Erik 2

Zoe sågar noggrant "bevisen" mot rött kött

Recommended Posts

10 timmar sedan, Nils Engström sade:

Om du såg mitt inlägg, som att vi skulle sitta overksamma i stil med landets dietister (läs=ovilliga att fortbilda sig), har du totalt missuppfattat mig! Vad jag menade var att det krävs ett nytt politiskt system för att få ordning på riksdagen!

I Schweiz tröttnade man vid valet 1957 på eländet att vid vartannat val byta mellan höger- och vänsterregering, dvs. att varje regering kände sig tvungen att ändra på föregåendes politiska beslut. Plötsligt kom man på att byta linje, dock utan att lagstifta om förslaget. Parlamentet beslutade då att låta de fyra största partierna bilda samlingsregering, åtminstone vid det valet. I verkligheten visade sig systemet fungera mer än väl och har inneburit att Schweizarna som enda nation på jordklotet kunnat tänka långsiktigt vid varje fattat beslut. Man har gått så långt i demokratins namn att t.o.m. vid valet av regeringsmedlemmar, inte bara de fyra största partierna väljer sina representanter utan låter alla partier över partigränserna få välja vilka regeringsmedlemmar de vill ha representerade (ur de fyra största). 

Sedan den gången 1957 har Schweiz som nation visat sig vara den vid internationella jämförelser mest stabila. Dessutom har Schweizarna den överlägset mest demokratiska överbyggnaden i form av möjligheten till beslutande folkomröstningar t.o.m. på initiativ av en enda person (alt. 1 och 2):

1. Insamling av 50 000 namnunderskrifter krävs för tillstånd till folkomröstning om underkännande av  befintligt regeringsbeslut.
  2. 100 000 namnunderskrifter för folkomröstning om valfri fråga
  3. Av regeringen utlöst folkomröstning är obligatorisk, i frågor som har med internationella avtal att göra typ: militära allianser eller sådana som t.ex. har med ansökan om EU-medlemskap att göra.

En mängd andra  finesser i deras system, som tar för stort utrymme att ta upp här, medverkar till att göra nationen Schweiz till jordens mest demokratiska. Har någon hört tankar i liknande riktning uttalas i Sveriges riksdag????? Varför???? Nu ser vi att det är just något liknande vi i dagsläget skulle ha behövt!

Det låter som en utmärkt idé, men skulle inte fungera i Sverige. Här skulle en regering behöva bestå av de två största och fjärde och femte största partierna eftersom man i sann demokratisk anda beslutat att strunta i det tredje största partiet. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, Lasse-hatten sade:

Det låter som en utmärkt idé, men skulle inte fungera i Sverige. Här skulle en regering behöva bestå av de två största och fjärde och femte största partierna eftersom man i sann demokratisk anda beslutat att strunta i det tredje största partiet. 

Du har tyvärr rätt !

I Sveriges riksdag tillämpas tyvärr inte längre de grundläggande demokratiska principerna. Om schweizarnas tankar fått tyngd i vårt land, hade varit tvunget med en tilläggsregel, som innebar att dess partier i "demokratisk" ordning kunde rösta bort "olämpligt" parti, oavsett storlek, ur varje regeringsbildning. Folkviljans betydelse i "demokratin" skulle därmed, med parlamentariskt stöd, vara förhandlingsbar. Idag sker ju dessa avvikelser från demokratin via mobbingprincipen, som gemensamt hanteras av riksdagens partier och massmedias representanter (TV, radio, tidningar och Internet).?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-09-12 at 21:54, Nils Engström sade:

En mängd andra  finesser i deras system, som tar för stort utrymme att ta upp här, medverkar till att göra nationen Schweiz till jordens mest demokratiska. Har någon hört tankar i liknande riktning uttalas i Sveriges riksdag????? Varför???? Nu ser vi att det är just något liknande vi i dagsläget skulle ha behövt!

Sprickan i regering är redan ett faktum. Vi har fyra år på oss att få in http://folkhemmetsverige.se/ i riksdagen. Någon som vet ett bättre sätt att få ut vårt budskap om bra kost för människors hälsa samt sänka vårdkostnaderna?

En nöt att knäcka när ni ändå inte har något att göra, något saknas i följande mattetal. 2+2=0, vad saknas? endast ett streck behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan, jala sade:

Sprickan i regering är redan ett faktum. Vi har fyra år på oss att få in http://folkhemmetsverige.se/ i riksdagen. Någon som vet ett bättre sätt att få ut vårt budskap om bra kost för människors hälsa samt sänka vårdkostnaderna?

En nöt att knäcka när ni ändå inte har något att göra, något saknas i följande mattetal. 2+2=0, vad saknas? endast ett streck behövs.

Fler vänsterpartier är väl inte vad vi behöver....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, Y62 sade:

Fler vänsterpartier är väl inte vad vi behöver....

Det verkar inte som du inte har läst innehållet  i folkhemmet. Om de är vänsterpartister eller moderater eller what so är oväsentligt, det är BUDSKAPET OM HUR VI SKAPAR HÄLSA SOM ÄR VIKTIGT. Hur svårt kan det vara? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Folkhemmet inte är politiska, vad ska dom då göra i Riksdagen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Y62 sade:

Om Folkhemmet inte är politiska, vad ska dom då göra i Riksdagen?

Jag har inte någonstans skrivit annat än att http://folkhemmetsverige.se/ är ett politiskt parti, eftersom du har stora fattningsproblem alltenativt inte är läskunnig så avslutar jag min kontakt med dig i detta ämne. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan, jala sade:

Jag har inte någonstans skrivit annat än att http://folkhemmetsverige.se/ är ett politiskt parti, eftersom du har stora fattningsproblem alltenativt inte är läskunnig så avslutar jag min kontakt med dig i detta ämne. 

Om resten av ditt parti argumenterar som du gör är det riskfritt att ni kommer in i riksdagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av initiativtagarna är Björn Hammarskjöld. http://kostkunskap.blogg.se/

Utdrag ur kostkunskap.

" Idag är det alldeles för många byråkrattor inom myndigheterna. Byråkrattor saknar vanligtvis kunskap om skillnaden mellan en byråkratta och en byråkratte. Byråkrattor bryr sig inte om den enskilda människan och hennes rättigheter utan berikar sig på den enskildes bekostnad. Ibland kan även Staten få sitt men aldrig den enskilda människan."

Kan vara bra att ha i åtanke inför nästa val. Kanske blir det omval lagom till jul, vem vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man jämför tillkomsten av ett nytt politiskt parti med utveckligen bakom en ny kost som LCHF finns, vid sidan av olikheten i övrigt, en stor bakomliggande skillnad. Medan LCHF representerar resultatet genom decennier av vetenskapligt gediget grundad utveckling, kommer ett nytt politiskt parti endast att representera idéer som avser att påverka ett stelt parlamentariskt system. Vad som behövs i Sverige är först en radikal förändring av vårt politiska system i riktning demokrati (som nu helt saknas), i vilken nya friska idéer kan växa fram. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan, Nils Engström sade:

representera idéer som avser att påverka ett stelt parlamentariskt system

Avsikten är inte att påverka ett stelt parlamentariskt system. Får partiet så många röster så det kommer över riksdagsspärren så blir vår kost och därmed hälsofördelarna synliga för långt fler människor. Att detta är så svårt att fatta begriper jag inte. Partiet innehåller en hel del tunga namn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, jala sade:

Får partiet så många röster så det kommer över riksdagsspärren så blir vår kost och därmed hälsofördelarna synliga för långt fler människor.

Det är jag naturligtvis införstådd med och skulle önska detsamma som du men som den pragmatiker jag är, ser jag möjligheten för ett nytt parti att passera fyraprocentspärren vara oerhört liten. Nuvarande partier är f.ö. så centrerade på sin egen position och massmedia verkar mer eller mindre styrda av etablissemanget, så mitt hopp ligger fortfarande på att vårt politiska system skulle kunna ändras i grunden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, Nils Engström sade:

ser jag möjligheten för ett nytt parti att passera fyraprocentspärren vara oerhört liten

Tycker inte du är speciellt pragmatisk, snarare onödigt pessimistisk. SD kämpade i motvind och är nu tredje största partiet. Så inget är omöjligt om man inte kastar in handduken utan att ens försöka.

image.jpeg.f77c95aebbcacdb5ebcedf7e973292a2.jpeg
Partiet fick sina första mandat i kommunfullmäktige i valet 1991 och passerade riksdagens fyraprocentsspärr i valet 2010 med resultatet 5,7 procent. I Riksdagsvalet 2014 ökade partiet med 7,2 procentenheter och fick 12,9 procent av rösterna. Sverigedemokraterna är därmed Sveriges tredje största riksdagsparti.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, jala sade:

onödigt pessimistisk

SD startade för 30 år sedan. LCHF har trots decennier av grundläggande vetenskap inte lyckats få förståelse vare sig från styrande medicinska auktoriteter här, i USA och internationellt i övrigt. T.o.m. diabetesorganisationer över hela världen sprider märkliga budskap som strider mot sunt förnuft. Det förefaller mig som alltför många är köpta av intressenter såväl på producenter för läkemedel som för födoämnen. Men visst... kampen måste fortsätta på alla plan!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, Nils Engström sade:

SD startade för 30 år sedan. LCHF har trots decennier av grundläggande vetenskap inte lyckats få förståelse vare sig från styrande medicinska auktoriteter här, i USA och internationellt i övrigt. T.o.m. diabetesorganisationer över hela världen sprider märkliga budskap som strider mot sunt förnuft. Det förefaller mig som alltför många är köpta av intressenter såväl på producenter för läkemedel som för födoämnen. Men visst... kampen måste fortsätta på alla plan!

Kan du inte se vikten av massmedias spridning av ett nytt parti som har hälsa och sjukvård som en av sina huvudfrågor. Det du nämner om LCHF har aldrig försökt att bli ett parti utan försökt att sprida kunskapen på andra sätt. Ett parti skulle bli ytterligare ett sätt att sprida kunskap. Massmedial bevakning som hjälp till spridning om kosten vikt för hälsans skull osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, jala sade:

Kan du inte se vikten av massmedias spridning av ett nytt parti som har hälsa som och sjukvård som en av sina huvudfrågor. Det du nämner om LCHF har aldrig försökt att bli ett parti utan försökt att sprida kunskapen på andra sätt. Ett parti skulle bli ytterligare ett sätt att sprida kunskap. Massmedial bevakning som hjälp till spridning om kosten vikt för hälsans skull osv.

Absolut skulle det vara intressant! För att nå resultat under tiden för ansträngningarna med ett nytt parti, lär andra informationsvägar dock behöva användas parallellt till att nå snabba resultat. Våra politikers dilemma i kostfrågor förefaller kunna liknas vid en åsnas val mellan två hötappar där den medicinska "expertisen" och dietistorganisationerna står för den ena (statens representanter) och den verkliga kunskapen vid den andra. Dessutom gör matvaruleverantörerna och jordbrukskooperativien saken ytterligare svår. Våra politiska partier har dessutom häcken full med annat som splittrar bilden. Möjligheten är tyvärr liten för politiker att dessutom välja sida mot de kapitalstarka intressenterna och deras möjligheter att via lobbying köpa sig inflytande.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråden har spårat ur en aning, men det är kanske OK. 

Tanken med Folkhemmet Sverige låter bra, men jag har svårt att se att "sluta äta pizza, godis och chips och ersätt det med smör" (jag generaliserar och står absolut inte bakom uttalandet) skall ha en chans mot migration, vårdköer, en undermålig skola och bilbränder i en valdebatt. Det framgår ju också av valresultatet, där FS(?), om jag förstått det rätt, efter 5080 räknade distrikt fått ihop 165 röster. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Lasse-hatten sade:

Tråden har spårat ur en aning, men det är kanske OK. 

Tanken med Folkhemmet Sverige låter bra, men jag har svårt att se att "sluta äta pizza, godis och chips och ersätt det med smör" (jag generaliserar och står absolut inte bakom uttalandet) skall ha en chans mot migration, vårdköer, en undermålig skola och bilbränder i en valdebatt. Det framgår ju också av valresultatet, där FS(?), om jag förstått det rätt, efter 5080 räknade distrikt fått ihop 165 röster. 

Med tanke på hur nytt partiet är så kanske det kan betraktas som ett bra resultat. Det gäller att sprida kunskap om partiet inför nästa val. Kunskap ger makt.

Googla på Torbjörn Sassersson. En mycket intelligent man, helt i min smak. Han har förmågan att sprida kunskap.

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-09-10 at 16:21, Erik 2 sade:

rapporter som åberopas till stöd för påstående att rött kött är ohälsosamt.

Om vi sammanfattar påståenden av detta och andra liknande slag, lösryckta ur sina sammanhang, kan vi med ganska stor säkerhet våga påstå att den kvalitet på en studie, som krävs för säkra  slutsatser av typen: "bra för", "dåligt för" ...människan, sällan uppfylls.

Uppfattningen man under årens lopp fått, är att mängder av studier beställts av intressenter som avser dra nytta av liknande uttalanden. Det kan vara läkemedelsföretag eller producenter av livsmedel, som senare vill tala för andra försäljningsprodukter än det som ligger i stöpsleven -  alltså som oftast har bakomliggande ekonomiska skäl.

• Gilla 1
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎09‎-‎10 at 15:21, Erik 2 sade:

Zoe Harcombe - hon ärr sååå bra.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg