Sandra Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 En sak jag kom på igår som jag inte tror att jag har stött på någon gång. Jag har läst att vi, var och en, bör ha c:a 5 gram socker i blodet vid varje tillfälle. Men hur hög är omsättningen på ett ungefär? Jag menar, det blodsockret används ju till energi och bör alltså förbrukas i någon takt, varpå glukos återigen släpps ut i blodet på något vis. På samma sätt, när insulin släpps ut i blodet efter en kolhydratstinn måltid för att sänka blodsockret, hur länge finns insulinet kvar och har effekt? Detta vore intressant att veta, både för att kunna hantera resultatet av eventuella avsteg och för att hjälpa min sockerberoende vän att fatta att det inte alls har någon effekt att hälla i sig en läsk på fem minuter, eftersom majoriteten av sockret ändå inte används. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Jag tror insulin är kvar i kroppen ca 1-2 timmar. Tror absolut att socker inte ger en mer pigg person i genomsnitt över ett helt dygn, visst blir man pigg kanske i 20min-2h, men sen blir man mer trött än innan. Samma med koffein, nikotin mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinSoderholm Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Vad är det din vän hoppas åstadkomma med att dricka den snabbt? Att dricka den på 5 min jämfört med t ex 60 min kommer att ha en inverkan på hur snabbt blodsockret stiger. Sukros bryts ner och tas upp väldigt snabbt. Hur menar du att sockret inte används? Skulle säga att 100% av sockret i en läsk kommer att användas. Antingen tas det upp av tunntarmen och går ut i blodet, eller så föder det bakterier någonstans i mag-tarmkanalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Han vill få mer energi. Tror inte att jag lyckas omvända honom till att ta bort sockret i den närmaste framtiden så jag hoppas på att ha argument för att han ska dra ner, i alla fall. Visst är det så att energin snabbt ökar efter ett sockerintag, men sedan minskar till en lägre nivå än tidigare, vid vilket tillfälle min vän skulle ta sig en ny läsk. Min teori är den att om han istället skulle ta en liten klunk då och då när energin tryter skulle han uppnå sin önskvärda effekt och dessutom dricka mindre läsk totalt sett. I och för sig skulle blodsocker och insulin ligga ständigt högt därmed. Att sockret inte används var fel uttryckt av mig. Jag menade att sockret inte används till det som han har till syfte att använda sockret till: ge en kick av energi. Istället torde det i stor utsträckning lagras in i lever och fettceller om jag fattat det hela rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinSoderholm Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Min teori är den att om han istället skulle ta en liten klunk då och då när energin tryter skulle han uppnå sin önskvärda effekt och dessutom dricka mindre läsk totalt sett. I och för sig skulle blodsocker och insulin ligga ständigt högt därmed. Jo, men sannolikt mkt bättre än att gulpa hela och åka blodsocker-berg-och-dal-bana. Har du argumenterat fördelarna med fett som energikälla? Att sockret inte används var fel uttryckt av mig. Jag menade att sockret inte används till det som han har till syfte att använda sockret till: ge en kick av energi. Istället torde det i stor utsträckning lagras in i lever och fettceller om jag fattat det hela rätt. Har man redan fyllda glykogenlager så kommer en större del omvandlas till fett, absolut. Men hans blodsocker är nog förhöjt iaf 1-2 timmar, vilket definitivt ger en energikick. Följt av en energidipp sen då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Jo, men sannolikt mkt bättre än att gulpa hela och åka blodsocker-berg-och-dal-bana. Har du argumenterat fördelarna med fett som energikälla? Har man redan fyllda glykogenlager så kommer en större del omvandlas till fett, absolut. Men hans blodsocker är nog förhöjt iaf 1-2 timmar, vilket definitivt ger en energikick. Följt av en energidipp sen då. Jag tror att det är bättre också! Jag berättar hela tiden hur mycket bättre jag mår på fettdrift men har slutat att tjata på honom att sluta med socker. Vet att många kan bli stenhårt emot något om det tjatas om. Förhoppningsvis lyckas det bättre med en liten smygigare metod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olle Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Blodosckeromsättningen beror förstås på en mängd faktorer (om du t.ex. är i ketos så minskar behovet av glukos och omsättningen går ner). Men en enkel överlagsberäkning skulle kunna se ut så här: Levern kan lagra c:a 100 gram glukos. Detta används för att hålla blodsockret uppe. Leverns glukogenlager räcker c:a 12 timmar. Alltså behövs det c:a 200 gram per dygn för att hålla blodosckret uppe = 8 gram glukos per timme. Med tanke på att hjärnan ensam slukar 100 gram per dygn så är det inte helt orimliga siffror. Resterande 100 gram fördelas på muskler (60 gram), fettvävnad (20 gram) och röda blodkroppar (20 gram). Siffran kan dock minskas lite eftersom levern även fylls på genom glukoneogenesen (laktat från röda blodkropparna och glycerol från hydrolyseringen av fett).. Insulinet i blodet försvinner snabbt, inom några minuter (6-8 minuter är en siffra jag sett). Redan vid första passagen genom levern reduceras insulinnivåerna i blodet till c:a en hundradel. Men så länge blodosckret är förhöjt kommer det pumpas ut nytt insulin (vilket sker stötvis med några minuters intervall). Så den intressanta frågan är egentligen det glykemiska indexet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 När man är fullt anpassad till fettdrift och har ordentlig tillgång till ketoner behöver hjärnan bara ca 30g glukos per dygn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Blodosckeromsättningen beror förstås på en mängd faktorer (om du t.ex. är i ketos så minskar behovet av glukos och omsättningen går ner). Men en enkel överlagsberäkning skulle kunna se ut så här:Levern kan lagra c:a 100 gram glukos. Detta används för att hålla blodsockret uppe. Leverns glukogenlager räcker c:a 12 timmar. Alltså behövs det c:a 200 gram per dygn för att hålla blodosckret uppe = 8 gram glukos per timme. Med tanke på att hjärnan ensam slukar 100 gram per dygn så är det inte helt orimliga siffror. Resterande 100 gram fördelas på muskler (60 gram), fettvävnad (20 gram) och röda blodkroppar (20 gram). Siffran kan dock minskas lite eftersom levern även fylls på genom glukoneogenesen (laktat från röda blodkropparna och glycerol från hydrolyseringen av fett).. Insulinet i blodet försvinner snabbt, inom några minuter (6-8 minuter är en siffra jag sett). Redan vid första passagen genom levern reduceras insulinnivåerna i blodet till c:a en hundradel. Men så länge blodosckret är förhöjt kommer det pumpas ut nytt insulin (vilket sker stötvis med några minuters intervall). Så den intressanta frågan är egentligen det glykemiska indexet. Snyggt, tack! Det var något i den här stilen jag var ute efter. Förstår naturligtvis att siffrorna varierar från person till person, men det känns bra att ha någon slags referensram i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts