Jump to content

tjockis

annakarin

Recommended Posts

Ja det är flera år sen jag körde lite lchf egentligen inte för att jag behövde inser jag utan mest för att se om det om det funkade. Nåja jag har alltid förr varit mager men stress , klimakterie m.m har gjort att kilona smugit sig på , jag tycker själv inte att jag äter så onödigt mycket konstigt som gör att man går upp.

Min kroppsuppfattning är tydligen inte heller helt ok :) ( själv tycker jag ju att jag ser ut som jag alltid har gjort)

Dagen börjar med fil ca 2 dl ingen lätt utan vanlig . kaffe med lite grädde  ja jag äter bröd 2 skivor rostat på morgonen enda bröd jag gillar. sen äter jag middag då är det kött/fisk med sås oftast potatis 2 st mindre det är allt. Jag är sällan hungrig jag är inte förtjust i godis och jag gillar inte choklad än mindre glass . 1 gång varannan vecka äter jag chips. Jag är inte förtjust i råa grönsaker vill ha varma gillar förstås potatis och avskyr broccoli så det går bort ,

Kommer detta att funka för mig ? jag har 20 kg som ska bort. Ja det blir en utmaning jag är i ärlighetens namn inte jättemotiverad men jag ska försöka ändra matintaget. Jag är trött, har fått magkatarr trots magskyddande något jag aldrig haft förut, men det beror på nya värktabletter för min reumatiska värk  dom går bort nu . Jag vill återgå till de gamla ..men jag ha högt blodtryck och då är inte de så bra....så är tanten skjutfärdig eller kan det gå? Jag bara undrar.

Så första utmaningen blir att hitta nya frukostalternativ och så något för potatisen ...sallader går bort.

• Like 3

Kan tipsa dig om Kostdoktorn/Diet Doctor´s fina recept - tittar du där så får du massor av förslag. Säkert hittar du något som kan passa dig. - Man har också något som kallas 14-dagarsutmaningen - bra att följa för att komma igång och skapa NYA rutiner.

Varför är du inte motiverad? - Du har allt att vinna på att lägga om din mat till lågkolhydratkost. Många med besvärliga "kroniska" sjukdomar kan vittna om att de blivit mycket bättre. 20 kg övervikt är en hel del, det är inte en utseendefråga främst utan verkligen en Hälsofråga.

• Like 5

Vilken nivå vill du börja med? Liberal LCHF kanske kan passa om du absolut vill äta bröd och potatis. Potatis och potatisprodukter är generellt inte att rekommendera eftersom kolhydraterna i potatisen snabbt blir till blodsocker. Bröd kan man baka själv om man vill ha ner kolhydratinnehållet men kanske ännu hellre för att få bort gluten ur kosten.

Magkatarr kommer sig ofta av för lite magsyra, något tillverkarna av diverse medikamenter inte gärna berättar. Anna Sparre har på bloggen 4health.se tagit upp detta fenomen och vad man kan göra åt det.

Kostdoktorn har många fina menyer och  recept med inköpshjälp men även Birgitta Höglund och Under vårt tak har bra recept.

Kan du äta omelett till frukost? Eller ägg i annan form? Enkelt och mättande. Birgitta Höglund har en fantastiskt god zucchinisallad (ist f potatissallad) som jag varmt kan rekommendera. Gillar du inte grönsaker generellt så läs på om det som kallas strikt LCHF eller keto. Det kanske passar dig bättre?

Lycka till!

• Like 4

Guest Tureborgaren

Jag har försökt äta ägg till frukost ganska länge, men jag tycker inte att det mättar tillräckligt. Och kalla ägg i ottan tilltalar inte mitt belöningssystem…

Senaste tiden har jag laborerat med kött till frukost. Jag göra en stor sats god och kryddig köttfärsröra i förväg, och delar upp i portioner. Värmer med vatten eller benbuljong i kastrull till frukost och äter som varm soppa. Kanske lite färska örter eller purjo på för att pigga upp det hela. (Jag kokar benbuljong och fyller i istärningspåsar och har i frysen. Lätt att ta fram några tärningar på kvällen och tina till morgonen.)

En shot på en halv pressad citron eller lime, lite riven ingefära och 1 msk oliv- eller kokosolja utspätt med varmt vatten till. Mätt länge, och snabbt tillagat innan jag ska hasta iväg till jobbet.

Lycka till med din nya matordning!

Frukost ska inte jag tipsa om, eftersom jag slutade med frukost efter några år på LCHF (vilket var en lättnad).

Tillbehör till maten I st f potatis finns det väl hur mycket som helst; man får testa och se vad man gillar. Själv tycker jag det är enklast att ta någon färdig fryst grönsaksblandning. Jag testade blomkåls-/broccolimos häromdagen (kokade dem I grädde och mixade). Det finns de som gör blomkålsris (river blomkål, och kokar); det har jag inte testat men sags funka som ris. Det finns de som gör "potatisgratäng" på rättika eller majrova; det har jag heller inte testat. Riven vitkål (stekt eller möjligen kokt; går väl att göra mos och gratäng oxå); strimlad zucchini (kokt) I st f pasta... Blanda tillräckligt med grönsaker I grytan och inte ha tillbehör? Botanisera I grönsaksdisken och testa någon ny varje vecka (det är min utmaning I höst); leta recept; anpassa recept... 

Sedan är det väl inte fel att ha med lite gröna blad också.

• Like 4

Ofta förknippas LCHF med att man behöver gå ner i vikt. Du skriver att det kanske inte behövde äta LCHF...jag tror alla behöver äta LCHF på en eller annan nivå oavsett utsida. Hoppas det kommer att gå bra för dig, även om man inte får ALLA fördelar som beskrivs på Kostdoktorns sidor. Att slippa suget efter mjöl/socker/fett,  att dra ner på tillfällena man äter har varit en befrielse för mig.

• Like 4
  • Thanks 2

Att jag inte är motiverad beror nog på att det är andra som har större problem med min vikt än jag själv som egentligen trivs rätt bra men...risken är ju att det läggs på mer och ja 20 kg är för mycket och självklart skulle jag vilja vara lite smalare .

Jag är som sagt inte förtjust i grönsaker och gillar några få potatis är en men den går ju bort och så kål är förstås gott men man tröttnar ju . Jag har tillgång till massor av ägg eftersom jag har höns och favorit är äggröra och har inga problem med att äta "middag" till frukost. Har aldrig ätit mycket bröd och inte grovt utan vitt om jag ska äta bröd , det jag kommer att sakna är rostat bröd men kanske hittar man något substitut. 

Jag har i alla fall handlat idag så det är på gång och det gick ju väldigt bra för några år sen när man var inne i det . Vet faktiskt inte varför jag tappade det . Jag tackar för alla svar och att någon velat lyssna på min person och återkommer om hur det går , tack.

• Like 3

2 timmar sedan, annakarin sade:

Att jag inte är motiverad beror nog på att det är andra som har större problem med min vikt än jag själv som egentligen trivs rätt bra men..

Hoppas dessa andra accepterar ditt val av metod att gå ner kilona som de tycker att du ska gå ner så att du slipper kämpa med att få omgivningen att förstå. För det är jobbigt när man hela tiden ska behöva göra saker för att andra har synpunkter. :(

Vill du framför allt forma om kroppen, bli slankare? För mig kom det när jag lade om träningen till det som kallas MAF (lågpulsträning med syfte att bränna fett som primär energikälla för att orka länge). Man måste förstås inte springa maraton eller köra vasalopp för det men det är skonsam träning som formar om kroppen. Att äta mindre mängd kolhydrater är förstås också bra för fettförbränningen.

• Like 2

Ja det är rätt jobbigt att andra kommenterar något som du själv inte funderat på så mycket ..det gör ju ju att man får ett problem som man inte visste att man hade :) men jag tar det lite långsamt så får vi se , min önskan är väl egentligen att "tighta" till kroppen lite :)

• Like 3

Eftersom du har reumatism föreslår jag att du äter glutenfritt. Gluten kan ställa till med mycket i kroppen även om man inte har en Celiaki diagnos.

Det finns massor av brödrecept LCHF.

Här kanske du kan prova något nytt?

http://www.56kilo.se/kategori/recept/brod/

Om potatisen är svår att avstå så är nedkyld potatis(och ev. återuppvärmd) i liten mängd mycket bättre än nykokt.

Det bildas då resistent stärkelse i potatisen som är mumma för tarmarna.

Lycka till!

• Like 4

57 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Eftersom du har reumatism föreslår jag att du äter

Det absolut bästa mot reumatism är strikt ketogen kost / carnivore  av bra kvalitet.