Erik 2

Ny kolH-studie visar low carb bäst vid diabetes

Recommended Posts

Det blir komiskt ibland hur de får till det när de vill trycka till LCHF. Med braskande rubriker är fulkorn bästa skyddet mot DT2, oavsett sädesslag. Men vad är det egenligen som studien visat, jo att om vi byter ut den stärkelse (glukosen - som blir sockret i blodet) du äter mot cellulosafiber (som kommer ut oförbrukat i toastolen) så minskar DT2. Alltså ju mindre socker du trycker i dig desto mindre sockersjuka. Var det nån som tyckte det var konstigt? Det är precis det vi gör i LCHF gänget. Och de flesta av oss har inget emot resistent stärkelse och några tycker cellulosa är ok - för ingen av dessa höjer blodsockret nämnvärt. Stärkelsen däremot nej tack. 

Det är en lek med ord. Kolhydrat.

https://www.forskning.se/2018/09/05/fullkorn-basta-skyddet-mot-typ-2-diabetes/

– Våra resultat ligger i linje med kostråden, som rekommenderar att man byter ut livsmedel med vitt mjöl mot fullkorn, säger Rikard Landberg. Då får man en dubbel hälsovinst – vitt mjöl har vissa negativa effekter på hälsan, medan fullkorn har flera positiva effekter, utöver skyddet mot typ 2-diabetes.

LCHF-dieten missar positiva hälsoeffekter av fullkorn
Fullkorn innebär att alla delar av spannmålskärnan finns med: skalet, grodden och frövitan. Den som undviker allt spannmål – till exempel för att följa en LCHF-diet – går alltså miste om de positiva hälsoeffekterna av fullkorn, som framförallt kommer från skalet och grodden. Rikard Landberg anser att spannmål, och kolhydrater generellt, inte ska uteslutas i kosten.

 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Erik 2 sade:

Det blir komiskt ibland hur de får till det när de vill trycka till LCHF. Med braskande rubriker är fulkorn bästa skyddet mot DT2, oavsett sädesslag. Men vad är det egenligen som studien visat, jo att om vi byter ut den stärkelse (glukosen - som blir sockret i blodet) du äter mot cellulosafiber (som kommer ut oförbrukat i toastolen) så minskar DT2. Alltså ju mindre socker du trycker i dig desto mindre sockersjuka. Var det nån som tyckte det var konstigt? Det är precis det vi gör i LCHF gänget. Och de flesta av oss har inget emot resistent stärkelse och några tycker cellulosa är ok - för ingen av dessa höjer blodsockret nämnvärt. Stärkelsen däremot nej tack. 

Det är en lek med ord. Kolhydrat.

https://www.forskning.se/2018/09/05/fullkorn-basta-skyddet-mot-typ-2-diabetes/

– Våra resultat ligger i linje med kostråden, som rekommenderar att man byter ut livsmedel med vitt mjöl mot fullkorn, säger Rikard Landberg. Då får man en dubbel hälsovinst – vitt mjöl har vissa negativa effekter på hälsan, medan fullkorn har flera positiva effekter, utöver skyddet mot typ 2-diabetes.

LCHF-dieten missar positiva hälsoeffekter av fullkorn
Fullkorn innebär att alla delar av spannmålskärnan finns med: skalet, grodden och frövitan. Den som undviker allt spannmål – till exempel för att följa en LCHF-diet – går alltså miste om de positiva hälsoeffekterna av fullkorn, som framförallt kommer från skalet och grodden. Rikard Landberg anser att spannmål, och kolhydrater generellt, inte ska uteslutas i kosten.

 

Det de missar att förmedla är att det enbart är hela korn som sett ha någon fördel alls, dvs undvik allt som står fullkorn på i affären, det är trots allt bara vitt mjöl med tröskavfall!

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också förstått det som att det är bara hela korn som har den "nyttiga" effekten. Men, det står ju att: " Fullkorn är spannmål där man använder hela kornet: frövita, grodd och kli/skal. Det gäller både hela korn och korn som har krossats eller malts till fullkornsmjöl".

  • Gilla 4
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, nilu sade:

Jag har också förstått det som att det är bara hela korn som har den "nyttiga" effekten. Men, det står ju att: " Fullkorn är spannmål där man använder hela kornet: frövita, grodd och kli/skal. Det gäller både hela korn och korn som har krossats eller malts till fullkornsmjöl".

Prexis.. det är bara "hela omalda korn" som visat sig ha den "underbara effekten", resten är bogus/reklam/försäljningsargument!

Grejen är att hela korn sänker glykemiskt index/bevarar mer RS!

Fullkorn är lixom en helt annan sak.. i de flesta fall iallafall!

  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu