Jump to content

Hög puls vid jogg

Carlssono

Recommended Posts

Hej, hoppas på hjälp här.

Jag har löptränat från och till i ca 10 år, mest till faktiskt men i bland smyger det in sig ett uppehåll på en månad eller två. Jag känner min puls ganska bra, även om jag inte gjort ett riktigt maxpulstest på klinik så har jag gjort egna riktigt tuffa tester under dessa år och alltid hamnat på ungefär samma resultat, det har legat mellan 196-198 bpm. Nu till saken, när jag äter mindre kolhydrater ökar pulsen markant, jag har haft uppe pulsen i över 215 slag, och en ”lugn” jogg i 6 tempo snittar jag 190bpm, vist jag är inte lika tränad nu som för fem år sedan men detta är löjligt, om jag äter kolhydratrik kost och är i hyfsad form så borde jag ligga runt 145-150 bpm. Någon med samma erfarenhet? Ska jag börja mumsa kolhydrater igen? Kommer det ge med sig? Nu har jag ätit mindre kolhydrater  i 6 veckor, absolut inte strikt men skippar socker och pasta, ris osv. Ska tillägga att det känns riktigt tungt att konditionsträna, ingen ork liksom. Kanske är ett hopplöst fall? 

Tacksam för tips och råd om vad som kan hjälpa, känner att jag verkligen behöver motionera för att må bra. 

• Like 3

3 minuter sedan, Carlssono sade:

Jag har löptränat från och till i ca 10 år, mest till faktiskt men i bland smyger det in sig ett uppehåll på en månad eller två. Jag känner min puls ganska bra, även om jag inte gjort ett riktigt maxpulstest på klinik så har jag gjort egna riktigt tuffa tester under dessa år och alltid hamnat på ungefär samma resultat, det har legat mellan 196-198 bpm. Nu till saken, när jag äter mindre kolhydrater ökar pulsen markant, jag har haft uppe pulsen i över 215 slag, och en ”lugn” jogg i 6 tempo snittar jag 190bpm, vist jag är inte lika tränad nu som för fem år sedan men detta är löjligt, om jag äter kolhydratrik kost och är i hyfsad form så borde jag ligga runt 145-150 bpm. Någon med samma erfarenhet? Ska jag börja mumsa kolhydrater igen? Kommer det ge med sig? Nu har jag ätit mindre kolhydrater  i 6 veckor, absolut inte strikt men skippar socker och pasta, ris osv. Ska tillägga att det känns riktigt tungt att konditionsträna, ingen ork liksom. Kanske är ett hopplöst fall? 

Tacksam för tips och råd om vad som kan hjälpa, känner att jag verkligen behöver motionera för att må bra. 

Hopplöst fall förmodligen.. men ta det därifrån och ge det iallafall tre månader.. dvs fettoxidation sker enbart med hjälp av syre!

Iallafall nu kommer jag till det trösterika.. vana löpare/cyklister/uthållighetsidrottare gör som regel omställningen rätt snabbt och får ibland ett högre VO2max, iomed att de redan är vana/tränade att bränna fett!

Iallafall du har bytt bränsle för din muskelansträngning, glukos reserveras främst för vissa delar av hjärnan, röda blodkroppar och litta annat.. säg minimum cirka 50 gram per dag.. varav levern kan producera cirka 200 per dygn!

Iallafall det man förlorar på anaerob ansträngningsförmåga vinner man på aeorob, dvs det borde passa en löpare?

Dvs först går pulsen upp sen så får man en ökad syreupptagningsförmåga och på slutet, dvs om man är ihärdig en ökad laktatmetabolism.

Dvs det sista som sätter gränsen för iallafall uthållig träning förutom syreupptaget är laktattröskeln.. och laktatet går till levern där det går in i glukoneogenesen!

• Like 2

Jag är visserligen högpulsare och påbörjade min seriösa löpkarriär efter 6år på LCHF, men jag minns hur kroppen var annorlunda när jag lade om kosten och det tog nog drygt 3mån innan jag var normal när jag cyklade till jobbet och så. Hela kroppen var trött och matt. Håll ut, det är väl värt det!

• Like 2

Som övriga säger, typiska övergångsbesvär.
Ge det 2-3 månader för kroppen att vänja sig, så blir det mycket bättre.
Glöm heller inte att fylla på med salt någon halvtimme innan träning, samt även lite extra överhuvudtaget, eftersom du nu inte får i dig lika mycket salt och inte binder lika mycket vatten i kroppen iom att du nu inte äter så mycket kolhydrater så behövs det fyllas regelbundet.

• Like 4

Det är ganska vanligt att man känner sig seg och trött när man motionerar och precis börjat med LCHF.

Via kosten har du fått ner mängden fritt tillgängligt glukos samtidigt som kroppen inte är helt inställd på "ketondrift" när man motionerar. Det är anledningen att man gärna känner sig seg när man tränar och man precis börjat med LCHF. Det kan ta relativt lång tid innan det fungerar bra att motionera på LCHF (1-3 månader), men det är så värt det när man är "fettanpassad".

Ett tips är att ta en saltshot (1 tsk salt med vatten) innan och/eller efter träningen. Det kan hjälpa lite att inte bli för seg. Men när man fått sin kropp fettdriven och ketosanpassad så slipper man mycket mjölksyra i musklerna eller att få "håll". Man blir naturligtvis påverkad/trött när man motionerar men uthålligheten är enorm. När du har mycket ketoner i kroppen och löptränar kan det kännas som att du skulle kunna hålla på hur många mil som helst. Kanske inte superexplosivt men väldigt jämnt tempo. Numera löptränar jag på fastande mage på morgonen. Samma tempo som träning efter en måltid. Och efteråt så mår du bra och nästa dag mår du som vanligt (dvs ingen träningvärk). Det är träning med kroppen i ketos för mig.

• Like 2

18 timmar sedan, Carlssono sade:

Nu har jag ätit mindre kolhydrater  i 6 veckor, absolut inte strikt men skippar socker och pasta, ris osv. Ska tillägga att det känns riktigt tungt att konditionsträna, ingen ork liksom. Kanske är ett hopplöst fall? 

Vet du hur mycket mindre kolhydrater du har ätit under de 6 veckorna? Med det här upplägget kan du mycket väl hamna mellan stolarna. Du stryper kolhydrater som jag antar att din kropp är anpassad till och kan mycket väl få i dig aningen för mycket kollisar för att din kropp ska tycka att det är mödan värt att bli ketoanpassad. Sedan vet jag av egen erfarenhet att man kan mer eller mindre medvetet vara lite försiktig med fettet - många års indoktrinering ligger ju bakom. Som resultat blir man en hybrid. Man får inte riktigt  fördelarna av ketoanpassningen men nackdelarna av för lite kolhydrater för en glukosanpassad kropp. Vid ett sådant upplägg kan ketoanpassningen dra ut på tiden eller så kan man förbli en hybrid. 

• Like 3

Tack för all input, ska ge det några månader till och se om det går över, ska definitivt testa salt inför nästa pass. 

Nej jag har ingen stenkoll på hur mycket mindre kollisar jag äter, försöker bara göra smarta val. Fettfobi har jag inte, så knappast ett problem, däremot får jag kanske i mig för mycket kolhydrater för att hamna i ketos, men det är inget jag strävar efter. 

Jag körde strikt lchf för ett par år sedan, orkade väl hålla ut i ca 6 månader utan  minsta fusk. Men kände att det var mest jobbigt, och relativt enformigt. Men det funkar säkert för andra. Nu tänker jag bara äta mindre kolhydrater varvat med korttidsfasta, tänker att det kan vara mer hållbart för just mig och min familj. 

Än en gång, tack för alla tips. 

• Like 2

9 minuter sedan, Carlssono sade:

Tack för all input, ska ge det några månader till och se om det går över, ska definitivt testa salt inför nästa pass. 

Nej jag har ingen stenkoll på hur mycket mindre kollisar jag äter, försöker bara göra smarta val. Fettfobi har jag inte, så knappast ett problem, däremot får jag kanske i mig för mycket kolhydrater för att hamna i ketos, men det är inget jag strävar efter. 

Jag körde strikt lchf för ett par år sedan, orkade väl hålla ut i ca 6 månader utan  minsta fusk. Men kände att det var mest jobbigt, och relativt enformigt. Men det funkar säkert för andra. Nu tänker jag bara äta mindre kolhydrater varvat med korttidsfasta, tänker att det kan vara mer hållbart för just mig och min familj. 

Än en gång, tack för alla tips. 

Fortsätt att göra smarta val.. det går över.. för de flesta iallafall.

Oså litta uppmuntran, så du inte ger upp direkt;

"Western States 100 – Low Carber Wins Ultramarathon "

http://www.meandmydiabetes.com/2012/08/11/western-states-100-low-carber-wins-ultramarathon-steve-phinney-and-jeff-volek-study/

http://www.timothyallenolson.com/2013/04/10/nutrition/

Timoty Olson gör sk smarta val!

Oså om du kan vika helgen så kan du läsa den sk Jespertråden, jag tror vi svarat, stött och blött det mesta där som vi känner till om LCHF och uthållighetsidrottande?

Sen på det så kan MaffeMaria förklara ytterligare om Maffetons träningskoncept?

https://rigmormortis1998.wordpress.com/2016/09/24/motions-metod-maffetone/

• Like 1
  • Thanks 1

Jag drar gärna hela harangen om MAF... men har en förmåga att bli överexhalterad... :D Så till att börja med hänvisar jag till Maffetones egen sida där även frågan om mat finns. (Maffetone är mest känd för sitt träningsupplägg men det är ett helt koncept kring hälsa, för utan hälsa kan man inte träna för 100miles-lopp.) Upplägget kring mat tror jag stämmer rätt bra med ditt upplägg, Carlssono, inga siffror som vid keto men kolhydrater från bra källor. Vi kan diskutera mer om det önskas. :)

https://philmaffetone.com

• Like 2

On ‎2018‎-‎09‎-‎25 at 19:51, Carlssono sade:

Läste i en annan tråd där @HannaNord76 ökade på magnesium ordentligt vilket gjorde att kroppen kändes betydligt piggare. Annars tror jag också på saltshot både före och efter träning!

(Jag brukar ta en tesked Seltin i lite vatten och svälja ner, och därefter dricka mycket vatten)

• Like 4

Testade en saltshot innan dagens pass, fy fan!! Det var inte gott. Sedan körde jag efter pulsen idag, kanske inte MAF lågt men bestämde mig för att ligga under 160, tror snittet landade på 155 bpm snitttempo över 7min/km Sorgligt långsamt men säkert mer skonsamt för både kropp och hjärta. Nu har jag detta passet att kontrollera mig mot om några månader, ska bli spännande att se vad som händer med tempot. 

• Like 3

2 timmar sedan, Carlssono sade:

Testade en saltshot innan dagens pass, fy fan!! Det var inte gott. Sedan körde jag efter pulsen idag, kanske inte MAF lågt men bestämde mig för att ligga under 160, tror snittet landade på 155 bpm snitttempo över 7min/km Sorgligt långsamt men säkert mer skonsamt för både kropp och hjärta. Nu har jag detta passet att kontrollera mig mot om några månader, ska bli spännande att se vad som händer med tempot. 

Prexis.. tanken är ju att tempot skall öka med bibehållen puls, eventuellt kommer ditt VO2max att öka lite.

Vilket teoretiskt iallafall skulle kunna betyda att du har höjt din tröskel för fettoxidation/på ren svenska ökat din syreupptagnings/distrubitions-förmåga?

Hur som helst, vi som är medlemmar av fettsekten har ju en tendens att hänvisa till några elitidrottspersoner som lyckats bra, trots/tack vare att de äter LCHF/gör smarta val.

Timothy Olson har jag redan nämnt, samt Maffetons träningskoncept, sen kan jag nämna Björn Ferry som vann OS-guld tack vare/trots LCHF/smarta val.

Så kommer jag till Jonas Colting;

"Senaste Runners World innehåller en intressant debattartikel av triathlon-stjärnan Jonas Colting.

Han hävdar att svenska idrottare luras till ett ”fanatiskt ätande av flingor, gryn, bröd, pasta och andra raffinerade produkter av i bästa fall tveksam till i värsta fall usel kvalitet”."

https://www.dietdoctor.com/se/jonas-colting-om-kolhydratsbluffen

Och vad säger han egentligen.. jo lite åt hållet att man äter LCHF på vardagar.. på tävling och vid vissa extrema träningssituationer så kolhydratladdar man.

Dvs om man äter LCHF som standard så uppregleras fettoxidationsförmågan medans man sover/vilar, det har man sen nytta utav under träning/tävling, dvs egentligen samma som Maffeton.

Iallafall, ketogen diet brukar definieras som under 100 gram kolisar per dag, för någon som drar cirka 2000 Kcal, dvs det är då som börjar kunna mäta ketonkroppar i blodet om man skulle hamna på sjukhus.

I träningsmanualerna nämner man sen, SKD, TKD och CKD, på svenska Standard Ketogen Diet, det är för bantare/inaktiva, Targeted Ketogen Diet är där man laddar med kolisar vid speciella tillfällen, typ tävling, Cyklisk ketogen Diet är där man cyklar in carbs med jämna mellanrum (oftast body builders) för att inte nedreglera glycogendepåerna för mycket (under Deff) och bibehålla sin explosiva anaeroba förmåga, oftast för att bygga muskler.

Egentligen är det inte så himla konstigt som det först låter, utan det konstiga är nog vad man är van att äta/vad som rekomenderas att man äter?

För vad man äter påverkar till slut hur kroppen fungerar.. däremot så kan jag inte lova dig att du kommer att vinna några lopp.. utan det enda jag (i princip) kan lova är en ökad uthållighet samt snabbare återhämtning.. men kanske det bästa, man får lov att äta svingod mat.

• Like 2