Jump to content

LCHF hjälper mot Fibromyalgi

Birgitta Höglund

Recommended Posts

• 5 months later...
On 2018-09-28 at 10:34, Birgitta Höglund sade:

som kommit fram till att vi som har Fibromyalgi visar tecken på inflammation i hjärnan.

Det tycks finnas en koppling till tarmen här. Många av de sjukdomar/fenomen som har med hjärnan att göra, som MS, Parkinsons, autism, alzheimers osv, kan lindras/botas av en bra tarmflora. I alla fall om man ska tro Dr. David Perlmutter (har skrivit flera böcker som t ex Hotet mot din hjärna och Skydda din hjärna). Jag börjar tro att det ligger nåt i vad han säger. Inte minst för att så många problem, även värk, bottnar i inflammation och så många har brister i sin tarmflora, även om man kanske inte alltid kopplar ihop de direkta symptomen med baciller i magen. Oerhört intressant ämne!

• Like 2

MariaF. Ja, redan när jag fick min fibromyalgidiagnos sen så läste jag på mycket om sjukdomen på amerikanska läkarsidor. Där belystes kopplingen mellan glutenintolerans och fibromyalgi så när jag sen slutade med gluten i början på min LCHF-resa för 10 år sen, så blev mag/tarmbesvären som jag dragits med hela livet i stort sett bra.

Så både hjärn- och tarminflammation ligger säkert bakom mångas problem, och kan dämpas eller försvinna när man börjar med LCHF. Sen jag la till pro/prebiotika i kosten i samband med att jag skrev Låt bönor förändra ditt liv - Kokboken för 2 år sen, så har jag blivit ännu bättre :)

• Like 2

Många av de diagnoser och funktionsnedsättningar som ökar är kopplade till sämre tarmflora. Men måste ändå fråga sig vad som är hönan och ägget? Är det själva diagnosen som ger låggradig inflammation, överproduktion av inflammatoriska cytokiner med mera som skapar konstans "oljud" som påverkar tarmbakterierna negativt? Eller är det tvärtom, att det startade i dålig tarmflora som sedan triggade inflammationsgraden, sjukdomen eller symtomen?

Men oavsett skäl så krävs samma aktion egentligen, det vill säga att hjälpa tarmfloran så mycket man kan på traven och minska inflammation. 

Jag har rätt lindrig fibromyalgi(känns som växtvärk) som främst triggas av saker som rubbar kroppens rytm t.ex sömnbrist, stillasittande, pms, fysiskt&mental stress med mera. Vad gäller livsmedel så är det främst glutenspannmål, sojaprodukter, härdat växtfett, bränd mat av ngn anledning, alkohol, många tillsatser och socker som påverkar. Det vill säga om jag åt LCHF slarvigt och bara brydde mig om mängden kolhydrater %(som vissa gör haha), så skulle det inte vara bra. Måste vara noga med att utesluta vissa grejer och helst bara äta saker som inte kräver innehållsförteckning. 

Tror också det är lite individuellt vilka livsmedel man är känslig mot. Vissa mår mycket sämre av t.ex mejerier, lektiner, nattskuggeväxter för att nämna några. Medan jag absolut inte upplever det.

• Like 2

3 timmar sedan, Elinor sade:

Men måste ändå fråga sig vad som är hönan och ägget? Är det själva diagnosen som ger låggradig inflammation, överproduktion av inflammatoriska cytokiner med mera som skapar konstans "oljud" som påverkar tarmbakterierna negativt?

Nä så kan det inte vara. - Menar du att diagnosen är skapande? 

Nej det blir en störning i kroppen som ger obalans med otroligt mycket värk, förlamande trötthet, överkänslighet mot beröring, överkänslighet mot ljud, dålig sömn, dimmig i huvudet mm, mm. Jag fick otroligt bra hjälp psykiskt från en smärtklinik - men blev inte alls bättre fysiskt. Inga smärtmediciner fungerade .  Jag fick fibro akut veckan efter en stor bukoperation som var planerad. Jag var 52år och upplevde att jag fram till dess varit frisk och aktiv. Arbetade heltid.

Jag tror inte att tarmbakterierna har någon avgörande betydelse för att jag blivit sjuk från första början. Jag åt bra mat innan.  När jag insjuknade var jag i god form - ingen övervikt, inga mag- tarm problem, inga övriga personliga påfrestningar. Jag tränade flera ggr per vecka och kände att jag mådde bra och levde ett lagom lyckligt liv.  Fibron slog ner som en blixt. Rent fysiskt läkte jag bra efter operationen som gick bra utan komplikationer.

Man har inte kommit till någon slutgiltig förklaring ännu varför man insjuknar i fibro. Att man sen kan hantera sin sjukdom med olika åtgärder kan jag och Birgitta Höglund intyga. Men jag betraktar mig inte som frisk/fri från fibro, däremot har sjukdomen blivit otroligt mycket lindrigare med de olika koståtgärderna och i övrigt . så hälsosam livsstil som möjligt. Med koståtgärderna har jag förmodligen minskat inflammationen i kroppen rent generellt vilket har lindrat mina symtom. 

För övrigt kan jag hålla med dig att man måste sköta sig så att man inte mår sämre - men för min del så kan jag hantera mina rutiner bra och orkar göra i stort sett vad jag vill numera. Det var omöjlig tidigare - jag var så sjuk att jag blev "sjukpensionerad" fastän jag fick väldigt mycket bra rehabhjälp som tyvärr inte gjorde mig friskare eller mer kapabel. Jag var ledsen men inte deprimerad. Dålig i Fibro i 12 år - nu 6 år som "nästan frisk". Då för 6 år sedan träffade jag en kvinna med fibro som slutat med gluten och blivit väldigt mycket bättre. Jag följde hennes metod - litet senare började jag med lågkolhydratkost och har blivit ännu piggare. 

Folk som jag träffar tror att jag är 10 år yngre än vad min ålder är.

• Like 2