Jump to content

Älskar Kimchi! Kan jag äta den med ketokost?

Recommended Posts

Hej allesammans!

Jag är nybörjare på bloggen, så ber om ursäkt om jag gör något fel :)

Jag har fråga om min favoritmat sydkoreansk Kimchi (det är syrade och starka grönsaker). Kimchi jag gör själv enl. recept från Korea. Jag syrar salladskål, rättika och morötter. När man gör såsblandningen används rismjöl och socker.

Som jag vet så försviner mycket av socket under jäsningsprocessen., den "äts" av mjölksyrebakterier. Så jag har frågan om någon vet om det lämpligt att äta kimchi vid ketokosten eller syrade grönsaker överhuvud taget .  Rättika och morötter jag vet att den inte äts vid LCHF kosten men syrade då? Dem väl förlurar en del av stärkelse under jäsningen, eller har jag helt fel?

Tack !

Med vänlig hälsning Nataliya

• Like 2

5 timmar sedan, Nataliya Andersson sade:

Rättika och morötter jag vet att den inte äts vid LCHF kosten

Om man vill gå ner i vikt brukar man rekommendera att inte äta rotfrukter men äter man för hälsan finns det absolut plats för dem! Och kimchi också. :)

• Like 6

??Jag som är känslig för alltför stark mat men gillar kimchi brukar röra ner litet fullfet eko creme fraish, då blir den mildare o jättegod.

Creme fraish är bra till mycket - Jag tar gurkmejapulver varje dag och rör ner det i 1-2 msk creme fraish och tillsätter mald kardemumma.     Då smakar det nästan gott och  jag klarar av att få i mig gurkmejan - jag tycker att det smakar ganska otäckt annars. ??

• Like 5

Fermenterade grönsaker som ju kimchi är en variant av är mycket bra att äta även på LCHF.

Jag gjorde kimchi en gång och det gick bra utan socker och rismjöl. 

Rättika innehåller mycket få kolhydrater så det är fritt fram, morötter lite mer men med tanke på mängden kimchi som man äter vid en måltid så kan det väl inte bli någon stor mängd. 

Jag  fermenterar grönsaker nu och då så att det alltid finns hemma och varierar blandningar i burkarna, ofta finns morötter med.

• Like 3
  • Thanks 1

Mnjaeä.. vad jag förstår så ingår varken rismjöl eller socker i traditionell Kimchii.. dvs det är litta samma som surkål.

Iallafall så finns det Kimchi och surkål att köpa i vanliga välsorterde affärer om man inte vill göra sin egen.

• Like 1

Då jag själv är hängiven ätare av både kimchi och andra mjölksyrade grönsaker skulle jag gärna vilja veta om någon har riktiga fakta på den faktiska minskning av kolhydrater som sker vid mjölksyrningen. Jag har precis startat att testa strikt LCHF. Är detta något jag ska göra under längre tid är jag inte redo att undvika de mjölksyrade grönsakerna. Ffa för deras positiva hälsoeffekter. 

Finns det någon som har siffror på detta? 

Värt att tillägga är att jag inte provar lchf för viktnedgång utan för att se om det möjligtvis kan förbättra min hjärna efter en skada för 3 år sedan.

• Like 3

9 timmar sedan, Towa Beckenham sade:

Då jag själv är hängiven ätare av både kimchi och andra mjölksyrade grönsaker skulle jag gärna vilja veta om någon har riktiga fakta på den faktiska minskning av kolhydrater som sker vid mjölksyrningen. Jag har precis startat att testa strikt LCHF. Är detta något jag ska göra under längre tid är jag inte redo att undvika de mjölksyrade grönsakerna. Ffa för deras positiva hälsoeffekter. 

Finns det någon som har siffror på detta? 

Värt att tillägga är att jag inte provar lchf för viktnedgång utan för att se om det möjligtvis kan förbättra min hjärna efter en skada för 3 år sedan.

Jag vågar nog gissa att förlusten av kolhydrater är marginell i det hela iomed att grönsakerna man använder redan är låga på kolhydrater.

Dvs det ligger inom felmarginalen om kolisar/100 gram minskat med 1 gram.

• Like 4