Desperado Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 Hej, Behöver lite peppning. Först lite bakgrund... Pappa dog i stroke 50+ år gammal. Hade känt högt BT i ca två decennier innan. Vet inget om hans blodfetter eller glukosvärde. Mamma fick tia för några år sedan. I mina ögon såg alla hennes provsvar normala ut förutom glukos som var förhöjt. Fick statiner efter misstänkta tian. Hon har "0" hälsointresse. Själv har jag på grund av min kroniska tarmsjukdom ätiti någon typ av lågkolhydratkost sedan drygt tre år sedan. Sedan dess varit helt skovfri och medicinfri. Skulle beskriva mitt hälsointresse till "100" till skillnad från mammas. Sedan i höstas började jag med hardcore keto ala Stephanie Person för att se om min gräsallergi blev bättre. Har mått kanon och äter mycket mättade fetter (smör, kokosolja, kokosgrädde osv). Har dock sedan jag fick barn för några år sedan haft lite problem med mens. (För lågt progesteron är min egen gissning). Har därför sökt till en privat vårdgivare för att få hjälp med det. De ville då att jag skulle ta Werlabs XL-test. När jag fick provsvaren därifrån blev jag rätt paff. Hade hört att "alla" som åt lchf hade fina kolesterolvärden, kunde vara höga men bra fördelning. Werlabs kommenterade att jag hade höga kolesterolvärden och att jag borde kontakta en läkare på vårdcentral. Har nog skummat igenom varenda tråd här i forumet och varenda artikel som länkats till det samt även pratat med en läkare på VC. Läkaren sa såklart att jag skulle äta medicin och att en koständring inte skulle påverka värdet så mycket. Han var inte intresserad av att ta kompletterande prover. Jag tyckte att man borde ta reda på VAFÖR jag har höga värden istället för att dämpa symptomen. "Vi jobbar inte med sånt" var hans svar. Kommer inte äta statiner heller. Ibland säger ni här på forumet att kolesterolvärdena inte är något att bry sig om utan att man behöver be om Apo-kvot. Ibland när ni ser en hög Apo-kvot säger ni dock att kolesterlvärdena är bra hur som helst. Det förvirrar mig... Det jag krävde direkt av läkaren var iaf att få mitt BT kollat och det fick jag. Det var 110/75 så det kändes lugnt. Ett axplock från mina prover: HbA1c: 30 fP-LDL: 5.9* fs_Tri: 0.92 Apokvot: 1.0 (märkligt att referensvärdet är 0.4-1.2???) P-HDL: 2.1 P-Kol: 8.7* Apo A: 1.7 Apo B: 1.7* Mäter ofta BS (och tidigare blod-Ketoner) och BS ligger ofta mellan 4.0-4.5 under hela dygnet. * Utanför refintervallet. Även leukocyter var en tiondel under refvärdet. Många påstår ju att kolesterol produceras till största delen av kroppen själva och inte påverkas så mycket av vad vi äter. Får inte riktigt ihop det. Jag har heller aldrig haft några mer tecken på inflammation än calprotectin som var jättehögt för 3,5 år sedan. Såg att man kunde dra ner på mättat fett eller öka kolhydrater osv för att försöka sänka kolesterolvärdet... Då är vi där igen, och påstår att det vi äter spelar roll. Och om jag äter mer olivolja så blir det ju mer Omega 6, vilket ju driver inflammation. I min logiska hjärna är smör bättre mot inflammation? Vågar jag fortsätta att äta som jag gjort tidigare eller borde jag göra någon drastisk förändring? (Vet att man i detta forum kanske bara får den ena sidans syn på saken :)) Har inte hittat något klokt sätt på hur man kan sänka sitt Apo B... Gissar att det inte är någon som vet? Har också läst någonstans att man under klimakteriet kan få höga kolesterolvärden? Vet någon något mer om det? Klimakteriet är tidigt för min del men ändå intressant att fördjupa sig mer i. Hur gör man för att få göra ultraljud på kärlen? Måste man vänta på en stroke? Aldrig testat Apo-kvot tidigare så vet inte vad som hänt före och efter lågkolhydrat. Dock hade jag ett kolesterolvärde på 4-nånting för tio år sedan. Tror det var då jag fick min diagnos på tarmsjukdomen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 Peppning.. på Kitava, där de levde optimala liv.. enligt vissa antropologer/andra forskare så visade det sig att de hade högre APO-kvot än vanliga Västerläningar! Dvs inte ens APO-kvot isolerat är den främsta indikatorn på att man äter rätt.. kanske främst på grund utav att just den kvoten inte bara avgörs utav vad man äter. Iallafall så är APO-kvot oftast säkrare på att indikera femårig CVD.. dvs det ä'r vad det handlar om, dvs om man inom fem år kommer riskera att få någon form av CVD. Så låt säga att du.. jag oxå har cirka 30% ökad chans att inom 5 år få någon form av CVD.. det de flesta glömmer är de resterande cirka 70% riskfaktorerna.. de borde i stället vara i fokus. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 On 2018-09-09 at 13:18, Desperado sade: Vågar jag fortsätta att äta som jag gjort tidigare eller borde jag göra någon drastisk förändring? (Vet att man i detta forum kanske bara får den ena sidans syn på saken :)) Har inte hittat något klokt sätt på hur man kan sänka sitt Apo B... Gissar att det inte är någon som vet? Har också läst någonstans att man under klimakteriet kan få höga kolesterolvärden? Vet någon något mer om det? Klimakteriet är tidigt för min del men ändå intressant att fördjupa sig mer i. Mer peppning ... Dina värden ligger nära mina (jag har dock inget hjärtstrul i familjen). Det där med kolesterol och klimakteriet har jag försökt fördjupa mig i, men får inga tydliga svar på alla frågor. Varför går kolesterol upp i klimakteriet (vad händer biokemiskt)? Har hittat flera artiklar som beskriver att det gör det, helt naturligt - men varför?! Nu har jag har iallafall slutat bry mig om mina värden. Jag mår ju bra! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 Om du är orolig för hjärtsjukdom är magnesium det du ska hålla koll på. Du bör få i dig upp mot 600 mg per dag (alla källor inräknade). Ta typ 400 mg som tablett resten kommer nog med kosten. För inflammation ta askorbinsyra 30 mg per kilo per dag, blanda med lite salt så blir det mindre surt. För gräspollen testa zink 3-400 mg per dag, men det kan vara en glutenintolerans som ger gräsproblemet (vete, råg, korn är gräsfrön) och då är det svårt. Om du vill ha bra blodfettsvärden nästa mät-tillfälle, lyssna på Dave Feldman, videor på kostdoktorn, undvik kaffe och mct olja, men kör ordentligt med fett dagarna innan mätning och lååågt på kolisar. https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/feldman-breck2018?autoplay=1065128 Bästa fettet tycker jag är smörfett, dvs klarnat smör, gee. Dvs utan protein och socker. Om du har inflammerad tarm bör du undvika ko-mejeriprodukter och glutenprodukter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted September 9, 2018 Share Posted September 9, 2018 Lyssna på Peter Attia och Rhonda Patrick https://peterattiamd.com/rhondapatrick/ En lång och intressant diskussion om en massa olika saker men en del är om blodfetter. Peters erfarenhet är att en del får dåliga/konstiga blodfetter av ketogen kost. Intro to PPAR alpha and PPAR gamma, polymorphisms that impact fatty acid metabolism, ketogenesis, and how we react to saturated fat. [23:00] Saturated fat and genetic variants that may affect how we respond to consuming it. [25:30] How certain genes variants may affect certain people’s reaction to saturated fat. [29:00] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted September 10, 2018 Author Share Posted September 10, 2018 11 hours ago, Erik 2 said: Om du är orolig för hjärtsjukdom är magnesium det du ska hålla koll på. Du bör få i dig upp mot 600 mg per dag (alla källor inräknade). Ta typ 400 mg som tablett resten kommer nog med kosten. För inflammation ta askorbinsyra 30 mg per kilo per dag, blanda med lite salt så blir det mindre surt. För gräspollen testa zink 3-400 mg per dag, men det kan vara en glutenintolerans som ger gräsproblemet (vete, råg, korn är gräsfrön) och då är det svårt. Om du vill ha bra blodfettsvärden nästa mät-tillfälle, lyssna på Dave Feldman, videor på kostdoktorn, undvik kaffe och mct olja, men kör ordentligt med fett dagarna innan mätning och lååågt på kolisar. https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/feldman-breck2018?autoplay=1065128 Bästa fettet tycker jag är smörfett, dvs klarnat smör, gee. Dvs utan protein och socker. Om du har inflammerad tarm bör du undvika ko-mejeriprodukter och glutenprodukter. Det är strokerisken jag är rädd för, då båda mina föräldrar haft någon typ av propp. Känns som jag gjort allt som skrivs, förusom Ghee. Ätit smör som förstahandsalternativ. Äter inga andra mejerier, inget gluten. Äter Mg, Zn, askorbinsyra, MSM och lite andra kosttillskott, dricker EJ kaffe, äter knappt kolisar. Samt att jag inte har några tecken på inflammation på några som helst prover och inte haft skov på över tre år. Det känns som att det är något mer övermäktigt som styr kolesterolvärdet. Det verkar inte räcka med att göra allt detta... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted September 10, 2018 Author Share Posted September 10, 2018 12 hours ago, iAnna said: Mer peppning ... Dina värden ligger nära mina (jag har dock inget hjärtstrul i familjen). Det där med kolesterol och klimakteriet har jag försökt fördjupa mig i, men får inga tydliga svar på alla frågor. Varför går kolesterol upp i klimakteriet (vad händer biokemiskt)? Har hittat flera artiklar som beskriver det, helt naturligt - men varför?! Nu har jag har iallafall slutat bry mig om mina värden. Jag mår ju bra! Hmm... Mycket intresserad av att förstå mekanismen bakom det. Nöjer mig inte med att bara veta att det är naturligt. I så fall behöver jag veta vad vitsen är med att få det Får fortsätta att leta artiklar om det. Verkar som att det är ett ämne som man inte vet så mycket om och mest gissar... Kanske får jag också sluta bry mig om värdena, köpa en stor bok och skriva ihop något fint till mina barn som de kanske behöver veta i framtiden om jag inte finns kvar Hur länge har du kännt till dina värden? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted September 10, 2018 Author Share Posted September 10, 2018 10 hours ago, Skärfläcka said: Lyssna på Peter Attia och Rhonda Patrick https://peterattiamd.com/rhondapatrick/ En lång och intressant diskussion om en massa olika saker men en del är om blodfetter. Peters erfarenhet är att en del får dåliga/konstiga blodfetter av ketogen kost. Intro to PPAR alpha and PPAR gamma, polymorphisms that impact fatty acid metabolism, ketogenesis, and how we react to saturated fat. [23:00] Saturated fat and genetic variants that may affect how we respond to consuming it. [25:30] How certain genes variants may affect certain people’s reaction to saturated fat. [29:00] Tack för tipset. Då är vi där igen - att kosten verkligen påverkar kolesterolet. Åtminstone på vissa personer Frågan kvar står dock om värdena egentligen betyder något för hälsan eller om de bara är annorlunda... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted September 10, 2018 Author Share Posted September 10, 2018 14 hours ago, Zepp said: Peppning.. på Kitava, där de levde optimala liv.. enligt vissa antropologer/andra forskare så visade det sig att de hade högre APO-kvot än vanliga Västerläningar! Dvs inte ens APO-kvot isolerat är den främsta indikatorn på att man äter rätt.. kanske främst på grund utav att just den kvoten inte bara avgörs utav vad man äter. Iallafall så är APO-kvot oftast säkrare på att indikera femårig CVD.. dvs det ä'r vad det handlar om, dvs om man inom fem år kommer riskera att få någon form av CVD. Så låt säga att du.. jag oxå har cirka 30% ökad chans att inom 5 år få någon form av CVD.. det de flesta glömmer är de resterande cirka 70% riskfaktorerna.. de borde i stället vara i fokus. Ok. Tycker ju att jag lever bra och rätt. Äter ren mat, utan tillsatser, lever ett hälsosamt liv. Men vet ju att folk blir sjuka ändå. Just nu känns det inget bra att jag fått veta mina värden. Allt kändes bättre innan det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 Välkommen till forumet Desperado! Jag är inte medicinare, så jag kan inte redogöra för olika processer i kroppen. Men jag rekommenderar att du läser böcker/forskningsartiklar av Uffe Ravnskov, han har ägnat mycket tid åt att forska på kolesterol och undersöka andras forskning. Hans böcker har helt lugnat mig, så jag är inte alls orolig för höga kolesterolvärdern. När jag tittar på dina värden tänker jag att dina triglycerider är helt okej, och ditt HDL-värde ser mycket bra ut. Och övriga värden är nog inte så viktiga. Nu är det länge sedan jag kollade mitt kolesterol, men jag hade nog triglycerider på 0,84, HDL på 1,54. Har inte kollat APO-kvot. I min släkt var det så att farmor och farfar dog i hjärtinfarkt när de var 60+ och min pappa fick hjärtinfarkt (som han överlevde) vid 69. Även mamma har haft lite hjärtproblem, men efter 85. Och ändå bekymrar jag mig inte alls. Men självklart förstår jag din oro. Jag tänker själv att det enda jag kan göra för egen del är att leva hälsosamt, att äta den typ av kost jag anser vara den mest hälsosamma, och att motionera regelbundet. Resten överlämnar jag åt ödet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 Kanske borde göra om testet i egen regi. https://www.blodkollen.se/sv/analyspaket/hjartkarlkollen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 7 timmar sedan, Desperado sade: Tack för tipset. Då är vi där igen - att kosten verkligen påverkar kolesterolet. Åtminstone på vissa personer Frågan kvar står dock om värdena egentligen betyder något för hälsan eller om de bara är annorlunda... Podcasten ger dig iallafall möjligheten att börja gräva någonstans, dvs kolla upp om du har de SNPs (23andme + Rhondas verktyg) som de diskuterar och om dina inflammationmarkörer är höga. Den lösning de diskuterar är mindre mättat fett och mer olivolja. Dave Feldman har en annan approach, se den här tråden. I slutet av presentationen nämner Dave att bl.a. Peter Attia har en annan syn än han. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 10, 2018 Share Posted September 10, 2018 12 timmar sedan, Desperado sade: Ok. Tycker ju att jag lever bra och rätt. Äter ren mat, utan tillsatser, lever ett hälsosamt liv. Men vet ju att folk blir sjuka ändå. Just nu känns det inget bra att jag fått veta mina värden. Allt kändes bättre innan det. Mer pepp.. det är ett räkneproblem till stora delar.. rätt ofta iallafall! Vi tar mig som exempel.. har prexis som flera andra taskiga blodfetter.. liiite över gränsen. Mitt tot-c brukar landa på 8 något, det i sig är inget större bekymmer i min ålder.. utan det är kvoterna som indikerare ökad risk.. dvs mitt främsta problem är att mina HDL och APOa1 ligger på minimum. Dvs om jag kunde få upp mitt totalkolesterol i form av mer HDL och APOa1.. så minskar den statistiska risken.. trots att totalkolesterolet ökar.. its a number game! Iallafall min mormor dog av CVD i rätt unga år, dvs i början av 60åren.. så de flesta utav mina äldre släktingar som mätt sina blodlipider har fått frågan om det finns hjärtsjukdom i släkten har svarat jakande och fått statiner utskrivna!!! Hur som helst så har jag kollat vad mormor dog utav, hon dog av förstorat hjärta, dvs det har inte ett skit att göra med blodfetter. Min mor.. i min nuvarande ålder hade blodfetter så vanligtvis landade kring 13-14.. så hon fick statiner, samt att jag och min bror gick och mätte våra iomed att det fanns en risk för FH speciellt iomed att mormor dött av CVD, det fanns inget konstigt då för 25 år sedan av rätt naturliga skäl iomed att mormor alldrig dött av FH! Mor mumsade statiner några år.. tills hon insåg att de vara dessa som gjorde henne sjuk med värk i hela kroppen/trött, osv, så satte ut dem själv och blev frisk på någon vecka. Sedan dess så vill hon inte ha reda på sina blodfetter.. grejen är att hon även har Hypotyreos, så en gång om året så tas det hur som helst ett rör.. så läkaren passar på att kolla blodfetterna samtidigt.. de är numer perfekta, bättre än mina. Så vad har hänt, jo hon bor numera på äldreboende, hon får lagad mat flera gånger om dagen, social gemenskap. Oså ett snabbt kast till Kitava, de har hög APO-kvot, de lever i princip på kolisar i form utav sötpotatis.. men de har inte alla de andra riskfaktorerna som det innebär att leva ett västerländskt liv! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted September 11, 2018 Author Share Posted September 11, 2018 Tusen tack för alla tips och länkar. Tror att jag har en handlingsplan för mig nu... Först hade jag tänkt fortsätta äta som jag gör, dvs mycket smör och kokosolja. Hålla tummarna att teorin om att höga blodfetter skulle vara farliga är fel. Dock känner jag att jag måste ge mig själv en chans. Så här ser min strategi ut: Steg 1 är att jag ska dra ner på mättade fetter. (Gråter blod när jag inser att jag inte ska äta smör ) Det blir olivolja ett tag framöver. Återstår att se vad mina ketoner kommer att tycka om det. Kanske blir det svårt att vara i ketos. Då får det kanske vara så ett tag. Sedan blir det ett nytt blodprov. Steg 2 (om blodfettsvärdet ser likadant ut efter steg 1) Prova mer paleoliknande kost. Lite mer rotsaker och lite mindre fett. Här blir det ju adjöss med ketoner och den fina antiinflammatoriska effekt de verkar ha gett mig och min tarm... Sedan ett blodprov på det. Steg 3 (om jag lever och om mina blodfettsvärden inte ändrats efter steg 2) blir att återgå till min nuvarande ketokost. Hello smör igen! Sedan hålla tummarna att jag tillhör minoriteten i statistiken. Gentest känns både spännande och läskigt. Vet inte hur jag skulle reagera om jag visste att jag hade anlag för en specifik sak. Det känns så definitivt på något sätt. Dock så är jag sjukt intresserad av att veta hur kolesterol och östrogen/progesteron hänger ihop... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted September 11, 2018 Author Share Posted September 11, 2018 10 hours ago, Zepp said: Min mor.. i min nuvarande ålder hade blodfetter så vanligtvis landade kring 13-14.. så hon fick statiner, samt att jag och min bror gick och mätte våra iomed att det fanns en risk för FH speciellt iomed att mormor dött av CVD, det fanns inget konstigt då för 25 år sedan av rätt naturliga skäl iomed att mormor alldrig dött av FH! Sedan dess så vill hon inte ha reda på sina blodfetter.. grejen är att hon även har Hypotyreos, så en gång om året så tas det hur som helst ett rör.. så läkaren passar på att kolla blodfetterna samtidigt.. de är numer perfekta, bättre än mina. Så vad har hänt, jo hon bor numera på äldreboende, hon får lagad mat flera gånger om dagen, social gemenskap. Om hon bor på äldreboende så lär hon ju inte äta ketogen kost i alla fall Även här pekar det på att kosten har stor betydelse för blodfetterna. Och nu vet jag inte exakt ålder vi pratar om men såååå spännande det hade varit att se ett samband mellan klimakterie och höga blodfetter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted September 11, 2018 Author Share Posted September 11, 2018 22 hours ago, SGK said: Välkommen till forumet Desperado! Jag är inte medicinare, så jag kan inte redogöra för olika processer i kroppen. Men jag rekommenderar att du läser böcker/forskningsartiklar av Uffe Ravnskov, han har ägnat mycket tid åt att forska på kolesterol och undersöka andras forskning. Hans böcker har helt lugnat mig, så jag är inte alls orolig för höga kolesterolvärdern. När jag tittar på dina värden tänker jag att dina triglycerider är helt okej, och ditt HDL-värde ser mycket bra ut. Och övriga värden är nog inte så viktiga. Men självklart förstår jag din oro. Jag tänker själv att det enda jag kan göra för egen del är att leva hälsosamt, att äta den typ av kost jag anser vara den mest hälsosamma, och att motionera regelbundet. Resten överlämnar jag åt ödet. Tack ! Inte läst Uffes böcker men dock en hel del artiklar. Vill så gärna tro på dom, redan innan jag kände till mina värden. Ska försöka känna samma filosofi som dig och inte oroa mig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 11, 2018 Share Posted September 11, 2018 (edited) Jag ska väl egentligen inte lägga mig I...men Kostdoktorn brukade ju saga att Total/HDL var ett bra mått, om man inte hade Apokvot. Och det värdet är ju väldigt bra, såvitt jag ser. Ska vara <6, och <5 är bra. Så jag blir lite förvirrad. Men jag är inte läkare; kan inte bedöma siffrorna. Edit: Jag tog också ett Werlabs-test. Totalkolesterol 5,6; triglycerider 0,69; HDL 2,0. (om apokvot var med så minns jag den inte). Även detta markerades som högt, men för min del skulle det räcka med att äta mer fibrer. Jag känner mig faktiskt lite osäker på hur seriöst det rådet är. Edited September 11, 2018 by Effie Behövde ett tillägg 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 11, 2018 Share Posted September 11, 2018 On 2018-09-10 at 08:17, Desperado sade: Hmm... Mycket intresserad av att förstå mekanismen bakom det. Nöjer mig inte med att bara veta att det är naturligt. I så fall behöver jag veta vad vitsen är med att få det Får fortsätta att leta artiklar om det. Verkar som att det är ett ämne som man inte vet så mycket om och mest gissar... Kanske får jag också sluta bry mig om värdena, köpa en stor bok och skriva ihop något fint till mina barn som de kanske behöver veta i framtiden om jag inte finns kvar Hur länge har du kännt till dina värden? De senaste tre åren har jag kollat olika värden. Ken Sikaris kan lite om kolesterol, 'Cholesterol - When to Worry' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted December 6, 2018 Author Share Posted December 6, 2018 Hej, här är jag igen. Jag lever och har tagit nya prover som nu finns inne i sjukhusets register. (Tidigare var det bara privat). Jag fick omedelbar remiss till en specialist i området. Mina nya värden (det jag ändrat på sedan förra provtagningen är att äte lite mindre smör. Lite mer olivolja. Lite lägre fettprocent): ApoB: 2,11 ApoA: 1,82 Apokvot: 1,16 Kol: 10,8 Tri: 0,78 HDL: 2,2 non-HDL: 8,6 LDL: 8,3 Jag har läst och läst och läst alla länkar ni skickat och övrigt men nu finns det något som bekymrar mig. Borde jag kanske försöka få mina värden att hamna inom rimliga gränser? Jag är beredd att prova högdos B3 samt välja fleromättat fett istället för mättat samt att öka kolhydraterna till upp till 100g. Åt havregryn i morse och blev såååå hungrig fram till lunch. (Det var mitt största dilemma innan mina ketoår - hungrig jämt!) Känns verklingen "piss" och jag vet ju redan nu vad specialisten kommer att säga. Vad skulle ni gjort? Någon mer som provat B3 för att sänka värden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 6, 2018 Share Posted December 6, 2018 Hur ser dina inflammationsvärden ut? Låggradig inflammation kan påverka ens risk för hjärt- och kärlsjukdom. Statiner anses ha en inflammationsdämpande effekt och en del anser att det snarare är det som är statinernas effekt snarare än att man sänker LDL. Statiner nedreglerar även kroppens produktion av Q10 vilket inte är bra. https://www.blodkollen.se/sv/analys/crp-kanslig https://www.blodkollen.se/sv/analyspaket/optimal-fysik-inflammation Om du mår bra på en lågkolhydratkost så känns det ju tokigt att ändra på det. En presentation och en intervju med Sarah Hallberg som ger en bra översikt av det vetenskapliga läget och hur Virta Health förhåller sig till avvikande lipidprofiler. https://youtu.be/ZTECKpHN4Xg https://youtu.be/I23sr16DqTw Jag har ingen input angående B3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 6, 2018 Share Posted December 6, 2018 Östrogen, progesteron och kolesterol. Hur det hänger ihop? Hormoner byggs av kolesterol. Förstod jag rätt att du är i klimakteriet. Då avtar östrogenproduktionen. Kanske har du kolesterolproduktion som om du byggde lika mycket östrogen som förut. Kanske tar tid komma i fas? Kom ihåg att ditt kolesterol bygger du själv, till allra största delen. Mår du dåligt på något sätt? Du går till sjukhus och tar prover. Kokosolja och kaffe kan tydligen påverka blodfettstester. Dags för en Ivor Cummins igen.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted December 7, 2018 Author Share Posted December 7, 2018 12 hours ago, Skärfläcka said: Hur ser dina inflammationsvärden ut? Låggradig inflammation kan påverka ens risk för hjärt- och kärlsjukdom. Statiner anses ha en inflammationsdämpande effekt och en del anser att det snarare är det som är statinernas effekt snarare än att man sänker LDL. Statiner nedreglerar även kroppens produktion av Q10 vilket inte är bra. https://www.blodkollen.se/sv/analys/crp-kanslig https://www.blodkollen.se/sv/analyspaket/optimal-fysik-inflammation Om du mår bra på en lågkolhydratkost så känns det ju tokigt att ändra på det. En presentation och en intervju med Sarah Hallberg som ger en bra översikt av det vetenskapliga läget och hur Virta Health förhåller sig till avvikande lipidprofiler. https://youtu.be/ZTECKpHN4Xg https://youtu.be/I23sr16DqTw Jag har ingen input angående B3. Jag har en kronisk tarminflammation men har egentligen inga prover som visar på inflammation,. Bara haft positiva kalprotectin vid skov. Och jag har mått kanon på keto. Bättre än någonsin innan. Så det är lite sorgligt att avstyra det. Tack för länkarna, ska kolla på dessa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted December 7, 2018 Author Share Posted December 7, 2018 11 hours ago, Erik 2 said: Östrogen, progesteron och kolesterol. Hur det hänger ihop? Hormoner byggs av kolesterol. Förstod jag rätt att du är i klimakteriet. Då avtar östrogenproduktionen. Kanske har du kolesterolproduktion som om du byggde lika mycket östrogen som förut. Kanske tar tid komma i fas? Kom ihåg att ditt kolesterol bygger du själv, till allra största delen. Mår du dåligt på något sätt? Du går till sjukhus och tar prover. Kokosolja och kaffe kan tydligen påverka blodfettstester. Dags för en Ivor Cummins igen.. Tack för länkar och input. Nej, jag är inte i klimakteriet men i förklimakteriet och jag har framför allt låga nivåer progesteron. Har varit hos en specialist och har fått progesteron som jag ska köra i cykler. Köper ditt resonemang och har själv hoppats att teorin är att det tar tid att komma i fas. Det svar jag fick från läkare är bara att man kan får högt kolesterol i klimakteriet men man vet inte varför. Så då har jag ett antal år kvar innan jag skulle "stabilisera" mig med kolesterolet. Och nej, jag mår inte dåligt på något vis, åtminstone inte sedan jag började med keto. Har dock en kronisk tarminflammation så jag får gå på årliga kontroller. Senaste besöket sa jag att jag visste att jag hade höga blodfetter för att jag hade tagit provet privat. Då fick jag ta proverka igen och fick direkt remiss till denna specialläkare. (Och jag dricker inte kaffe eller te med kokosolja i men gjorde det förr...) Tycker dock att mina triglycerider är ok. Vet också att sköldkörteln kan påverka kolesterolnivåerna. Problem med den finns i släkten men inga prover jag har visar på det. Vet också att om man rasat i vikt snabbt så kan det påverka kolesterolet men det har inte heller. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 2 timmar sedan, Desperado sade: Jag har en kronisk tarminflammation men har egentligen inga prover som visar på inflammation,. Bara haft positiva kalprotectin vid skov. Och jag har mått kanon på keto. Bättre än någonsin innan. Så det är lite sorgligt att avstyra det. Tack för länkarna, ska kolla på dessa. Kom att tänka på den här tråden angående tarminflammation och statiner. Lyssna på Nisse Simonsson. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted December 7, 2018 Author Share Posted December 7, 2018 1 hour ago, Skärfläcka said: Kom att tänka på den här tråden angående tarminflammation och statiner. Lyssna på Nisse Simonsson. Tack, den där frågestunden var skön att lyssna på. Han understryker värdet av Triglycerider/HDL. Tycker mina ser bra ut, 0,35 om jag inte räknar helt fel. (Men APO-kvoten dock hög :() 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 28 minuter sedan, Desperado sade: Tack, den där frågestunden var skön att lyssna på. Han understryker värdet av Triglycerider/HDL. Tycker mina ser bra ut, 0,35 om jag inte räknar helt fel. (Men APO-kvoten dock hög :() Lärdom om statiner och kolesterol. http://annikadahlqvist.com/2018/12/07/ont-kolesterol-ldl-ar-i-sjalva-verket-gott/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted December 7, 2018 Author Share Posted December 7, 2018 31 minutes ago, jala said: Lärdom om statiner och kolesterol. http://annikadahlqvist.com/2018/12/07/ont-kolesterol-ldl-ar-i-sjalva-verket-gott/ Tack! Jag kommer inte - och har inte haft några planer på att - äta några statiner. Men det som gjort mig osäker nu är att tom läkare som förordar ketogen kost säger att det FINNS individer som får onormalt höga värden och att man ska vara "better safe than sorry" och försöka sänka dessa till lämpliga nivåer vilket man kan göra genom att äta mer olivolja/avokado än smör/kokosfett, öka kolhydratmängden till ca 100 g eller prova B3 högdos. Det tråkiga med att hoppa ur min stabila ketos är ju att då har jag inte längre dom extrema antiinflammatoriska egenskaperna längre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted December 7, 2018 Share Posted December 7, 2018 2 timmar sedan, Desperado sade: Det tråkiga med att hoppa ur min stabila ketos är ju att då har jag inte längre dom extrema antiinflammatoriska egenskaperna längre Stanna du kvar i din ketogena kost som är antiinflammatorisk och bry dig inte om vad de säger. Det är bara kvalificerat trams. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 8, 2018 Share Posted December 8, 2018 18 timmar sedan, Desperado sade: Tack! Jag kommer inte - och har inte haft några planer på att - äta några statiner. Men det som gjort mig osäker nu är att tom läkare som förordar ketogen kost säger att det FINNS individer som får onormalt höga värden och att man ska vara "better safe than sorry" och försöka sänka dessa till lämpliga nivåer vilket man kan göra genom att äta mer olivolja/avokado än smör/kokosfett, öka kolhydratmängden till ca 100 g eller prova B3 högdos. Det tråkiga med att hoppa ur min stabila ketos är ju att då har jag inte längre dom extrema antiinflammatoriska egenskaperna längre. "Better safe than sorry" - Jo tack, då hade jag valt att skippa både statiner och andra mediciner. Och självklart fortsätta att minimera intaget av kolhydrater. Visa mig gärna den forskningen om att "det finns individer" som får höga värden. Kan det möjligtvis vara individer av honkön i medelåldern? 4 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 "Har dock en kronisk tarminflammation så jag får gå på årliga kontroller. Senaste besöket sa jag att jag visste att jag hade höga blodfetter för att jag hade tagit provet privat. Då fick jag ta proverka igen och fick direkt remiss till denna specialläkare." Tarminflammation. Har du slutat med gluten och ko-mejeriprotein? De mest uppenbara tarmirritanterna. Kolla upp gluation, glutathion - reduced. Gå inte till doktorn. Om du måste gå, tala inte om nåt annat än det du gick dit för. Jag tänker också att du kanske bör de-toxa levern litet. Googla på det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 9, 2018 Share Posted December 9, 2018 On 2018-12-07 at 12:31, Desperado sade: Tack! Jag kommer inte - och har inte haft några planer på att - äta några statiner. Men det som gjort mig osäker nu är att tom läkare som förordar ketogen kost säger att det FINNS individer som får onormalt höga värden och att man ska vara "better safe than sorry" och försöka sänka dessa till lämpliga nivåer vilket man kan göra genom att äta mer olivolja/avokado än smör/kokosfett, öka kolhydratmängden till ca 100 g eller prova B3 högdos. Det tråkiga med att hoppa ur min stabila ketos är ju att då har jag inte längre dom extrema antiinflammatoriska egenskaperna längre. Mnjae.. det finns säkert några som äter typ LCHF som kanske skulle minska på smör och i stället använda cocosfett/avocado/olivolja, dvs främst de som lider utav FH! Iallafall så kan jag glädja dig med att en av världens mest hälsosammaste befolkning (vad vi vet iallafall) dvs de på Kitava, har ruggit höga APO-b.. jämfört med en sk normal västerländsk befolkning som är typ insulinresistenta/lider utav metabolt syndrom! Och det beror på att de till stora delar lever utav sötpotatis, lite frukter, lite griskött, väldans lite fisk och seafood, samtidigt så har de skyhögt mycket mer EPA+DHA i blodet, trots att de knappast ens äter fisk, betydligt högre halter EPA+DHA än västerläningar som lider utav metabolt syndrom tar fiskoljekapslar, osv! För övrigt så lär Europeer var de som äter mest fisk och seafood. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted December 10, 2018 Author Share Posted December 10, 2018 23 hours ago, Erik 2 said: "Har dock en kronisk tarminflammation så jag får gå på årliga kontroller. Senaste besöket sa jag att jag visste att jag hade höga blodfetter för att jag hade tagit provet privat. Då fick jag ta proverka igen och fick direkt remiss till denna specialläkare." Tarminflammation. Har du slutat med gluten och ko-mejeriprotein? De mest uppenbara tarmirritanterna. Kolla upp gluation, glutathion - reduced. Gå inte till doktorn. Om du måste gå, tala inte om nåt annat än det du gick dit för. Jag tänker också att du kanske bör de-toxa levern litet. Googla på det. Äter varken mejerier eller gluten. Gluten har jag inte ätit på över 5 år. Levern är också detoxad flera ggr. Tycker det är lite av min skyldighet att uppmärksamma läkare på att olika "krämpor" inte är isolerade från varandra i kroppen utan att det kan finnas starka samband. Hos oss kvinnor är det t ex viktigt att känna till hur sköldkörtel, äggstockar och binjurar hänger ihop osv. Man kan inte bara behandla en sak utan att ta hänsyn till annat. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted December 10, 2018 Author Share Posted December 10, 2018 Snart en vecka på min "nya" kost. Kan ju lugnt säga att jag inte är i ketos längre. Hade lovat mig att prova tre månader för att se om det händer något mer på hälsofronten, om jag kan optimera något mer, göra nya prover och se om något förändrats. Men efter snart en vecka då magen skriker av "hunger" och gör lite ont ibland blir jag osäker om jag orkar. Orkar jag två månader får jag vara nöjd. Det är vad jag borde ge det. Kanske är det "övergångsbesvär". Då kan jag ju också unna mig lite fikon och dadlar på julbordet . Försöker "dricka" olivolja för att få upp mättnadskänslan men det blir inte samma sak som smör eller kokosolja. Tog en sked kokosolja i havregrynsgröten imorse för att se om jag blir lite mättare. Slut på avokado imorse så jag får se hur länge jag orkar innan det blir lunch. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 5 timmar sedan, Desperado sade: Gluten har jag inte ätit på över 5 år. Även mycket små mängder gluten kan underhålla inflammation i tarmen om man har celiaki. Det innebär t.ex. havregryn som är garanterat glutenfria, inte dela smörbytta med någon som äter vanligt bröd, Kellogg Cornflakes, öl, etc etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 10, 2018 Share Posted December 10, 2018 On 2018-12-07 at 12:31, Desperado sade: "better safe than sorry" Ytterligare en kommentar, dvs det är läkaren som skall vara safe, för annars förlorar hen sin läkarlegimitation! Oså sen, vad handlar det om egentligen??? Joo, det handlar om femårig risk för cardiovaskulär sjukdom.. dvs de på Kitava med hög APO-kvot slipper detta.. eller de har iallafall inte vad man vet hög andel CVD! En helt annan sak är att personer som lever i en västerländsk kontext.. då är APO-kvot en av de viktigaste prediktorerna för just femårig risk för CVD! " FINDINGS: Smoking (odds ratio 2.87 for current vs never, PAR 35.7% for current and former vs never), raised ApoB/ApoA1 ratio (3.25 for top vs lowest quintile, PAR 49.2% for top four quintiles vs lowest quintile), history of hypertension (1.91, PAR 17.9%), diabetes (2.37, PAR 9.9%), abdominal obesity (1.12 for top vs lowest tertile and 1.62 for middle vs lowest tertile, PAR 20.1% for top two tertiles vs lowest tertile), psychosocial factors (2.67, PAR 32.5%), daily consumption of fruits and vegetables (0.70, PAR 13.7% for lack of daily consumption), regular alcohol consumption (0.91, PAR 6.7%), and regular physical activity (0.86, PAR 12.2%), were all significantly related to acute myocardial infarction (p<0.0001 for all risk factors and p=0.03 for alcohol). These associations were noted in men and women, old and young, and in all regions of the world. Collectively, these nine risk factors accounted for 90% of the PAR in men and 94% in women. INTERPRETATION: Abnormal lipids, smoking, hypertension, diabetes, abdominal obesity, psychosocial factors, consumption of fruits, vegetables, and alcohol, and regular physical activity account for most of the risk of myocardial infarction worldwide in both sexes and at all ages in all regions. This finding suggests that approaches to prevention can be based on similar principles worldwide and have the potential to prevent most premature cases of myocardial infarction." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15364185 Iallafall.. nästan i alla fall, ingen tråd utan Ivor Cummins!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted January 8, 2019 Author Share Posted January 8, 2019 Halloj, Nu är jag tillbaka igen efter att ha jobbat en månad på mina blodfetter. Nya provsvar efter ökande andel olivolja, minskad andel mättat fett, högdos niacin samt lite mer kolhydrater: LDL: 5,8 Tri: 0,62 ApoB/ApoA: 0,9 HDL: 2,1 Kol: 9,7 ApoA: 1,9 ApoB: 1,6 HbA1C: 31 Provsvaren ser mao "bättre" ut i läkares ögon. HbA1c något högre. Kan ju vara naturlig variation men hade trott att det skulle vara mycket högre faktiskt. Känner att jag inte är i ketos längre men känns lite som ett "hybridläge". Efter någon vecka hade kroppen vant sig med annan mat och det blev inte lika olidligt som den första veckan. Läkaren (som inte sett dessa värden) vill ha nya prover om en månad så jag har bestämt mig att fortsätta januari ut. Dock så ska jag öka mättade fetter igen lite grann då jag tyckte att jag mådde lite bättre då. Kanske dra ner lite på kolhydrater igen men fortsätta med niacin och se om det händer något mer med värdena. Jag veeet att det är jättedumt att ändra på tre saker samtidigt men jag kände att jag ville ha ett snabbt resultat. En skillnad jag kan känna nu är att jag har haft lite mer ork vid träning (=promenader), lite mindre mjölksyra än under ketosen. Kanske behöver min kropp lite mer kolhydrater än jag gett den... Dock så har jag lite låga leukocyter så det är något jag ska oroa mig för istället nu... (alltid nåt...) Jag vill än en gång tacka för alla fina länkar jag fått till föreläsningar och lästips. Jag har förstått att jag kvalificerar mig som en Lean Mass Hyper Responder och kommer att följa den forskningen som i dagsläget inte kan visa att det skulle vara skadligt med mina blodfettsvärden då jag inte har några andra bidragande symptom till hjärt/kärlsjukdom. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted February 19, 2019 Author Share Posted February 19, 2019 Hejhej igen, Här kommer min (förhoppningsvis) sista uppdatering av blodfetter i denna blodfettstråd. Senaste blodproverna visade: ApoA: 1,66 ApoB: 1,35 Apokvot: 0,81 Kol: 6,9 Tri: 0,78 HDL: 1,8 non-HDL: 5,1 LDL: 4,7 Nu ligger allt utom Apokvoten inom referensinteravall och ÄNDÅ ville min mag/tarm-läkare att jag skulle ta blodfettssänkande. Förstår inte resonemanget. Underströk att jag efter senaste blodprovet gått tillbaka till ketogen kost för att min tarm varit konstand dålig sedan början av december och och att jag fått medicinera den i princip hela tiden sedan då. Läkaren föreslog att vi kunde ta nya prover efter en månad och jag avböjde och sa att vi vet ju redan i förväg att de kommer att vara högre så vad är vitsen med det? Känns som att jag "vågar" äta min ketogena kost igen med kunskapen om LMHR men känns också som att min uppdrag är att informera läkare om att det finns blodfettsbilder som inte passar in i "svenska referensinteravall" utan att det i dagsläget behöver vara något dåligt. Vi har ingen aning om hur blodfettsbilden såg ut för 10 000 år sedan 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 19, 2019 Share Posted February 19, 2019 8 timmar sedan, Desperado sade: Hejhej igen, Här kommer min (förhoppningsvis) sista uppdatering av blodfetter i denna blodfettstråd. Senaste blodproverna visade: ApoA: 1,66 ApoB: 1,35 Apokvot: 0,81 Kol: 6,9 Tri: 0,78 HDL: 1,8 non-HDL: 5,1 LDL: 4,7 Nu ligger allt utom Apokvoten inom referensinteravall och ÄNDÅ ville min mag/tarm-läkare att jag skulle ta blodfettssänkande. Förstår inte resonemanget. Underströk att jag efter senaste blodprovet gått tillbaka till ketogen kost för att min tarm varit konstand dålig sedan början av december och och att jag fått medicinera den i princip hela tiden sedan då. Läkaren föreslog att vi kunde ta nya prover efter en månad och jag avböjde och sa att vi vet ju redan i förväg att de kommer att vara högre så vad är vitsen med det? Känns som att jag "vågar" äta min ketogena kost igen med kunskapen om LMHR men känns också som att min uppdrag är att informera läkare om att det finns blodfettsbilder som inte passar in i "svenska referensinteravall" utan att det i dagsläget behöver vara något dåligt. Vi har ingen aning om hur blodfettsbilden såg ut för 10 000 år sedan Sista om blodfetter då i så fall hoppas jag? Lika väl som vi här inte kan råda dig helt och fullt så skulle du kunna sätta din mag/tarmläkare på prov.. dvs hen borde koncentrera sig på din tarmsjukdom.. det är andra läkares uppgift att kika på dina blodfetter! 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted March 8, 2019 Author Share Posted March 8, 2019 On 2/19/2019 at 7:42 PM, Zepp said: Sista om blodfetter då i så fall hoppas jag? Lika väl som vi här inte kan råda dig helt och fullt så skulle du kunna sätta din mag/tarmläkare på prov.. dvs hen borde koncentrera sig på din tarmsjukdom.. det är andra läkares uppgift att kika på dina blodfetter! Mjo, men magtarmläkaren skrev en remiss till en annan läkare som inte kallade in mig utan bara gav en skriftlig rekommendation till magtarmläkaren att ordinera blodfettsänkande. Så det är ju i samråd med lipidmottagningen detta skett. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 On 2019-03-08 at 13:32, Desperado sade: Mjo, men magtarmläkaren skrev en remiss till en annan läkare som inte kallade in mig utan bara gav en skriftlig rekommendation till magtarmläkaren att ordinera blodfettsänkande. Så det är ju i samråd med lipidmottagningen detta skett. Då är du på ruta ett igen.. dvs du får fortsätta med magtarmläkaren, det kanske är det viktiga? 6,9/1,8= 3,83 = svinbra! APO-kvot på 0,81 är inte lika bra! "Män: Under 0,7 = mycket bra 0,7-0,9 = ok Över 0,9 = förhöjd risk Kvinnor: Under 0,6 = mycket bra 0,6-0,8 = ok Över 0,8 = förhöjd risk" https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol#apokvot NonHDL kunde oxå ha varit lägre! "above 220 mg/dL (5.7 mmol/L) is considered very high 190 – 219 mg/dL (4.9 – 5.6 mmol/L) is considered high 160– 189 mg/dL (4.1 – 4.8 mmol/L) is considered borderline high 130 – 159 mg/dL (3.4 – 4.0 mmol/L) is considered near ideal below 130 mg/dL (below 3.4 mmol/L) is considered ideal for people at risk of heart disease below 100 mg/dL (below 2.6 mmol/L) is considered ideal for people at very high risk of heart disease" https://www.docsopinion.com/health-and-nutrition/lipids/non-hdl-cholesterol-non-hdl-c/ "Lowering non-HDL-C always begins with lifestyle therapy, usually aimed at lowering triglycerides. Traditionally, reduction in total calories, especially saturated and trans fatty acids, in combination with exercise is recommended. However, reducing sugar and carbohydrate consumption is often very effective in lowering triglycerides and non-HDL-C, particularly in patients with abdominal obesity or the metabolic syndrome Foods that are high in omega-3 fatty acids may also be useful. Fatty fish such as salmon, sardines, mackerel, and herring is rich in omega-3. Omega-3 fatty acid-containing capsules or fish oils represent a reasonable alternative. Moderate physical activity can help raise HDL-C and lower non-HDL-C." Grejen är att ditt HDL-C redan är högt så det förslår. Oså är då frågan om du har abdominal obesety och/eller lack of exersise? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted March 9, 2019 Share Posted March 9, 2019 Lyssnade på en av föreläsarna i kostdoktorns samling som berättade att mct-olja (jag antar också kokosfett) och kaffe intaget innan provtagning kan leda till sämre resultat, i allmänhet rekommenderade han annars rejält med fett innan provtagning. Hittade videon. 25 minuter in. Han tar också med underaktiv sköldkörtel. https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/feldman-breck2018 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted March 11, 2019 Author Share Posted March 11, 2019 On 3/9/2019 at 2:17 PM, Zepp said: Då är du på ruta ett igen.. dvs du får fortsätta med magtarmläkaren, det kanske är det viktiga? 6,9/1,8= 3,83 = svinbra! APO-kvot på 0,81 är inte lika bra! "Män: Under 0,7 = mycket bra 0,7-0,9 = ok Över 0,9 = förhöjd risk Kvinnor: Under 0,6 = mycket bra 0,6-0,8 = ok Över 0,8 = förhöjd risk" https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol#apokvot NonHDL kunde oxå ha varit lägre! "above 220 mg/dL (5.7 mmol/L) is considered very high 190 – 219 mg/dL (4.9 – 5.6 mmol/L) is considered high 160– 189 mg/dL (4.1 – 4.8 mmol/L) is considered borderline high 130 – 159 mg/dL (3.4 – 4.0 mmol/L) is considered near ideal below 130 mg/dL (below 3.4 mmol/L) is considered ideal for people at risk of heart disease below 100 mg/dL (below 2.6 mmol/L) is considered ideal for people at very high risk of heart disease" https://www.docsopinion.com/health-and-nutrition/lipids/non-hdl-cholesterol-non-hdl-c/ "Lowering non-HDL-C always begins with lifestyle therapy, usually aimed at lowering triglycerides. Traditionally, reduction in total calories, especially saturated and trans fatty acids, in combination with exercise is recommended. However, reducing sugar and carbohydrate consumption is often very effective in lowering triglycerides and non-HDL-C, particularly in patients with abdominal obesity or the metabolic syndrome Foods that are high in omega-3 fatty acids may also be useful. Fatty fish such as salmon, sardines, mackerel, and herring is rich in omega-3. Omega-3 fatty acid-containing capsules or fish oils represent a reasonable alternative. Moderate physical activity can help raise HDL-C and lower non-HDL-C." Grejen är att ditt HDL-C redan är högt så det förslår. Oså är då frågan om du har abdominal obesety och/eller lack of exersise? Förstår inte riktigt vad du menar med "fortsätta med magtarmläkaren". Det får man alltid göra vid min sjukdom. Det spelar ingen roll hur frisk jag håller mig under åren, man behöver alltid göra uppföljningar. Naturligtvis kan man välja att inte gå men man blir kallad årligen. Jag kommer självklart att gå på årliga kontroller men äta statiner kommer jag aldrig göra! Apo-kvot 0,8 är ju svinbra jämfört med 1,16. Det där är ju bara siffror. Och som jag tidigare skrivit så klassas jag in som LMHR (abdominal obesety uteslutet) och har fått förklaring av amerikanska forskare att det är naturligt med min APO-kvot samt höga LDL så jag oroar mig inte längre. Jag kanske varit otydlig men anledningen till att jag la upp mina senaste blodfettsvärden var för att visa hur dom ändrats med mer kolhydrater, mer fleromättat fett och högdos niacin. Det var ingenting annat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 11, 2019 Share Posted March 11, 2019 8 timmar sedan, Desperado sade: Förstår inte riktigt vad du menar med "fortsätta med magtarmläkaren". Det var mest en kommentar som pekade på att det kanske är magtarmläkaren som eventuellt skulle kunna ha någon lösning/diagnos! 8 timmar sedan, Desperado sade: Apo-kvot 0,8 är ju svinbra jämfört med 1,16. Det är det, du och jag har även annat att hantera uppenbart! Iallafall så bör man lägga in några hundra andra värden för att få fullständigt koll på sin femåriga risk för förtida CVD! Dvs detta med lipider/kolesterol/apo lipoproteiner handlar nästan uteslutet om femårig risk för CVD! Dvs jag vet, du oxå antagligen, att folk dör i drösar av annat än CVD.. en vanlig orsak är hög ålder! Såå.. man får sortera alla diagnoser man kan tänkas få av olika läkare som är specialister på olika saker.. dvs alla som undersöker sig/tar prover, kan få lite olika diagnoser.. dvs de flesta som tar massiva blodprover får minst något värde som avviker från "normalbefolkningen som äter normalkost, som lever ett normalliv"! Dvs siffror! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desperado Posted March 12, 2019 Author Share Posted March 12, 2019 14 hours ago, Zepp said: Dvs jag vet, du oxå antagligen, att folk dör i drösar av annat än CVD.. en vanlig orsak är hög ålder! Såå.. man får sortera alla diagnoser man kan tänkas få av olika läkare som är specialister på olika saker.. dvs alla som undersöker sig/tar prover, kan få lite olika diagnoser.. dvs de flesta som tar massiva blodprover får minst något värde som avviker från "normalbefolkningen som äter normalkost, som lever ett normalliv"! Dvs siffror! Ja, huvaligen, jag ska akta mig för att bli så gammal så jag dör av hög ålder. Låter hemskt 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 12, 2019 Share Posted March 12, 2019 9 timmar sedan, Desperado sade: Ja, huvaligen, jag ska akta mig för att bli så gammal så jag dör av hög ålder. Låter hemskt Prexis, man bör akta sig för att bli gammal.. en annan grej utifall man skulle råka bli äldre är att man får se till att ha en bra pension. Finns trix för att undvika sådana bekymmer, dvs dö ung av "All Cause Mortality"! 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 15 timmar sedan, Zepp sade: man bör akta sig för att bli gammal.. Det är bara det att de flesta av oss numera blir till åren. Då gäller det för oss att i möjligaste mån slippa geriatriska sjukdomar. Vid huvudsaklig användning av fett som drivmedel, visar det sig att andelen geriatriska sjukdomar drastiskt minskar. Egentligen är det mig en gåta varför inte samhällets medicinska organ ser möjligheterna att minska de skenande sjukvårdskostnaderna via ärliga kostråd. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 26 minuter sedan, Nils Engström sade: Det är bara det att de flesta av oss numera blir till åren. Vi får återinföra ättestupan! Det blir nog både billigare och enklare än att lägga om hela samhällsdebatten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 6 timmar sedan, Nils Engström sade: Det är bara det att de flesta av oss numera blir till åren. Då gäller det för oss att i möjligaste mån slippa geriatriska sjukdomar. Vid huvudsaklig användning av fett som drivmedel, visar det sig att andelen geriatriska sjukdomar drastiskt minskar. Egentligen är det mig en gåta varför inte samhällets medicinska organ ser möjligheterna att minska de skenande sjukvårdskostnaderna via ärliga kostråd. Vi är bägge äldre.. grejen är att det är då man iallafall inser att man inte är odödlig.. när ens äldre släktingar dör i drivor runt om en! Förr gick man på bröllop och dop, numera blir man främst bjuden på begravningar.. iomed att man är nära släkt.. de som pysslar med bröllop och dop blir allt avlägsnare släkt. Såå.. då står man där själv och vill gärna njuta sitt Otium i flera år.. dvs kan man inte det så kan man lika gärna lägga sig ner och dö. Iallafall, ju äldre man blir ju mer summeras gener, livsstil, socioekonomi, pensionssparande, litta sådana grejer som man borde fundilerat på tidigare i livet.. främst under den period i livet då man kände sig odödlig/eller hade annat för sig som distraherade! Iallafall så är det sällan fel att ta tag i det hela även som äldre.. så kanske man iallafall får några extra friska år.. när åren ändå är räknade? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 13, 2019 Share Posted March 13, 2019 4 timmar sedan, MariaF sade: Vi får återinföra ättestupan! Det blir nog både billigare och enklare än att lägga om hela samhällsdebatten. Det behövs egentligen inte! Ättestupan finns redan i modern form. Alltmer får man en känsla av att de flesta befolkningar, i varje fall de industrialiserade ländernas, främst fungerar som basen för ett cyniskt resursutnyttjande, där vinnande part består av några stora samhällssektorer inom företagsvärlden: Födoämnesindustrin med sina leverantörer främst inom jordbruket. Tillsammans utgör dessa gemensamt grunden för det som berövar stora delar av mänskligheten möjligheten att förbli friska. (1) utgör tacksamma byten för skolmedicinen att behandla, huvudsakligen i form av livslång förskrivning av medicinska preparat. (1 och 2) i sin tur till att förbereda ett brett kundunderlag för läkemedelsindustrin. Den har tagit som sin uppgift att i största möjliga utsträckning suga resurser från stat och befolkning genom att tvinga fram medicinska preparat, helst till att få människor att låta sig livet ut medicineras för de hundratals kultursjukdomar som 20 000 år tillbaka inte existerade. För min del, har jag som pojke upplevt 2:a världskrigets början och slut med livsmedelsransonering och industrialisering - människor som i sitt anletes svett, från ett fattigt jordbruksland gemensamt ändrade förhållandena och skapade vårt land i sin nuvarande form. Med bedrövelse kan jag bara konstatera att befolkningen alltmer kommit att behandlas som en resurs att kunna utnyttja. Avdemokratiseringen sker allt snabbare - i vårt land beläggs människor med munkavle om de inte håller sig till det politiskt korrekta (journalister, offentliga personer i övrigt). Med några undantag hör våra politiker traditionsmässigt till Europas sämst utbildade och de olika samhällsorganen befolkas av tjänstemän för vilka tjänstemannaansvaret sedan 1:e januari 1976 inte längre existerar. Tjänstemannaansvaret innebar att en tjänsteman i offentlig förvaltning hade ansvar för beslut, och kan bli föremål för disciplinåtgärder eller avsked vid förseelser. Fängelse i två år, t.ex. Sedan 1976 kan en tjänsteman som begår fel (oavsett konsekvens för drabbade människor) bara tillrättavisas, detta gäller i stor utsträckning även läkare. Skolmedicinens företrädare kan t.ex. utan efterräkningar i hög utsträckning låta sig köpas av läkemedelsindustrin (eller matvarubranschen), som inte bara tillåts skriva medicinska regelverk utan också sänka nivåerna, vid vilka medicin bör förskrivas t.ex. vad gäller blodtrycksnivåer eller kolesterolnivåer - allt med avsikt att sälja mer medicin. För mig är tydligt att sjukvård och läkemedelsföretag hand i hand avsiktligt motverkar varje sundhetsbefrämjande åtgärd, som kunde minska användningen av medicin och därmed minska andelen medicininköp och företagens intäkter. Konsekvensen - två decenniers välgjord forskning inom kostområdet mörkas av skolmedicinen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts