Desperado

Hög Apokvot. Varför? Behöver peppning...

Recommended Posts

Hej,

Behöver lite peppning. Först lite bakgrund... Pappa dog i stroke 53 år gammal. Hade känt högt BT i ca två decennier innan. Vet inget om hans blodfetter eller glukosvärde.

Mamma fick tia för några år sedan. I mina ögon såg alla hennes provsvar normala ut förutom glukos som var förhöjt. Fick statiner efter misstänkta tian. Hon har "0" hälsointresse.

Själv har jag på grund av min kroniska tarmsjukdom ätiti någon typ av lågkolhydratkost sedan drygt tre år sedan. Sedan dess varit helt skovfri och medicinfri. Skulle beskriva mitt hälsointresse till "100" till skillnad från mammas. Sedan i höstas började jag med hardcore keto ala Stephanie Person för att se om min gräsallergi blev bättre. Har mått kanon och äter mycket mättade fetter (smör, kokosolja, kokosgrädde osv). Har dock sedan jag fick barn för några år sedan haft lite problem med mens.  (För lågt progesteron är min egen gissning). Har därför sökt till en privat vårdgivare för att få hjälp med det. De ville då att jag skulle ta Werlabs XL-test. När jag fick provsvaren därifrån blev jag rätt paff. Hade hört att "alla" som åt lchf hade fina kolesterolvärden, kunde vara höga men bra fördelning. Werlabs kommenterade att jag hade höga kolesterolvärden och att jag borde kontakta en läkare på vårdcentral.

Har nog skummat igenom varenda tråd här i forumet och varenda artikel som länkats till det samt även pratat med en läkare på VC. Läkaren sa såklart att jag skulle äta medicin och att en koständring inte skulle påverka värdet så mycket. Han var inte intresserad av att ta kompletterande prover. Jag tyckte att man borde ta reda på VAFÖR jag har höga värden istället för att dämpa symptomen. "Vi jobbar inte med sånt" var hans svar. Kommer inte äta statiner heller.

Ibland säger ni här på forumet att kolesterolvärdena inte är något att bry sig om utan att man behöver be om Apo-kvot. Ibland när ni ser en hög Apo-kvot säger ni dock att kolesterlvärdena är bra hur som helst. Det förvirrar mig...

Det jag krävde direkt av läkaren var iaf att få mitt BT kollat och det fick jag. Det var 110/75 så det kändes lugnt.

Ett axplock från mina prover:

HbA1c: 30

fP-LDL: 5.9*

fs_Tri: 0.92

Apokvot: 1.0 (märkligt att referensvärdet är 0.4-1.2???)

P-HDL: 2.1

P-Kol: 8.7*

Apo A: 1.7

Apo B: 1.7*

Mäter ofta BS (och tidigare blod-Ketoner) och BS ligger ofta mellan 4.0-4.5 under hela dygnet.

* Utanför refintervallet. Även leukocyter var en tiondel under refvärdet.

Många påstår ju att kolesterol produceras till största delen av kroppen själva och inte påverkas så mycket av vad vi äter. Får inte riktigt ihop det. Jag har heller aldrig haft några mer tecken på inflammation än calprotectin som var jättehögt för 3,5 år sedan.

Såg att man kunde dra ner på mättat fett eller öka kolhydrater osv för att försöka sänka kolesterolvärdet...  Då är vi där igen, och påstår att det vi äter spelar roll. Och om jag äter mer olivolja så blir det ju mer Omega 6, vilket ju driver inflammation. I min logiska hjärna är smör bättre mot inflammation?

Vågar jag fortsätta att äta som jag gjort tidigare eller borde jag göra någon drastisk förändring? (Vet att man i detta forum kanske bara får den ena sidans syn på saken :)) Har inte hittat något klokt sätt på hur man kan sänka sitt Apo B... Gissar att det inte är någon som vet?

Har också läst någonstans att man under klimakteriet kan få höga kolesterolvärden? Vet någon något mer om det? Klimakteriet är tidigt för min del men ändå intressant att fördjupa sig mer i.

Hur gör man för att få göra ultraljud på kärlen? Måste man vänta på en stroke?

Aldrig testat Apo-kvot tidigare så vet inte vad som hänt före och efter lågkolhydrat. Dock hade jag ett kolesterolvärde på 4-nånting för tio år sedan. Tror det var då jag fick min diagnos på tarmsjukdomen.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peppning.. på Kitava, där de levde optimala liv.. enligt vissa antropologer/andra forskare så visade det sig att de hade högre APO-kvot än vanliga Västerläningar!

Dvs inte ens APO-kvot isolerat är den främsta indikatorn på att man äter rätt.. kanske främst på grund utav att just den kvoten inte bara avgörs utav vad man äter.

Iallafall så är APO-kvot oftast säkrare på att indikera femårig CVD.. dvs det ä'r vad det handlar om, dvs om man inom fem år kommer riskera att få någon form av CVD.

Så låt säga att du.. jag oxå har cirka 30% ökad chans att inom 5 år få någon form av CVD.. det de flesta glömmer är de resterande cirka 70% riskfaktorerna.. de borde i stället vara i fokus.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Desperado sade:

Vågar jag fortsätta att äta som jag gjort tidigare eller borde jag göra någon drastisk förändring? (Vet att man i detta forum kanske bara får den ena sidans syn på saken :)) Har inte hittat något klokt sätt på hur man kan sänka sitt Apo B... Gissar att det inte är någon som vet?

Har också läst någonstans att man under klimakteriet kan få höga kolesterolvärden? Vet någon något mer om det? Klimakteriet är tidigt för min del men ändå intressant att fördjupa sig mer i.

Mer peppning ... Dina värden ligger nära mina (jag har dock inget hjärtstrul i familjen).

Det där med kolesterol och klimakteriet har jag försökt fördjupa mig i, men får inga tydliga svar på alla frågor. Varför går kolesterol upp i klimakteriet (vad händer biokemiskt)? Har hittat flera artiklar som beskriver det, helt naturligt - men varför?!

Nu har jag har iallafall slutat bry mig om mina värden. Jag mår ju bra! 🙂

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du är orolig för hjärtsjukdom är magnesium det du ska hålla koll på. Du bör få i dig upp mot 600 mg per dag (alla källor inräknade). Ta typ 400 mg som tablett resten kommer nog med kosten. För inflammation ta askorbinsyra 30 mg per kilo per dag, blanda med lite salt så blir det mindre surt. För gräspollen testa zink 3-400 mg per dag, men det kan vara en glutenintolerans som ger gräsproblemet (vete, råg, korn är gräsfrön) och då är det svårt.

Om du vill ha bra blodfettsvärden nästa mät-tillfälle, lyssna på Dave Feldman, videor på kostdoktorn, undvik kaffe och mct olja, men kör ordentligt med fett dagarna innan mätning och lååågt på kolisar.

https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/feldman-breck2018?autoplay=1065128

Bästa fettet tycker jag är smörfett, dvs klarnat smör, gee. Dvs utan protein och socker.

Om du har inflammerad tarm bör du undvika ko-mejeriprodukter och glutenprodukter.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyssna på Peter Attia och Rhonda Patrick https://peterattiamd.com/rhondapatrick/ 

En lång och intressant diskussion om en massa olika saker men en del är om blodfetter. 

Peters erfarenhet är att en del får dåliga/konstiga blodfetter av ketogen kost. 

• Intro to PPAR alpha and PPAR gamma, polymorphisms that impact fatty acid metabolism, ketogenesis, and how we react to saturated fat. [23:00]
  • Saturated fat and genetic variants that may affect how we respond to consuming it. [25:30]
  • How certain genes variants may affect certain people’s reaction to saturated fat. [29:00]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 hours ago, Erik 2 said:

Om du är orolig för hjärtsjukdom är magnesium det du ska hålla koll på. Du bör få i dig upp mot 600 mg per dag (alla källor inräknade). Ta typ 400 mg som tablett resten kommer nog med kosten. För inflammation ta askorbinsyra 30 mg per kilo per dag, blanda med lite salt så blir det mindre surt. För gräspollen testa zink 3-400 mg per dag, men det kan vara en glutenintolerans som ger gräsproblemet (vete, råg, korn är gräsfrön) och då är det svårt.

Om du vill ha bra blodfettsvärden nästa mät-tillfälle, lyssna på Dave Feldman, videor på kostdoktorn, undvik kaffe och mct olja, men kör ordentligt med fett dagarna innan mätning och lååågt på kolisar.

https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/feldman-breck2018?autoplay=1065128

Bästa fettet tycker jag är smörfett, dvs klarnat smör, gee. Dvs utan protein och socker.

Om du har inflammerad tarm bör du undvika ko-mejeriprodukter och glutenprodukter.

Det är strokerisken jag är rädd för, då båda mina föräldrar haft någon typ av propp. Känns som jag gjort allt som skrivs, förusom Ghee. Ätit smör som förstahandsalternativ. Äter inga andra mejerier, inget gluten. Äter Mg, Zn, askorbinsyra, MSM och lite andra kosttillskott, dricker EJ kaffe, äter knappt kolisar. Samt att jag inte har några tecken på inflammation på några som helst prover och inte haft skov på över tre år. Det känns som att det är något mer övermäktigt som styr kolesterolvärdet. Det verkar inte räcka med att göra allt detta...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 hours ago, iAnna said:

Mer peppning ... Dina värden ligger nära mina (jag har dock inget hjärtstrul i familjen).

Det där med kolesterol och klimakteriet har jag försökt fördjupa mig i, men får inga tydliga svar på alla frågor. Varför går kolesterol upp i klimakteriet (vad händer biokemiskt)? Har hittat flera artiklar som beskriver det, helt naturligt - men varför?!

Nu har jag har iallafall slutat bry mig om mina värden. Jag mår ju bra! 🙂

Hmm... Mycket intresserad av att förstå mekanismen bakom det. Nöjer mig inte med att bara veta att det är naturligt. I så fall behöver jag veta vad vitsen är med att få det :) Får fortsätta att leta artiklar om det. Verkar som att det är ett ämne som man inte vet så mycket om och mest gissar...

Kanske får jag också sluta bry mig om värdena, köpa en stor bok och skriva ihop något fint till mina barn som de kanske behöver veta i framtiden om jag inte finns kvar 😪

Hur länge har du kännt till dina värden?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 hours ago, Skärfläcka said:

Lyssna på Peter Attia och Rhonda Patrick https://peterattiamd.com/rhondapatrick/ 

En lång och intressant diskussion om en massa olika saker men en del är om blodfetter. 

Peters erfarenhet är att en del får dåliga/konstiga blodfetter av ketogen kost. 

• Intro to PPAR alpha and PPAR gamma, polymorphisms that impact fatty acid metabolism, ketogenesis, and how we react to saturated fat. [23:00]
  • Saturated fat and genetic variants that may affect how we respond to consuming it. [25:30]
  • How certain genes variants may affect certain people’s reaction to saturated fat. [29:00]

Tack för tipset. Då är vi där igen - att kosten verkligen påverkar kolesterolet. Åtminstone på vissa personer😕

Frågan kvar står dock om värdena egentligen betyder något för hälsan eller om de bara är annorlunda...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 hours ago, Zepp said:

Peppning.. på Kitava, där de levde optimala liv.. enligt vissa antropologer/andra forskare så visade det sig att de hade högre APO-kvot än vanliga Västerläningar!

Dvs inte ens APO-kvot isolerat är den främsta indikatorn på att man äter rätt.. kanske främst på grund utav att just den kvoten inte bara avgörs utav vad man äter.

Iallafall så är APO-kvot oftast säkrare på att indikera femårig CVD.. dvs det ä'r vad det handlar om, dvs om man inom fem år kommer riskera att få någon form av CVD.

Så låt säga att du.. jag oxå har cirka 30% ökad chans att inom 5 år få någon form av CVD.. det de flesta glömmer är de resterande cirka 70% riskfaktorerna.. de borde i stället vara i fokus.

Ok. Tycker ju att jag lever bra och rätt. Äter ren mat, utan tillsatser, lever ett hälsosamt liv. Men vet ju att folk blir sjuka ändå. Just nu känns det inget bra att jag fått veta mina värden. Allt kändes bättre innan det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till forumet Desperado!

Jag är inte medicinare, så jag kan inte redogöra för olika processer i kroppen. Men jag rekommenderar att du läser böcker/forskningsartiklar av Uffe Ravnskov, han har ägnat mycket tid åt att forska på kolesterol och undersöka andras forskning. Hans böcker har helt lugnat mig, så jag är inte alls orolig för höga kolesterolvärdern.

När jag tittar på dina värden tänker jag att dina triglycerider är helt okej, och ditt HDL-värde ser mycket bra ut. Och övriga värden är nog inte så viktiga.

Nu är det länge sedan jag kollade mitt kolesterol, men jag hade nog triglycerider på 0,84, HDL på 1,54. Har inte kollat APO-kvot.

I min släkt var det så att farmor och farfar dog i hjärtinfarkt när de var 60+ och min pappa fick hjärtinfarkt (som han överlevde) vid 69. Även mamma har haft lite hjärtproblem, men efter 85. Och ändå bekymrar jag mig inte alls.

Men självklart förstår jag din oro. Jag tänker själv att det enda jag kan göra för egen del är att leva hälsosamt, att äta den typ av kost jag anser vara den mest hälsosamma, och att motionera regelbundet. Resten överlämnar jag åt ödet.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Desperado sade:

Tack för tipset. Då är vi där igen - att kosten verkligen påverkar kolesterolet. Åtminstone på vissa personer😕

Frågan kvar står dock om värdena egentligen betyder något för hälsan eller om de bara är annorlunda...

Podcasten ger dig iallafall möjligheten att börja gräva någonstans, dvs kolla upp om du har de SNPs  (23andme + Rhondas verktyg) som de diskuterar och om dina inflammationmarkörer är höga. Den lösning de diskuterar är mindre mättat fett och mer olivolja. 

Dave Feldman har en annan approach, se den här tråden. I slutet av presentationen nämner Dave att bl.a. Peter Attia har en annan syn än han. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Desperado sade:

Ok. Tycker ju att jag lever bra och rätt. Äter ren mat, utan tillsatser, lever ett hälsosamt liv. Men vet ju att folk blir sjuka ändå. Just nu känns det inget bra att jag fått veta mina värden. Allt kändes bättre innan det.

Mer pepp.. det är ett räkneproblem till stora delar.. rätt ofta iallafall!😮

Vi tar mig som exempel.. har prexis som flera andra taskiga blodfetter.. liiite över gränsen.

Mitt tot-c brukar landa på 8 något, det i sig är inget större bekymmer i min ålder.. utan det är kvoterna som indikerare ökad risk.. dvs mitt främsta problem är att mina HDL och APOa1 ligger på minimum.

Dvs om jag kunde få upp mitt totalkolesterol i form av mer HDL  och APOa1.. så minskar den statistiska risken.. trots att totalkolesterolet ökar.. its a number game!

Iallafall min mormor dog av CVD i rätt unga år, dvs i början av 60åren.. så de flesta utav mina äldre släktingar som mätt sina blodlipider har fått frågan om det finns hjärtsjukdom i släkten har svarat jakande och fått statiner utskrivna!!!

Hur som helst så har jag kollat vad mormor dog utav, hon dog av förstorat hjärta, dvs det har inte ett skit att göra med blodfetter.

Min mor.. i min nuvarande ålder hade blodfetter så vanligtvis landade kring 13-14.. så hon fick statiner, samt att jag och min bror gick och mätte våra iomed att det fanns en risk för FH speciellt iomed att mormor dött av CVD, det fanns inget konstigt då för 25 år sedan av rätt naturliga skäl iomed att mormor alldrig dött av FH!

Mor mumsade statiner några år.. tills hon insåg att de vara dessa som gjorde henne sjuk med värk i hela kroppen/trött, osv, så satte ut dem själv och blev frisk på någon vecka.

Sedan dess så vill hon inte ha reda på sina blodfetter.. grejen är att hon även har Hypotyreos, så en gång om året så tas det hur som helst ett rör.. så läkaren passar på att kolla blodfetterna samtidigt.. de är numer perfekta, bättre än mina.

Så vad har hänt, jo hon bor numera på äldreboende, hon får lagad mat flera gånger om dagen, social gemenskap.

Oså ett snabbt kast till Kitava, de har hög APO-kvot, de lever i princip på kolisar i form utav sötpotatis.. men de har inte alla de andra riskfaktorerna som det innebär att leva ett västerländskt liv!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för alla tips och länkar😍. Tror att jag har en handlingsplan för mig nu...

Först hade jag tänkt fortsätta äta som jag gör, dvs mycket smör och kokosolja. Hålla tummarna att teorin om att höga blodfetter skulle vara farliga är fel. Dock känner jag att jag måste ge mig själv en chans. Så här ser min strategi ut:

Steg 1 är att jag ska dra ner på mättade fetter. (Gråter blod när jag inser att jag inte ska äta smör 😓) Det blir olivolja ett tag framöver. Återstår att se vad mina ketoner kommer att tycka om det. Kanske blir det svårt att vara i ketos. Då får det kanske vara så ett tag. Sedan blir det ett nytt blodprov.

Steg 2 (om blodfettsvärdet ser likadant ut efter steg 1) Prova mer paleoliknande kost. Lite mer rotsaker och lite mindre fett. Här blir det ju adjöss med ketoner och den fina antiinflammatoriska effekt de verkar ha gett mig och min tarm... Sedan ett blodprov på det.

Steg 3 (om jag lever och om mina blodfettsvärden inte ändrats efter steg 2) blir att återgå till min nuvarande ketokost. Hello smör igen! Sedan hålla tummarna att jag tillhör minoriteten i statistiken.

Gentest känns både spännande och läskigt. Vet inte hur jag skulle reagera om jag visste att jag hade anlag för en specifik sak. Det känns så definitivt på något sätt. Dock så är jag sjukt intresserad av att veta hur kolesterol och östrogen/progesteron hänger ihop... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 hours ago, Zepp said:

Min mor.. i min nuvarande ålder hade blodfetter så vanligtvis landade kring 13-14.. så hon fick statiner, samt att jag och min bror gick och mätte våra iomed att det fanns en risk för FH speciellt iomed att mormor dött av CVD, det fanns inget konstigt då för 25 år sedan av rätt naturliga skäl iomed att mormor alldrig dött av FH!

Sedan dess så vill hon inte ha reda på sina blodfetter.. grejen är att hon även har Hypotyreos, så en gång om året så tas det hur som helst ett rör.. så läkaren passar på att kolla blodfetterna samtidigt.. de är numer perfekta, bättre än mina.

Så vad har hänt, jo hon bor numera på äldreboende, hon får lagad mat flera gånger om dagen, social gemenskap.

Om hon bor på äldreboende så lär hon ju inte äta ketogen kost i alla fall :) Även här pekar det på att kosten har stor betydelse för blodfetterna. Och nu vet jag inte exakt ålder vi pratar om men såååå spännande det hade varit att se ett samband mellan klimakterie och höga blodfetter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 hours ago, SGK said:

Välkommen till forumet Desperado!

Jag är inte medicinare, så jag kan inte redogöra för olika processer i kroppen. Men jag rekommenderar att du läser böcker/forskningsartiklar av Uffe Ravnskov, han har ägnat mycket tid åt att forska på kolesterol och undersöka andras forskning. Hans böcker har helt lugnat mig, så jag är inte alls orolig för höga kolesterolvärdern.

När jag tittar på dina värden tänker jag att dina triglycerider är helt okej, och ditt HDL-värde ser mycket bra ut. Och övriga värden är nog inte så viktiga.

Men självklart förstår jag din oro. Jag tänker själv att det enda jag kan göra för egen del är att leva hälsosamt, att äta den typ av kost jag anser vara den mest hälsosamma, och att motionera regelbundet. Resten överlämnar jag åt ödet.

Tack 😍!

Inte läst Uffes böcker men dock en hel del artiklar. Vill så gärna tro på dom, redan innan jag kände till mina värden. Ska försöka känna samma filosofi som dig och inte oroa mig.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska väl egentligen inte lägga mig I...men Kostdoktorn brukade ju saga att Total/HDL var ett bra mått, om man inte hade Apokvot. Och det värdet är ju väldigt bra, såvitt jag ser. Ska vara <6, och <5 är bra. Så jag blir lite förvirrad. Men jag är inte läkare; kan inte bedöma siffrorna.

Edit: Jag tog också ett Werlabs-test. Totalkolesterol 5,6; triglycerider 0,69; HDL 2,0. (om apokvot var med så minns jag den inte). Även detta markerades som högt, men för min del skulle det räcka med att äta mer fibrer. Jag känner mig faktiskt lite osäker på hur seriöst det rådet är.

Redigerad av Effie
Behövde ett tillägg
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-09-10 at 08:17, Desperado sade:

Hmm... Mycket intresserad av att förstå mekanismen bakom det. Nöjer mig inte med att bara veta att det är naturligt. I så fall behöver jag veta vad vitsen är med att få det :) Får fortsätta att leta artiklar om det. Verkar som att det är ett ämne som man inte vet så mycket om och mest gissar...

Kanske får jag också sluta bry mig om värdena, köpa en stor bok och skriva ihop något fint till mina barn som de kanske behöver veta i framtiden om jag inte finns kvar 😪

Hur länge har du kännt till dina värden?

De senaste tre åren har jag kollat olika värden.

Ken Sikaris kan lite om kolesterol, 'Cholesterol - When to Worry'

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu