Desperado

Hög Apokvot. Varför? Behöver peppning...

Recommended Posts

28 minuter sedan, Desperado sade:

Tack, den där frågestunden var skön att lyssna på. Han understryker värdet av Triglycerider/HDL. Tycker mina ser bra ut, 0,35 om jag inte räknar helt fel.  (Men APO-kvoten dock hög :()

Lärdom om statiner och kolesterol.

http://annikadahlqvist.com/2018/12/07/ont-kolesterol-ldl-ar-i-sjalva-verket-gott/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minutes ago, jala said:

Tack! Jag kommer inte - och har inte haft några planer på att - äta några statiner. Men det som gjort mig osäker nu är att tom läkare som förordar ketogen kost säger att det FINNS individer som får onormalt höga värden och att man ska vara "better safe than sorry" och försöka sänka dessa till lämpliga nivåer vilket man kan göra genom att äta mer olivolja/avokado än smör/kokosfett, öka kolhydratmängden till ca 100 g eller prova B3 högdos. Det tråkiga med att hoppa ur min stabila ketos är ju att då har jag inte längre dom extrema antiinflammatoriska egenskaperna längre.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Desperado sade:

Det tråkiga med att hoppa ur min stabila ketos är ju att då har jag inte längre dom extrema antiinflammatoriska egenskaperna längre

Stanna du kvar i din ketogena kost som är antiinflammatorisk och bry dig inte om vad de säger. Det är bara kvalificerat trams.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Desperado sade:

Tack! Jag kommer inte - och har inte haft några planer på att - äta några statiner. Men det som gjort mig osäker nu är att tom läkare som förordar ketogen kost säger att det FINNS individer som får onormalt höga värden och att man ska vara "better safe than sorry" och försöka sänka dessa till lämpliga nivåer vilket man kan göra genom att äta mer olivolja/avokado än smör/kokosfett, öka kolhydratmängden till ca 100 g eller prova B3 högdos. Det tråkiga med att hoppa ur min stabila ketos är ju att då har jag inte längre dom extrema antiinflammatoriska egenskaperna längre.

"Better safe than sorry" - Jo tack, då hade jag valt att skippa både statiner och andra mediciner. 

Och självklart fortsätta att minimera intaget av kolhydrater.

Visa mig gärna den forskningen om att "det finns individer" som får höga värden. Kan det möjligtvis vara individer av honkön i medelåldern? 🙃

• Gilla 4
  • Tack! 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Har dock en kronisk tarminflammation så jag får gå på årliga kontroller. Senaste besöket sa jag att jag visste att jag hade höga blodfetter för att jag hade tagit provet privat. Då fick jag ta proverka igen och fick direkt remiss till denna specialläkare."

Tarminflammation. Har du slutat med gluten och ko-mejeriprotein? De mest uppenbara tarmirritanterna. Kolla upp gluation, glutathion - reduced.

Gå inte till doktorn. Om du måste gå, tala inte om nåt annat än det du gick dit för. 😉

Jag tänker också att du kanske bör de-toxa levern litet. Googla på det. 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-12-07 at 12:31, Desperado sade:

Mnjae.. det finns säkert några som äter typ LCHF som kanske skulle minska på smör och i stället använda cocosfett/avocado/olivolja, dvs främst de som lider utav FH!

Iallafall så kan jag glädja dig med att en av världens mest hälsosammaste befolkning (vad vi vet iallafall) dvs de på Kitava, har ruggit höga APO-b.. jämfört med en sk normal västerländsk befolkning som är typ insulinresistenta/lider utav metabolt syndrom!

Och det beror på att de till stora delar lever utav sötpotatis, lite frukter, lite griskött, väldans lite fisk och seafood, samtidigt så har de skyhögt mycket mer EPA+DHA i blodet, trots att de knappast ens äter fisk, betydligt högre halter EPA+DHA än västerläningar som lider utav metabolt syndrom tar fiskoljekapslar, osv!

För övrigt så lär Europeer var de som äter mest fisk och seafood.

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 hours ago, Erik 2 said:

"Har dock en kronisk tarminflammation så jag får gå på årliga kontroller. Senaste besöket sa jag att jag visste att jag hade höga blodfetter för att jag hade tagit provet privat. Då fick jag ta proverka igen och fick direkt remiss till denna specialläkare."

Tarminflammation. Har du slutat med gluten och ko-mejeriprotein? De mest uppenbara tarmirritanterna. Kolla upp gluation, glutathion - reduced.

Gå inte till doktorn. Om du måste gå, tala inte om nåt annat än det du gick dit för. 😉

Jag tänker också att du kanske bör de-toxa levern litet. Googla på det. 

Äter varken mejerier eller gluten. Gluten har jag inte ätit på över 5 år. Levern är också detoxad flera ggr.

Tycker det är lite av min skyldighet att uppmärksamma läkare på att olika "krämpor" inte är isolerade från varandra i kroppen utan att det kan finnas starka samband. Hos oss kvinnor är det t ex viktigt att känna till hur sköldkörtel, äggstockar och binjurar hänger ihop osv. Man kan inte bara behandla en sak utan att ta hänsyn till annat. 

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snart en vecka på min "nya" kost. Kan ju lugnt säga att jag inte är i ketos längre. Hade lovat mig att prova tre månader för att se om det händer något mer på hälsofronten, om jag kan optimera något mer, göra nya prover och se om något förändrats. Men efter snart en vecka då magen skriker av "hunger" och gör lite ont ibland blir jag osäker om jag orkar. Orkar jag två månader får jag vara nöjd.  Det är vad jag borde ge det. Kanske är det "övergångsbesvär". Då kan jag ju också unna mig lite fikon och dadlar på julbordet :). Försöker "dricka" olivolja för att få upp mättnadskänslan men det blir inte samma sak som smör eller kokosolja. Tog en sked kokosolja i havregrynsgröten imorse för att se om jag blir lite mättare. Slut på avokado imorse så jag får se hur länge jag orkar innan det blir lunch.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Desperado sade:

Gluten har jag inte ätit på över 5 år.

Även mycket små mängder gluten kan underhålla inflammation i tarmen om man har celiaki. Det innebär t.ex. havregryn som är garanterat glutenfria, inte dela smörbytta med någon som äter vanligt bröd, Kellogg Cornflakes, öl, etc etc.  

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-12-07 at 12:31, Desperado sade:

"better safe than sorry"

Ytterligare en kommentar, dvs det är läkaren som skall vara safe, för annars förlorar hen sin läkarlegimitation!

Oså sen, vad handlar det om egentligen???

Joo, det handlar om femårig risk för cardiovaskulär sjukdom.. dvs de på Kitava med hög APO-kvot slipper detta.. eller de har iallafall inte vad man vet hög andel CVD!

En helt annan sak är att personer som lever i en västerländsk kontext.. då är APO-kvot en av de viktigaste prediktorerna för just femårig risk för CVD!

"

FINDINGS:

Smoking (odds ratio 2.87 for current vs never, PAR 35.7% for current and former vs never), raised ApoB/ApoA1 ratio (3.25 for top vs lowest quintile, PAR 49.2% for top four quintiles vs lowest quintile), history of hypertension (1.91, PAR 17.9%), diabetes (2.37, PAR 9.9%), abdominal obesity (1.12 for top vs lowest tertile and 1.62 for middle vs lowest tertile, PAR 20.1% for top two tertiles vs lowest tertile), psychosocial factors (2.67, PAR 32.5%), daily consumption of fruits and vegetables (0.70, PAR 13.7% for lack of daily consumption), regular alcohol consumption (0.91, PAR 6.7%), and regular physical activity (0.86, PAR 12.2%), were all significantly related to acute myocardial infarction (p<0.0001 for all risk factors and p=0.03 for alcohol). These associations were noted in men and women, old and young, and in all regions of the world. Collectively, these nine risk factors accounted for 90% of the PAR in men and 94% in women.

INTERPRETATION:

Abnormal lipids, smoking, hypertension, diabetes, abdominal obesity, psychosocial factors, consumption of fruits, vegetables, and alcohol, and regular physical activity account for most of the risk of myocardial infarction worldwide in both sexes and at all ages in all regions. This finding suggests that approaches to prevention can be based on similar principles worldwide and have the potential to prevent most premature cases of myocardial infarction."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15364185

Iallafall.. nästan i alla fall, ingen tråd utan Ivor Cummins!!

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj,

Nu är jag tillbaka igen efter att ha jobbat en månad på mina blodfetter. Nya provsvar efter ökande andel olivolja, minskad andel mättat fett, högdos niacin samt lite mer kolhydrater:

LDL: 5,8

Tri: 0,62

ApoB/ApoA: 0,9

HDL: 2,1

Kol: 9,7

ApoA: 1,9

ApoB: 1,6

HbA1C: 31

Provsvaren ser mao "bättre" ut i läkares ögon. HbA1c något högre. Kan ju vara naturlig variation men hade trott att det skulle vara mycket högre faktiskt. Känner att jag inte är i ketos längre men känns lite som ett "hybridläge". Efter någon vecka hade kroppen vant sig med annan mat och det blev inte lika olidligt som den första veckan. Läkaren (som inte sett dessa värden) vill ha nya prover om en månad så jag har bestämt mig att fortsätta januari ut. Dock så ska jag öka mättade fetter igen lite grann då jag tyckte att jag mådde lite bättre då. Kanske dra ner lite på kolhydrater igen men fortsätta med niacin och se om det händer något mer med värdena. Jag veeet att det är jättedumt att ändra på tre saker samtidigt men jag kände att jag ville ha ett snabbt resultat. En skillnad jag kan känna nu är att jag har haft lite mer ork vid träning (=promenader), lite mindre mjölksyra än under ketosen. Kanske behöver min kropp lite mer kolhydrater än jag gett den...

Dock så har jag lite låga leukocyter så det är något jag ska oroa mig för istället nu... (alltid nåt...)

Jag vill än en gång tacka för alla fina länkar jag fått till föreläsningar och lästips. Jag har förstått att jag kvalificerar mig som en Lean Mass Hyper Responder och kommer att följa den forskningen som i dagsläget inte kan visa att det skulle vara skadligt med mina blodfettsvärden då jag inte har några andra bidragande symptom till hjärt/kärlsjukdom.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejhej igen,

Här kommer min (förhoppningsvis) sista uppdatering av blodfetter i denna blodfettstråd. Senaste blodproverna visade:

ApoA: 1,66

ApoB: 1,35

Apokvot: 0,81

Kol: 6,9

Tri: 0,78

HDL: 1,8

non-HDL: 5,1

LDL: 4,7

Nu ligger allt utom Apokvoten inom referensinteravall och ÄNDÅ ville  min mag/tarm-läkare att jag skulle ta blodfettssänkande. Förstår inte resonemanget. Underströk att jag efter senaste blodprovet gått tillbaka till ketogen kost för att min tarm varit konstand dålig sedan början av december och och att jag fått medicinera den i princip hela tiden sedan då. Läkaren föreslog att vi kunde ta nya prover efter en månad och jag avböjde och sa att vi vet ju redan i förväg att de kommer att vara högre så vad är vitsen med det? Känns som att jag "vågar" äta min ketogena kost igen med kunskapen om LMHR men känns också som att min uppdrag är att informera läkare om att det finns blodfettsbilder som inte passar in i "svenska referensinteravall" utan att det i dagsläget behöver vara något dåligt. Vi har ingen aning om hur blodfettsbilden såg ut för 10 000 år sedan :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Desperado sade:

Hejhej igen,

Här kommer min (förhoppningsvis) sista uppdatering av blodfetter i denna blodfettstråd. Senaste blodproverna visade:

ApoA: 1,66

ApoB: 1,35

Apokvot: 0,81

Kol: 6,9

Tri: 0,78

HDL: 1,8

non-HDL: 5,1

LDL: 4,7

Nu ligger allt utom Apokvoten inom referensinteravall och ÄNDÅ ville  min mag/tarm-läkare att jag skulle ta blodfettssänkande. Förstår inte resonemanget. Underströk att jag efter senaste blodprovet gått tillbaka till ketogen kost för att min tarm varit konstand dålig sedan början av december och och att jag fått medicinera den i princip hela tiden sedan då. Läkaren föreslog att vi kunde ta nya prover efter en månad och jag avböjde och sa att vi vet ju redan i förväg att de kommer att vara högre så vad är vitsen med det? Känns som att jag "vågar" äta min ketogena kost igen med kunskapen om LMHR men känns också som att min uppdrag är att informera läkare om att det finns blodfettsbilder som inte passar in i "svenska referensinteravall" utan att det i dagsläget behöver vara något dåligt. Vi har ingen aning om hur blodfettsbilden såg ut för 10 000 år sedan :)

Sista om blodfetter då i så fall hoppas jag?

Lika väl som vi här inte kan råda dig helt och fullt så skulle du kunna sätta din mag/tarmläkare på prov.. dvs hen borde koncentrera sig på din tarmsjukdom.. det är andra läkares uppgift att kika på dina blodfetter!

• Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2/19/2019 at 7:42 PM, Zepp said:

Sista om blodfetter då i så fall hoppas jag?

Lika väl som vi här inte kan råda dig helt och fullt så skulle du kunna sätta din mag/tarmläkare på prov.. dvs hen borde koncentrera sig på din tarmsjukdom.. det är andra läkares uppgift att kika på dina blodfetter!

Mjo, men magtarmläkaren skrev en remiss till en annan läkare som inte kallade in mig utan bara gav en skriftlig rekommendation till magtarmläkaren att ordinera blodfettsänkande. Så det är ju i samråd med lipidmottagningen detta skett.

• Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-03-08 at 13:32, Desperado sade:

Mjo, men magtarmläkaren skrev en remiss till en annan läkare som inte kallade in mig utan bara gav en skriftlig rekommendation till magtarmläkaren att ordinera blodfettsänkande. Så det är ju i samråd med lipidmottagningen detta skett.

Då är du på ruta ett igen.. dvs du får fortsätta med magtarmläkaren, det kanske är det viktiga?

6,9/1,8= 3,83 = svinbra!

APO-kvot på 0,81 är inte lika bra!

"Män:

• Under 0,7 = mycket bra
  • 0,7-0,9  = ok
  • Över 0,9 = förhöjd risk

Kvinnor:

• Under 0,6 = mycket bra
  • 0,6-0,8  = ok
  • Över 0,8 = förhöjd risk"

NonHDL kunde oxå ha varit lägre!
"above 220 mg/dL (5.7 mmol/L) is considered very high
  • 190 – 219 mg/dL (4.9 – 5.6 mmol/L) is considered high
  • 160– 189 mg/dL (4.1 – 4.8 mmol/L) is considered borderline high
  • 130 – 159 mg/dL (3.4 – 4.0 mmol/L) is considered near ideal
  • below 130 mg/dL (below 3.4 mmol/L) is considered ideal for people at risk of heart disease
  • below 100 mg/dL (below 2.6 mmol/L) is considered ideal for people at very high risk of heart disease"

https://www.docsopinion.com/health-and-nutrition/lipids/non-hdl-cholesterol-non-hdl-c/

"Lowering non-HDL-C always begins with lifestyle therapy, usually aimed at lowering triglycerides. Traditionally, reduction in total calories, especially saturated and trans fatty acids, in combination with exercise is recommended. However, reducing sugar and carbohydrate consumption is often very effective in lowering triglycerides and non-HDL-C, particularly in patients with abdominal obesity or the metabolic syndrome

Foods that are high in omega-3 fatty acids may also be useful. Fatty fish such as salmon, sardines, mackerel, and herring is rich in omega-3. Omega-3 fatty acid-containing capsules or fish oils represent a reasonable alternative.

Moderate physical activity can help raise HDL-C and lower non-HDL-C."

Grejen är att ditt HDL-C redan är högt så det förslår.

Oså är då frågan om du har abdominal obesety och/eller lack of exersise?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyssnade på en av föreläsarna i kostdoktorns samling som berättade att mct-olja (jag antar också kokosfett) och kaffe intaget innan provtagning kan leda till sämre resultat, i allmänhet rekommenderade han annars rejält med fett innan provtagning.

Hittade videon. 25 minuter in. Han tar också med underaktiv sköldkörtel.

https://www.dietdoctor.com/se/medlem/forelasningar/feldman-breck2018

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 3/9/2019 at 2:17 PM, Zepp said:

Då är du på ruta ett igen.. dvs du får fortsätta med magtarmläkaren, det kanske är det viktiga?

6,9/1,8= 3,83 = svinbra!

APO-kvot på 0,81 är inte lika bra!

"Män:

• Under 0,7 = mycket bra
  • 0,7-0,9  = ok
  • Över 0,9 = förhöjd risk

Kvinnor:

• Under 0,6 = mycket bra
  • 0,6-0,8  = ok
  • Över 0,8 = förhöjd risk"

NonHDL kunde oxå ha varit lägre!
"above 220 mg/dL (5.7 mmol/L) is considered very high
  • 190 – 219 mg/dL (4.9 – 5.6 mmol/L) is considered high
  • 160– 189 mg/dL (4.1 – 4.8 mmol/L) is considered borderline high
  • 130 – 159 mg/dL (3.4 – 4.0 mmol/L) is considered near ideal
  • below 130 mg/dL (below 3.4 mmol/L) is considered ideal for people at risk of heart disease
  • below 100 mg/dL (below 2.6 mmol/L) is considered ideal for people at very high risk of heart disease"

https://www.docsopinion.com/health-and-nutrition/lipids/non-hdl-cholesterol-non-hdl-c/

"Lowering non-HDL-C always begins with lifestyle therapy, usually aimed at lowering triglycerides. Traditionally, reduction in total calories, especially saturated and trans fatty acids, in combination with exercise is recommended. However, reducing sugar and carbohydrate consumption is often very effective in lowering triglycerides and non-HDL-C, particularly in patients with abdominal obesity or the metabolic syndrome

Foods that are high in omega-3 fatty acids may also be useful. Fatty fish such as salmon, sardines, mackerel, and herring is rich in omega-3. Omega-3 fatty acid-containing capsules or fish oils represent a reasonable alternative.

Moderate physical activity can help raise HDL-C and lower non-HDL-C."

Grejen är att ditt HDL-C redan är högt så det förslår.

Oså är då frågan om du har abdominal obesety och/eller lack of exersise?

Förstår inte riktigt vad du menar med "fortsätta med magtarmläkaren". Det får man alltid göra vid min sjukdom. Det spelar ingen roll hur frisk jag håller mig under åren, man behöver alltid göra uppföljningar. Naturligtvis kan man välja att inte gå men man blir kallad årligen. Jag kommer självklart att gå på årliga kontroller men äta statiner kommer jag aldrig göra!

Apo-kvot 0,8 är ju svinbra jämfört med 1,16. 🤣 Det där är ju bara siffror.  Och som jag tidigare skrivit så klassas jag in som LMHR (abdominal obesety uteslutet) och har fått förklaring av amerikanska forskare att det är naturligt med min APO-kvot samt höga LDL så jag oroar mig inte längre. Jag kanske varit otydlig men anledningen till att jag la upp mina senaste blodfettsvärden var för att visa hur dom ändrats med mer kolhydrater, mer fleromättat fett och högdos niacin. Det var ingenting annat.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte riktigt vad du menar med "fortsätta med magtarmläkaren".

Det var mest en kommentar som pekade på att det kanske är magtarmläkaren som eventuellt skulle kunna ha någon lösning/diagnos!

Apo-kvot 0,8 är ju svinbra jämfört med 1,16.

Det är det, du och jag har även annat att hantera uppenbart!

Iallafall så bör man lägga in några hundra andra värden för att få fullständigt koll på sin femåriga risk för förtida CVD!

Dvs detta med lipider/kolesterol/apo lipoproteiner handlar nästan uteslutet om femårig risk för CVD!

Dvs jag vet, du oxå antagligen, att folk dör i drösar av annat än CVD.. en vanlig orsak är hög ålder!

Såå.. man får sortera alla diagnoser man kan tänkas få av olika läkare som är specialister på olika saker.. dvs alla som undersöker sig/tar prover, kan få lite olika diagnoser.. dvs de flesta som tar massiva blodprover får minst något värde som avviker från "normalbefolkningen som äter normalkost, som lever ett normalliv"!

Dvs siffror!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 hours ago, Zepp said:

Dvs jag vet, du oxå antagligen, att folk dör i drösar av annat än CVD.. en vanlig orsak är hög ålder!

Såå.. man får sortera alla diagnoser man kan tänkas få av olika läkare som är specialister på olika saker.. dvs alla som undersöker sig/tar prover, kan få lite olika diagnoser.. dvs de flesta som tar massiva blodprover får minst något värde som avviker från "normalbefolkningen som äter normalkost, som lever ett normalliv"!

Dvs siffror!

Ja, huvaligen, jag ska akta mig för att bli så gammal så jag dör av hög ålder. Låter hemskt 😋

• Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Desperado sade:

Ja, huvaligen, jag ska akta mig för att bli så gammal så jag dör av hög ålder. Låter hemskt 😋

Prexis, man bör akta sig för att bli gammal.. en annan grej utifall man skulle råka bli äldre är att man får se till att ha en bra pension.

Finns trix för att undvika sådana bekymmer, dvs dö ung av "All Cause Mortality"!

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Zepp sade:

man bör akta sig för att bli gammal..

Det är bara det att de flesta av oss numera blir till åren. Då gäller det för oss att i möjligaste mån slippa geriatriska sjukdomar. Vid huvudsaklig användning av fett som drivmedel, visar det sig att andelen geriatriska sjukdomar drastiskt minskar. Egentligen är det mig en gåta varför inte samhällets medicinska organ ser möjligheterna att minska de skenande sjukvårdskostnaderna via ärliga kostråd.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, Nils Engström sade:

Det är bara det att de flesta av oss numera blir till åren.

Vi får återinföra ättestupan! Det blir nog både billigare  och enklare än att lägga om hela samhällsdebatten. :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Nils Engström sade:

Det är bara det att de flesta av oss numera blir till åren. Då gäller det för oss att i möjligaste mån slippa geriatriska sjukdomar. Vid huvudsaklig användning av fett som drivmedel, visar det sig att andelen geriatriska sjukdomar drastiskt minskar. Egentligen är det mig en gåta varför inte samhällets medicinska organ ser möjligheterna att minska de skenande sjukvårdskostnaderna via ärliga kostråd.

Vi är bägge äldre.. grejen är att det är då man iallafall inser att man inte är odödlig.. när ens äldre släktingar dör i drivor runt om en!

Förr gick man på bröllop och dop, numera blir man främst bjuden på begravningar.. iomed att man är nära släkt.. de som pysslar med bröllop och dop blir allt avlägsnare släkt.

Såå.. då står man där själv och vill gärna njuta sitt Otium i flera år.. dvs kan man inte det så kan man lika gärna lägga sig ner och dö.

Iallafall, ju äldre man blir ju mer summeras gener, livsstil, socioekonomi, pensionssparande, litta sådana grejer som man borde fundilerat på tidigare i livet.. främst under den period i livet då man kände sig odödlig/eller hade annat för sig som distraherade!

Iallafall så är det sällan fel att ta tag i det hela även som äldre.. så kanske man iallafall får några extra friska år.. när åren ändå är räknade?

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Vi får återinföra ättestupan! Det blir nog både billigare  och enklare än att lägga om hela samhällsdebatten. :P

Det behövs egentligen inte! Ättestupan finns redan i modern form. Alltmer får man en känsla av att de flesta befolkningar, i varje fall de industrialiserade ländernas, främst fungerar som basen för ett cyniskt resursutnyttjande, där vinnande part består av några stora samhällssektorer inom företagsvärlden:

1. Födoämnesindustrin med sina leverantörer främst inom jordbruket. Tillsammans utgör dessa gemensamt grunden för det som berövar stora delar av mänskligheten möjligheten att förbli friska.
  2. (1) utgör tacksamma byten för skolmedicinen att behandla, huvudsakligen i form av livslång förskrivning av medicinska preparat.
  3. (1 och 2) i sin tur till att förbereda ett brett kundunderlag för läkemedelsindustrin. Den har tagit som sin uppgift att i största möjliga utsträckning suga resurser från stat och befolkning genom att tvinga fram medicinska preparat, helst till att få människor att låta sig livet ut medicineras för de hundratals kultursjukdomar som 20 000 år tillbaka inte existerade.

För min del, har jag som pojke upplevt 2:a världskrigets början och slut med livsmedelsransonering och industrialisering - människor som i sitt anletes svett, från ett fattigt jordbruksland gemensamt ändrade förhållandena och skapade vårt land i sin nuvarande form. 

Med bedrövelse kan jag bara konstatera att befolkningen alltmer kommit att behandlas som en resurs att kunna utnyttja. Avdemokratiseringen sker allt snabbare - i vårt land beläggs människor med munkavle om de inte håller sig till det politiskt korrekta (journalister, offentliga personer i övrigt). Med några undantag hör våra politiker traditionsmässigt till Europas sämst utbildade och de olika samhällsorganen befolkas av tjänstemän för vilka tjänstemannaansvaret sedan 1:e januari 1976  inte längre existerar.

Tjänstemannaansvaret innebar att en tjänsteman i offentlig förvaltning hade ansvar för beslut, och kan bli föremål för disciplinåtgärder eller avsked vid förseelser. Fängelse i två år, t.ex.

Sedan 1976 kan en tjänsteman som begår fel (oavsett konsekvens för drabbade människor)  bara tillrättavisas, detta gäller i stor utsträckning även läkare. Skolmedicinens företrädare kan t.ex. utan efterräkningar i hög utsträckning låta sig köpas av läkemedelsindustrin (eller matvarubranschen), som inte bara tillåts skriva medicinska regelverk utan också sänka nivåerna, vid vilka medicin bör förskrivas t.ex. vad gäller blodtrycksnivåer eller kolesterolnivåer - allt med avsikt att sälja mer medicin.

För mig är tydligt att sjukvård och läkemedelsföretag hand i hand avsiktligt motverkar varje sundhetsbefrämjande åtgärd, som kunde minska användningen av medicin och därmed minska andelen medicininköp och företagens intäkter.

Konsekvensen - två decenniers välgjord forskning inom kostområdet mörkas av skolmedicinen.

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg