Jump to content

Är keto bäst i perioder?

HannaNord76

Recommended Posts

Har fått höra några gånger att många(?) mår bäst av att cykla en strikt lchf med "normalkost". Någon som hört om detta? Anledningen till att jag ens funderar är att jag en tid känt mej trött, svag, orkeslös, ungefär som när kroppen fettadapterar. Varför känns det så? Jag äter keto och håller mej till minst 200 g fett/80 E%, väldigt lite kh. Fuskar inte. Äter magnesium och dricker salt. Börjar undra om jag borde äta kh en period för att må bättre?

• Like 3

Det finns de som hävdar det. Energikicken som många känner av keto är beroendeframkallande på samma sätt som många andra droger. Jag vet inte om äta "normalkost", om nu det innefattar macka och oboj, pasta och ris som jag uppfattar det, är svaret men nån form av cykling tror jag på. Anna Hallen har skrivit mycket om detta, det finns många artiklar om faran i att överdriva allt på hennes blogg. Hon menar att för att få kicken behövs med tiden en striktare ketos och fenomenet blir detsamma som i andra sammanhang, receptorerna mäktar inte med. Detta är ett av hennes inlägg (det finns betydligt nyare inlägg också): https://www.annahallen.se/funderingar-over-ketoner-och-ketos/

• Like 5

1 timme sedan, HannaNord76 sade:

Har fått höra några gånger att många(?) mår bäst av att cykla en strikt lchf med "normalkost". Någon som hört om detta? Anledningen till att jag ens funderar är att jag en tid känt mej trött, svag, orkeslös, ungefär som när kroppen fettadapterar. Varför känns det så? Jag äter keto och håller mej till minst 200 g fett/80 E%, väldigt lite kh. Fuskar inte. Äter magnesium och dricker salt. Börjar undra om jag borde äta kh en period för att må bättre?

När började du med keto? Kan det vara övergångsbesvär? Jag vet inget om någon beroendeframkallande energikick men har själv en jämn energi över dagen som jag haft sedan jag startade med LCHF 2012. När jag testat med mer kh har jag inte direkt märkt av någon skillnad. Att ha svackor ibland med mindre energi, trötthet osv behöver ju inte nödvändigtvis bero specifikt på keto? Tror man får acceptera att man får det ibland oavsett hur man äter och lever, men en del hävdar såklart att man kan hitta något perfekt som tar bort allt sådant.

• Like 4
  • Thanks 2

2 minuter sedan, Angelico sade:

När började du med keto? Kan det vara övergångsbesvär? Jag vet inget om någon beroendeframkallande energikick men har själv en jämn energi över dagen som jag haft sedan jag startade med LCHF 2012. När jag testat med mer kh har jag inte direkt märkt av någon skillnad. Att ha svackor ibland med mindre energi, trötthet osv behöver ju inte nödvändigtvis bero specifikt på keto? Tror man får acceptera att man får det ibland oavsett hur man äter och lever, men en del hävdar såklart att man kan hitta något perfekt som tar bort allt sådant.

Jag undrar också var du fått höra det? Är det från några som längre tid varit ketoadapterade och sedan fått dessa problem? Hur många är många och hur har man samlat in den infon?

Själv skulle jag fråga just människor som har dessa erfarenheter, annars blir det så luddigt, tycker jag :)

• Like 2
  • Thanks 1

3 timmar sedan, Angelico sade:

Jag undrar också var du fått höra det? Är det från några som längre tid varit ketoadapterade och sedan fått dessa problem? Hur många är många och hur har man samlat in den infon?

Själv skulle jag fråga just människor som har dessa erfarenheter, annars blir det så luddigt, tycker jag :)

Jag är inne på tredje månaden, fjärde som lchf. Så det lär ju inte vara övergångsbesvär, se försvann för länge sen och jag har mått toppen. 

Det var några normalkostare som googlat fram detta.  

Ja svackor har man ju i livet, det är bara att det är en speciell svaghet i kroppen som jag bara känner  igen från just övergångsbesvären. Tycker det är konstigt att det dyker upp nu.

3 timmar sedan, MariaF sade:

Det finns de som hävdar det. Energikicken som många känner av keto är beroendeframkallande på samma sätt som många andra droger. Jag vet inte om äta "normalkost", om nu det innefattar macka och oboj, pasta och ris som jag uppfattar det, är svaret men nån form av cykling tror jag på. Anna Hallen har skrivit mycket om detta, det finns många artiklar om faran i att överdriva allt på hennes blogg. Hon menar att för att få kicken behövs med tiden en striktare ketos och fenomenet blir detsamma som i andra sammanhang, receptorerna mäktar inte med. Detta är ett av hennes inlägg (det finns betydligt nyare inlägg också): https://www.annahallen.se/funderingar-over-ketoner-och-ketos/

Tack Maria, har för mej att du nämnt detta förut. Kicken är ju borta, tråkigt nog, men har mått så bra ändå. Oboy är kanske inte det första jag tänker på, snarare frukt etc i större utsträckning, sånt klassigt nyttigt :)

• Like 2

2 timmar sedan, HannaNord76 sade:

Jag är inne på tredje månaden, fjärde som lchf. Så det lär ju inte vara övergångsbesvär, se försvann för länge sen och jag har mått toppen. 

Det var några normalkostare som googlat fram detta.  

Ja svackor har man ju i livet, det är bara att det är en speciell svaghet i kroppen som jag bara känner  igen från just övergångsbesvären. Tycker det är konstigt att det dyker upp nu.

Tack Maria, har för mej att du nämnt detta förut. Kicken är ju borta, tråkigt nog, men har mått så bra ändå. Oboy är kanske inte det första jag tänker på, snarare frukt etc i större utsträckning, sånt klassigt nyttigt :)

Ja, jag får också ofta tips från normalkostare och veganer osv...:) Jag tror du gör allt rätt och skulle låta det gå lite tid innan du ändrar nåt, ifall det bara är en tillfällig grej.

Jag kan då och då uppleva det du beskriver och då kan tex min styrketräning kännas tyngre en period, men jag skulle nog inte ändra kosten utan bara vara snäll mot mig själv och inte köra för hårt. :)

• Like 4
  • Thanks 2

57 minuter sedan, Angelico sade:

Ja, jag får också ofta tips från normalkostare och veganer osv...:) Jag tror du gör allt rätt och skulle låta det gå lite tid innan du ändrar nåt, ifall det bara är en tillfällig grej.

Jag kan då och då uppleva det du beskriver och då kan tex min styrketräning kännas tyngre en period, men jag skulle nog inte ändra kosten utan bara vara snäll mot mig själv och inte köra för hårt. :)

Ja det är kanske för tidigt att dra den slutsatsen, skönt att höra att det inte är så himla perfekt jämt för er veteraner heller?

• Like 3

7 timmar sedan, Peter B sade:

ca 4 veckor utan fusk sägs det ta innan uthållighetsträning på ketogen kost känns OK.  

Ja, just det där med ”utan fusk” är ju det svåra för många tror jag. Att koncekvent ignorera alla små små möjligheter till utsvävning från en mkt strikt meny.

• Like 5

On 2018-09-23 at 12:43, HannaNord76 sade:

Mm.. prexis.. cykla ditten och datten.. då vill jag även att de som äter normalkost.. cyklar keto.. och de som äter veganskt cyklar animaliskt!

Dvs vi har hela tiden ups and downs.. grejen är väl fortfarande att vi inte har ett essentiellt behov av kolisar?

Utan det är snarare som så att vi behöver äta annat än fett fläsk/cocosolja, dvs en hel del grönsaker eller en och annan rotfrukt för några vattenlösliga vitaminer/mineraler som följer med.

Dvs på en i huvudsak ketogen diet.. cykla in en massa olika grönsaker efter årstid/olika recept under året.

• Like 2

7 timmar sedan, HannaNord76 sade:

Uppdaterar: testade att dunka på med massor av magnesium och det tog bort segheten i kroppen. Ätit fem gånger tidigare dos sista dygnet, det är ju inte farligt att överdriva magnesium så jag chansade. Intressant!

Ja vad bra! Det brukar funka för mig också! ?

• Like 7

17 timmar sedan, HannaNord76 sade:

Uppdaterar: testade att dunka på med massor av magnesium och det tog bort segheten i kroppen. Ätit fem gånger tidigare dos sista dygnet, det är ju inte farligt att överdriva magnesium så jag chansade. Intressant!

Hoppas magen klarade av det! ?

(Jag brukar öka på magnesium om jag vill få igång magen, därför jag undrade...)

• Like 4
  • Haha 1

20 timmar sedan, HannaNord76 sade:

Intressant.. frågan är om du kan koppla det till något annat?

Dvs man får käka en hel del gröna blad för att få i sig lagom dos magnesium.

"Magnesiumbrist är en av de vanligaste mineralbristerna i Sverige. Detta beror till stor del på att den mat vi äter ofta är hårt raffinerad."

"Stress och hård träning
Förutom risken för brist på grund av dagens kosthållning så finns det ytterligare faktorer som kan ge en ökad risk för magnesiumbrist, bland annat intag av läkemedel, stress och hård träning. Allt muskelarbete kräver magnesium och mineralet lämnar kroppen med svetten."

"Dagsbehovet av magnesium för en frisk person ligger mellan 300- 450 mg. Om du ska äta ett tillskott ska du välja en produkt med stor variation av lättupptagliga mineralformer, som exempelvis bisglycinat, citrat, glukonat, askorbat och malat."

https://kurera.se/magnesiumbrist-allt-vanligare/

• Like 2

17 minuter sedan, Zepp sade:

Det finns väl bättre källor till magnesium än gröna blad... chokladsås t.ex. , enligt en lista jag hittade ? . Nötter och mandel; kakao. Ostron, enligt en annan lista. Mineralsalt. Diverse bönor och fullkorn och kli...hur mycket man tar upp från dessa matvaror framgår inte.

Och vad man tar upp av olika tillskott...ja, -oxiden är väl känd för laxerande verkan; om det finns fler eller om det är dosberoende har jag inte en susning om. Men sorterna Zepp räknar upp låter bra. Och magnesium är viktigt; jag ska se till att få i mig lite extra igen, jag också.

• Like 3

14 timmar sedan, PiaB sade:

Hoppas magen klarade av det! ?

Ja, tyvärr... ??

11 timmar sedan, Zepp sade:

Intressant.. frågan är om du kan koppla det till något annat?

"Magnesiumbrist är en av de vanligaste mineralbristerna i Sverige. Detta beror till stor del på att den mat vi äter ofta är hårt raffinerad."

"Stress och hård träning
Förutom risken för brist på grund av dagens kosthållning så finns det ytterligare faktorer som kan ge en ökad risk för magnesiumbrist, bland annat intag av läkemedel, stress och hård träning. Allt muskelarbete kräver magnesium och mineralet lämnar kroppen med svetten."

"Dagsbehovet av magnesium för en frisk person ligger mellan 300- 450 mg. Om du ska äta ett tillskott ska du välja en produkt med stor variation av lättupptagliga mineralformer, som exempelvis bisglycinat, citrat, glukonat, askorbat och malat."

https://kurera.se/magnesiumbrist-allt-vanligare/

Ja jag har just bytt jobb så stress ligger nära till hands. Läser i Peter Willhelmssons bok om Vitamin- och mineralterapi att 300-600 mg/dygn är optimalt via tillskott, för kortare behandlingsperioder är 500-1200 mg bra. Toxisk dos är över 9000 mg per dag. Naturliga lchf-källor är kål, räkor, nötter, mjölk.

• Like 2

För att återgå till ursprungsfrågan, om att äta ketogent I perioder. Är inte cyklisk ketogen diet en träningsgrej? Som man gör för att uppnå något särskilt resultat? Det är ju inte mitt område, så jag har aldrig försökt lägga det på minnet men jag har ju sett det nämnas.

Om det är bra, eller om det är battre att hitta en lagom nivå att ha jämt, och om våra förfäder för länge länge sedan åt cykliskt, beroende på vad de hittade för mat... jag vill inte spekulera (eller jo, det vill jag ju, men inte här och nu, och inte alldeles själv; jag vet för lite). Och sedan hur detta samvarierar med magnesiumtillskott...

• Like 6

Våra äldsta förfäder var ju tvingade till intermittent fasta. Jag kan tänka mig att de frossade rejält när tillgången på föda var god, och däremellan fick de väl leva på vatten och gröna blad- kanske en eller annan rot, och belönades då med ketos. Jag har funderat över om jo-jo-bantning är så onaturlig egentligen? ? Fast skillnaden mellan den och intermittent fasta är förstås typen av livsmedel man stoppar i sig.

• Like 4
  • Confused 1