Jump to content

PMS-hunger

Milla

Recommended Posts

Efter att jag börjat äta strikt lchf har jag fått tillbaka min mens som jag inte haft naturligt på flera år. Det känns riktigt bra att kroppen börjat fungera som den ska igen :) 

Men med mensen så kommer PMS vilket i mitt fall betyder hunger!! Försökt med mer lchf-kaffe, mer mat, mellanmål men spelar ingen roll vad jag äter så är jag hungrig igen några minuter senare! 

Någon som har förslag på vad man ska äta utan att förstöra viktminskningen helt? Jag vet att man inte kan äta hur mycket som helst av lchf-maten om man vill gå ner i vikt men tror ni att min viktminskning förstörs om jag äter lite för mycket några dagar och sedan fortsätter med strikt kost efter detta? Idag har jag ätit ca 2300 kcal och är fortfarande vrålhungrig!!! Alla ni som också känner mer hunger vid pms, hur står ni ut med hungern??

Jag känner igen mig.. PMS hunger för mig är dock inte bara "matrelaterat" tyvärr. Hela mitt jag skriker efter saltlakrits. Som en fem-åring vid godishyllan på en tisdag. Förra månaden gav jag efter och åt godis i 2 dar. Tänkte undvika det denna gång.. är ju inte hållbart att kroppen ska ha godis bara för att det är hormoner i omlopp. (Jag kan ju hitta ursäkter för allt, liksom).

Men här är min råd. Ät mer ägg. Du blir mättare längre, får inte plats med hur mycket som helst. Få kalorier per ägg och det är inte gott nog för att du ska okynnesklämma lite extra.

Alternativt står du ut med hungern och distraherar dig med annat.

• Like 1

Träna istället är mitt bästa tips, men om du inte vill träna är mitt andra tips att sysselsätta hjärnan när du tänker att du är hungrig, läs en bok, blogga, skriv matlista, inköpslista och absolut sista alternativet, baka något med mandel/kokosmjöl, stevia/sukrin, typ, vaniljbullar med vaniljkräm, eller gör ordning lite ostchips.

Jag har själv pms och mensbesvär och brukar göra alternativ 1 & 2 på vardagarna, men om frestelsen är för stor, händer det att jag ger vika för alternativ 3. Dock är jag strikt om vardagarna och fyller i varje dag vad jag äter för att lära mig hur mycket jag ska äta och inte. Jag får kämpa om jag ska komma upp i 2000kalorier om dagen med lchf.

Lycka till!

/mensmontret ;)

• Like 1

Efter att jag börjat äta strikt lchf har jag fått tillbaka min mens som jag inte haft naturligt på flera år. Det känns riktigt bra att kroppen börjat fungera som den ska igen :) 

Men med mensen så kommer PMS vilket i mitt fall betyder hunger!! Försökt med mer lchf-kaffe, mer mat, mellanmål men spelar ingen roll vad jag äter så är jag hungrig igen några minuter senare! 

Någon som har förslag på vad man ska äta utan att förstöra viktminskningen helt? Jag vet att man inte kan äta hur mycket som helst av lchf-maten om man vill gå ner i vikt men tror ni att min viktminskning förstörs om jag äter lite för mycket några dagar och sedan fortsätter med strikt kost efter detta? Idag har jag ätit ca 2300 kcal och är fortfarande vrålhungrig!!! Alla ni som också känner mer hunger vid pms, hur står ni ut med hungern??

Roligt att du fått sån bra feedback på att kosten är bra för dig! Det är ju verkligen ett gott tecken att få tillbaka mensen.

På frågan om hunger; jag äter när jag är extra hungrig. Senaste anfallet av pms-hunger resulterade i att jag åt så mycket blåbärspannkakor med grädde som jag kände för. Åt lite extra t.o.m. bara för att det kändes som att det var riktigt synd om mig för att jag var på så dåligt humör och hade så överdjävligt ömma bröst (det kan göra så förbannat ont!). Vissa månader är det värre än andra och jag tror att det beror på att hormonnivåerna skiftar för olika cykler. Kan tänka mig att det kan skifta extra mycket för dig som inte har haft mens på ett tag. Kanske behöver din kropp tid på sig att anpassa sig till de nya förutsättningarna? Jag skulle vilja råda dig att ta det lugnt och äta när du känner dig hungrig. Om du har ätit lchf länge och märker att du inte går ner som du vill kanske du behöver fundera på vad du kan göra, men om det är förhållandevis nytt tycker jag att du inte behöver få panik. Jag har det senaste året försökt känna in min kropp i den nya kosten och gett den vad jag trott att den bett om, vilket ibland varit ganska mycket mat och jag har gått ner i genomsnitt ett halvt kilo i veckan.

• Like 1

Tack för era svar!

Har lyckats ganska bra idag tycker jag! Började dagen med ägg och makrill, de höll jag mig faktiskt mätt på länge! Sedan har jag lyckats äta som vanligt förutom lite mörk choklad som jag unnade mig. Svepte ett glas vatten när jag kände att magen började kurra för mycket!

Dock är suget stort! Hade det bjudits på godsaker på jobbet idag hade det vart mycket svårt att stå emot! Tur att semeldagen var i tisdags!! ;)

Sysselsättning var ett bra tips! Märkte att ikväll när jag jobbade så störde inte hungern mig lika mycket som igår kväll när jag satt hemma i soffan!

Ja, jag är nog lite ovan att ha dessa mensbesvär. Känns som när man var 13 år och inte riktigt förstod vad kroppen höll på med :P

• Like 3

Jag har också fått mens efter 6-7 år utan! Tyvärr är jag inte så glad över det eftersom det inneburit att jag fått tillbaka "mens huvudvärk" och mår ganska dåligt faktiskt. Vet inte vad jag ska göra åt det riktigt? Men skönt att se att det är fler, och att det beror på kosten är ju helt förunderligt!

Träna istället är mitt bästa tips, men om du inte vill träna är mitt andra tips att sysselsätta hjärnan när du tänker att du är hungrig, läs en bok, blogga, skriv matlista, inköpslista och absolut sista alternativet, baka något med mandel/kokosmjöl, stevia/sukrin, typ, vaniljbullar med vaniljkräm, eller gör ordning lite ostchips.

Jag har själv pms och mensbesvär och brukar göra alternativ 1 & 2 på vardagarna, men om frestelsen är för stor, händer det att jag ger vika för alternativ 3. Dock är jag strikt om vardagarna och fyller i varje dag vad jag äter för att lära mig hur mycket jag ska äta och inte. Jag får kämpa om jag ska komma upp i 2000kalorier om dagen med lchf.

Lycka till!

/mensmontret ;)

Jag håller med dig om träning. Är man vältränad får man inte samma hungerproblem. Det gäller alltså inte bara att  motionera veckan före mens. Stresshantering är nog också bra.

Jag håller med dig om träning. Är man vältränad får man inte samma hungerproblem. Det gäller alltså inte bara att  motionera veckan före mens. Stresshantering är nog också bra.

Sen tror jag att det handlar lite om inbillning också... att man "tror" att man är hungrig... ibland kan jag känna det... men då kanske det är nåt annat som sagt eller så är man bara jäkligt uttråkad!! så sysselsätt dig :D ...

Sen tror jag att det handlar lite om inbillning också... att man "tror" att man är hungrig... ibland kan jag känna det... men då kanske det är nåt annat som sagt eller så är man bara jäkligt uttråkad!! så sysselsätt dig :D ...

Där håller jag faktiskt inte med dig. För min del hade jag portioner i frysen för veckan före mens och för veckan efter mens och dom till före mens var dubbelt så stora.