hoppetossa Posted September 12, 2018 Share Posted September 12, 2018 https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/who-cancer-vanligare-i-norden Vad tror ni det kan bero på? Mina första tankar går till för låga nivåer av D-vitamin. En vanlig svensk som arbetar har endast kanske 3-4 veckor semester på sommaren. Det är inte ovanligt att det regnar då. Senaste decennierna är vi itutade att solen är livsfarlig. Idag på badstränderna är barnen påklädda i Uv-kläder, om de ens får gå ut. Därefter tänker jag att vi tagit till oss av alla fettsnåla råd som kom på 80-talet. Är själv uppfödd på lättmjölk och Lätt&Lagom, total avsaknad av ägg och liknande. Jag får en känsla av att södra Europa har struntat i det och kört på med olivolja och ostar. Skrämmande siffror ändå. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 12, 2018 Share Posted September 12, 2018 Jag tycker det låter som någon statistik-tolknings grej ....verkar fullkomligt orimligt att en dansk skulle ha dubbelt så mycket cancer som en tysk. Det här : " – Det är inte så att fem procent får cancer varje år. WHO:s siffror bygger på prevalens – hur många som diagnosticerats med cancer och som fortfarande lever. I Sverige går cancerregistret tillbaka till 1958, så fem procent är delen av befolkningen som lever nu och som haft cancer sedan 1958. " Kunde man läsa här:https://www.hd.se/2018-09-12/hog-cancersiffra-ett-sundhetstecken 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted September 12, 2018 Share Posted September 12, 2018 23 timmar sedan, hoppetossa sade: Vad tror ni det kan bero på? WHO meddelar Cancer vara vanligare i Norden (Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island hade fem procent av invånarna cancer under 2014). Genomsnittet var 2,4 procent för de 53 länder som räknas in i rapportens europeiska region. Om allt färre dör i sjukdomen, tack vare att de drabbade kan få bättre behandling, innebär det att alltfler människor överlever trots sin cancersjukdom. Länder som har stor andel överlevande cancerpatienter bör alltså ha bättre cancerbehandling än andra. Det är vad Peter B sannolikt korrekt antyder. P.S. Åter ett tillkännagivande som visar att massmedia vanligen saknar tillräcklig kunskap för att tolka budskap på rätt sätt. Jämför med fallet mer eller mindre kolhydrater i kosten som vi hade uppe på forumet! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted September 12, 2018 Share Posted September 12, 2018 Jag tror Peter B är inne på rätt spår. Följande har jag hört från 2 olika vanligtvis initierade källor: Det sitter en skrämsel-apostel i TV och skrämmer folk om solande. Själv sitter jag hemma framför TV'n och blir orolig. Börjar noja över några fläckar som jag har. Inser att det sannolikt inte är någon fara, men tycker ändå det är tryggast att gå till vården. Som så småningom tar bort fläckarna. Efter en tid får jag lugnande besked. Nu finns jag som en post i cancerregistret. Jag behöver alltså inte ha cancer för att hamna där. Obs! Ovanstående är ett exempel. -- 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Inom LCHF talas vad vi är designade att äta. Men är vi designade att bo i nordliga klimat med tanke på d-vitaminer, klimat etc. När det gäller förekomst av hudcancer har solförespråkarna alltid haft svårt, om ens brytt sej om, att svara på varför hudcancer tog fart och blev dödlig i Sverige sommaren 1953. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Ekner! Det vore bra om du ville utveckla din kommentar, gärna med hänvisning till vilken statistik du visar på. Själv tillhör jag "solförespråkarna" och vill nog hävda tvärtom. -- 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Föränderliga hudfläckar har visat sig kunna läka ut hos mig men det kan ta år/månader. Mina fläckar började gå tillbaks när jag började med LCHF för många år sedan. Kolloidalt silver hjälper också. Antingen spreja eller som salva direkt på fläcken. En salva som heter EMS har funkat särskilt bra. Min hypotes är att det som kallas cancer oftast/alltid är mikrober/svamp som koloniserat i våra kroppar och som trivs när det finns socker att tillgå. Får vi ner våra blodsockernivåer trivs svamparna sämre och immunförsvaret får övertaget och bryter ner svampen på sikt. Cancerogena celler är en del av immunförsvaret med syfte att kapsla in och kväva denna typ av angrepp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 5 timmar sedan, rylandes sade: Det vore bra om du ville utveckla din kommentar, gärna med hänvisning till vilken statistik du visar på. Den bortgångne statistikforskaren Örjan Hallberg kunde visa statistiska samband mellan FM-starten 1955 (inte 1953 som jag skrev) och hudcancerfall. Hans webbplats hudcancer.nu har stängts ner och google verkar inte kunna användas att söka efter hans arbeten. Det finns en bok för den som är intresserad som heter "Innan bubblan brister" där han tar upp sambanden mellan FM-strålning och hudcancer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 10 minuter sedan, Ekner sade: Den bortgångne statistikforskaren Örjan Hallberg kunde visa statistiska samband mellan FM-starten 1955 (inte 1953 som jag skrev) och hudcancerfall. Hans webbplats hudcancer.nu har stängts ner och google verkar inte kunna användas att söka efter hans arbeten. Det finns en bok för den som är intresserad som heter "Innan bubblan brister" där han tar upp sambanden mellan FM-strålning och hudcancer Hittade detta. http://www.vagbrytarenstockholm.se/forskning/hallberg/index.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Jag hörde ett föredrag han höll i Karlstad, det var svårt att motbevisa honom. Han har gjort ett väl underbyggt jobb som visar att solhypotesen inte funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 Örjan Hallberg var ju spännande. Här länk till en rapport av honom publicerad i ACNEM - Journal of the Australasian College of Nutritional and Environmental Medicine. http://iddd.de/umtsno/cancertrends.pdf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts