Jalle

"Great Low Carb Bread"

Recommended Posts

Hej alla,

dök på detta företag på nätet. Verkar ha fått mycket uppmärksamhet och goda omdömen bland människor som kör lchf/keto i USA.

https://greatlowcarb.com

Vad tror ni? Är det bluffprodukter ala tidigare bröd med "netto kolhydrater" vi sett här i Sverige, eller kan det vara på riktigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en massa stärkelse men bara 3 % KH? Hur går det ihop, stärkelse är väl fortfarande kolhydrater???

Rolle på Österlen

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Resistent stärkelse? Ingen aning faktiskt. Det är därför jag frågar här :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittar man på innehållsförteckningen så hittar man bland annat modifierat stärkelse och wheat protein isolate - inga naturliga ingredienser precis. Gluten finns också med på förteckningen. Gluten finns naturligt i vetet men man kan även köpa den i pulverform. Jag själv försöker äta så glutenfritt som möjligt då glutenet har visat sig att limma ihop tarmluddet. (Namnet kommer ju från "glue" = lim.) 

Att äta low carb för mig är att välja oprocessade livsmedel som naturligt innehåller lågt andel kolhydrater och styra bort från processade livsmedel. Jag tror att de hälsovinster som LCHF:are och low carb:are får uppstår då man skippar mattillsatser och mat producerat på fabrik. Jag försöker tänka mig "från jord till bord", vilket innefattar både djur och växter. Jag skulle inte äta det här brödet - för processat för min smak.   

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med fullständigt!

Dock så ser jag det som två olika saker. Nyttig mat generellt är en sak och inte nödvändigtvis synonymt med lågkolhydratskost. Lågkolhydratskost är en annan sak och inte nödvändigtvis synonymt med nyttig mat ...

Självklart är det bra om man kan kombinera dem, men i det här fallet är min undran hur dessa bröd fungerar som lågkolhydratskost - dvs om blodsockret förblir stabilt, eller om det är bluff alltihop.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår hur du tänker Jalle. Dessvärre är det just detta en-parameter-tänkandet som har fyllt våra matbutiker med en massa skräpmat tillverkade på fabrik med en massa tillsatser och E-ämnen. Vi tittar blint på sockerhalten i läskedrycker medan sötningsmedeln tar död på våra tarmbakterier. Det är bara ett av exemplen. Om det nu visar sig att det där brödet höjer ditt blodsocker lite mindre än det vanliga brödet och samtidigt försämrar en hel del andra hälsoparametrar i din kropp skulle det vara en hit? Skulle det vara en skäl att äta det då?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du sparkar in öppna dörrar! Det finns ingen motsättning. Men jag pratar fortfarande inte om kost och hälsa generellt, utan om dessa produkters blodsockerkontrollerande egenskaper specifikt - huruvida de verkligen är low-carb / keto som de hävdar själva. 

Dessutom var innehållsförteckningen knappast något man ramlade av stolen av att läsa. Mandelmjöl, vinäger, linfrömjöl, olivolja, stevia .. samt då vetegluten/fibrer/stärkelse. De tre senare är anledning till att jag frågar här om någon vet om de verkligen kan räknas som low-carb.

Men vissa bröd innehåller inte ens det. Som t ex detta som bara innehåller äggvita, mandelmjöl, vatten, kanel och sötning.

https://greatlowcarb.com/product/great-low-carb-cinnamon-paleo-bread-12-loaf/

Överlag tycker jag företaget och dess produkter känns seriöst och som ett bra alternativ till andra liknande produkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Jalle sade:

Du sparkar in öppna dörrar! Det finns ingen motsättning. Men jag pratar fortfarande inte om kost och hälsa generellt, utan om dessa produkters blodsockerkontrollerande egenskaper specifikt - huruvida de verkligen är low-carb / keto som de hävdar själva. 

Dessutom var innehållsförteckningen knappast något man ramlade av stolen av att läsa. Mandelmjöl, vinäger, linfrömjöl, olivolja, stevia .. samt då vetegluten/fibrer/stärkelse. De tre senare är anledning till att jag frågar här om någon vet om de verkligen kan räknas som low-carb.

Men vissa bröd innehåller inte ens det. Som t ex detta som bara innehåller äggvita, mandelmjöl, vatten, kanel och sötning.

https://greatlowcarb.com/product/great-low-carb-cinnamon-paleo-bread-12-loaf/

Överlag tycker jag företaget och dess produkter känns seriöst och som ett bra alternativ till andra liknande produkter.

Om man säger som så, dvs om innehållsförteckningen stämde så vart det nog okej att äta en skiva vid väl valda tillfällen, typ på julafton!

Den andra grejen är.. jag har talat med en bagare som hävdar att innehållsförteckningarna inte stämmer.. dvs det går lixom inte att göra något som påminner om bröd.

Dessutom så finns det oxå indikationer att de.. iallafall vissa utav dessa företag luras.

https://www.dietdoctor.com/low-carb-bread-another-fairy-tale-bites-the-dust

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Zepp sade:

Den andra grejen är.. jag har talat med en bagare som hävdar att innehållsförteckningarna inte stämmer.. dvs det går lixom inte att göra något som påminner om bröd.

Specifikt dessa eller rent allmänt?

finns ju brödrecept här på kostdoktorn utan suspekta ingredienser. 

Kanelbrödet som det så länkas till ovan har förutom all sötning och inulin? en rätt ok innehållsförteckning.

Jag är ingen absolutist vad gäller sötningsmedel, men jag  tycker att det passar bättre i en Dessert än i ett bröd 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Tobias sade:

Specifikt dessa eller rent allmänt?

finns ju brödrecept här på kostdoktorn utan suspekta ingredienser. 

Kanelbrödet som det så länkas till ovan har förutom all sötning och inulin? en rätt ok innehållsförteckning.

Jag är ingen absolutist vad gäller sötningsmedel, men jag  tycker att det passar bättre i en Dessert än i ett bröd 

Nu så är jag lixom ingen baking person kan jag påtala.. så jag hänvisar till sk LCHF-experter på bakning!

"Det alla bör veta är att det är gluten som ger luftiga bröd och bakverk och man bör veta att i allt sötebröd och ljust bröd så är det tillsatt extra gluten som ex special vetemjöl. Detta ger superluftiga bröd, bullar och bakverk. Detta går INTE att uppnå med glutenfria mjöl.

För att uppnå lite luftiga bröd och bullar så gäller det först och främst att vispa äggen fluffigt och ju fler ägg ju längre tid. Skulle säga att 4-5 ägg tar 2-3 minuter och 6-8 ägg tar 3-4 minuter och upp till 12 ägg tar säkert 5 minuter att få dem riktigt fluffiga."

https://receptlchf.se/baka-med-lchf/att-tanka-pa-nar-man-lchf-bakar/kompakta-brod-och-bullar/

Som regel smakar de ägg, inte så mycket bröd!

Iallafall.. jag är lixom inte alls dödsrädd för att äta enskilda skivor bröd/vanligt bröd vid väl valda tillfällen.. typ när jag bor på hotell.. men då föredrar jag de litta mer kompakta surdegsjästa typ pumpernickel med mycket hela korn.. de är syrliga och inte alls söta.

Hur som helst så har jag en påse sötströ hemma, den lär vara mitt liv ut.. det visade sig nämligen att den inte behövdes i mitt hushåll.. likaså har jag mandelmjöl/cocosmjöl.. ibland har jag panerat något med detta, men man får inte ta för mycket då det tar över smakmässigt!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Zepp sade:

Nu så är jag lixom ingen baking person kan jag påtala.. så jag hänvisar till sk LCHF-experter på bakning!

Som regel smakar de ägg, inte så mycket bröd!

Jag bakar iofs sällan, men jag känner igen det där med att vispa ägg länge för att få det fluffigt. Men nog går det att få acceptabla bröd med ägg; smakar inte riktigt som formfranska, men vem vill ha det?

I somras, på lchf-campingen, smakade jag på ett bröd bakat på en mix från Tyskland...det var gott, men jag tyckte det var för dyrt att skicka efter. Minns inte vad det innehöll.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg