolk befriade från detta. Personligen har jag nu snöat in på att kopplingen för oss i västerlandet har med stress att göra. Även om insulinet är lågt tycks fettinlagringen styras till buken så kortisol tycks vara en intressant komponent här... Stress kan ju vara många saker - fysiskt och psykiskt. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 5, 2018 Share Posted September 5, 2018 26 minuter sedan, MariaF sade: Tyvärr tror jag också att det är önsketänkande. Precis som Angelico säger så är äldre kvinnor från naturfolk befriade från detta. Personligen har jag nu snöat in på att kopplingen för oss i västerlandet har med stress att göra. Även om insulinet är lågt tycks fettinlagringen styras till buken så kortisol tycks vara en intressant komponent här... Stress kan ju vara många saker - fysiskt och psykiskt. Jag tänker också att slutsatsen att fett är viktigt för att lagra östrogen nog inte kräver så stora mängder att man blir rund och lagrar överskottsfett, utan mer ATT man har kroppsfett. Jag tänker att sjukligt magra och svältande säkert kan få problem för att de saknar viktigt kroppsfett, men hur många friska i vår kultur just nu saknar nödvändigt fett? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 5, 2018 Share Posted September 5, 2018 Undersök också om det är fett på buken eller svullnad pga intolerans och fel sorts mat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted September 5, 2018 Share Posted September 5, 2018 Håller inte riktigt med att det bara är vällevnad. Östrogen ökar fettförbränning, tillverkning sker i fettvävnad, men även iäggstockar och binjurar, östrogen ökar serotonin och dopaminnivåerna i hjärnan.Vad jag håller med om är att stress påverkar både östrogen och dopaminnivåer på ett negativt sätt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted September 5, 2018 Share Posted September 5, 2018 Kroppsfett hos kvinnor lagrar östrogen, och kan också tillverka östrogen. - Mycket fett hos kvinnor = mer östrogen vanligtvis. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted September 5, 2018 Share Posted September 5, 2018 Jonas skriver jättebra om hur hormonerna påverkar oss. http://www.jonasbergqvist.se/balansera-dina-hormoner 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 5, 2018 Share Posted September 5, 2018 9 timmar sedan, kickilotta sade: Kroppsfett hos kvinnor lagrar östrogen, och kan också tillverka östrogen. - Mycket fett hos kvinnor = mer östrogen vanligtvis. Det är jag inte så säker på längre. Tidigare trodde jag det men ju mer jag läser desto mer ifrågasätter jag det. Man kan vara rejält fet och ändå ha riktigt låga östrogennivåer, just beroende på stressubstanser, vad jag förstår. Stress ställer till så oerhört många obalanser att jag börjar undra om det ens går att bli "normal" när man lever i ett sådant samhälle som vi gör idag. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Mark Sisson om klimakteriet och hormonersättning: https://www.marksdailyapple.com/pros-cons-of-hormone-replacement-therapy-for-women/?utm_campaign=9.5.18+Weekly+Newsletter+(QMeZPB)&utm_medium=email&_ke=eyJrbF9lbWFpbCI6ICJtYXJpYUBmb3JzZ3JlbnMub3JnIiwgImtsX2NvbXBhbnlfaWQiOiAiUWF6SFd6In0%3D&utm_source=Current+Subscribers 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 21 timmar sedan, Syster sade: ... och östrogen sägs ha en skyddande effekt på hjärta och kärl. Men är det inte så att östrogen ger en ökad risk för cancer, särskilt bröstcancer? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 56 minuter sedan, iAnna sade: 57 minuter sedan, iAnna sade: Men är det inte så att östrogen ger en ökad risk för cancer, särskilt bröstcancer? Enligt nyare forskning är det syntetiskt progesteron som ökar risken. Inte östrogenet. Se bl.a.under fliken forskning på Mia Lundins hemsida 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 11 timmar sedan, MariaF sade: Mark Sisson om klimakteriet och hormonersättning: https://www.marksdailyapple.com/pros-cons-of-hormone-replacement-therapy-for-women/?utm_campaign=9.5.18+Weekly+Newsletter+(QMeZPB)&utm_medium=email&_ke=eyJrbF9lbWFpbCI6ICJtYXJpYUBmb3JzZ3JlbnMub3JnIiwgImtsX2NvbXBhbnlfaWQiOiAiUWF6SFd6In0%3D&utm_source=Current+Subscribers Reklam för hormonterapi?? Östrogen tillverkas i kvinnans äggstockar, men också i fettväven och binjurarna. P-piller påverkar. Läs vad Martina Johansson säger om östrogen och östrogendominans. "I förra inlägget nämde jag att övervikt eller vikuppgång kan vara ett tecken på östrogendominans, särskilt som fettcellerna är små östrogenfabriker. Dock måste man inte vara överviktig för att vara östrodominant, men man går lättare upp i vikt! Om man efter klimakteriet har obefintligt progesteron, är man troligen östrogendominant eftersom progesteronet ska vara många gånger högre än östrogenet!" https://martinajohansson.se/ar-du-ostrogendominant/ Vad kan man göra för att minska östrogendominansen och komma mer i hormonell balans? Bl a äta ketogen kost. https://martinajohansson.se/progesteron-ostrogendominans-atgarder/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakarin Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Som jag har förstått det så skyddar det mot benskörhet och kvinnor samlar östrogen i fettet , fast det bör väl vara med måtta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 1 timme sedan, kickilotta sade: Reklam för hormonterapi?? Östrogen tillverkas i kvinnans äggstockar, men också i fettväven och binjurarna. P-piller påverkar. Läs vad Martina Johansson säger om östrogen och östrogendominans. "I förra inlägget nämde jag att övervikt eller vikuppgång kan vara ett tecken på östrogendominans, särskilt som fettcellerna är små östrogenfabriker. Dock måste man inte vara överviktig för att vara östrodominant, men man går lättare upp i vikt! Om man efter klimakteriet har obefintligt progesteron, är man troligen östrogendominant eftersom progesteronet ska vara många gånger högre än östrogenet!" https://martinajohansson.se/ar-du-ostrogendominant/ Vad kan man göra för att minska östrogendominansen och komma mer i hormonell balans? Bl a äta ketogen kost. https://martinajohansson.se/progesteron-ostrogendominans-atgarder/ Jag tror att det är viktigt att se till individuella skillnader. Vi är olika. Använder enbart östrogen. Mår bra av det. Progesteron får jag migrän av oavsett vilken sort. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 12 minuter sedan, singoalla sade: Jag tror att det är viktigt att se till individuella skillnader. Vi är olika. Använder enbart östrogen. Mår bra av det. Progesteron får jag migrän av oavsett vilken sort. Du är förmodligen i bra balans när du tar progesteron. Martina Johansson pekar på att det är viktigt att vara i balans. Blir det för mycket av det ena eller andra så mår man inte så bra. Men Martina förklarar detta på ett pedagogiskt sätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 2 timmar sedan, kickilotta sade: Reklam för hormonterapi?? Bara ett inlägg i samtalet. Kom som veckobrev, därav delade jag med mig. Kan ju konstatera att Martina Johansson är jätteduktig men fokus ligger inte på klimakteriet, vilket iofs inte är så konstigt eftersom hon själv är yngre. Det är bra att läsa på många olika ställen. både för och emot. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 7, 2018 Author Share Posted September 7, 2018 Fast nog tycker jag att det är konstigt att majoriteten som hamnar i klimakteriet ökar i vikt, inte kan det väl ändå bara bero på stillasittande och mat? Jag tänker att många lever precis som de gjort tidigare, man börjar väl inte sitta mer och äta mer, eller stressa mer för att man hamnat i klimakteriet, eller? Jag tänker ändå som så att det kanske är kroppens naturliga sätt för att kunna bibehålla en östrogennivå som är "skyddande" för hjärta och kärl. Det här med att titta på naturfolk är alltid intressant, men huruvida man gjort studier på hur kvinnorna inom de grupperna har sett ut efter klimakteriet vet jag inte. Någon som känner till det? Jag skriver "sett ut" för jag vet inte om det numera finns några naturfolk på vår jord som lever som de alltid har gjort, vår västerländska livsstil har nog "smugit" sig in kan jag tro. Men att kvinnor inte lider av klimakteriet inom andra kulturer som vi gör med svettningar, sömnlöshet, oro och ångest, till exempel i Asien är ju intressant, men jag vet inte om de slipper viktuppgång. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 6 timmar sedan, HelgeK sade: Kortisol är ett intressant hormon. De felaktiga kostråden om salt har orsakat att många i Sverige inte bara äter för mycket kolhydrater. utan också äter för lite salt. I sydkorea lever män och kvinnor länge, där äter man mycket salt. Om man äter för lite salt, så får man natrium brist, och då tvingas kroppen återvinna natrium genom att producera aldosteron. Men det leder till att kroppens produktion av stresshormonerna adrenalin och kortisol går upp. Det är onekligen så att inte alla kvinnor går upp i vikt i samband med klimakteriet, och kanske det är en del olika skäl till viktuppgången. Möjligen skulle natrium brist kunna vara en orsak. Orsaken till dessa tankar är vad James Dinicolantonio och Voleck och Phinney skrivit om salt och kortisol. Hög kolhydrat och lågt salt verkar vara dåligt för njurarna, men kanske det också finns andra samband mellan näringsbrister och hormonella obalanser? 6 timmar sedan, HelgeK sade: Kortisol är ett intressant hormon. De felaktiga kostråden om salt har orsakat att många i Sverige inte bara äter för mycket kolhydrater. utan också äter för lite salt. I sydkorea lever män och kvinnor länge, där äter man mycket salt. Om man äter för lite salt, så får man natrium brist, och då tvingas kroppen återvinna natrium genom att producera aldosteron. Men det leder till att kroppens produktion av stresshormonerna adrenalin och kortisol går upp. Det är onekligen så att inte alla kvinnor går upp i vikt i samband med klimakteriet, och kanske det är en del olika skäl till viktuppgången. Möjligen skulle natrium brist kunna vara en orsak. Orsaken till dessa tankar är vad James Dinicolantonio och Voleck och Phinney skrivit om salt och kortisol. Hög kolhydrat och lågt salt verkar vara dåligt för njurarna, men kanske det också finns andra samband mellan näringsbrister och hormonella obalanser? 8 timmar sedan, Syster sade: Fast nog tycker jag att det är konstigt att majoriteten som hamnar i klimakteriet ökar i vikt, inte kan det väl ändå bara bero på stillasittande och mat? Jag tänker att många lever precis som de gjort tidigare, man börjar väl inte sitta mer och äta mer, eller stressa mer för att man hamnat i klimakteriet, eller? Jag tänker ändå som så att det kanske är kroppens naturliga sätt för att kunna bibehålla en östrogennivå som är "skyddande" för hjärta och kärl. Det här med att titta på naturfolk är alltid intressant, men huruvida man gjort studier på hur kvinnorna inom de grupperna har sett ut efter klimakteriet vet jag inte. Någon som känner till det? Jag skriver "sett ut" för jag vet inte om det numera finns några naturfolk på vår jord som lever som de alltid har gjort, vår västerländska livsstil har nog "smugit" sig in kan jag tro. Men att kvinnor inte lider av klimakteriet inom andra kulturer som vi gör med svettningar, sömnlöshet, oro och ångest, till exempel i Asien är ju intressant, men jag vet inte om de slipper viktuppgång. Är det inte till och med så att majoriteten av medelklass västerlänningar ökar i vikt i dag. Hur många i vår kultur, tonåringar, män, kvinnor gör det inte? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 5 hours ago, Angelico said: Är det inte till och med så att majoriteten av medelklass västerlänningar ökar i vikt i dag. Hur många i vår kultur, tonåringar, män, kvinnor gör det inte? LCHF gänget gör det inte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 58 minuter sedan, Erik 2 sade: LCHF gänget gör det inte. Är det verkligen så? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 14 timmar sedan, Syster sade: Fast nog tycker jag att det är konstigt att majoriteten som hamnar i klimakteriet ökar i vikt, inte kan det väl ändå bara bero på stillasittande och mat? Jag tänker att många lever precis som de gjort tidigare, man börjar väl inte sitta mer och äta mer, eller stressa mer för att man hamnat i klimakteriet, eller? Jag tänker ändå som så att det kanske är kroppens naturliga sätt för att kunna bibehålla en östrogennivå som är "skyddande" för hjärta och kärl. Det här med att titta på naturfolk är alltid intressant, men huruvida man gjort studier på hur kvinnorna inom de grupperna har sett ut efter klimakteriet vet jag inte. Någon som känner till det? Jag skriver "sett ut" för jag vet inte om det numera finns några naturfolk på vår jord som lever som de alltid har gjort, vår västerländska livsstil har nog "smugit" sig in kan jag tro. Men att kvinnor inte lider av klimakteriet inom andra kulturer som vi gör med svettningar, sömnlöshet, oro och ångest, till exempel i Asien är ju intressant, men jag vet inte om de slipper viktuppgång. Även om man lever, äter och motionerar som vanligt ökar de flesta kvinnor i vikt i klimakteriet. Även på strikt LCHF. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Vilken ålder avser man när man talar om klimakteriet och att kvinnor går upp i vikt? Låter kanske som en konstig fråga men jag vill gärna få det tydligt för mig när ni, som skriver om detta, menar att förändringen började. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 8 timmar sedan, Erik 2 sade: LCHF gänget gör det inte. Då är jag ett undantag. Trots mer ketogent det senaste året. Det ska bli intressant att läsa Martinas bok om klimakteriet, som hon kommer att skriva när hon själv hamnar där. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 6 timmar sedan, kickilotta sade: Vilken ålder avser man när man talar om klimakteriet och att kvinnor går upp i vikt? Låter kanske som en konstig fråga men jag vill gärna få det tydligt för mig när ni, som skriver om detta, menar att förändringen började. Det finns ingen exakt ålder för när man kommer i klimakteriet. Från ca 35 och upp till ca 55 års ålder. Men det vanligaste är nog 50 när mensen upphör. Men hormonnivåerna förändras successivt från ca 35 års ålder. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 On 2018-09-07 at 07:30, Syster sade: Jag tänker att många lever precis som de gjort tidigare, man börjar väl inte sitta mer och äta mer, eller stressa mer för att man hamnat i klimakteriet, eller? Min favoritträningscoach, Phil Maffetone, pratar mycket om olika orsaker till stress vad gäller träning och det han tar upp som stress är långt ifrån bara att ha för mycket att göra. Det rör oro, sömn, näring... För närvarande studerar jag stresspåverkan mycket hos olika skribenter, eftersom min mage fortfarande putar ut trots att jag är smal i övrigt, och som jag uppfattar det så är klimakteriet i sig stress. Stress i bemärkelsen stora kroppsliga förändringar där hormonproduktionen förändras rent fysiologiskt och påverkar bl a sömnen men också tankar kring åldrandet (barnen flyttar ut, man blir farmor/mormor, ens egna föräldrar åldras), frustration över att kroppen inte producerar lika bra längre (man orkar mindre), hjärndimma och humörsvängningar pga östrogendominans osv. Det finns en stor individuell variation men uppenbart händer det stora saker. Vi har i andra trådar tagit upp en bra artikel som handlar om träning runt menscykeln, dvs att det händer andra saker i kroppen beroende på var i menscykeln man befinner sig. Om då menscykeln förändras så förändras även alla andra processer som hänger ihop med den, typ allt som har med hormoner att göra. Och är det ändå inte ganska troligt att vi förändrar vårt beteende när alla dessa förändringar sätter in? Klimakteriet är en lång process, så ändringarna smyger sig på gradvis förstås (menopaus som definieras som den tidpunkt då man varit mensfri i 1år, lite förvirrande att processen och denna tidpunkt ofta kallas samma sak). 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Angelico Posted September 8, 2018 Popular Post Share Posted September 8, 2018 14 timmar sedan, Angelico sade: Är det verkligen så? Det jag menar med min fråga är massor av trådar om viktproblem finns här inne. Många skriver om detta trots lång tid på LCHF. Det är många här som rapporterar om svårigheter att nå/hålla en önskad vikt, trots LCHF. Det verkar i mina ögon som att LCHF är effektivt för många för viktnedgång när man har tydlig övervikt. Men de där finstilta med 10 kg upp/ner verkar bestå även med denna kost för många? 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 12 timmar sedan, HelgeK sade: Det skulle inte skada med fakta i frågan. Stämmer det verkligen vad Singoalla säger? Min mycket begränsade erfarenhet säger att det inte stämmer. Men vad är skillnaden mellan de som inte går upp i vikt under klimakteriet, och det som går upp.De finns säkert många som vet mer än jag i denna fråga, och jag hoppas de tar över och jag tackar för mig i denna tråd. Är det någon här på forumet som har erfarenhet av denna kombination: Tung styrketräning under längre tid + strikt keto utan avsteg(noll alkohol, mejerier, sötningsmedel osv)och ändå ökat i vikt under klimateriet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 28 minuter sedan, Angelico sade: Är det någon här på forumet som har erfarenhet av denna kombination: Tung styrketräning under längre tid + strikt keto utan avsteg(noll alkohol, mejerier, sötningsmedel osv)och ändå ökat i vikt under klimateriet? Det som stämmer på mig är ganska strikt LCHF (ca 15-20 g kh per dag, men mäter inte ketoner), noll alkohol, ej sötningsmedel. Däremot tränar jag inte styrketräning och jag äter mejerier. Och jag väger samma nu som när jag var i 20-årsåldern då min omgivning ansåg att jag var smal. De anser nog det nu också. Jag har tre kvinnor i min ålder (55-62) i min närmaste krets som också äter LCHF. De är alla smala och motionerar, men tränar inte tung styrketräning. För övrigt har jag inga fakta att bidra med. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 Jag opererade bort min livmoder för 5 år sen, äggstockarna kvar, så jag skulle inte hamna i klimakteriet. Ett år efter operation gick jag upp 12 kg på ett år. Borde inte vara möjligt med min kost: strikt LCHF pga födoämnesintolerans, så inga avsteg. Inga andra förändringar i mitt liv, jo, mindre(!) stressigt arbete... I efterhand har jag fått veta att när livmodern är bortopererad så skrumpnar äggstockarna så småningom. Nåt med ömsesidig stimulans/respons av hormonerna. Så...troligen kom jag in i klimakteriet då... Inga våldsamma klimakteriesymtom som svettningar och vallningar, bara dålig nattsömn och svullna ben. (ja, vid närmare eftertanke så var det då det började i benen, fast jag trodde det berodde på Levaxinet jag fick prova då...) Dessa 12 kilon sitter sen dess som berget! Ja, 3 av dem har jag fått bort...goda dagar 4-5... Men 3 av dessa kilon försvann först i början på sommaren när jag började med lymfmassage/koppning. Nu har jag börjat med Estradot, plåster med bioidentiskt östrogen, och den mest magiska effekten det har är att jag plötsligt kan sova igen! Ska bli spännande att se om det i förlängningen händer något med vikten. Ska strikta till det lite nu - har blivit för mycket mjölkprodukter/bär under sommaren och det mår magen inte bra på. Ond mage = svullen och samlar på mig mera vätska. Vad vill jag ha sagt med det då? Jo, i mitt fall så har troligen viktuppgången samband med östrogenbristen...är min teori... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 För min del har jag aldrig upplevt några större klimakteriebesvär. Jag blev av med livmodern när jag var 52 och blev väldigt sjuk i svår fibro direkt efter operationen med ständig hemsk värk och utmattning som var mycket handikappande. Mellan 53-63 gick jag upp 8 kg från 57kg men det berodde helt på att jag led väldigt svårt av fibron och var oförmögen att motionera alls. Jag har aldrig varit överviktig innan, jag tänker att jag aldrig haft problem med östrogendominans. Det tycks som fetma får hormonerna att balla ur hos många. Var tvungen att vila väldigt ofta eftersom jag hade så ont och inte klarade något fysiskt alls. Jag klarade inte heller av något förvärvsarbete . Hade ständig värk och tog tunga mediciner. Dessutom åt jag för mycket kolhydrater som långsamt ökade vikten, men ganska hygglig mat i övrigt. Vid 62 slutade jag äta gluten vilket förmodligen läkte min tarm samt att kolhydratintaget minskade väsentligt. Då kunde jag sluta med all tung medicinering eftersom utmattningen och den hemska värken försvann och även börja träna och utföra fysiskt arbete vilket varit helt uteslutet innan. Något år efter började jag med strikt lchf. - Jag äter fortfarande enl strikt lchf och min fibro är lindrig, känner av den vid väderomslag men jag tränar på olika sätt och kan också göra andra fysiska saker som var totalt omöjliga innan. - Numera tar jag inga mediciner alls och har väldigt bra blodvärden. För att sammanfatta, så fick kostomläggningen, inget gluten/lchf, mig att bli frisk och rörlig igen. Jag tappade också ca 6-7 kg och är viktstabil. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts