Jump to content

Pinsamt om kokosolja

SGK

Recommended Posts

Just nu, SGK sade:

"Idag föll jag för frestelsen att klicka på något om "det här visste du inte om kokosolja" på Expressens webbsida."

Exakt, för oss som har käkat mättat fett ett antal år nu utan att smälla av på mitten eller drabbats av förutspådda kärlsjukdomar  är det bara att fortsätta våran väg med ett Fett smil över hela ansiktet. Fett- Protein-Ovanjordgrönsaker. Smäck!!! 

Loberg  

• Like 4

• 3 weeks later...

Jag råkade köpa en liten burk kokossmör i en butik häromdagen. Jag trodde att det var kokosolja. Den stod bredvid en större burk kokosolja av samma märke och jag antog att det också var olja bara i en mindre burk. Men icke! Kan meddela att kokossmöret https://www.ravarubutiken.se/kokossmor?gclid=CjwKCAjwio3dBRAqEiwAHWsNVUF53DSLJ50gIMJc0DOknDf4s-eAonO98iRWIbmO_nirC_BDWb1UbhoCxwwQAvD_BwE innehåller både proteiner och kolhydrater eftersom man låter lite av fruktköttet finnas kvar. Det har lite annorlunda konsistens, lite strävare och har en svag sötma (3,5 g sockerarter på 100g). Kanske har dietisterna blandat ihop kokosolja med kokossmöret? Hur det är med mineraler och spårämnen i kokossmöret vet jag inte. Det står inget på burken. Teoretiskt sätt kan det ju finnas om kokospalmen suger i sig mineraler ur marken så som andra växter gör kan det finnas en hel del i kokosnöten. 

• Like 3

Guest Tureborgaren
On ‎2018‎-‎09‎-‎21 at 07:57, Katerina sade:

Jag råkade köpa en liten burk kokossmör i en butik häromdagen. Jag trodde att det var kokosolja. Den stod bredvid en större burk kokosolja av samma märke och jag antog att det också var olja bara i en mindre burk. Men icke! Kan meddela att kokossmöret https://www.ravarubutiken.se/kokossmor?gclid=CjwKCAjwio3dBRAqEiwAHWsNVUF53DSLJ50gIMJc0DOknDf4s-eAonO98iRWIbmO_nirC_BDWb1UbhoCxwwQAvD_BwE innehåller både proteiner och kolhydrater eftersom man låter lite av fruktköttet finnas kvar. Det har lite annorlunda konsistens, lite strävare och har en svag sötma (3,5 g sockerarter på 100g).

Snål som jag är har jag gjort eget kokossmör. Det är bara att mixa kokosflingor tills det blir som smör. Ev tillsätta lite kokosolja om det inte går ihop.

How To Make Coconut Butter - The Easy Way!

Kokossmör är ingrediens i makadamianöt-bröd som jag hade tänkt testa. Men när jag köpt nötterna så åt jag upp dem istället för att göra bröd... ?

Min tanke var att man kanske blandade ihop kokossmöret med kokosoljan i artikeln i Expressen. Låter man lite att fruktköttet i kokosen finnas kvar får man väl med både växtproteiner och kolhydrater i oljan/smöret. Sedan är det ju en ren språklig sak vad man väljer att kalla produkten. Smöret kanske är ett bättre ord då det smöret man gör på komjölk innehåller också lite proteiner och lite mjölksocker laktos.

Kokossmöret var ju rena godiset. Den rena kokosoljan (100% fett) kan jag inte äta med sked men låter man lite av fruktköttet finnas kvar så blir den så mycket enklare att överäta. Jag förstår, Tureborgaren, att man vill göra det själv. Däremot förstår jag inte varför det behöver vara dyrare än kokosoljan. Man kan ju använda större delen av nöten i smöret jämfört med att pressa ut oljan och kasta resten. 

Är det någon som vet med säkerhet att kokosoljan verkligen är fri från mineraler, vitaminer och spårämnen? Det brukar inte stå något om det på kokosoljeburkarna men beror detta på att det verkligen inte finns eller på att man inte brytt sig om att mäta? Det vore ju lite konstigt att kokospalmen inte lagrar några av mineralerna den suger i sig via rötterna i oljan. Det finns ju fettlösliga vitaminer i naturen. 

• Like 3