Jump to content

Tvärstopp i viktnedgång

LinusPåLinjen

Recommended Posts

Hej på er! Jag är ny på forumet och ser fram emot att delta här. Jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha hjälp med först dock, fult som det är. ;)

Jag började äta enligt LCHF någon gång i Juni-Juli 2012 och jag har hållit mig relativt strikt under den tiden, antagligen bara fuskat en del under Julen som jag spenderade med min Fettskrämda familj. ;)

Det började väldigt bra, jag gick ner från ganska exakt 100 kilo till de 92 jag ligger på nu utan att varken träna eller svälta och min matlagning blev bättre till på köpet. Dessvärre så har jag nu legat runt 92 kilo i snart tre månader vilket retar livet ur mig.

Då jag är ca 178 cm lång så innebär de extra kilona jag bär sitter rätt osmickrande. Mitt mål är att vara nere till runt 80 kg till sommaren. 

Jag vet inte riktigt vad det är som jag gör fel. Jag håller mig vanligtvis en bra bit under 20 kolisar om dagen, äter rejält med fett och går sällan hungrig. Det är en möjlighet att jag använder för mycket grädde, då jag dricker mycket te varje dag med grädde i och med matlagning och annat tror jag att det blir ca 2-3 dl om dagen som går åt.

Vanligtvis så äter jag 3 kokta ägg till frukost och sen ett paket bacon med avocado till lunch. Till middag blir det vanligtvis någonting med köttfärs eller köttbullar med en gräddbaserad sås och grönsaker. Dricker vanligtvis en kopp te med grädde i till varje mål och till frukost har jag ibland lite kokosfett i för att hålla mig mätt längre.

Använder mycket smör i min matlagning.

Det var det hela tror jag. Är det någonting som jag missar som jag borde ordna upp i mina matvanor?

Tack på förhand. :)

Om du inte har kunskap om exakta intagsmängder och konsekvensen av dito, behöver du nog skaffa den. När man är stor, fungerar det  äta nästan vad som helst och även utan tanke på mängderna. Men förr eller senare kommer verkligheten ikapp och fällorna kan t.ex vara att fetthalten är för låg, proteinerna för höga eller att man helt enkelt äter för mycket.

Är en fortsatt kotrollerbar viktminskning önskvärt, behövs det detaljkunskap över intagen. Annars är risken för frustration stor. Hur tradigt mitt råd här än låter, ger det resutat. Man behöver "tyvärr" väga och räkna. Det har i alla fall i mitt fall gett mig en nästan oavbruten viktnedgång och ovärderlig kunskap hur hindra och minska viktplatåer. Jag vill påstå att kunskap är makt... över sin egen viktnedgång.  

• Like 1

Har inte mycket att tillägga till Limps svar annat än att du för att göra det lätt för dig kan börja med att gradvis reducera mängden av något av det du brukar äta varje dag. Men börja med att först få koll på vad du äter. Bli säker på vad du äter så att du slutar "tro" och istället "vet". Det kan då vara så enkelt att när du väl "vet" att du konsumerar 3 dl grädde varje dag helt enkelt drar ned detta till 2 dl. Då har du direkt skapat nästan 400 kcal underskott om du innan detta låg still på energibalans.

En annan enkel sak är att lägga in lättare fysiska aktiviteter om du inte redan tränar regelbundet. En promenad var eller varannan dag är en bra början. Genom detta slipper du också i onödan dra ned på ätandet.

Du har väl mätt ketonnivåerna för övrigt så att du vet att du är i ketos?

• Like 1

Om du inte har kunskap om exakta intagsmängder och konsekvensen av dito, behöver du nog skaffa den. När man är stor, fungerar det  äta nästan vad som helst och även utan tanke på mängderna. Men förr eller senare kommer verkligheten ikapp och fällorna kan t.ex vara att fetthalten är för låg, proteinerna för höga eller att man helt enkelt äter för mycket.

Är en fortsatt kotrollerbar viktminskning önskvärt, behövs det detaljkunskap över intagen. Annars är risken för frustration stor. Hur tradigt mitt råd här än låter, ger det resutat. Man behöver "tyvärr" väga och räkna. Det har i alla fall i mitt fall gett mig en nästan oavbruten viktnedgång och ovärderlig kunskap hur hindra och minska viktplatåer. Jag vill påstå att kunskap är makt... över sin egen viktnedgång.  

Måste man väga jag bara käkar mig mätt ju !!? men klart jag tror jag äter för lite fett ibland o kanske för mkt protein o sallad...men det är min egen spekulation.Jag vägrar väga maten oxå såå viktigt är det ej!! jag vill gå på känslan i kläder och väga 1g i veckan borde väl räcka.Startat periodisk fast nu och det funkar än så länge :) tack för din kunskap

Sten Sture Skaldemans bok "Varför går jag inte ned i vikt" innehåller många tips och erfarenheter från personer som har ätit LCHF och stannat eller ej gått ned i vikt. Jag tycker den är bra, den nämner en hel del fällor t.ex. för mycket protein, för lite fett, för mycket mat, för mycket mejerier (yoghurt, grädde) eller för mycket LCHF godis som bär, nötter, choklad.

• Like 2

Limp: Jag tycker inte att rådet var tradigt alls. Det gav mig faktiskt en idé. Då jag gillar statistik så har jag bokfört vad jag ätit den senaste tiden och när jag ser tillbaka så tror jag att jag fått i mig för mycket protein och ganska mycket kalorier i överlag. Det kan nog vara skurken så jag tänker lägga om min kost för att motarbeta detta.

Tiny Tom: Jag har aldrig mätt mina Ketonnivåer faktiskt. Jag tror inte att jag har råd med en Ketonmätare i nuläget. Är det en värd investering tycker du?

Jag går faktiskt till och från kontoret varje dag så det blir ungefär en timmes motion per dag utöver sporadiska promenader. Fick en idé från din post för övrigt: Jag skall dricka grönt te ett tag istället för svart och kommer därför att dra ner ca 2 dl grädde/dag. Vi skall se hur det går. :)

Linen: Det varierar nog väldigt mycket.

Johanna07: Tack jag kanske borde ta en titt i den om det inte blir bättre snart. ;)

Det enkla är att ställa om kroppen till fettförbräning/ketosis.. det svåra är att ställa om knoppen!

Det tar en tid att ställa om till nya vanor, bli av med gamla och verkligen fundera på det här med mat och ätande.. det e jobbigare än själva den metabola delen för man måste ransaka sitt eget tänkande och handlande.

Hur som helst.. det tog mig tre månader innan något som helst hände.. förutom att jag åt en massa god mat.

Upptäckte både det ena och tredje som kanske inte var så lämpligt att äta, och senare även hur min aptit fungerade, dvs av gammal vana så åt jag en del som inte var såå LCHF.. och även att jag åt mer och för ofta för denna maten!

Jag börjar också inse att det är är någonstans som "hemligheten" ligger. Det är inget problem att sluta med kolhydrater, sötsuget är borta och hungerkänslorna också för det mesta. Fast ibland är det svårt att veta om man är hungrig eller om man bara är "van" att äta med vissa mellanrum.

Uppdatering:

Jag förlorar vikt igen. Jag väger mig på samma tid varje morgon och efter de senaste justeringarna av mitt näringsintag så ser jag en lovande trend. Har nästan förlorat ett kilo sen jag sänkte gräddintaget.^^

12 kilo kvar till 80. Får se hur lång tid det tar. :)

EDIT: 

Johanna07: Sorry jag såg inte ditt meddelande innan. Var det grädden som var fällan eller?^^

• Like 3

Sluta mät vikten. Ta fram måttbandet och mät.
Muskler återbyggs i LCHF ordentligt och de väger en hel del mer än fett. Det kan upplevas som vikten stannar av. Själv har jag stannat på 104, men byxorna bara blir större och större under tiden, magen mindre och mer träningsvärk i musklerna som också verkar växa.

Men, grädde och protein. Finns något i det. Försök vara försiktig med mjölkprodukter, speciellt på morgonen/frukost. Jag började köra enbart bacon, skinka, ägg osv. på morgonen och kändes av som en hel del skillnad - även på ketonstickornas resultat :)

• Like 1

Muskler återbyggs i LCHF ordentligt och de väger en hel del mer än fett. Det kan upplevas som vikten stannar av. Själv har jag stannat på 104, men byxorna bara blir större och större under tiden, magen mindre och mer träningsvärk i musklerna som också verkar växa.

Men, grädde och protein. Finns något i det. Försök vara försiktig med mjölkprodukter, speciellt på morgonen/frukost. Jag började köra enbart bacon, skinka, ägg osv. på morgonen och kändes av som en hel del skillnad - även på ketonstickornas resultat :)

Hmm, får lite små funderingar och ev aha-upplevelser av det du skriver.

Jag har sista veckan upptäckt några mer eller mindre konstiga förändringar hos mig själv vad gäller träning och muskler. Jag har inte tränat in några större mängder de sista 15 åren (som tonåring pysslade jag med massor av olika träning). Det är mest i form av dagliga promenader, ridning 1 ggr/v när jag inte vägt för mycket, enstaka simm- eller spinningpass någon gång ibland, men inget kontinuerligt förutom promenaderna.

Förra veckan började jag i en nybörjargrupp av kundaliniyouga och fick en träningsvärk i baksidan låren som var bland det värsta jag varit med om i hela mitt liv, och believe me jag har haft träningsvärk många gånger... Ingen annan i gruppen fick träningsvärk och flera av dem är nog mer otränade än mig. Nu efter andra passat känner jag bara av lite träningsvärk.

Fick innan jul också tipset om en superenkel träningsövning som tränar massa muskler samtidigt och det är att göra plankan 3 x 1 min varje dag, dvs stå/ligga raklång på tår och underarmar. Det gick pinsamt dåligt första gången jag gjorde det, klarade typ 10 sek. Jag är dålig på att komma ihåg att göra övningen men har väl gjort den med nån eller ett par veckors mellanrum och kom till 15 sek. Nu testade jag igår och trots att jag inte gjort den på säkert 3 veckor så klarade jag helt plötsligt 27 sek?!?! Nästan 100 %-ig ökning utan träning... (Ställde om livet till lchf för ca 5 veckor sedan och har försökt äta strikt hela tiden).

Igår var jag också ute på jättepromenad, gick nästan en mil. Efter riktiga långpromenader brukar jag bli trött och skakis i benen och det brukar sitta i flera timmar efteråt. Igår var enda nackdelen att jag fick skavsår på hälen, ingen trötthet efteråt i musklerna.

De här tre "konstiga" (men positiva) företeelserna verkar ju förklaras av det du skriver att muskler återbyggs av lchf, men gör de det även utan träning alltså? Helt fascinerande i så fall.

Ursäkta om jag stjäl fokus från Linus På Linjens viktplatå, men jag blev så intresserad Pingvins inlägg. Hoppas minskningen av grädde löser en del för dig, annars kan jag rekommendera att du testar äggmjölk gjord med extra äggulor, mer fett - mindre protein och jättegott. Många använder den istf grädde i kaffe/te. Fantastiskt god att smaksätta med ekologisk kakao och dricka istället för O'boy på en utflykt till exempel. (Bara att googla äggmjölk så får du massa träffar om du inte redan har testat det).

• 4 weeks later...

Yes jag använder måttband med, och det är därför jag vet att det går långsamt. Jag HAR förlorat en del fett men nästan allt var runt benen. Jag har en väldigt irriterande "muffintop" som jag hoppas att bli av med snart, men den krymper för långsamt som det är nu.

Måste erkänna att jag nog behöver ordna någon form av ketonmätare för det har inte hänt mycket sen början av mars, trots en väldigt strikt kost och jag tvivlar på att jag är i ketos.

Dock verkar det som en väldigt dyr process. Vet någon hur ofta man behöver göra de mätningarna?

Labolina: Yep jag har provat äggmjölk och jag gillar det. :)