Jump to content

Blodsockerfall och kraftlös

Bokmalen70

Recommended Posts

Jag har ätit lchf försökt med strikt under 20 kolisar per dag i 8 månader. Sista två månaderna har jag börjat känna det som att jag får blodsocker dippar på eftermiddagen  Och jag känner mig kraftlös. Jag hade väldigt kraftiga sånna när jag vanlig mat plus en massa godis. Jag har försökt analysera om jag äter annorlunda men tycker inte det. Kanske att jag har lite svårt att få i mig fett. 

Jag har gått ner 21 kg hittills.  Det sker i stötar står stiil en och halv månad och sen 2-3 kg. 

Jag äter tre  mål mat omdagen. Och lite ost innan jag går och lägger mig.

Jag vill inte fasta eftersom jag har en ätstörning. Jag tar saltshot varje dag. 

Några ideer om hur jag kan lösa detta.

• Like 2

Det  kan ju eventuellt vara så enkelt att du äter  för lite?

Du skulle kunna testa att äta lite mer till lunch. Du behöver inte äta rent fett men det är viktigt att fettinnhållet är högt...du skulle kunna testa med att lägga till ett ägg eller två.

• Like 4
  • Confused 1

Dum fråga kanske men hur vet man om man äter för lite? Jag la in gårdagen i kostabevakningen fick 1800 kalorier och 75 % fett. Åt avocado som fett källa igår och det vet jag nu inte funkar på min kropp . Jag har dåliga efternheter av väga och mäta så jag kör hand metoden efter Anna Hallen känns mindre skrämmande.

• Like 1
  • Thanks 1

Jag äter alla typer av grönsker som min ibs mage klara av. Måste följa fodmaps med innehåll som kan reta magen. Jag fixar svamp spetspaprika tomater gruka sallad och spenat brocoloi och brysselkål. Sen äter jag några gånger i veckan kålrot eller rödbeta eller palsternacka. ibland morot. Böner funkar inte med min ibs. 

• Like 1

Det kan ju vara svårt att veta om man äter för lite ... men då kan det vara värt att testa ... gärna med ägg... det har också fördelen att om du av någon orsak lider av någon näringsbrist ....så innehåller ägg väldigt många näringsämnen...näringsbrist skulle också kunna vara en orsak till att du mår dåligt.

• Like 3

Jag tror egentligen inte att man normalt får en blodsockerdipp när man äter LCHF, blodsockret ligger ganska lika hela tiden (träning kan påverka). Det är därför jag tror att det kan vara något annat.Men du skulle kunna mäta ditt blodsocker från lunchen och framåt, typ varje halvtimme och se om det händer något.

• Like 6

On 2018-09-06 at 20:16, Bokmalen70 sade:

Jag har ätit lchf försökt med strikt under 20 kolisar per dag i 8 månader. Sista två månaderna har jag börjat känna det som att jag får blodsocker dippar på eftermiddagen  Och jag känner mig kraftlös. Jag hade väldigt kraftiga sånna när jag vanlig mat plus en massa godis. Jag har försökt analysera om jag äter annorlunda men tycker inte det. Kanske att jag har lite svårt att få i mig fett. 

Jag har gått ner 21 kg hittills.  Det sker i stötar står stiil en och halv månad och sen 2-3 kg. 

Jag äter tre  mål mat omdagen. Och lite ost innan jag går och lägger mig.

Jag vill inte fasta eftersom jag har en ätstörning. Jag tar saltshot varje dag. 

Några ideer om hur jag kan lösa detta.

Mm.. eller så har du blivit medelålders.. dvs det är ingen medicinskt diagnos.. mer ett faktum.. som spelar roll hur man mår!

Dvs jag har en gång i tiden varit ung.. då spelade det mindre roll vad jag åt/sov osv.. fanns hur som helst kraft kvar.. numera då jag passerat medelåldern med råge så har allt det där blivit väldigt mycket mer komplicerat.

• Like 3
  • Haha 1