Eivor Å Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 Vet nån hur det är med jordnötter på lchf och hur mycket kolhydrater de har+ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 Välkommen till forumet! Enligt livsmedelsdatabasen ligger kolhydraterna runt 8g/100g + fibrer. Om det är okej eller inte beror på vad ditt mål med LCHF är. Vill du gå ner i vikt eller komma i ketos är det ett mindre bra val för då vill du ofta äta så lite kolhydrater som möjligt. Jordnötter är ju också lätt att överäta och då sticker kolhydratmängden iväg. Vill du äta LCHF för hälsans skull och vara lite mer liberal i ditt kolhydratintag kan det finnas utrymme för jordnötter. Vill du ha koll på kolhydraterna så väg upp mängden nötter. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eivor Å Posted September 30, 2018 Author Share Posted September 30, 2018 dET ÄR INTE VIKTIGT JUST NU ATT GÅ NER I VIKT. JAG HÅLLER NU EN KONSTANT VIKT. jAG HÅLLER PÅ ATT INFÖRA NÖTTER I MIN KOST FÖR ATT FÅ FIBRER , DÅ MIN TARM ÄR I OBALANS. jAG VILL DOCK INTE GÅ UPP I VIKT 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 Kostdoktorns visuella guide för nötter: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/notter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted October 1, 2018 Share Posted October 1, 2018 Japp, överäta är lätt (det gör jag). 11g/100g står det på min påse jordnöten är ju dock en baljväxt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 2, 2018 Share Posted October 2, 2018 Det är nåt lurt med jordnötter, man kan äta alldeles för många, så jag har helt slutat med det. Väljer hellre valnötter eller hasselnötter (helst svenska, eller iaf europeiska). 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 2, 2018 Share Posted October 2, 2018 Min franskalärare på gymnasiet (det var några år sedan) sade att det ultimata testet av karaktär var att gå fram till jordnötsskålen och ta en (1) jordnöt, för att sedan gå därifrån. Jag vet att jag inte har karaktär. Jag får ha planering och strategier istället. Äta jordnötter eller inte? (oftast inte) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted October 2, 2018 Share Posted October 2, 2018 2 timmar sedan, Effie sade: Jag vet att jag inte har karaktär. Jag får ha planering och strategier istället. Jag brukar säga att jag saknar karaktär. Istället har jag principer, t.ex. principen att jag inte äter godis, socker, spannmål 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 2, 2018 Share Posted October 2, 2018 31 minuter sedan, SGK sade: Jag brukar säga att jag saknar karaktär. Istället har jag principer, t.ex. principen att jag inte äter godis, socker, spannmål Principer är inte dumt att luta sig mot heller, och att utforma planering och strategier efter... Principen att jag undviker onödigt ätande är en. (därmed inte sagt att jag alltid gör det) 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted October 2, 2018 Share Posted October 2, 2018 1 timme sedan, Effie sade: Min franskalärare på gymnasiet (det var några år sedan) sade att det ultimata testet av karaktär var att gå fram till jordnötsskålen och ta en (1) jordnöt, för att sedan gå därifrån. Jag hade en strategi att bara äta de hela jordnötterna. Allt eftersom folk tog ur skålen, föll de hela nötterna isär. 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse-hatten Posted October 2, 2018 Share Posted October 2, 2018 1 timme sedan, Effie sade: Principer är inte dumt att luta sig mot heller, och att utforma planering och strategier efter... Principen att jag undviker onödigt ätande är en. (därmed inte sagt att jag alltid gör det) "Jag håller hårt på mina principer och om dom inte passar er så har jag andra." Groucho Marx 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Kjellin Posted October 3, 2018 Share Posted October 3, 2018 Om du har obalans i tarmen börja med potatismjöl utrört i kallt vatten. Potatismjöl är något som heter resistent stärkelse och uppför sig som fibrer. Det är först i tjocktarmen som de bryts ned till smörsyra och det ut till gagn och nytta både för tarmhinnor och tarmbakterier mm. Börja med en tsk potatismjöl morgon och kväll i ett litet glas. Öka långsamt till två tsk efter en vecka. Framöver upp till en dl potatismjöl. En liten fisvarning i början. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiwi Posted October 3, 2018 Share Posted October 3, 2018 Jordnötter ligger hyfsat bra kolhydratmässigt om man jämför med några olika nötter i naturgodishyllorna. Ungefärliga kolhydratvärden per 100 gram senast jag handlade: macadamia 5, salta rostade mandlar 6, valnötter 13, cashewnötter 22 (!) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts