Jump to content

Trist men envis ...


camelm
 Share

Recommended Posts

Hej igen

jag skrev förra veckan tror jag. Jag skrev då att jag inte går ner i vikt. Jag gick ner 3 kg på 5 veckor, gubben 7 kg. Jag mår bra MEN det händer absolut inget på vågen. Jag har ändå 10-15 kg att gå ner!!!

Märkligt kan jag tycka.

Jag bytte dressing (hemmagjord) till ren olivolja på jobb - ngn tipsade.

jag har dragit ner mejeriprodukterna ordentligt.

Jag drog ner på träning så jag bara går promenader ett par ggr i veckan.

jag äter massa protein och fett.

 

men nix här händer det inget!!

 

Jag har köpt biljetter till Matrevolutionen på lördag i Sthlm, det ser ja verkligen fram mot. Inspiration. Tagga... för ge upp gör jag inte men fan så irriterande. Jag mår ju bra men jag har ju ont i rygg och knä av vikten.

 

 

har laddat ner app och tänkte fylla i men jisses vilket jobb att hitta det jag har ätit och veta vad det väger för att fylla i... näää det går bort.

 

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

jag skrev förra veckan tror jag. Jag skrev då att jag inte går ner i vikt. Jag gick ner 3 kg på 5 veckor, gubben 7 kg. Jag mår bra MEN det händer absolut inget på vågen. Jag har ändå 10-15 kg att gå ner!!!

Märkligt kan jag tycka.

Jag bytte dressing (hemmagjord) till ren olivolja på jobb - ngn tipsade.

jag har dragit ner mejeriprodukterna ordentligt.

Jag drog ner på träning så jag bara går promenader ett par ggr i veckan.

jag äter massa protein och fett.

 

men nix här händer det inget!!

 

Jag har köpt biljetter till Matrevolutionen på lördag i Sthlm, det ser ja verkligen fram mot. Inspiration. Tagga... för ge upp gör jag inte men fan så irriterande. Jag mår ju bra men jag har ju ont i rygg och knä av vikten.

 

 

har laddat ner app och tänkte fylla i men jisses vilket jobb att hitta det jag har ätit och veta vad det väger för att fylla i... näää det går bort.

Du ska inte äta massa protein. 1gr per kilo kroppsvikt du vill väga.

Link to comment
Share on other sites

Stirra inte så mycket på vågen. Använd måttband, mät lår, buk kanske armar. 

 

Vad väger du idag och vilken vikt vill du nå? Tänk på att dina mål ska vara realistiska och att det har förmodligen tagit lång tid att lägga på sig dina 15-20kg, dom kommer inte bara försvinna på några veckor såvida du jag riktigt drastiska livsstilsförändringar. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stirra inte så mycket på vågen. Använd måttband, mät lår, buk kanske armar.

 

Vad väger du idag och vilken vikt vill du nå? Tänk på att dina mål ska vara realistiska och att det har förmodligen tagit lång tid att lägga på sig dina 15-20kg, dom kommer inte bara försvinna på några veckor såvida du jag riktigt drastiska livsstilsförändringar.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips är att lägga vågen åt sidan och kanske väga dig max 1-2 ggr i veckan. Det är vanligt att vågen kanske missleder och ger distraherande tankar som påverkar dig negativt under dagens gång. Tänk på att dom gånger du väger dig ska förhållanden vara detsamma, helst när du vaknar innan du ätit frukost. 

 

Man brukar säga att en vanlig människa behöver ungefär 0.7-0.9 gram/kg kroppsvikt, överskrider man detta så omvandlas överskottsproteiner till glukos (har jag för mig) eller något liknande. Poängen jag vill förmedla är att kroppen använder i det fallet inte fett som bränsle utan överskottet på proteinerna istället, vilket sätter käppar i hjulet för din viktnedgång.

 

Bara för att du drar ner på kolhydraterna betyder det inte att du kan öka ditt proteinintag (om man nu antar att du får i dig den mängd du behöver, vilket oftast är fallet), utan snarare öka på fettet. Dagens samhälle har ju blivit indoktrinerade på att fett är farligt och att man ska äta så lite fett som möjligt, vilket kanske på ett undermedvetet plan påverkar vad som hamnar på tallriken. Din definition av "mycket fett" kan mycket väl vara så att den inte är tillräckligt för att kroppen ska känna sig manad att använda fett som bränsle.

 

Jag föreslår att du äter som du gör, fast byt ut lite av proteinerna mot fett istället. Va riktigt generös med smöret, extra mycket bearnaise, smör och kokosolja i kaffet o.s.v. Det ska nästan kännas som att det är "för mycket", fast förmodligen är det nog inte.

 

Det är svårt att ge tips över nätet, speciellt när man inte vet så mycket om personen i fråga men jag får hoppas att det här har ändrat din syn kring kosten lite. Och för guds skull ställ undan vågen för tillfället, ta mått på dina lår samt buk, vänta en vecka och se ifall det minskat! 

 

Sen kan du även testa periodisk fasta, där du inte äter något på kanske 16-20 timmar och har ett "ätintervall" på resterande tid. På så sätt producerar kroppen tillväxthormoner som kan öka din fetförbränning, men utöver detta så förmodligen sänker du ditt energiintag för dagen. Calories in > calories out. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...