Jump to content

LCHF-betraktelser

annakarin

Recommended Posts

Tips angående vin. Jag brukar kolla i systemets app och försöka välja vin med låg sockerhalt, vilket brukar men dock inte alltid visas under "Mer detaljer". Har hittat viner under 6g socker / liter, dvs runt 2 sockerbitar, vilket få anses rätt okey. 

• Like 3

Tittade också på sockerhalten förr men procentuellt var det väldigt lågt, räknar jag rätt när 6 g socker på en helflaska är 0,8 % socker vilket jag anser försumbart. Rätta mig gärna om jag har fel men i så fall är det mycket mer i en lite fetmjölk ?

Rolle på Österlen

• Like 1

2 hours ago, RolleE said:

Tittade också på sockerhalten förr men procentuellt var det väldigt lågt, räknar jag rätt när 6 g socker på en helflaska är 0,8 % socker vilket jag anser försumbart. Rätta mig gärna om jag har fel men i så fall är det mycket mer i en lite fetmjölk ?

Rolle på Österlen

Nja försumbart vet jag inte, men det kan kanske stämma, men för att jaga kolisar så är varje gram av betydelse, om man som jag som försöker hålla mig under 20 gram om dagen.

Jag kollar sällan sockerhalten - men jag tanker på att kroppen bränner alcohol, och först därefter socker. Jag lägger på mig något kilo (vatten) efter en middag ute, med vin (dricker ännu mer sällan hemma); det försvinner ju efter några dagar, men känns inte kul.

Tänk också på att LCHF-are kan bli väldigt billiga I drift när det gäller alcohol...jag har en maxgräns på två glas vin på en kväll; helst inte så mycket; annars behöver jag krypavstånd hem.

Edit: Men grattis till minskningen, och till egen tråd. Kul att kunna börja den med ett bra resultat ? 

Edited by Effie
missade ett grattis
  • Like 5

Instämmer med Effie, grattis annakarin till dina resultat.

När det gäller kolhydrater och vin tänker jag att det handlar om mängd. Själv bör jag inte dricka mer än ca 1 dl vin (annars blir det för roligt/pinsamt för omgivningen/mig). Det innebär att det handlar om 0,6 g kolhydrater. I mitt fall blir det försumbart gällande mängden kolhydrater. Men om det är som Effie påpekar att kroppen först bränner alkoholen, så är det i sig en viktig aspekt. Jag tror att det som har betydelse här är att man tar informerade beslut. Och där har LGs, RolleE och Effie hjälpt till tycker jag ?:)

• Like 4

Någon gång när jag som diabetiker 2 ingick i en grupp som skulle få "utbildning" om hur olika vegetabilier skulle rangordnas, irriterades gruppen av dietistråd som gick ut på att aldrig äta något som låg högt i sockerinnehåll oavsett hur lite man åt - ett meningslöst sätt att se på saken. För ändamålet till gruppen åtog jag mig att göra om data till viktsrelaterade sådana, så att var och en lätt kunde se vilken verklig mängd socker som kroppen tog åt sig för en viss vikt av födoämne.  Någon av er kan kanske ha viss nytta av min tabellering (ställ in 170 ggr förstoring på visa):

Socker slutlig.doc

P.S.

Från LCHF-synpunkt, för den med normal insulinkänslighet, är viktigt att tänka på att hastigheten, med vilken glukos utsöndras genom ett födoämne i mage och tarmar, numera inte anses lika väsentlig som tidigare. Den extra mängden insulin, vid sidan av den som beror av leverns produktion, är närmast proportionell mot verklig mängd glukos - alltså oberoende av utsöndringshastigheten för intagen föda.

För  människans åldrande är just den totala mängden insulin av betydelse. Problematiskt med diabetikerns  insulinresistens är som alla vet att den kräver proportionellt mer insulin för lagringen av en viss mängd glukos. En obehandlad diabetiker eller prediabetiker åldras alltså mer än andra som ätit lika mycket kolhydrater. 

Den omständigheten att diabetiker/prediabetiker utöver den basala sjukdomen så småningom drabbas av hela komplexet sjukdomar inom det metabola syndromet (högt blodtryck, skev lipidprofil, Alzheimers sjukdom och om livslängden räcker till av hjärt/kärlsjudomar eller cancer) representerar ytterligare skäl till förkortning av livslängden.

Då finns dock en spännande möjlighet för diabetikern att efter övergången till LCHF drastiskt förlänga sin livslängd jämfört med icke-diabetikern, genom att tillsammans med sina LCHF-entusiaster fortsätta sin medicinering med metformin. Ett gammalt preparat från 1957 som nu testas i USA som livsförlängande. Se min sammanfattning nedan! 

https://forum.kostdoktorn.se/topic/11532-cancer/?do=findComment&comment=142856

• Like 3

22 timmar sedan, annakarin sade:

Så gör jag ett försök o ser om jag fattat detta med en egen tråd.

Det går framåt  vi har haft besök i helgen och det har gått bra något glas rött men det ska ju var ok så jag kör vidare så får vi se .

3 kg ned och 7 cm mindre så något rätt gör man .

Mm prexis.. som du förstår.. vi vill alla ha stenhård koll på vad du gör för att lyckas så bra!

Eventuellt så gör vi som du eller så vill vi bara ha dina recept/dina tips.. för hur du tänker och gör!

Jag säger som Effie.. det mest går.. om inte annat så går det åt h*lvete!

Och om så inträffar så har man iallafall lärt sig något?

Ett tips.. inte för att jag tror att du inte begriper detta.. men för syns skull.. man träder in på LCHF banan.. det verkar ju rätt bra och förr eller senare så får man gäster.. som inte alls är inne på LCHF.. eventuellt blir man bjuden på bröllop/dop//begravningar.. då är det lixom inte bästa tillfälle att strida för LCHF.. utan man gör så gott man kan.. man äter dricker.. utan att gå till överdrift

Kontentan av det hela är att du knappast behöver planera in avsteg.. såvida du inte är en eremit.. de kommer ofta.. allt för ofta kanske.. men WTF man skall ju leva oxå.. inte nog med det.. man bör helst oxå ha ett socialt liv!

• Haha 2

• Annika Rane changed the title to LCHF-betraktelser