Jump to content

Höga triglycerider - vad ger sjukvården för råd?

MKJ

Recommended Posts

Jag antar att en del av er har haft höga triglycerider, det verkar ju rätt vanligt. Det skulle vara väldigt intressant att få veta vad ni då fått för råd på vårdcentralen. Det verkar ju vara upp till varje läkare /sjuksköterska vilka råd om egenvård dom ger och det verkar var lite olika även när det gäller triglycerider. En del kanske inte ger några råd alls utan vill sätta in läkemedel direkt.

Berätta gärna ungefär vilket år det var också så kan man se om det skett någon förändring i råden.

Hm ska bli intressant och kolla sina värden sen... har inte gjort det än och fick egentligen inte göra det heller. "dom testar inte friska unga människor" men efter lite tjat och övertalan och eftersom att jag var så intresserad av kost och sa att jag åt stenålderskost. lågkolhydratskost så blev hon intresserad och sa att det kan vara intressant ... men har ätit de i endast 2 månader. kanske borde vänta en månad till? då ska jag få testa allt. komma dit fastandes och testa kolestrol , blodfetter m.m

Med tanke på hur vanligt det sägs att det är med höga blodfetter så är det tydligen inte så många här som haft det, åtminstone inte triglycerider. I boken "praktisk medicin" står det att livsstilsförändringar är första valet men om dom bara tar upp alkohol så är det ju lite magert.

Det här verkar trögt. Jag får väl kontakta sjukvården och fråga dom. Det svåra med är dock att det verkar vara upp till varje läkare vilka råd dom ger så det kan vara helt olika till och med på samma vårdcentral. Mitt intryck är att läkare oftare skriver ut läkemedel än hjälper folk att bli friska men det är ju min personliga erfarenhet plus några vänner så det skulle vara väldigt intressant att få veta hur det verkligen är.

Jag fick gå till dietist.. och jag nickade och höll med utan att käfta emot.. det var svårt, men det gick!

Drick mindre alkohol, motionera, fullkorn, medelhavdieten, olja i stället för smör, mer grönsaker.. oså fick jag en färglad broshyr som jag slängde i papperskorgen på vägen ut!

F-n vet om inte jag var bättre påläst om näringslära än dietisten, som för övrigt var en något rundlagd äldre dam.. men hon var snäll så det blev inget tjafs.

Min uppfattning om dietister är något kluven.. de lever så att säga i en annan värld.. och deras består i att folk äter skräpmat, (vilket jag håller med om) och så försöker de få folk att välja bättre alternativ.. typ medelhavskost.

Jag fick gå till dietist.. och jag nickade och höll med utan att käfta emot.. det var svårt, men det gick!

Drick mindre alkohol, motionera, fullkorn, medelhavdieten, olja i stället för smör, mer grönsaker.. oså fick jag en färglad broshyr som jag slängde i papperskorgen på vägen ut!

F-n vet om inte jag var bättre påläst om näringslära än dietisten, som för övrigt var en något rundlagd äldre dam.. men hon var snäll så det blev inget tjafs.

Min uppfattning om dietister är något kluven.. de lever så att säga i en annan värld.. och deras består i att folk äter skräpmat, (vilket jag håller med om) och så försöker de få folk att välja bättre alternativ.. typ medelhavskost.

Var det efter att du börjat med LCHF?

Ja det var det, hade redan gått ner en hel del kilon så det var de nöjda med.. en riskfaktor mindre!

Jag började med LCHF, dels för att gå ner i vikt.. men även för att se om det påverkade mina dåliga blodfetter.

De var altså morbidt höga och skeva, och de blev inte bättre av LCHF och viktnedgång, men har nu efter 4 år sjunkit och fått en bättre fördelning, lägre triglycerider och högre HDL.

Höga triglycerider är typiskt för metabolt syndrom eller alkoholism.

Lågt HDL är oxå ett symptom på metabolt syndrom.

Ja det var det, hade redan gått ner en hel del kilon så det var de nöjda med.. en riskfaktor mindre!

Jag började med LCHF, dels för att gå ner i vikt.. men även för att se om det påverkade mina dåliga blodfetter.

De var altså morbidt höga och skeva, och de blev inte bättre av LCHF och viktnedgång, men har nu efter 4 år sjunkit och fått en bättre fördelning, lägre triglycerider och högre HDL.

Sa dom något om inverkan av snabba kolhydrater på TG eller var det bara kostråd i största allmänehet?

Sa dom något om inverkan av snabba kolhydrater på TG eller var det bara kostråd i största allmänehet?

Det var bara kostråd i största allmänhet.

Som sagt det blev inget tjafs.. för ingen frågade hur jag åt!

De skulle bara veta!! :lol:

Det var bara kostråd i största allmänhet.

Som sagt det blev inget tjafs.. för ingen frågade hur jag åt!

De skulle bara veta!! :lol:

Hm, jag skulle nog inte heller sagt att jag åt LCHF men dietisten hade nog fått frispel. Ingen idé att diskutera när man ändå bestämt sig för hur man vill äta.

När det gäller deras råd så tror jag det är viktigt att dom inte bara ger råd utan också förklarar innebörden av råden.

En bekant till mig fick bara rådet att minska fettet och det hjälpte ju inte. Något om snabba kolhydrater nämnde hon inte.

Jag har en viss empati för dietisterna trots allt.. i allmänhet!

Jamenar.. de är ju lite snälla och säger att du kan ta ett äpple i stället för bullen till eftermidagsfikat, och det är nog som sagt betydligt nyttigare!

Och som du själv märker här på forumet, har man sagt A så får man säga B.. dvs egentligen måste de förklara både näringsläran och kroppens biokemi.. på 15 minuter så att folk begriper.. det är omöjligt!

Så de ger råd på så sätt som många nybörjare även här frågar om.. kan man äta tomat, lök, bönor, hur många ägg om dagen kan man äta osv!

De pekar ofta på bättre livsmedel.. inte alltid som med margarin, men rätt ofta ändå.

Egentligen sitter de i en omöjlig situation.. som inte blir bättre av att de är felutbildade!

Grejen är ju att med den rådande debbatten så har kostråd för sjuka flyttats från SLV till socialstyrelsen.. som kommit fram till att det finns väldigt dåligt med underlag för kost vid olika sjukdommar.

Och SLVs råd handlar inte om näringslära, dvs vilken kost som är optimal utan om kostekonomi och folkförsörjning.. dvs om man följde de råden skulle man kunna mätta en befolkning och få ett minimum av näring för en rätt billig peng!

Och att folk som är sjuka behöver en mer optimal kost är något helt annat.

• Like 2

Hur mycket motionerade du under dom 4 åren? Blodfettsprofilen borde förbättras snabbare om man både äter LCHF och motionerar.

Det steg de åren jag tränade som mest!

Du vet.. det där beror nog till stora delar på orsaken till varför profilen var dålig.

Numera tränar jag inte alls, stressar mer och dricker på tok för mycket vin!

Inget jag rekomenderar andra.. tror dock inte det är det som gjort förändringen!?

Det steg de åren jag tränade som mest!

Du vet.. det där beror nog till stora delar på orsaken till varför profilen var dålig.

Numera tränar jag inte alls, stressar mer och dricker på tok för mycket vin!

Inget jag rekomenderar andra.. tror dock inte det är det som gjort förändringen!?

Åt du LCHF då?

Att man kan få problem med blodfetterna samtidigt som man tränar känner jag till. Jag åt ost och kex till fikat nästan varje förmiddag under en period när jag gick på gymmet 3 gånger i veckan. Jag fick en fettkula på ögonlocket och en del andra saker som säkert berodde på kosten.

Hur bra kroppen funkar beror ju både på vad man äter och hur man motionerar.

Åt du LCHF då?

Att man kan få problem med blodfetterna samtidigt som man tränar känner jag till. Jag åt ost och kex till fikat nästan varje förmiddag under en period när jag gick på gymmet 3 gånger i veckan. Jag fick en fettkula på ögonlocket och en del andra saker som säkert berodde på kosten.

Hur bra kroppen funkar beror ju både på vad man äter och hur man motionerar.

Blev nyfiken av Zepps och ditt svar och de fick mig att fundera på om ni menade att träning i sig själv kan leda till negativ effekt på blodfetterna? Förstår när jag läser om att den tolkningen sannolikt inte är den ni avser. Funderade bara på om jag hade missat något eftersom jag bara stött på positiva effekter på blodfetter av träning tidigare. Så känner ni till något sådant så är jag idel öra.