Jump to content

LCHF andra gången gillt men med sämre viktnedgång

Primaxx

Recommended Posts

Hej!

Jag är en kille på 22 år som genom hela min uppväxt har lidit av kraftig fetma. Jag blev mobbad som liten på grund av min vikt och har aldrig känt mig bekväm i hur jag ser/såg ut.

Jag hamnade tillslut på någorlunda rätt vikt men jag är fortfarande lite väl kraftig i vikten.

För mig handlar det inte om att jag ska ha en snygg platt mage och väldiga biceps utan för mig handlar det om att jag ska kunna sätta på mig en skjorta utan att till exempel skämmas för mina ''chipstuttar''

Jag provade LCHF för drygt 1 år sedan och tappade riktigt fint i vikt. Jag började från drygt 85 kg och gick ner till 78 kg på runt 3-4 månader. Jag hade en stadig viktnedgång.

Min målvikt har alltid varit att landa på mellan 72-75 kg eller tills ''chipstuttarna'' är borta. Jag kommer ihåg att de var på god väg att försvinna sist jag låg kring 78kg's nivån.

Av någon anledning slutade jag med LCHF trots att jag mådde bra och hade bättre energi. Anledningen varför jag slutade då, undrar jag fortfarande över idag.

Men hur som helst! Till själva kärnämnet eller till poängen med denna tråd.

Jag började nu med LCHF igen den 28/8 - 2018 på en startvikt av 85 kg.

Första veckan gick jag ner 1.7 KG, helt otroligt (förmodligen vätska?)

Andra veckan gick jag ner 0.3 KG

Tredje veckan gick jag ner 0.8 KG

Nu denna vecka har jag gått upp 0.1 kg

Själva frågan

Varför går jag långsamt ner i vikt trots strikt LCHF?

Jag upplever en mycket mer långsam vikt nedgång nu om man jämför med de tre första veckorna. Jag äter samma LCHF mat och dricker ingen cola bero eller andra läskedrycker. Jag äter inget bröd eller något som innehåller mycket kolhydrater. Ingen mjölk i kaffet heller (Vilket jag saknar hehe..)

Jag är lite fundersam över att jag stannar av i vikten och faktiskt har gått upp 0.1 kg på en vecka. Jag tränar inget för tillfället men undrar ifall det kan underlätta viktnedgången?

Vad jag har läst i en rad olika artiklar så kan kroppen lära sig från tidigare ''LCHF runda'' vilket gör att den är mer noggrann med förbränning av ketoner om jag har förstått det rätt?

Jag upplever att det är något jag gör fel som bromsar min viktnedgång men har just nu ingen aning om vad jag gör för fel. Jag småäter inte heller typ ostar och sådant utan äter 3 måltider per dag. Måltiderna jag äter är från dietdoctor.se där jag bara väljer ut strikt LCHF mat (äter även sen samma mat till lunch på jobbet dan efter)

Uppskattar feedback och eventuella tips för att hamna tillbaks på banan. Jag behöver inte rasa 1 KG i veckan men jag vill gärna se att något har hänt, och om nått har hänt att det går åt rätt håll varje vecka som jag väger mig. (Väger mig fredag morgon varje invägning)

Tackar för hjälp och ha en trevlig dag!

//Primaxx

EDIT: Moderator får gärna flytta tråd om jag har lagt tråden i fel ämne.

• Like 2

Det är ganska vanligt att viktnedgången går trögare andra, tredje, fjärde, femte....gången man försöker med viktnedgång.

Det är förmodligen ingen tröst för dej om jag meddelar att det blir svårare ju äldre man blir.

Du är dock fortfarande ung och borde ha goda chanser?.

Jag vet  inte hur lång du är men 85 kg. låter inte som en stor övervikt så det kanske tar lite längre tid innan kroppen släpper ifrån sig fett.

Drygt 2kg på tre veckor tycker jag låter helt okej. Det är nog tålamod som gäller, skaffa bra rutiner och att tänka långsiktigt.

Kroppen är som en sann vän - finns alltid vid min sida men vi är inte alltid överens.......

Lycka till!?

• Like 3

Hej och välkommen till forumet Primaxx!

Min kommentar har inga enkla och bra förklaringar till att du inte rasar i vikt (men håller helt med DRAKULLA).

Det jag vill betona är att man inte alltid ska stirra sig blind på vikten, istället är det viktigt att fokusera på hälsa och välmående. Kanske du ska påminna dig själv om att du mådde bra och hade bra energi när du åt LCHF. Det kanske också tar bort en viss stress över att du väldigt gärna vill gå ner i vikt. Stress och viktnedgång sägs vara svårt att kombinera.

Håller tummarna för att du ska nå dina mål, och få må ditt bästa samtidigt! :)

• Like 3

Har du verkligen chipstuttar? Det låter inte som nån större övervikt och du är ung. Hur sitter fettet i övrigt? Är du småfläskig över hela dig eller sitter det speciella ställen?  Har du läst Martina Johanssons blogginlägg om manliga hormontyper? Hennes bok Hormonbibeln är också väldigt bra.

https://martinajohansson.se/de-manliga-hormontyperna-enkelt-illustrerat/

• Like 2

8 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Det är ganska vanligt att viktnedgången går trögare andra, tredje, fjärde, femte....gången man försöker med viktnedgång.

Det är förmodligen ingen tröst för dej om jag meddelar att det blir svårare ju äldre man blir.

Du är dock fortfarande ung och borde ha goda chanser?.

Jag vet  inte hur lång du är men 85 kg. låter inte som en stor övervikt så det kanske tar lite längre tid innan kroppen släpper ifrån sig fett.

Drygt 2kg på tre veckor tycker jag låter helt okej. Det är nog tålamod som gäller, skaffa bra rutiner och att tänka långsiktigt.

Kroppen är som en sann vän - finns alltid vid min sida men vi är inte alltid överens.......

Lycka till!?

Hej!

Jag har förstått att det är så att det går trögare. Stor övervikt kanske det inte är men ändå för att jag känner mig lite väl kraftig. Jag är 185 lång (inga stora muskler) och ligger man på 85 kg blankt så är det precis på BMI gränsen. Med andra ord finns det lite överskottskilon att ta av.

Jo viktnedgången är bra i början men jag kanske inte har varit tydlig med vad jag ville framföra. Det jag syftar på är att min viktnedgång börjar stanna av vilket gör mig fundersam. Speciellt efter invägningen idag. Jag tror väl att det bara är att hålla i men samtidigt funderar jag på ifall man överäter sig på LCHF ändå?

Ditt citat stämmer väldigt bra må jag säga! :) Tack för svaret!

Trevlig kväll!

6 timmar sedan, SGK sade:

Hej och välkommen till forumet Primaxx!

Min kommentar har inga enkla och bra förklaringar till att du inte rasar i vikt (men håller helt med DRAKULLA).

Det jag vill betona är att man inte alltid ska stirra sig blind på vikten, istället är det viktigt att fokusera på hälsa och välmående. Kanske du ska påminna dig själv om att du mådde bra och hade bra energi när du åt LCHF. Det kanske också tar bort en viss stress över att du väldigt gärna vill gå ner i vikt. Stress och viktnedgång sägs vara svårt att kombinera.

Håller tummarna för att du ska nå dina mål, och få må ditt bästa samtidigt! :)

Tack!

Hej, Ja det vore ju fantastiskt om viktnedgång vore så enkelt. Att gå upp i vikt är för de flesta inga problem men att sedan gå ner dem... det är en annan historia.

Intressant detta angående stressen. Mitt gamla jobb (byter jobb nu i veckan) innebär konstant stress från 7-18 varje dag och förhoppningsvis bryter det nya jobbet den stressen. Påverkar stress så mycket för viktnedgång?

Tacksam för svaren! :)

1 timme sedan, MariaF sade:

Har du verkligen chipstuttar? Det låter inte som nån större övervikt och du är ung. Hur sitter fettet i övrigt? Är du småfläskig över hela dig eller sitter det speciella ställen?  Har du läst Martina Johanssons blogginlägg om manliga hormontyper? Hennes bok Hormonbibeln är också väldigt bra.

https://martinajohansson.se/de-manliga-hormontyperna-enkelt-illustrerat/

Hej Maria!

Jo, det skulle jag nog påstå eller hängiga om man får säga (skriva?) det så.

Intressant läsning och tack för att du länkade det. Jag skulle nog klassa mig i typ 2B. Dock ej i närhet av vad bilden visar. 

Främst så har jag en fin magkula, egentligen inte någon jätte men ändå för att man själv ska känna att det inte känns bra. 

Utan att veta allt för mycket skulle jag gissa på att med tanke på att jag är otränad så håller inte magmusklerna in magen och med tanke på att jag inte har tränat bröstmusklerna så hänger mina  manstuttar? Gynekomasti men innan jag går vidare i det vill jag veta att det inte är för min vikt. 

Tack för svaret Maria! :)

• Like 3

10 timmar sedan, Primaxx sade:

Främst så har jag en fin magkula, egentligen inte någon jätte men ändå för att man själv ska känna att det inte känns bra. 

Utan att veta allt för mycket skulle jag gissa på att med tanke på att jag är otränad så håller inte magmusklerna in magen och med tanke på att jag inte har tränat bröstmusklerna så hänger mina  manstuttar? Gynekomasti men innan jag går vidare i det vill jag veta att det inte är för min vikt.

Nej, det är inte otränade bröstmuskler som får brösten att hänga. Tror inte jag i alla fall. Jag tror det du beskriver är hormonellt (eller ja, nu för tiden börjar jag inse att i princip allt bottnar där). Det du skulle kunna ha råkat ut för är en obalans mellan testosteron och östrogen, dvs du ligger förhållandevis högt i östrogen. I synnerhet om du även har en del fett runt rumpa och lår. Tung styrka i kombination med keto är bra då. 

Stress påverkar absolut viktnedgång och framför allt kroppsformen! Kortisol hjälper till att lagra in fett på magen/de inre organen, t ex. Personligen är jag numera inte så tung, men har (stress)putmagen kvar.

Om du tror att du är en typ 2b enligt Martinas inlägg, finns risk att de inre organen är påverkade. Det låter lite konstigt just pga din ålder men det är klart att andra faktorer kan spela in. Just om den är upplyft kan det tyda på inre problem.

Vikten minskar i omgångar och 0,1kg tillhör normala svängningar. Platåer räknas inte som platå förrän efter viss tid, minns inte riktigt hur många veckor men det är ett tag. Så håll i och ska du lägga till träning så titta på styrketräningen i första hand så tror jag brösten kommer att rätta till sig. Bygg långsamt bara så du inte överambitiöst skadar dig. Mer är inte nödvändigtvis bättre. (Föredrar du konditionsträning är MAF också balanserande men inte lika testosteronhöjande.)

• Like 4

4 timmar sedan, MariaF sade:

Nej, det är inte otränade bröstmuskler som får brösten att hänga. Tror inte jag i alla fall. Jag tror det du beskriver är hormonellt (eller ja, nu för tiden börjar jag inse att i princip allt bottnar där). Det du skulle kunna ha råkat ut för är en obalans mellan testosteron och östrogen, dvs du ligger förhållandevis högt i östrogen. I synnerhet om du även har en del fett runt rumpa och lår. Tung styrka i kombination med keto är bra då. 

Stress påverkar absolut viktnedgång och framför allt kroppsformen! Kortisol hjälper till att lagra in fett på magen/de inre organen, t ex. Personligen är jag numera inte så tung, men har (stress)putmagen kvar.

Om du tror att du är en typ 2b enligt Martinas inlägg, finns risk att de inre organen är påverkade. Det låter lite konstigt just pga din ålder men det är klart att andra faktorer kan spela in. Just om den är upplyft kan det tyda på inre problem.

Vikten minskar i omgångar och 0,1kg tillhör normala svängningar. Platåer räknas inte som platå förrän efter viss tid, minns inte riktigt hur många veckor men det är ett tag. Så håll i och ska du lägga till träning så titta på styrketräningen i första hand så tror jag brösten kommer att rätta till sig. Bygg långsamt bara så du inte överambitiöst skadar dig. Mer är inte nödvändigtvis bättre. (Föredrar du konditionsträning är MAF också balanserande men inte lika testosteronhöjande.)

Hej Maria och tack återigen för bra svar och att jag får respons på mina tankar och frågor.

Angående bröstmusklerna så ska jag läsa på mig mer om detta för att få bättre koll men träning ger ju resultat så att säga.

spännande detta angående stress. Hade aldrig trott att det skulle kunna påverka så mycket som det gör! Tackar för att du nämnde det.

Det här med kroppsform och ifall jag är typ 2b vågar jag inte garantera. Jag kände mest igen mig i det jag läste men enligt bilder kände jag inte riktigt igen mig i något av 2b eller 3b. 

Jag vill tacka för dina svar och att du hjälper mig vidare med motivationen för visst. att vågen visar att det går åt fel håll höjer ju inte motivationen mer men det är bara att fortsätta kämpa vidare.

Har beslutat att nu lägga in träning 3 dagar i veckan för att se vad även det gör för skillnad. 

Trevlig dag! :)

• Like 4

On 2018-09-28 at 10:05, Primaxx sade:

Hej!

Jag är en kille på 22 år som genom hela min uppväxt har lidit av kraftig fetma. Jag blev mobbad som liten på grund av min vikt och har aldrig känt mig bekväm i hur jag ser/såg ut.

Jag hamnade tillslut på någorlunda rätt vikt men jag är fortfarande lite väl kraftig i vikten.

För mig handlar det inte om att jag ska ha en snygg platt mage och väldiga biceps utan för mig handlar det om att jag ska kunna sätta på mig en skjorta utan att till exempel skämmas för mina ''chipstuttar''

Jag provade LCHF för drygt 1 år sedan och tappade riktigt fint i vikt. Jag började från drygt 85 kg och gick ner till 78 kg på runt 3-4 månader. Jag hade en stadig viktnedgång.

Min målvikt har alltid varit att landa på mellan 72-75 kg eller tills ''chipstuttarna'' är borta. Jag kommer ihåg att de var på god väg att försvinna sist jag låg kring 78kg's nivån.

Av någon anledning slutade jag med LCHF trots att jag mådde bra och hade bättre energi. Anledningen varför jag slutade då, undrar jag fortfarande över idag.

Men hur som helst! Till själva kärnämnet eller till poängen med denna tråd.

Jag började nu med LCHF igen den 28/8 - 2018 på en startvikt av 85 kg.

Första veckan gick jag ner 1.7 KG, helt otroligt (förmodligen vätska?)

Andra veckan gick jag ner 0.3 KG

Tredje veckan gick jag ner 0.8 KG

Nu denna vecka har jag gått upp 0.1 kg

Själva frågan

Varför går jag långsamt ner i vikt trots strikt LCHF?

Jag upplever en mycket mer långsam vikt nedgång nu om man jämför med de tre första veckorna. Jag äter samma LCHF mat och dricker ingen cola bero eller andra läskedrycker. Jag äter inget bröd eller något som innehåller mycket kolhydrater. Ingen mjölk i kaffet heller (Vilket jag saknar hehe..)

Jag är lite fundersam över att jag stannar av i vikten och faktiskt har gått upp 0.1 kg på en vecka. Jag tränar inget för tillfället men undrar ifall det kan underlätta viktnedgången?

Vad jag har läst i en rad olika artiklar så kan kroppen lära sig från tidigare ''LCHF runda'' vilket gör att den är mer noggrann med förbränning av ketoner om jag har förstått det rätt?

Jag upplever att det är något jag gör fel som bromsar min viktnedgång men har just nu ingen aning om vad jag gör för fel. Jag småäter inte heller typ ostar och sådant utan äter 3 måltider per dag. Måltiderna jag äter är från dietdoctor.se där jag bara väljer ut strikt LCHF mat (äter även sen samma mat till lunch på jobbet dan efter)

Uppskattar feedback och eventuella tips för att hamna tillbaks på banan. Jag behöver inte rasa 1 KG i veckan men jag vill gärna se att något har hänt, och om nått har hänt att det går åt rätt håll varje vecka som jag väger mig. (Väger mig fredag morgon varje invägning)

Tackar för hjälp och ha en trevlig dag!

//Primaxx

EDIT: Moderator får gärna flytta tråd om jag har lagt tråden i fel ämne.

Hej och välkommen först o främst!

Du är bara 22 år.. men du har haft problem med fettma under stora  delar av de åren, de senare antar jag då?

Dvs du är man och som barn är många rätt rultiga utan att det är något problem alls.

Iallafall i din ålder så var jag rätt smal.. och även om jag aldrig varit "snygg" så fanns det flickor som attraherades utav mig.. eller om det var min MC, flickor i den åldern vet man lixom inte alltid vad de dras till.. unga män med MC kan säkert ha en extra lockelse på vissa kvinnor?

Det funkade hur som helst även på kompisar som var något mer obesa  än mig.

Såå varför nämner jag detta överhuvdtaget, jo dels för att du är 22, du har hela livet framför dig, du kanske har problem med vad du äter, det går att rätta till och LCHF kan då kanske vara en bra början.

Sen det där med vikten, det är inte du som bestämmer den.. skall vi vara krassa så är det dina gener.. så sluta upp med att ha ett visst viktmål,, det andra oss män emellan, får du fatt i någon partner som tycker om dig för den du är så slipper du köpa MC, om nu inte detta är ditt stora intresse.

Dvs du får utvärdera om din fettma handlar om felaktig mat/fel livstil eller något annat, nu så prövar du återigen LCHF som om det vore en bantningsdiet.

Alla kan med lite vilja banta sig ner några kilon.. som regel så har de flesta problem med att hålla dessa borta och förr eller  senare så blir vi äldre och kilona smyger sig på igen.

Iallafall om man är 22 och fet så är det som regel på tok för tidigt med de där extra kilona.

Och när man är i min ålder.. 62+ så heter det inte chipstuttar utan man bobs, jag har sådana, då handlar det mer om östrogen, som utsöndras ur fettväven och att testosteron sjunker.. det är nästan oundkomligt.

Så vad vill jag ha sagt; något hekto hit och dit är en naturlig variation, mest vätska och/eller tarminnehåll just den dagen!

Snygg platt mage/svulstiga biceps/fräck MC eller annat ytligt är sällan konceptet för ett lyckligt liv!

Utan du får lov att fundera på om din fettma  sedan unga år kan ha något att göra med din kost, det är rätt lätt avhjälpt, eller med din livstill, den går fortfarande att förändra iomed att du inte är lastgammal.

• Like 1