Gå till innehåll

Äta skit - med eller utan kapsel

Recommended Posts

Intressant i Vetenskapens värld, svt play. 

https://www.svtplay.se/video/19405860/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-29-vilka-lever-inuti-oss?start=auto&tab=2018

I och för sig gamla nyheter, betydligt äldre än yles artikel från 2015... 

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/02/23/bajs-och-bli-frisk

• Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har länge funderat på - helt seriöst, att försöka få en bajstransplantation, för att se om det kan ge effekt på min besvärliga mage. Redan för 17 år sen trodde den dietist jag gick hos för att få hjälp, att mina problem berodde på en förstörd tarmflora, pga allt för många och starka antibiotikakurer när jag var liten. För övrigt var det en dietist som faktiskt hjälpte, inte stjälpte.

Vet dock inte riktigt vilken väg jag skull gå i dagsläget för att få en bajstransplantation...

• Gilla 3
Länk till inlägg
14 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Har länge funderat på - helt seriöst, att försöka få en bajstransplantation, för att se om det kan ge effekt på min besvärliga mage. Redan för 17 år sen trodde den dietist jag gick hos för att få hjälp, att mina problem berodde på en förstörd tarmflora, pga allt för många och starka antibiotikakurer när jag var liten. För övrigt var det en dietist som faktiskt hjälpte, inte stjälpte.

Vet dock inte riktigt vilken väg jag skull gå i dagsläget för att få en bajstransplantation...

Nolla dina kolhydrater och ät riktig mat av bra kvalitet, för att göda dina goda bakterier så använder du resistent stärkelse ( potatismjöl utblandat i vatten ).

Länk till inlägg

Har nollat kolhydraterna i omgångar - LCHF sen 2009, lågkolhydrat sen 2001. Provat potatismjöl i vatten men det var riktigt vidrigt! Inte för smaken, den klarar jag av, men fick våldsamma utrensningsbesvär. Känslan (där bak) som att jag ätit 1 kilo chilipulver...fast jag inte ätit det alls... Sen efter 2 veckor fullständigt tvärstopp i tarmen... Så det funkar nog inte för mig tyvärr... ?

• Gilla 1
  • Ledsen 2
Länk till inlägg
1 timme sedan, Jamtlandstjej sade:

Har nollat kolhydraterna i omgångar - LCHF sen 2009, lågkolhydrat sen 2001. Provat potatismjöl i vatten men det var riktigt vidrigt! Inte för smaken, den klarar jag av, men fick våldsamma utrensningsbesvär. Känslan (där bak) som att jag ätit 1 kilo chilipulver...fast jag inte ätit det alls... Sen efter 2 veckor fullständigt tvärstopp i tarmen... Så det funkar nog inte för mig tyvärr... ?

När du rensar din kropp så får du vackert vara konsekvent, det går inte att göra saker i omgångar. Minska på potatismjölet. Nolla kolhydrater bör inte vara några som helst problem annat än omställningsproblem som är övergående. Kolhydrater är inte essentiella vilket innebär att de inte behövs. Kolhydrater = socker som inte är bra för vår kropp. Tvärstopp brukar vara övergående och kommer ut så småningom, knappast något att oroa sig för.

Länk till inlägg
7 minuter sedan, jala sade:

När du rensar din kropp så får du vackert vara konsekvent, det går inte att göra saker i omgångar. Minska på potatismjölet. Nolla kolhydrater bör inte vara några som helst problem annat än omställningsproblem som är övergående. Kolhydrater är inte essentiella vilket innebär att de inte behövs. Kolhydrater = socker som inte är bra för vår kropp. Tvärstopp brukar vara övergående och kommer ut så småningom, knappast något att oroa sig för.

Jag vet inte om du läste att jag ätit LCHF sen 2009...alltså mycket insatt i vad kolhydrater fyller för funktion (= ingen). Jag har i grunden en omfattande födoämnesintolerans så jag fuskar aldrig med icke-LCHF utan det kan möjligen bli ex lite för mycket mjölkprodukter, som min kropp inte tål.... Just nu är jag tillbaka mot Carnivore igen, vilket magen verkar gilla mest, men jag tycker är väldigt tråkigt i längden. Gillar ju (tillåtna)grönsaker...

Jag använde bara en tsk potatismjöl /kväll så det är liksom inte så mycket att minska på... Har normalt en relativt trög mage, oavsett andra LCHF-insatser så att få ytterligare tvärnit i magen under en längre period tilltalar mig inte alls. Oroar mig inte för det, men mår inte bra av det.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Jag skulle ju föredra en bajsdonation genom lavemangsmetoden, inte svälja kapslar. Tror jag avstår din Goa-variant! ?

Djurens system finns nog redan i min kropp - har och har haft många egna djur och uppväxt på landet, så det har jag nog fått i mig. Försöker med surkål mellan varven men har svårt att få det till en rutin... Kefir funkar inte pga mjölkprodukter (har provat) och kombuscha undviker jag pga av ett visst innehåll av alkohol. Har provat det också, men min kropp är oerhört känslig mot detta. Offentliga toaletter hade jag nog världsrekord på när jag var som sämst i magen innan LCHF - kunde få 10-sekunder-till tömning varhelst jag befann mig, så i staden jag bodde under en period var jag nog den som hade bäst koll på var alla offentliga toaletter fanns och vilken metod som behövdes för att låna den (nyckel i kassan, mynt, etc)
Jag tycker ju alltså att jag provat mycket av de ordinära metoderna, därför jag lutar åt bajstransplantation istället...

• Gilla 4
  • Förvirrad 1
Länk till inlägg
56 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Försöker med surkål

Såvitt jag förstår så är surkål kolydrat.

Jag vet inte om du läste att jag ätit LCHF sen 2009...alltså mycket insatt i vad kolhydrater fyller för funktion (= ingen). Jag har i grunden en omfattande födoämnesintolerans så jag fuskar aldrig med icke-LCHF utan det kan möjligen bli ex lite för mycket mjölkprodukter, som min kropp inte tål.... Just nu är jag tillbaka mot Carnivore igen, vilket magen verkar gilla mest, men jag tycker är väldigt tråkigt i längden. Gillar ju (tillåtna)grönsaker...

Jag använde bara en tsk potatismjöl /kväll så det är liksom inte så mycket att minska på... Har normalt en relativt trög mage, oavsett andra LCHF-insatser så att få ytterligare tvärnit i magen under en längre period tilltalar mig inte alls. Oroar mig inte för det, men mår inte bra av det.

Länk till inlägg
1 minut sedan, jala sade:

Du skall inte göra saker i omgångar.

Du vet ju inte hur långa mina omgångar är...?

3 minuter sedan, jala sade:

Såvitt jag förstår så är surkål kolydrat.

Javisst, men jag besvarade tipset om att få i sig goda bakterier på andra sätt - finns fler än du i tråden...???

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag använde

Det var något som du gjorde tillfälligt. Du verkar ha en önskan att skall fixa sig själv på enklaste väg så du slipper kämpa för ditt välbefinnande. Efter din transplantation så är du snart tillbaka i samma elände som du befinner dig i nu om du inte ändrar din kost. Lycka till.

Länk till inlägg
1 minut sedan, jala sade:

Du verkar ha en önskan att skall fixa sig själv på enklaste väg så du slipper kämpa för ditt välbefinnande.

Uttala dig inte så kategoriskt innan du har gått några mil i mina skor...

Jag använde

Dessutom gällde just detta "använde" potatismjöl. Om jag ""använder" något och bara mår sämre av det så väljer jag att lyssna på kroppen. Om potatismjöl funkar för dig, fine, men det kanske inte är den enda lösningen på allas problem.

• Gilla 5
Länk till inlägg
1 minut sedan, Jamtlandstjej sade:

Uttala dig inte så kategoriskt innan du har gått några mil i mina skor...

Var det ett försök till att vara lustig så kan jag meddela dig att det misslyckades. Det är din kropp som du lever i och uppenbart så mår du inte bra.

Länk till inlägg
Just nu, jala sade:

Var det ett försök till att vara lustig så kan jag meddela dig att det misslyckades. Det är din kropp som du lever i och uppenbart så mår du inte bra.

Absolut. Och jag skämtar inte alls. Jag om någon vet att det är min kropp och jag som lever i den. Men du uttalar dig kategoriskt på ett sätt som att jag inte skulle ta mina problem på allvar och bara hoppa från det ena till det andra. Inget kunde vara mer fel än detta.

• Gilla 5
Länk till inlägg
46 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Men du uttalar dig kategoriskt på ett sätt som att jag inte skulle ta mina problem på allvar och bara hoppa från det ena till det andra. Inget kunde vara mer fel än detta.

Det sätt du skriver på ger mig anledning att misstänka att du inte riktigt har förstått det metabola systemet. Sedan får du gärna kalla mig för kategorisk om det känns bättre för dig, jag bjuder på det. Som du påpekade så finns det fler som läser här här inne och de behöver adekvat upplysning för att kunna ta ställning för sin egen skull.

Länk till inlägg
18 timmar sedan, Vittvrak sade:

Intressant i Vetenskapens värld, svt play. 

https://www.svtplay.se/video/19405860/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-29-vilka-lever-inuti-oss?start=auto&tab=2018

I och för sig gamla nyheter, betydligt äldre än yles artikel från 2015... 

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/02/23/bajs-och-bli-frisk

Jag håller med om att det är ett intressant program. Rekommenderas. ?

• Gilla 3
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Jag skulle ju föredra en bajsdonation genom lavemangsmetoden, inte svälja kapslar.

Om du ångrar dig och hittar en bra donator kan du få låna min kapselmaskin. Eller ja, inte så mycket maskin, mer hållare, men en rätt dyr grunka jag köpte för att gurkmejakapslar var så dyra och Urtekrams gurkmeja på burk så mycket billigare. Funkar säkert på... annat... också! ;)

• Gilla 4
Länk till inlägg
5 minuter sedan, MariaF sade:

Om du ångrar dig och hittar en bra donator kan du få låna min kapselmaskin. Eller ja, inte så mycket maskin, mer hållare, men en rätt dyr grunka jag köpte för att gurkmejakapslar var så dyra och Urtekrams gurkmeja på burk så mycket billigare. Funkar säkert på... annat... också! ;)

Hmm..tack, men det känns inte som att jag har nån större lust att ta det oralt...?

• Gilla 2
  • Haha 3
Länk till inlägg
1 timme sedan, jala sade:

Det sätt du skriver på ger mig anledning att misstänka att du inte riktigt har förstått det metabola systemet. Sedan får du gärna kalla mig för kategorisk om det känns bättre för dig, jag bjuder på det. Som du påpekade så finns det fler som läser här här inne och de behöver adekvat upplysning för att kunna ta ställning för sin egen skull.

Det får stå för dig det också. Du har ingen aning om mina kunskaper och min förståelse.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Hmm..tack, men det känns inte som att jag har nån större lust att ta det oralt...?

Undrar om de funkar som stolpiller..? ?Kapslarna är "vegan" så de skulle ju hamna på precis rätt ställe..!! ?
(Förlåt, nu ska jag sluta!)

• Gilla 1
  • Haha 2
Länk till inlägg
Just nu, MariaF sade:

Undrar om de funkar som stolpiller..? ?Kapslarna är "vegan" så de skulle ju hamna på precis rätt ställe..!! ?
(Förlåt, nu ska jag sluta!)

Aha...ja det vore ju en tanke förstås...?

Tror dock att det kan vara svårt att få dem tillräckligt långt in! ?

• Haha 3
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Det får stå för dig det också. Du har ingen aning om mina kunskaper och min förståelse.

Du har helt rätt, jag har ingen aning om dina kunskaper och har aldrig påstått det.

Länk till inlägg

Jamtlandstjej:

Sedan jag började äta en LITEN portion kalla kokta kidneybönor varje dag har min mage blivit stabilare, och jag blir konstigt nog inte gasig av dem. Om du nu vågar experimentera mer...  

• Gilla 4
Länk till inlägg

Om man nu vill ha en bajsdonator så har jag förstått det som att det helst ska vara någon i en närmaste omgivning, helst någon man lever nära med, ur samma hushåll. Tror att det berodde på att man då får en tarmflora som liknar ens egen, fast friskare.

Med lite fantasi så borde man ju kunna utföra detta hemma, utan någon sjukvårds inblandning ?

• Gilla 4
  • Haha 2
Länk till inlägg
11 timmar sedan, Inez sade:

Jamtlandstjej:

Sedan jag började äta en LITEN portion kalla kokta kidneybönor varje dag har min mage blivit stabilare, och jag blir konstigt nog inte gasig av dem. Om du nu vågar experimentera mer...  

Har provat bönor också... Tyckte inte det gjorde varken till eller från tyvärr... Största problemet med min mage är att den är så ond. Valet av mat brukar stå mellan ett paket plåster eller en tub Idominsalva! ?

Nä, har aldrig testat det, men så är känslan.

13 minuter sedan, Syster sade:

Om man nu vill ha en bajsdonator så har jag förstått det som att det helst ska vara någon i en närmaste omgivning, helst någon man lever nära med, ur samma hushåll. Tror att det berodde på att man då får en tarmflora som liknar ens egen, fast friskare.

Med lite fantasi så borde man ju kunna utföra detta hemma, utan någon sjukvårds inblandning ?

Attans! Lever ensam...

Men visst vore det lite spännande att testa...?

• Haha 3
Länk till inlägg
13 timmar sedan, Peter B sade:

Det kanske funkar med typ harbajs ... bara att gå ut i skogen och kalasa lite. ?

Då är nog både älgbajs och kobajs lättare att få tag i för mig, men de är ju växtätare och det är ju inte jag... så jag är rädd för att det blir fel bakterier. 

Man kanske i och för sig lätt skulle kunna inbilla sig att harbajs är lakritspastiller... ?

• Gilla 2
  • Haha 3
Länk till inlägg
On 2018-09-28 at 07:36, Jamtlandstjej sade:

Har provat bönor också... Tyckte inte det gjorde varken till eller från tyvärr... Största problemet med min mage är att den är så ond. Valet av mat brukar stå mellan ett paket plåster eller en tub Idominsalva! ?

Om man har besvärlig IBS eller känslig mage så kan bönor rena rama döden dock. Gör snarare saken värre. Jag har bara lindrig IBS numera och klarar fibrer osv, men får fortfarande problem och nedsatt välmående av just stora bönor. 

Röda linser är betydligt snällare mot känsliga magen, det kör jag på. Eller asiatiska bönor som mung eller adzuki. Om man nu ens känner att man prompt behöver äta baljväxter? Det finns ju andra sätt att få i sig resistent stärkelse och motsvarande näringsvärden. 

Men sen är det också så att vid vissa tarm- och magproblem så spelar det ingen roll om du äter, dricker och lever efter konstens alla regler. Det går inte att bli helt symptomfri, bara lite bättre. Då är  forskning om avföringsdonation såklart intressant! 

Det absolut bästa för min känsliga mage är trist nog motion, regelbunden sömn och mindre portioner. Lågkolhydratkost har också varit bra eftersom man äter mindre portioner naturligt samt undviker vetemjölsmat och socker(som också är döden för tarmen). Men ja, hade verkligen önskat att räckte med en näve kalla bönor och lite probiotika för att göra min mage glad. Den kräver mer jobb än så. 

• Gilla 6
Länk till inlägg