Blogg-Postare Posted September 22, 2018 Share Posted September 22, 2018 Dr Andzels team Dr Gaja Andzel bestämde sig för att testa ketogen kost efter att ha läst om det i en Facebook-grupp för typ 1-diabetiker och sett den fantastiska effekt kosten hade på en av hennes patienter. Inom två månader var Gajas hälsa kraftigt förbättrad och hennes blodsocker låg stabilt. Nu rekommenderar hon kosten till sina patienter och har börjat hålla LCHF-kurser på sin mottagning varje vecka: Mejlet, översatt från engelska Dr Andreas, Vi utväxlade några mejl i juli 2017, det var början på någonting jag inte alls planerat, men som blev alldeles fantastiskt. Det har förändrat sättet jag utövar mitt yrke och gett mig stor tillfredställelse och många kramar (alla patienter som har förbättrat sina liv vill ge mig en kram). Jag vill att du ska veta det, för ditt arbete har hjälpt mig enormt mycket och vi är så tacksamma för det du och ditt team gör. Allt började med ett inlägg på en FB-grupp för personer med typ 1-diabetes. Jag är endokrinolog och har typ 1-diabetes sedan 18 år. Jag snubblade över dr Runyans bok The Ketogenic Diet for Type 1 Diabetes i juni 2017. Jag skaffade boken för att jag ville lära mig allt om T1 och jag hade ALDRIG tidigare hört talas om ketogen kost. Jag gjorde ett inlägg i FB-gruppen om att jag skulle läsa boken och att den kanske skulle ge mig lösningen på mina toppar och dalar, de blodsockersvängningar jag hade trots bra HbA1c (bra enligt standard, men numera är inte 44 speciellt bra för mig) Jag la också upp ett foto på min CGM, den rosa. Min patient Matt, typ 1-diabetiker även han, en fantastisk kille och brandman, la ut sin CGM som är den andra på bilden. Åh, det var smärtsamt! Matt nämnde att det var ett resultat av… ketogen kost. Jag påbörjade genast en resa och började experimentera med mig själv. Två månader senare var mitt HbA1c 35 Jag påbörjade genast en resa och började experimentera med mig själv. Två månader senare var mitt HbA1c 35 och med mycket jämnt blodsocker! Jag var fri från berg- och dalbanan av blodsockersvängningar! Jag mådde toppen och jag mår fortfarande toppen. I april slutförde jag ett cykellopp på 16 mil med min T1-patient, till förmån för ADA Tour De Cure. Hela tiden på ketondrift. Jag kontaktade dig och bad om tillåtelse att skriva ut saker från webbsidan och jag började rekommendera livsstilen till mina patienter med diabetes, skölkörtelproblem, övervikt… ja, alla problem. Det tog mycket tid att förklara för varje patient hur man skulle börja, anpassa medicinering etc. Lösningen: jag började med föreläsningar varje vecka, öppna för allmänheten och gratis oavsett försäkring. Jag har två dietister som arbetar tillsammans med mig. Det är en välsignelse att de båda använder LCHF själva och med sina patienter. Det tog mig två veckor att övertyga dem. Jag bara pekade på resultat, fick dem att lyssna till några podcasts etc. Det räckte. Vårt konferensrum blev för litet, vi flyttade ut i väntrummet. För att underlätta att man fortsätter med livsstilen även på längre sikt, startade jag en lokal Facebook-grupp, vi är nu 142 medlemmar och växer stadigt. Vi har knytkalas en gång i kvartalet. Bilderna säger mer än tusen ord: Knut som är pensionerad kock och vars liv transformerats av LCHF (viktnedgång, av med insulin, frisk från depression) lär oss hur vi ska laga goda, enkla och billiga måltider. Nyligen bestämde sig mitt team för att summera resultaten av att ha introducerat LCHF till våra patienter. Sedan september har över 60 personer lagt om sin livsstil, gått ner totalt 363 kilo och minskat HbA1c med 5-10 enheter. Ett flertal patienter med typ 2-diabetes har inte längre diabetiska värden, många har kunnat sluta helt med läkemedel. Glädjande är att jag ännu inte fått sparken! Det är något jag har oroat mig för. Faktum är att den medicinska grupp vi tillhör har varit positiva till det vi gör! Det är förstås svårt att säga nej till besparingarna vi gör. Vi tjänar inga pengar på föreläsningarna, de är gratis. Men min grupp har ett ansvar för kostnader när det gäller receptförskrivning och sjukhusvistelse. Om jag bara räknar på den allra första patienten jag introducerade till kosten har hans diabetesmedicinering, höga doser insulin och insulinpump, uppgått till 1500 dollar i månaden! Här är han (34 kilo lättare) tillsammans med sin fru som är mycket tacksam för att vi har räddat hans liv. Det är fullkomligt fantastiskt att få uppleva hur alla patienter blir friskare. Jag vill att du ska känna till allt som hänt sedan jag skrev mitt senaste mejl, när jag frågade om jag fick lov att använda materialet från Diet Doctor på min mottagning. Jag vet att ni får många framgångshistorier som berättar hur LCHF och Diet Doctor har hjälpt till. Och det med rätta! Jag hoppas att du och ditt team är medvetna om att det ni gör är SÅ VIKTIGT. Tack! Gaja Andzel Kommentar Tack, Gaja, för att du delar med dig av din berättelse! Det är inspirerande att höra om läkare som använder sina egna erfarenheter för att hjälpa sina patienter att förbättra sin hälsa. Kom igång Vill du också gå ner i vikt och förbättra din hälsa? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning! Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt populära verktyg Diet Doctors veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid. Må Tis Ons Tor Fre Lö Sö Mer Guide: Ketogen kost för nybörjare Video om ketogen kost Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt. Är rädsla för protein den nya fettskräcken?20:15Hur mycket protein bör man äta på LCHF eller ketogen kost? Kan man få problem om man begränsar intaget för att få högre ketonvärden? Keto för att överleva cancer28:51Audra Wilford berättar om sina erfarenheter av ketogen kost som en del i behandling av sonen Max hjärnumör. Biverkningar av ketogen kost06:58Några vanliga biverkningar av ketogen kost – och hur du undviker dem. Dr Angela Poff presentation San Diego 201644:42Dr Angela Poff föreläser på Low Carb USA 2016 Avancerade LCHF-tips!31:11 Optimal prestation med ketoner16:33Hur kan ketogen kost maximera idrottslig och kognitiv prestation? Keto-anpassning och prestation58:58 Kan man besegra cancer med LCHF?13:00Kan ketogen kost hjälpa vid cancerbehandling? Det finns många skäl till att tro att det kan vara så. Livet utan migrän15:44Elenas liv förändrades helt med ketogen kost. Ketogen kost vid cancerbehandling17:07Kan strikt ketogen kost hjälpa till att förebygga eller till och med behandla vissa cancerformer, som hjärncancer? Tio år av forskning på ketogen kost22:05Dr Dominic d'Agostino, en av de ledande inom forskning på ketogen kost, intervjuas i sitt labb i Florida. Vad äter man på keto?11:22Vad äter man på keto? Få svaret i del 3 av vår kurs om ketogen kost. Keto är den enda kost som har fungerat19:23Kristie Sullivan skriver inspirerande inlägg för Diet Doctor och har även en fantastisk historia att berätta. Kan ketogen kost påverka cancer?53:59Intervju med professor Eugene J. Fine, läkaren bakom världens första människostudie på LCHF och cancer. Svensk undertext! Fördelarna med träning på fettdrift20:45Intervju med Jeff Volek, RD, PhD, en av världens främsta forskare på LCHF och träning. 29:34 Fat Chance1:05:43Är det möjligt att cykla tvärs över Australiens kontinent (3400 km) utan att äta kolhydrater? Ketonmätning i utandningsluft20:51 En hälsosam LCHF-livsstil46:42Hur ska du lägga upp LCHF eller ketogen kost för att maximera dina framgångar? Hur mycket fett, protein och kolhydrater ska man äta? Spring – och ät – för livet27:33Dr Mark Cucuzzella om LCHF-anpassning för prestation och hur man kan få det att fungera bra. 27:34Intervju med professor Stephen Phinney, forskare, författare och brinnande LCHF-pionjär. Filmad oktober 2011. Data från ett år med ketos10:20 VIDEO: Alessandro Ferretti - Heart Rate Variability and Ketosis (SD 2016)31:26Vad är hjärtslagsvariation (HRV) och varför ska du bry dig om det? Typ 1-diabetes 13:18Den studerande typ 1-diabetikern Carola Bakken lyssnar inte på sjukvårdspersonalens råd. De är negativa till att hon äter LCHF trots att Carola är en mönsterpatient med perfekt blodsocker. Förbättra typ 1-diabetes med LCHF30:05 37:28 LCHF-läkare i Mellanöstern10:40Dr Ali Irshad Al Lawati är LCHF-läkare och arbetar i Oman. Det här är den intressanta berättelsen om hur han började med LCHF. 13:02 Kolhydrater eller inte för typ 1-diabetiker?14:46Hur mycket lättare är det att reglera typ 1-diabetes med lågkolhydratkost jämfört med på kolhydratrik kost? Behandling av typ 1-diabetes: fakta eller fiktion32:42Dr Jake Kushner om varför det är bättre att behandla patienter med typ 1-diabetes med LCHF. 28:34Hur typ 1-diabetikern P-O Heidling gick från “överviktig och grå gammal gubbe” till en “ny man som kan leva ett friare liv” – genom att gå mot råden i sjukvården. LCHF-läkare "Vi är inte gjorda för att vara kroniskt sjuka"25:54Vilken form av träning är den bästa för din hälsa? Varför kan man ha problem att gå ner i vikt på LCHF? Och kan man verkligen bota insulinresistens? Därför är mer protein bättre15:17Dr Ted Naiman tror att mer protein är bättre och han rekommenderar ett högre intag. Förändrad livsstil är mycket effektivare06:46Kan du förbättra hälsan på bara 21 dagar? I så fall, hur? Att motivera till livsstilsförändringar51:45Hur kan du hjälpa och motivera personer att börja med och hålla fast vid LCHF? Bör man oroa sig för högt kolesterol?13:49Är högt kolesterol farligt? Vem ska (och vem ska inte) ta statiner och vad kan du göra istället för att medicinera? Att praktisera och förespråka LCHF18:16Dr Joanne McCormack insåg att kostråden vi ger diabetiker helt enkelt inte fungerar. Vad orsakar insulinresistens?29:01Man har 70% risk att det blir som följd av kronisk sjukdom, som har sin grund i insulinresistens. Dr Naiman förklarar vad som orsakar det. Mat som medicin14:00Hur behandlar man patienter med kostråd baserade på LCHF? Och vad händer? Dr Jeffry Gerber vet och vi hade den stora äran att få följa honom under en dag på mottagningen. En global matrevolution34:30Vilka mistag ligger bakom epidemierna av typ 2-diabetes och fetma – och hur kan de rättas till? Måste man mäta ketoner?22:19Behöver man mäta ketoner på ketogen kost? Dr Westman guidar dig genom de situationer då det kan vara en fördel – och när det inte är det. "Att behandla typ 2-diabetes kan vara enkelt"18:52Dr Sadhra ger blivande läkare råd om att behandling av typ 2-diabetes kan vara ganska enkelt så länge man äter LCHF. Läkemedel är inte förstahandsval. För mycket protein är bättre än för lite40:13Är ökat proteinintag när du äter LCHF en god eller dålig idé? LCHF-läkare i Mellanöstern10:40Dr Ali Irshad Al Lawati är LCHF-läkare och arbetar i Oman. Det här är den intressanta berättelsen om hur han började med LCHF. "Diabetes är en tickande bomb"08:24Diabetes är en tickande bomb. Problemet är så stort att myndigheter måste agera genom lagstiftning. Klinisk erfarenhet av LCHF26:08Eric Westman besvarar vanliga frågor om hur man implementerar kosten i praktiken och går igenom fallgropar. Vanliga problem och felsökning05:41Dr Unwin berättar om vanliga problem och hur man kan komma tillrätta med dem. PREVIEW? Mat som medicin02:57Hur behandlar man patienter med kostråd baserade på LCHF? Och vad händer? Dr Jeffry Gerber vet och vi hade den stora äran att få följa honom under en dag på mottagningen. Frågestund med dr Andreas Eenfeldt23:06Dr Andreas Eenfeldt frågor om vårt arbete på Diet Doctor, om kostråden och LCHF som behandling för olika tillstånd. Den senaste forskningen på LCHF13:17Den aktuella vetenskapen bakom LCHF och ketogen kost. "Efter någon dag försvinner hungern"33:21Som läkare, hur ska du hantera patienter som vill gå ner i vikt med LCHF? Hur är det med kolesterol?04:14Dr Unwin om kolesterol och LCHF. Att behandla patienter med paleokost02:59Physicians for Ancestral Health är ett nätverk med likasinnade läkare som behandlar sina patienter med livsstilsförändringar. Att hjälpa patienter att reversera typ 2-diabetes27:43Hur hjälper du som läkare patienter att reversera typ 2-diabetes med LCHF? Dr Andreas Eenfeldt samtalar med dr Sarah Hallberg. Att övertyga kollegor02:51Hur kan du som läkare övertyga dina kollegor om fördelarna med LCHF? Stöd Diet Doctor Vill du ge ditt stöd till Diet Doctor och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap. Gratis provmånad Fler framgångshistorier Ta del av över 700 framgångshistorier. "Jag kommer aldrig att återgå till mitt tidigare liv" Thomas åt sig frisk från typ 2-diabetes Om svårigheter att gå ner i vikt på LCHF Vill du också inspirera? Har du en framgångshistoria att dela med dig av? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv. Mejla din historia till annika@dietdoctor.com. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är OK att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa. Inlägget Läkare transformerar sin hälsa med LCHF dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts