Jump to content

Statiner har ingen effekt om du är över 74

andbjo

Recommended Posts

En ny stor studie publicerades igår, den visar att kolesterolsänkande medicin (statiner) inte påverkar risken att få hjärtsjukdom eller stroke om du är över 74 år. Något som borde få läkare att tänka en extra gång innan de skriver ut sådana mediciner till friska patienter. Studien publicerades igår i British Medical Journal.

Artikel om studien:
https://www.telegraph.co.uk/science/2018/09/05/statins-not-recommended-healthy-pensioners-75-new-study-finds2/

Själva studien:
https://www.bmj.com/content/362/bmj.k3359

• Like 4
  • Thanks 1

9 timmar sedan, andbjo sade:

Statiner inte påverkar risken att få hjärtsjukdom eller stroke om du är över 74 år.

Bra att man förfinat studierna! Länge har man dock vetat att kvinnor överhuvudtaget inte dragit fördel av statiner (från ekonomisk synpunkt bara läkemedelsföretagen). För män har i varje fall ingen positiv påverkan på livslängden tidigare kunnat konstaterats. Ev. påverkan har möjligen kunnat ses på frekvensen infarkter < 1 % riskminskning av alla som avsetts livslångt använda statiner.  

Den verkliga påverkan, som i stort sett negligerats av läkemedelsproducenterna är, vad lipidprofilen beträffar att majoriteten läkare brukar lägga sten på bördan (istället för att åtgärda inflammation i blodkärlen som kräver kolesterol) genom att medicinera med statiner minskar andelen av detta oerhört viktiga reparationsmedel. Som bieffekter,  kommer statiner att ge allvarliga problem för den som inte kan stå emot läkarens erbjudande bl.a.:

•        Hjärtproblem genom brist på coenzymet Q10 (viktigt bl.a. för hjärtat)
  •        Muskelinflammation (rabdomyolys) skador i skelettmuskulaturen
  •        Skador på njurar p.g.a. rabdomyolys
  •        Leverskador
  •        Nervskador (polyneuropati), oftast i det perifera nervsystemet (fötterna)
  •        Ökad plackförekomst i blodkärlen (reducerad produktion av K2-vitamin)
  •        Ger risk för uppkomsten av diabetes 2 resp. manifesterar befintlig sådan
  •        Riskerar uppkomsten av Parkinsons sjukdom
  •        Ger minnesförluster  och kognitiv försämring
  •        Bidrar till utvecklingen av Alzheimers sjukdom
  •        Depression, "kort stubin", våldsamt uppträdande
  •        Missbildat barn under graviditet
  •        Ökar risken för grå starr
  •        Olika former av Cancer

Verkligt sorgligt i det senare sammanhanget är att allvaret i ovannämnda och en rad andra biverkningar inte ordentligt informerats om från läkemedelsföretagens sida - info på bipacksedeln säger mycket lite. I praktiken visar sig f.ö. frekvensen rapporterade biverkningar inte avspegla det verkliga allvaret för den som drabbas, särskilt som avsikten med denna typ av läkemedel är att användningen skall vara livslång.

Mitt tips för dig som inte lider av en genetiskt styrd överproduktion av kolesterol - ta upp med din läkare om att sätta ut statinerna. Om läkaren är tveksam, be om dina lipidvärden och ordna med en second opinion på annat håll.

• Like 1
  • Thanks 2

8 timmar sedan, Nils Engström sade:

Mitt tips för dig som inte lider av en genetiskt styrd överproduktion av kolesterol - ta upp med din läkare om att sätta ut statinerna. Om läkaren är tveksam, be om dina lipidvärden och ordna med en second opinion på annat håll.

Finns absolut ingen anledning att prata med läkaren om statiner. Alla kan sluta med dem omgående. Kolesterol är LIVSNÖDVÄNDIGT och att sänka kolesterolet är inget annat än ren idioti. 

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=14567     http://www.ravnskov.nu/svcholesterol/

Läs och lär.

Men de tycker att de fungerar för dom som har diabetes. Men är det kolesterolsäkningen eller statinernas antiinflammatoriska egenskaper som ger den effekten och vilka biverkningar upplever man i så fall som diabetiker på statiner ?

In the presence of diabetes, statin use was statistically significantly associated with reductions in the incidence of atherosclerotic CVD and in all cause mortality. This effect decreased after age 85 years and disappeared in nonagenarians.

• Confused 2

41 minuter sedan, Erik 2 sade:

Men de tycker att de fungerar för dom som har diabetes. Men är det kolesterolsäkningen eller statinernas antiinflammatoriska egenskaper som ger den effekten och vilka biverkningar upplever man i så fall som diabetiker på statiner ?

In the presence of diabetes, statin use was statistically significantly associated with reductions in the incidence of atherosclerotic CVD and in all cause mortality. This effect decreased after age 85 years and disappeared in nonagenarians.

Ja - man kan kanske tänka sig att det kan vara till någon "miniliten" nytta för de som är diabetiker och äter enligt de vanliga kostråden - "du kan äta allt". - Där kanske det kan vara till antiinflammatorisk nytta i någon milliprocent?  Men skadorna då, på hjärtats muskulatur bl a??

- Men de diabetiker som äter enl lchf som är en inflammationsdämpande mat struntar helt i statiner. Detta påfund "by the devil" som säljs för att skapa mångmiljardvinster, i dollar,  till läkemedelsföretagen

• Like 2

6 minuter sedan, Erik 2 sade:

Men de tycker att de fungerar för dom som har diabetes.

Det har visat sig att statiner bl.a. ökat risken för uppkomsten av diabetes, så i det fallet  man ser något positivt med diabetes, kan inte förnekas att statiner haft en funktion.  Statistiskt har statiner inte ändrat livslängden i positiv riktning och eftersom den eventuella nyttan berör mycket litet antal människor med minskad risk för hjärt/kärlsjukdomar lägre än en procent, är det inte rimligt att läkare ordinerar statiner att tillämpas livslångt, när ändring av kosten har avsevärt större positiv verkan än medicineringen.

Egentligen måste man se det som ren skandal att läkare:

• inte själva följer upp den forskning som så tydligt visat kostens betydelse
  • dels är så dåligt utbildade runt  kostens fysiologiska inverkan
  • dels att Socialstyrelsen inte ställer krav på läkarnas vidareutbildning

Märkligt bl.a. med tanke på vad som hände läkaren Annika Dahlqvist, som av en dietist anklagades för att ha spidit falsk information i form av egna positiva erfarenheter om LCHF. Efter två års utredning i Socialstytelsen, visade det sig att läkaren bedömdes ha tillämpat läkekonsten rätt. Det kan inte ha undgått någon läkare.

• Like 2

15 timmar sedan, Nils Engström sade:

•        Nervskador (polyneuropati), oftast i det perifera nervsystemet (fötterna)

Väldigt intressant. Min gamla pappa fick en hjärtinfarkt när han var 69 år gammal, nu är han 92. Vad jag vet hade han inte anmärkningsvärt högt kolesterol. Jag gissar att han fick statiner utskrivna då, och det har han ätit sen dess. För kanske 15-20 år sedan började han få besvär med sina fötter, perifer neuropati. Det senaste året har han blivit avsevärt sämre och har nu stora problem med balansen och smärta i fötterna (trots känselbortfallet).

Om jag fick bestämma skulle han sluta direkt med statinerna, men tyvärr får jag inte bestämma. Föräldrarna lyder snällt det farbror doktorn säger. ?

• Like 3
  • Sad 2

3 timmar sedan, SGK sade:

Om jag fick bestämma skulle han sluta direkt med statinerna, men tyvärr får jag inte bestämma. Föräldrarna lyder snällt det farbror doktorn säger. ?

Har du försökt med en kompromiss?  typ få honom att halvera dosen? (säga att det han har kan vara en biverkning och att det kan vara värt att testa med en halvering)

• Like 4

Just nu, Peter B sade:

Har du försökt med en kompromiss?  typ få honom att halvera dosen? (säga att det han har kan vara en biverkning och att det kan vara värt att testa med en halvering)

Nja, nu är det så att man pratar inte med honom, det är min mamma man pratar med. Det är nämligen hon som är sjukvårdskunnig i familjen och den som har kontrollen över det som sker därhemma hos dem. Själv är jag bara matematiker/datavetare, och har inte så mycket krut att komma med tyvärr.

Men jag kanske kan berätta om den här forskningsrapporten, att det var ett intressant resultat. Jag tar och skriver ut den genast, så visar jag dem nästa gång vi ses (mamma äter också statiner).

Tack Nils och Peter för peppning!

• Like 2
  • Thanks 1

50 minuter sedan, SGK sade:

det är min mamma man pratar med

Min övertygelse om att folk över 65 är närmast opåverkbara i kostfrågan, tvingas jag tyvärr  ideligen konstatera - där har du liknande erfarenhet. Efter de kunskaper om LCHF som jag nu besitter och under ett år tillämpat och sett det fantastiska resultatet av, ger jag dock aldrig upp. Troligen inte heller du - bara att önska lycka till!

• Like 3

7 timmar sedan, SGK sade:

det är min mamma man pratar med. Det är nämligen hon som är sjukvårdskunnig i familjen och den som har kontrollen över det som sker därhemma hos dem

Då kanske det kunde vara läge att låta henne kika på en sammanställning runt grunden för LCHF och en del viktigt om statiner - kommer redan på försättsbladet, visserligen i satirform men är det inte det som egentligen behövs. Påpeka att de flesta LCHF-förkämpar i allt väsentligt är överens om det mesta och att många har liknande positiva erfarenheter som finns beskrivna. Om du skriver ut - gör det helst i färgskrivare - och lägg in bladen två och två i plastfolier sammanfogade med "jungfruben". Då får du en någorlunda läsvänlig samling att presentera för din mor.

SOCKER ELLER FETT SOM ENERGIMEDIUM 2018 09.doc

P.S.

Använd som  pedagogiskt underlag har jag haft viss framgång via  sammanställningen med 20-60-åringar. Har då använt TV-skärmen (styrd från datorn) och delat ut sammanställningen i pappersform för genomläsning. Möjligheten att få din mor med på tåget, kan bara du bedöma. Att låsa upp vissa människor kan vara svårt, men med sina egna får man inte ge sig i första taget.

On 2018-09-07 at 13:52, SGK sade:

Väldigt intressant. Min gamla pappa fick en hjärtinfarkt när han var 69 år gammal, nu är han 92. Vad jag vet hade han inte anmärkningsvärt högt kolesterol. Jag gissar att han fick statiner utskrivna då, och det har han ätit sen dess. För kanske 15-20 år sedan började han få besvär med sina fötter, perifer neuropati. Det senaste året har han blivit avsevärt sämre och har nu stora problem med balansen och smärta i fötterna (trots känselbortfallet).

Um.. du kan i princip lägga ner den diskutionen.. iomed att din far lever på övertid??

Iallafall, får man leva till 80 så skall man vara glad!

"År 2015 var den 84,0 år för kvinnor och 80,4 år för män och jämfört med många andra länder är det högt."

http://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2017/Hog-medellivslangd-i-Sverige/

Man kan om man har råd flytta till länder där man lever kortare liv om man har råd!

Har man inte råd så kan man mumsa olika medeiciner.. typ statiner till frukost om man tycker att de är jättegoda till flingorna.. men jag kan avslöja så mycket som så att de knappast förlänger livet.. lika lite som att det förkortar  livet om man på sin ålderdom flyttar till ett land där de lever ett kortare liv!

Fördelen är främst lägre skatt.. och när vi ändå är inne på skatter, så visar det sig att de som har högst kommunalskatt lever kortare liv!

• Like 1
  • Haha 1

10 timmar sedan, Zepp sade:

får man leva till 80 så skall man vara glad!

Tack för det... - själv var jag några år äldre än så, när jag inledde min LCHF-resa för ett år sen och känner mig nu, efter utsättning av  mediciner för diabetes, lipidprofil och blodtryck (alltså all medicin) några decennier yngre - fysiskt/psykiskt i alla avseenden.

Är det inte dags för kostdoktorn och medlemmarna på forumet att slå ett slag för den äldre generationen, som slagträ i LCHF-debatten? Börja med att aktivt bjuda hit de äldre i omgivningen, som ofta tror det naturliga i själva åldrandet vara att bli sjuk och få medicin mot uppdykande krämpor, istället för att lägga om kosten.  I USA påstås det vara statistiskt konstaterat att den främsta dödsorsaken skulle ligga på användningen av mediciner. Skall det behöva fortsätta i den riktningen?

• Like 5