Tiny Tom Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Det är uppenbarligen sjukdomstider och många går och hostar och kraxar eller är "bara" förkylda. Många trådar här på forumet tar upp hur LCHF-kosten i sig eller supplementering av D-vitamin kan ha en positiv påverkan på risken att drabbas av förkylning. Ett knep jag lärde mig för nästan 20 år sedan är också effektivt men har ingenting med vare sig LCHF eller kost att göra. Kort och gott, de värsta bakteriehärdarna är i regel de saker vi återkommande använder i vår vardag men som vi inte tänker på. Saker som mobiltelefoner, tangentbord, fjärrkontroller är ur detta perspektiv rena dödsfällorna så en hälsosam tradition man kan börja med är att helt enkelt regelbundet sprita dessa prylar. Är man riktigt nojig kan man även sprita sådant som handtag på dörrar och skåpluckor. Skeptisk? Fundera då på hur ofta du tvättar händerna på en dag och hur ofta du använder din mobiltelefon mellan dessa tvättningar. Är du som jag så kommer mobiltelefonen upp i alla möjliga sammanhang så det spelar i regel ingen roll om du tvättar händerna när du kommer hem om du samtidigt brukar slita fram nallen när du är ute och går här och där i vår underbara värld. Som alltid, överdriv inte detta men det skadar inte att kanske månadsvis eller när man veckostädar ta en "spritningsrunda" i bostaden och då ge sådant som mobiler etc en liten uppfräschning. Har man småbarn i familjen kan det också vara idé att påminna om det fina med att lära dessa att automatiskt tvätta händerna direkt de kommer hem och även före/efter maten. Det brukar knorras i början och man får (som vanligt) påminna om detta men det finns hälsofördelar med detta som inte bara handlar om att tvaga kladdiga barnfingrar. Sprita lugnt! P.S. Använd inte sådana här antibiotiska desinfektionspreparat utan det räcker med vanlig hederlig desinfektionssprit. D.S. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Det räcker bra att tvätta händerna med tvål och vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Hygienen är väldigt viktig för att hindra smittspridning, det har du rätt i. Jag var väldigt noga med att tvätta händerna och att inte vara med fingrarna i ansiktet när det var förkylningstider på jobbet. Jag var också mycket noga med att tvätta mina egna händer när snutit mig när jag själv var förkyld. Mina arbetskamrater trodde dock inte på detta. Dom stod och snöt sig i korridoren så bacillerna sprutade och utan att tvätta händerna efteråt. Min chef kunde sitta nära mig och diskutera något och vi satt i ett stängt rum med näsorna i några papper och när vi var klara så kunde han säga "nä nu går jag hem, jag har så ont i halsen". När jag hade besökare och var förkyld så handhälsade jag inte och jag sa varför men dom tappade fattningen lite när jag gjorde så. Är tydligen inte så vanligt men när första vågen av Svininfluensa härjade i Sverige så var folk ovanligt noga med handhygienen och då minskade andra smittor kraftigt. Både individen, företagen och samhället skulle spara mycket pengar om folk var mer noga med att inte sprida sina baciller. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Det räcker bra att tvätta händerna med tvål och vatten. Jo, men lite opraktiskt att använda tvål och vatten på elektronikprylar exempelvis? Men du kanske menade att det inte har någon effekt att bry sig om sådant man har i händerna på ofta i vardagsmiljön? Jag hade faktiskt inte undersökt om det fanns studier på detta tidigare utan bara dragit slutsatser baserat på egna erfarenheter och då i synnerhet rekommendationer som är vanliga i varma klimat. En väldigt hastig sökning hittade dock detta: http://www.jidc.org/index.php/journal/article/download/556/291 Denna rätt nyligaa artikel i Wall Street Journal var också intressant då den även innehåller info om det praktiska i relation till rengöring av mobiler: http://online.wsj.com/article/SB10000872396390444868204578064960544587522.html I övrigt, så kanske man kan nöja sig med att anamma "var och en blir salig på sin tro"? Jag behåller nog den jag rekommenderar i det här inlägget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Hygienen är väldigt viktig för att hindra smittspridning, det har du rätt i. Jag var väldigt noga med att tvätta händerna och att inte vara med fingrarna i ansiktet när det var förkylningstider på jobbet. Jag var också mycket noga med att tvätta mina egna händer när snutit mig när jag själv var förkyld. Mina arbetskamrater trodde dock inte på detta. Dom stod och snöt sig i korridoren så bacillerna sprutade och utan att tvätta händerna efteråt. Min chef kunde sitta nära mig och diskutera något och vi satt i ett stängt rum med näsorna i några papper och när vi var klara så kunde han säga "nä nu går jag hem, jag har så ont i halsen". När jag hade besökare och var förkyld så handhälsade jag inte och jag sa varför men dom tappade fattningen lite när jag gjorde så. Är tydligen inte så vanligt men när första vågen av Svininfluensa härjade i Sverige så var folk ovanligt noga med handhygienen och då minskade andra smittor kraftigt. Både individen, företagen och samhället skulle spara mycket pengar om folk var mer noga med att inte sprida sina baciller. Jo, jag har full förståelse för att människor reagerar som de gör och inte ser betydelsen av en så enkel sak som att ex. tvätta händer eller undvika att ta på saker med mycket bakterier i vardagsmijön. Det är sannolikt samma människor som missat att ett av världshistoriens viktigaste medicinska genombrott inträffade då man började lägga fokus på att tvätta händer och medicinska verktyg. Ibland är det mest basala det svåraste att förstå. Detta lägger också grunden till att många tycks ha lättare att nappa på komplexa marknadsföringsjippon än något som bottnar i enkelhet. Det är nästan som att man föredrar sådant man inte förstår. Kanske har att göra med att då slipper man också ta eget ansvar utan kan förlita sig på någon annans trollerihatt. Att överkomplicera tycks på sätt och vis ha blivit en slags undermedveten samhällsnorm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yvonne Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Något som jag retar mig på i förkylningstider är alla som nyser och hostar i händerna - var hamnar de bacillerna sedan, jo på handtag m.m. och där kan de sitta i ca två veckor (har jag läst någonstans). Tvätta händerna ofta och låta bli att peta sig i näsa, ögon m.m. kan nog vara bra för att inte ta över andras förkylningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Något som jag retar mig på i förkylningstider är alla som nyser och hostar i händerna - var hamnar de bacillerna sedan, jo på handtag m.m. och där kan de sitta i ca två veckor (har jag läst någonstans). Tvätta händerna ofta och låta bli att peta sig i näsa, ögon m.m. kan nog vara bra för att inte ta över andras förkylningar. Jag hade en skolfröken på mellanstadiet som på den tiden uppfattades som väldigt sträng. Hon var ca 60 om jag inte minns fel men, i synnerhet så här i retrospektivt perspektiv, väldigt duktig (om än lite sträng). Hur som helst, hon lade verkligen vikt på det där med praktisk vardagshygien. Var och en fick exempelvis en grundlig lektion i hur man använder en pappershandduk (snabblektion: veckla ut hela pappershandduken, torka hela handen och alla fingrar ordentligt, rulla ihop handduken till en liten boll). Jag tyckte det var löjligt då men så här i efterhand så har jag ibland tänkt på hur många träd som sparats, hur många skräpkorgar som inte på nolltid överfyllts och hur mycket renare händer hennes f.d. elever haft. Vad gäller att nysa och hosta i händerna så var det också en sak hon lärde oss om, dvs hosta/nys i armvecket istället. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maggan A Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Jag är en av dem som drabbats av en rejäl förkylning för första gången på 7 år. Har grubblat en hel del på orsaken till det då jag inte träffat någon som varit sjuk som kan ha smittat mig, Jag jobbar inte och reser aldrig kollektivt. Det som däremot hände veckan innan jag blev sjuk var att mitt bankkort slutade fungera, vilket betyder att jag tillfälligt har hanterat en hel del kontanter - vet givetvis inte säkert om det är skälet till sjukdomen - men skulle det vara så finns ännu en anledning att undvika kontanthantering och alltid betala med kort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Jag har ibland känslan att ju mer sterilare vi försöker göra vår omgivning, desto sjukare blir vi människor i längden. Jag har börjat litet gram med det omvända. Jag försöker inte undvika medvetet något utan snarare börjat utsätta mig för olika vardagssaker att skaffa motståndskraft. Min återvunna och bättre hälsa gör mig faktiskt ännu friskare. Jag har faktiskt börjat fundera över om inte "tron" i hälsoperspektivet kan flytta berg. Det känns så i alla fall. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Jag uppskattar verkligen folk som fattar det här med bakterier och vikten av hygien. Hur svårt kan det vara egentligen?! Får spel på folk som inte tvättar händerna. Peppar peppar nu, men jag blir sällan sjuk. Jag tror att det är för att jag är jävligt noga med hygienen (snudd på fobisk) och alltid har handsprit (ok, pytteliten söt doftande handtvål från Bath and Bodyworks). Och jag träffar mycket folk...och är i miljöer där det växer både det ena och det andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Jag har ibland känslan att ju mer sterilare vi försöker göra vår omgivning, desto sjukare blir vi människor i längden. Jag har börjat litet gram med det omvända. Jag försöker inte undvika medvetet något utan snarare börjat utsätta mig för olika vardagssaker att skaffa motståndskraft. Min återvunna och bättre hälsa gör mig faktiskt ännu friskare. Jag har faktiskt börjat fundera över om inte "tron" i hälsoperspektivet kan flytta berg. Det känns så i alla fall. Tron kan definitivt förflytta berg. Åtminstone somliga berg...eller i varje fall en och annan kulle och definitivt en och annan skivstång. Vad gäller att s.a.s. härda immunförsvaret så har jag förstått att den processen sker främst under de tidigare åren av ens liv. Den är ju, som du är inne på, gynnad av att utsätta kroppen för så mycket bakterier som möjligt som kroppen kan hantera. Ur ett strikt sjukdomsperspektiv så har ju Hans Selye beskrivit detta ypperligt. Han är inne just på att det är en kombination av motståndskraft hos den/det som utsätts för stressorn, samts stressorns intensitet (vid akut stress) eller volym/frekvens (vid ex. utmattningsrelaterad stress). Finns ju också en anekdot om att Louis Pasteur (den franske bakteriologen och forskaren som givit namn åt pastöriseringskonceptet) på sin dödsbädd ska ha utbrustit: "Bernard hade rätt. Mikrobakterien är inget, myllan är allt." Bernard var alltså Pasteurs konkurrent och den förre lade mer vikt vid miljön (myllan) och då specifikt den kroppsegna, ex. det naturliga immunförsvarets styrka och s.k. probiotisk effekt, medan Pasteur riktade in sig på att döda "de onda" bakterierna, dvs en antibiotisk effekt. I dessa tider av antibiotikaresistens och överdriven pastörisering av ex. mejeriprodukter så är nog jag också benägen att hålla med Pasteurs avslutande ord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Och glöm inte att tvätta tummarna när ni tvättar händerna. Många glömmer tummen när de tvättar händerna. Och då åker man dit Undvik offentliga platser där mycket människor reser genom.Bussen är som att be om att bli sjuk. Allt du tar i där inne är förmodligen kontaminerat. Hissar, speciellt på vårdinrättningar och skolor med mera och deras knappar är utmärka smitthärdar.Att ta sig i ansiktet, klia sig i ögonen, lägga in snus som snusare (saknar det inte alls! 5 år fri nu!) är utmärkt att smitta sig själv efter att ha tagit på hissknapp eller en kundvagn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Jag körde taxi en period och då satt man ju hela dagarna med folk som hostade och nös på en i ett litet trångt instängt utrymme som en bil ju är. Jag har väl aldrig varit så lite förkyld som jag var under de åren... och jag var väl varken mer eller mindre noggrann med att tvätta händerna då. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 17, 2013 Author Share Posted February 17, 2013 Och glöm inte att tvätta tummarna när ni tvättar händerna. Många glömmer tummen när de tvättar händerna. Och då åker man dit Undvik offentliga platser där mycket människor reser genom.Bussen är som att be om att bli sjuk. Allt du tar i där inne är förmodligen kontaminerat. Hissar, speciellt på vårdinrättningar och skolor med mera och deras knappar är utmärka smitthärdar. Att ta sig i ansiktet, klia sig i ögonen, lägga in snus som snusare (saknar det inte alls! 5 år fri nu!) är utmärkt att smitta sig själv efter att ha tagit på hissknapp eller en kundvagn. Det här fick mig att tänka på en annan aspekt. För rätt många år sedan reste jag omkring i Malaysia. I Malaysia, och i de flesta arabländer, så betraktas vänster hand som oren. Den använder man således främst när man gör "orena bestyr" som går på toaletten...vilket i Malaysia på den tiden i praktiken ofta innebar ett hål i golvet. Hur som helst, efter jag kom hem därifrån så anammade jag lite av det där ur ett rent praktiskt och sjukdomspreventivt syfte. Sådant som att helst använda vänster hand då jag tar i något som hör till offentliga miljöer. Man kan ju också tänka på att det oftast går bra att använda baksidan av handen om det är en dörr som går inåt, dvs använd knuten näven och pressa upp den istället för att helt i onödan greppa tag i ett handtag eller liknande. Detsamma gäller kranar på offentliga toaletter. Numera är det ju inte ovanligt med sensorer som gör att man slipper ta i dem överhuvudtaget. Men för det mesta är det ju ett reglage som i varje fall inte behöver vridas utan bara föras upp eller ned. Då funkar det också bra att använda baksidan av handen. Låter måhända överdrivet men det sker med automatik när man vant sig och det är definitivt inget jag går och tänker på som belastar medvetandet i onödan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bibbi Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Jo, tvätta händerna är bra, sprita saker...kanske. Men de största bovarna är våra kära småbarn . De kan tvätta händerna hur ofta som helst; de är i alla fall levande bakteriehärdar. Och anledningen till att vi är mer sjuka nu än för några år sen tror jag beror på bl.a. babyboomen. Det är helt enkelt fler småbarnsföräldrar ute och rör på sig, och de tar med sig smittor. Nysningar och hostningar sprider sig långt via luften. På vår arbetsplats har medelåldern sjunkit rejält, beroende på pensionsavgångar och nyanställning, och de nyanställda turas om att vabba, och när de kommer tillbaka så tar det oftast inte många dagar innan antingen de själva eller någon arbetskamrat är sjuk...Vabruari kallar försäkringskassan denna månad, det är helt enkelt den månad då flest är hemma med sjuka barn, det är också den månad då jobbet tar fart och många projekt är inne i en intensivare period och, ja just det; vi får sjuknärvaro på jobbet. Men...för oss lchfare är det lite ljusare, iaf för mig, den här kosten gör mig mer motståndskraftig mot smittor, vet inte riktigt hur det hänger ihop, men jag är mer sällan sjuk när jag drar ner på kolhydraterna. Kanske beror på att blodsockret hålls på en jämn nivå så immunförsvaret får jobba ifred, har för mig att jag läst om nåt samband där, men jag kommer inte ihåg hur det låg till just nu. Och jag håller med tidigare inlägg; vi är lite för renliga av oss i vårt land. En liten dos baciller då och då gör dig mer motståndskraftig. Förskolelärare t.ex. får lite vaccin varje dag, då de utsätts för barnens baciller konstant. De är ofta mer tåliga mot förkylningar än oss övriga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Det här fick mig att tänka på en annan aspekt. För rätt många år sedan reste jag omkring i Malaysia. I Malaysia, och i de flesta arabländer, så betraktas vänster hand som oren. Den använder man således främst när man gör "orena bestyr" som går på toaletten...vilket i Malaysia på den tiden i praktiken ofta innebar ett hål i golvet. Hur som helst, efter jag kom hem därifrån så anammade jag lite av det där ur ett rent praktiskt och sjukdomspreventivt syfte. Sådant som att helst använda vänster hand då jag tar i något som hör till offentliga miljöer. Man kan ju också tänka på att det oftast går bra att använda baksidan av handen om det är en dörr som går inåt, dvs använd knuten näven och pressa upp den istället för att helt i onödan greppa tag i ett handtag eller liknande. Detsamma gäller kranar på offentliga toaletter. Numera är det ju inte ovanligt med sensorer som gör att man slipper ta i dem överhuvudtaget. Men för det mesta är det ju ett reglage som i varje fall inte behöver vridas utan bara föras upp eller ned. Då funkar det också bra att använda baksidan av handen. Låter måhända överdrivet men det sker med automatik när man vant sig och det är definitivt inget jag går och tänker på som belastar medvetandet i onödan. Haha, just detta med vänster hand hade jag såå stort problem med när jag bodde i muslimska länder! jag är vänsterhänt! Vid måltider satt jag på vä handen efter att en gång ätit hos en familj som under ett väldigt ursäktande tyvärr inte kunde äta mer av maten eftersom jag automatiskt använt min vänstra till at peta i maten med! Skämt åsido så är muslimer väldigt hygieniska och tvättar sig både här och där efter ett toabesök och innan maten och innan gudstjänst osv osv Det finns inte den simplaste toalett, tro mig jag har sett mkt enkla sådana, men aldrig utan vatten och något kärl kanske en colaburk för att kunna tvaga sig -kände mig ganska ohygienisk som västerlänning ........ Men jag tror inte på desinfektion! Det ökar andelen farliga, resistenta bakterier! Och är onaturligt! Minska på umgänget med stora folkmängder under de värsta förkylningstiderna och förbättra hygienen både den pesonliga och städning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Jag körde taxi en period och då satt man ju hela dagarna med folk som hostade och nös på en i ett litet trångt instängt utrymme som en bil ju är. Jag har väl aldrig varit så lite förkyld som jag var under de åren... och jag var väl varken mer eller mindre noggrann med att tvätta händerna då. Dom som ständigt träffar förkylda människor även när deras eget immunförsvar är i bra form kan nog klara sig bättre. På ett kontor däremot kan man tydligt se hur förkylningarna sprider sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts