Cimi91 Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Hej Så jag har bara en liten fråga jag skulle vilja ha lite input från er på. Jag brukar kombinera fasta med strikt LCHF och finner de dagar jag inte rör på mig så mycket att jag blir väldigt mätt på första målet, men uppskattningsvis får jag bara i mig ca 1000 kcal. Har hört många säga att man enbart ska äta när man är hungrig medan andra säger att det är dåligt att ligga på ett underskott i det långa loppet. Idag är en sådan dag där jag åt mitt första mål vid 15-tiden och jag är fortfarande riktigt mätt. Det jag åt var 250g bacon, 4 sparris, 3 ägg och en ca 2 matskedar majonäs (stekte allt i 50g smör). Vill inte äta mer än jag borde, men vill ändå se till att jag får i mig de kalorier jag behöver men fortfarande kan uppnå en viktnedgång genom fettförbränning. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 18 minuter sedan, Cimi91 sade: Hej Så jag har bara en liten fråga jag skulle vilja ha lite input från er på. Jag brukar kombinera fasta med strikt LCHF och finner de dagar jag inte rör på mig så mycket att jag blir väldigt mätt på första målet, men uppskattningsvis får jag bara i mig ca 1000 kcal. Har hört många säga att man enbart ska äta när man är hungrig medan andra säger att det är dåligt att ligga på ett underskott i det långa loppet. Idag är en sådan dag där jag åt mitt första mål vid 15-tiden och jag är fortfarande riktigt mätt. Det jag åt var 250g bacon, 4 sparris, 3 ägg och en ca 2 matskedar majonäs (stekte allt i 50g smör). Vill inte äta mer än jag borde, men vill ändå se till att jag får i mig de kalorier jag behöver men fortfarande kan uppnå en viktnedgång genom fettförbränning. Du kan få många goda råd här, men det viktigaste är INTE antal kalorier.. Lyssna på din kropp, den kommer att tala om för dig när du behöver mer mat. Absolut ingen anledning att du oroar dig. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cimi91 Posted September 13, 2018 Author Share Posted September 13, 2018 18 minuter sedan, jala sade: Du kan få många goda råd här, men det viktigaste är INTE antal kalorier.. Lyssna på din kropp, den kommer att tala om för dig när du behöver mer mat. Absolut ingen anledning att du oroar dig. Lycka till. Nej, jag har förstått det eftersom det vore logiskt att kroppen får energi från fettreserverna och att det inte enbart går att räkna utomstående kalorier. Jag har aldrig varit ett fan av att räkna kalorier då jag tycker det är så oerhört svårt att genom bara kalkylatorer få fram ett underskott med kalorier in vs kalorier ut. Men jag vill lyckas hålla mig i den optimala zonen för fettförbränning när jag är i ketos. Mina blodtester indikerar att jag producerar ketoner för att vara i "nutritional" ketos, dvs 2-5 mmol/L. Det som jag dock vill undvika är att antingen äta för lite så jag sänker min metabolism eller äta för mycket så jag börjar lagra överskott istället från att förbränna överskott. Än så länge måste jag säga att det gått väldigt bra att bara köra på känsla, dvs att äta när jag är hungrig ca 2 gånger om dagen där jag landar kring 2000 kcal i snitt per dag (jag är 193 cm lång och har relativt mycket muskler). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 41 minuter sedan, Cimi91 sade: Hej Så jag har bara en liten fråga jag skulle vilja ha lite input från er på. Jag brukar kombinera fasta med strikt LCHF och finner de dagar jag inte rör på mig så mycket att jag blir väldigt mätt på första målet, men uppskattningsvis får jag bara i mig ca 1000 kcal. Har hört många säga att man enbart ska äta när man är hungrig medan andra säger att det är dåligt att ligga på ett underskott i det långa loppet. Idag är en sådan dag där jag åt mitt första mål vid 15-tiden och jag är fortfarande riktigt mätt. Det jag åt var 250g bacon, 4 sparris, 3 ägg och en ca 2 matskedar majonäs (stekte allt i 50g smör). Vill inte äta mer än jag borde, men vill ändå se till att jag får i mig de kalorier jag behöver men fortfarande kan uppnå en viktnedgång genom fettförbränning. Gå på mättnadskänsla, kalorikoll och sunda matvanor.. en kombo av minst tre olika synsätt.. det finns garanterat flera som är personliga/genetiska/sociala/sjukdomsorsakade/ eller annat! Iallafall så börjar vi basic.. under en längre period.. säg en vecka så bör man få i sig de kalorier=Atwaterfaktorer som man behöver samt alla vitaminer, mineraler, spårämnen, som man behöver! Det i sig ger vid handen att man kan äta olika mycket olika dagar samt att aptiten varierar. Oså till kalorierna.. de är rätt bra att kika på iomed att de kan indikera hur man ligger till rent energimässigt.. dvs det är skit samma om man struntar i att äta ett helt dygn om man över en längre period, säg en vecka hamnar på ett hyfsat snitt i förhållande till sin längd/vikt och fysiska aktivitetsnivå.. oså bör man därmed räkna in kalorierna man tar från energidepåerna.. dvs räkna cirka 7000 Kcal per kilo som du eventuellt går ner i vikt. Aså om du åt 1000 Kcal per dag över en väldans lång period.. säg månader.. 100% kolisar lär du gå ner i vikt hur som helst.. men det är lixom inte hälsosamt på något sätt! Iallafall till mättnadskontrollen/aptiten.. ju färre måltider ju svårare blir det att äta för många kalorier.. man blir mätt, speciellt om det handlar om högre andel protein och fett. Dvs på någe sätt så får man hitta sin egen matplan.. hur ofta man vill äta.. vilka mål man kan slopa och vilka som är obligatoriska vad gäller social kontext.. typ familj och arbete.. det i sig är oftast det stora mentala problemet! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cimi91 Posted September 13, 2018 Author Share Posted September 13, 2018 1 minut sedan, Zepp sade: Gå på mättnadskänsla, kalorikoll och sunda matvanor.. en kombo av minst tre olika synsätt.. det finns garanterat flera som är personliga/genetiska/sociala/sjukdomsorsakade/ eller annat! Iallafall så börjar vi basic.. under en längre period.. säg en vecka så bör man få i sig de kalorier=Atwaterfaktorer som man behöver samt alla vitaminer, mineraler, spårämnen, som man behöver! Det i sig ger vid handen att man kan äta olika mycket olika dagar samt att aptiten varierar. Oså till kalorierna.. de är rätt bra att kika på iomed att de kan indikera hur man ligger till rent energimässigt.. dvs det är skit samma om man struntar i att äta ett helt dygn om man över en längre period, säg en vecka hamnar på ett hyfsat snitt i förhållande till sin längd/vikt och fysiska aktivitetsnivå.. oså bör man därmed räkna in kalorierna man tar från energidepåerna.. dvs räkna cirka 7000 Kcal per kilo som du eventuellt går ner i vikt. Aså om du åt 1000 Kcal per dag över en väldans lång period.. säg månader.. 100% kolisar lär du gå ner i vikt hur som helst.. men det är lixom inte hälsosamt på något sätt! Iallafall till mättnadskontrollen/aptiten.. ju färre måltider ju svårare blir det att äta för många kalorier.. man blir mätt, speciellt om det handlar om högre andel protein och fett. Dvs på någe sätt så får man hitta sin egen matplan.. hur ofta man vill äta.. vilka mål man kan slopa och vilka som är obligatoriska vad gäller social kontext.. typ familj och arbete.. det i sig är oftast det stora mentala problemet! Tack för ett utmärkt svar Zepp ja jag har läst på om kalorireduktion som är den vanligaste orsaken till varför den vanliga rekomendationen om "ät mindre och rör på dig mer" inte fungerar i det långa loppet. Kroppen stänger ju ner metabolismen i takt med att intaget hela tiden sänks för att upprätthålla en viktnedgång. Tror det sitter mycket i det mentala, särskilt när man börjar titta mycket på YouTube videos och läser olika personers studier så kan det bli väldigt mycket som motsäger och man börjar oroa sig för mycket om det ena och det andra. Men jag känner att jag mår bra genom att kombinera 16-20h fasta med ketogen kost. Energin är stabil och hungern och sötsuget är som bortblåst. Ibland får jag nästan tvinga mig själv att äta jag ser till att få i mig bra vitaminer, mineraler och spårämnen genom kosten, särskilt genom att äta avokado, babyspenat, sparris, broccoli, grönkål, blomkål osv som min största form av kolhydratskälla. Resten är animaliskt eller vegetabiliska fetter och protein från ägg, fisk och kött. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 10 minuter sedan, Cimi91 sade: Tack för ett utmärkt svar Zepp ja jag har läst på om kalorireduktion som är den vanligaste orsaken till varför den vanliga rekomendationen om "ät mindre och rör på dig mer" inte fungerar i det långa loppet. Kroppen stänger ju ner metabolismen i takt med att intaget hela tiden sänks för att upprätthålla en viktnedgång. Tror det sitter mycket i det mentala, särskilt när man börjar titta mycket på YouTube videos och läser olika personers studier så kan det bli väldigt mycket som motsäger och man börjar oroa sig för mycket om det ena och det andra. Men jag känner att jag mår bra genom att kombinera 16-20h fasta med ketogen kost. Energin är stabil och hungern och sötsuget är som bortblåst. Ibland får jag nästan tvinga mig själv att äta jag ser till att få i mig bra vitaminer, mineraler och spårämnen genom kosten, särskilt genom att äta avokado, babyspenat, sparris, broccoli, grönkål, blomkål osv som min största form av kolhydratskälla. Resten är animaliskt eller vegetabiliska fetter och protein från ägg, fisk och kött. Mm.. kalorireduktion typ "ät mindre och rör på dig mer" är en Tautologi,, dvs rätt självklar.. men det ger knappast något som helst råd om vad man skall äta, hur ofta eller hur man hanterar social kontext/gamla vanor eller att andra äter på sitt sätt. Här kommer då några brasklappar.. iallafall om man skulle äta lite mindre en dag så sjunker inte ämnesomsättningen.. kroppen tar då från lagrad energi! Är man då inte van vid "fasta" så kan man bli himla sugen.. dvs det tar en tid för kroppen att uppreglera sin förmåga att leva av de hundratusentals kalorier man som regel har lagrat. Jämför gärna det med omställningen till LCHF/ketogen diet.. det tar lite tid att uppreglera olika ensymer och litta olika mekanismer.. som regel tar omställningen cirka tre veckor/tre månader.. för att se ljuset i tunnelen, dvs att kunna leva på en ketogen diet. Och det handlar då om glukosbrist.. dvs när kroppen inte längre får allt glukos den behöver via munnen så får den skifta till att ersätta en hel del med ketonkroppar.. resten gör den i levern via Glukonegenes. Iallafall.. alla måste inte nödvändigtvis befinna sig i "Optimal ketos", som sägs ligga mellan 1-3 mätt som blodketoner utan det alla borde göra är att testa.. att leva ketogent iallafall minst tre månader för att sen efter att ha uppreglerat de biokemiska mekanismerna som vi alla har få ett metabolt tillstånd där vi kan äta lite vad som helst/fasta någon dag/hoppa över enskilda måltider utan att det varken sänker ämnesomsättning eller att får en himla massa cravings.. det är hela grejen.. till stora delar då beroende på hälsa/vikt/mentala hangups/social kontext/osv. Iallafall så kan jag avslöja så mycket som så att kroppen inte är beroende utav om man hoppar över enstaka wienerbröd. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 13, 2018 Share Posted September 13, 2018 Vad du behöver veta om kalorier. https://www.dietdoctor.com/se/en-kalori-ar-inte-en-kalori-inte-ens-nastan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cimi91 Posted September 13, 2018 Author Share Posted September 13, 2018 13 minuter sedan, Zepp sade: Iallafall.. alla måste inte nödvändigtvis befinna sig i "Optimal ketos", som sägs ligga mellan 1-3 mätt som blodketoner utan det alla borde göra är att testa.. att leva ketogent iallafall minst tre månader för att sen efter att ha uppreglerat de biokemiska mekanismerna som vi alla har få ett metabolt tillstånd där vi kan äta lite vad som helst/fasta någon dag/hoppa över enskilda måltider utan att det varken sänker ämnesomsättning eller att får en himla massa cravings.. det är hela grejen.. till stora delar då beroende på hälsa/vikt/mentala hangups/social kontext/osv. Precis som i mitt fall har jag testat att köra intermittent fasta ganska länge och nu ketos sedan ungefär mitten på Juni. Har jag väl fått det fungerande maskineriet efter månader av att låta kroppen bli bättre på att konvertera fett för energi så känns det bättre att kunna övergå precis som du säger till lite mer flexibel kost utan att få panik över att man inte ständigt befinner sig i ketos. Det är precis det jag siktar på. Kommer lägga in mer kolhydrater i höst/vinter men då av en bättre kvalitet och inte en överdrivet stor mängd (kanske 100-150g / dag). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 14, 2018 Share Posted September 14, 2018 9 timmar sedan, Cimi91 sade: bättre kvalitet och inte en överdrivet stor mängd (kanske 100-150g / dag). Som Sten Sture Skaldeman uttryckte det ( dekorera tallriken med ett grönsaksblad eller en tomat ). Du skall veta att din kropp behöver ingen kolhydrat, ej heller grönsaker. Film från Martina. https://martinajohansson.se/konflikter-kring-kost/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannaNord76 Posted September 15, 2018 Share Posted September 15, 2018 Jag har haft samma fundering, Martina Johansson anser ju att 200 gram fett är vad man bör ligga på varje dag om man rör på sig, men ofta får jag ignorera min mättnadskänsla för att komma upp i de mängder fett och protein som rekommenderas. Vet inte hur jag ska prioritera här, ska jag lyssna på kroppen eller lita på Martina? On 2018-09-13 at 19:24, Cimi91 sade: Hej Så jag har bara en liten fråga jag skulle vilja ha lite input från er på. Jag brukar kombinera fasta med strikt LCHF och finner de dagar jag inte rör på mig så mycket att jag blir väldigt mätt på första målet, men uppskattningsvis får jag bara i mig ca 1000 kcal. Har hört många säga att man enbart ska äta när man är hungrig medan andra säger att det är dåligt att ligga på ett underskott i det långa loppet. Idag är en sådan dag där jag åt mitt första mål vid 15-tiden och jag är fortfarande riktigt mätt. Det jag åt var 250g bacon, 4 sparris, 3 ägg och en ca 2 matskedar majonäs (stekte allt i 50g smör). Vill inte äta mer än jag borde, men vill ändå se till att jag får i mig de kalorier jag behöver men fortfarande kan uppnå en viktnedgång genom fettförbränning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 15, 2018 Share Posted September 15, 2018 Här kommer mera om Carnivore, måste helt enkelt vara det bästa sättet att äta. ""Eftersom jag under de första två veckorna även vägde och skrev upp allt jag åt, upptäckte jag snart att mitt kaloriintag sjönk rejält. Jag blir enormt mätt av protein! Min energi minskade dock inte, och snart märktes det på vågen varifrån all ork kom: mina fettdepåer. Ett bra bevis på att jag kommit in i finfin ketos."" Kan bara hålla med då jag upplever samma sak beträffande kaloriintag samt bättre ork och mående. http://nutriavans.se/carnivore-varfor-hur-resultat/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 15, 2018 Share Posted September 15, 2018 5 timmar sedan, HannaNord76 sade: Jag har haft samma fundering, Martina Johansson anser ju att 200 gram fett är vad man bör ligga på varje dag om man rör på sig, men ofta får jag ignorera min mättnadskänsla för att komma upp i de mängder fett och protein som rekommenderas. Vet inte hur jag ska prioritera här, ska jag lyssna på kroppen eller lita på Martina? Mm.. prexis.. siffror hitan och ditan.. är det inte kalorier så är det gram av olika macronutrienter! Iallafall så tror jag mig kunna översätta 200 gram fett för de som rör på sig.. dvs det blir typ 1800 Kcal bara från fett, resten av macronutrienterna oräknade! Dvs jag skulle storkna/spy/må dåligt sakna resten utav macroniutrieneter förutom alla vitaminer, mineraler, spårämnen om jag åt 200 gram fett! Då är jag mer för E%, dvs så länge man har rätt fungerande aptit och mättnadskänslor.. så är förmodligen E% viktigare.. iallafall om man tenderar att luta mot en LCHF/ketogenare diet? Inte nog med detta.. Gunde sade någon gång att det bästa med att sluta vara en världstjärna i skidåkning var att man inte längre var tvungen att äta långt över sin aptit/mättnadssignaler! Dvs Martina, Gunde, E%, fettma, aptitreglering, macronutrientfördelning.. dvs det finns bara 4 macronutrienter, det betyder att dessa kan bidra med sk kalorier/energi! Iallafall så är alkohol en av dessa.. cirka 7 Kcal gram.. men jag behöver väl knappast behöva förklara varför de inte bör utgöra någon stor del av ens dagliga kaloriintag? Oså till fett och kolhydrater.. de är utbytbara.. iomed att de främst funkar som energi/kalorier.. förutom O3/O6, dvs deras elongerade och desatuerade främst animaliska ! Oså till protein/aminosyror.. de betraktas oxå som macronutrient för att de kan omvandlas till energi om det behövs.. ofta via autofagi, dvs kroppens städprogram, men man bör först o främst tänka att de är byggstenar.. dvs det är som regel bättre att ligga på överskott av protein/aminosyror än att ligga på underskott! Iallafall så kan man köpa kosttillskott med extra mycket essentiella amnosyror, dessa är för typ Gunde och andra som bränner cirka 5000 Kcal och inte orkar/hinner äta allt via normala måltider.. för resten så blir det bara dyrt urin dvs man kissar som regel ut överskottet som ammoniak! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannaNord76 Posted September 15, 2018 Share Posted September 15, 2018 Tack Zepp! Jag har som regel gått efter 80 E% fett i stället men hon är ju väldigt bestämd angående 200 g fett så jag försöker att nå dithän varje dag, brukar gå skapligt men ibland har jag dagar när jag kanske bara vill äta hälften. Då vet jag liksom inte. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 15, 2018 Share Posted September 15, 2018 49 minuter sedan, HannaNord76 sade: Tack Zepp! Jag har som regel gått efter 80 E% fett i stället men hon är ju väldigt bestämd angående 200 g fett så jag försöker att nå dithän varje dag, brukar gå skapligt men ibland har jag dagar när jag kanske bara vill äta hälften. Då vet jag liksom inte. I och för sig så tror jag det är bättre att fråga Martina själv snarare än att spekulera här. Eftersom du utgår från något specifikt som hon påstår som medel för att nå ett visst mål. Det handlar ju om att hamna i "optimal ketos". Om man är intresserad av just det så kan det vara en idé att följa Martinas råd eftersom hon ju experimenterar med kosten för att uppnå detta. Man kan ju vara i ketos utan att bry sig om exakta siffror och må alldeles utmärkt. Själv har jag haft svårt att hamna lågt i BS och högt i BK och därför har det varit intressant att ta till lite extra knep som detta. När jag kombinerar 16:8 med mkt strikt ketokost samt 200 gr fett så minskar BS och ökar BK nu långsamt. Jag argumenterar inte för att detta är så superviktigt , men tycker själv det är spännande att se vad det kan göra för min energi på gymmet och på fettförbränningen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannaNord76 Posted September 15, 2018 Share Posted September 15, 2018 1 timme sedan, Angelico sade: I och för sig så tror jag det är bättre att fråga Martina själv snarare än att spekulera här. Eftersom du utgår från något specifikt som hon påstår som medel för att nå ett visst mål. Det handlar ju om att hamna i "optimal ketos". Om man är intresserad av just det så kan det vara en idé att följa Martinas råd eftersom hon ju experimenterar med kosten för att uppnå detta. Man kan ju vara i ketos utan att bry sig om exakta siffror och må alldeles utmärkt. Själv har jag haft svårt att hamna lågt i BS och högt i BK och därför har det varit intressant att ta till lite extra knep som detta. När jag kombinerar 16:8 med mkt strikt ketokost samt 200 gr fett så minskar BS och ökar BK nu långsamt. Jag argumenterar inte för att detta är så superviktigt , men tycker själv det är spännande att se vad det kan göra för min energi på gymmet och på fettförbränningen. Har skrivit till Martina i nån annan fråga men får inget svar, gissar att hon är skapligt upptagen. Jag vill vara i ketos och mår jättebra av det, är pigg på dagarna och uthållig i träningen. Jag ligger nog bara i optimal ketos då och då, jag åker dit på mejerier, bär, nötter ibland och eventuellt en öl då och då 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 15, 2018 Share Posted September 15, 2018 3 minuter sedan, HannaNord76 sade: Har skrivit till Martina i nån annan fråga men får inget svar, gissar att hon är skapligt upptagen. Jag vill vara i ketos och mår jättebra av det, är pigg på dagarna och uthållig i träningen. Jag ligger nog bara i optimal ketos då och då, jag åker dit på mejerier, bär, nötter ibland och eventuellt en öl då och då Skriv igen, man brukar alltid få svar så det kan nog vara tillfälligt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 16, 2018 Share Posted September 16, 2018 20 timmar sedan, HannaNord76 sade: Tack Zepp! Jag har som regel gått efter 80 E% fett i stället men hon är ju väldigt bestämd angående 200 g fett så jag försöker att nå dithän varje dag, brukar gå skapligt men ibland har jag dagar när jag kanske bara vill äta hälften. Då vet jag liksom inte. Det tycker jag du kan fortsätta med.. iallafall ett tag.. även om E% fett inte ens det är hugget i sten.. om någet är hugget i sten så är det aminosyrebehov i förhålladde till vikt/längd/fysisk aktvitetsnivå! O andra sidan så kan du.. om du vill anama Angelicos livstil.. hård fysisk träning, minimalt med underhudsfett /minimalt med fett på andra ställen oxå/rätt hög kaloriförbrukning! 'Iallaffall så har jag fått för mig att det rätt ofta handlar om kaloribehovet.. aminosyrebehovet är hur som helst konstant.. i förhållande vikt/l'ängd/fysisk aktivitetsnivå!.. varvid E% fett då oxå varierar! Inte nog med det.. kolhydratintaget ligger säkert rätt konstant för dig mig Martina eller Angelico.. dvs det handlar främst om grönsaker/kål/annat, för några vattenlösliga vitaminer/någon folat.. för att fylla ut tallriken/för att få till något som helst aptitliga måltider. Nu så verkar Angelico försvara Martinas råd om minst 200 gram fett.. dvs jag läser rätt sällan Martinas blogg men jag har lixom inte alls svårt att förstå att Angelico drar så mycket fett.. iallafall om jag läst rätt om hur mycket Angelico trånar och på vilken nivå.. vilket jag ioförsig kan rekomendera .. men inget som jag själv pysslar med! Dvs E% är jämförbart.. cirka 80E% är lixom maximum.. främst vid omställningen.. protein/Aminosyror är trots allt konstanten i födan.. dvs det finns orsaker till att 80E% inte bör överskridas i det långa loppet iomed man då blir tvungen att kutta ut även grönsaker/vattenlösliga vitaminer. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted September 16, 2018 Share Posted September 16, 2018 Utgår man från synpunkterna från LCHF-sidans namnkunniga forskare, så borde det räcka med att man äter sig mätt. Kroppen har ju i alla sammanhang en fantastisk anpassningsförmåga t.ex. till att beordra signalsystemet efter behov säga ifrån när påfyllning av föda behövs. Efter en hård tränigsrunda krävs mer för samma mättnadssignal än för soffpotatisen. Någon forskning specifik för detta ändamål har jag aldrig sett. De gamla goda råden att aldrig äta sig riktigt mätt, brukar stämma väl, i varje fall med kolhydratrik kost - mättnaden kommer en stund senare. En annan regel var att dricka två glas vatten 20 minutar före huvudmålet - men det rådet var närmast avsett för folk som annars brukade äta för mycket till att sluta i tid. För egen del numera med LCHF känner jag mig under dagen/kvällen mätt nästan jämnt - bara på morgonen känns något sug - dock inget så starkt att det kan liknas vid att äta kolhydratrik kost. Beror väl på att det är lättare att tömma kroppens celler på glukos än fett. Någon med andra erfarenheter eller forskarrön att dela med sig av? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted September 16, 2018 Share Posted September 16, 2018 On 2018-09-15 at 20:28, HannaNord76 sade: Jag ligger nog bara i optimal ketos då och då, jag åker dit på mejerier, bär, nötter ibland och eventuellt en öl då och då Menar du genom att dricka mjölk? Drick vispgrädde istället, underbart gott, så får du tio gånger mer fett i dig jämfört med samma volym mjölk och marginell mängd socker. Blåbär och nötblandning kan du använda som godis men i lagom mängd - en näve av vardera om dagen (vispgrädde till bären). Ketosen lämnar mig möjligen, om jag medvetet gör avsteg på en bjudning men kommer snabbt tillbaka. Lätt att kontrollera genom utandningsluften med KETONIX-mätaren (dock inte efter att ha druckit vin till maten). Alkohol ger fel data (förhöjda mätvärden) - inget problem när man vet det, bara att välja annan mätdag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts