Jump to content

Ständigt trött

Sara123

Recommended Posts

Har ätit lchf sen början på juni. Började strikt i 2,5 mån. Kör sen dess mer normal lchf. Ständigt trött och förstår inte varför. Äter extra salt, zink, d-vit,b-vit, magnesium, omega-3. Har läst igenom allt på kostdoktorns sida och hittar inga ledtrådar i infosidorna (tycker att jag följer alla tipsen där redan). Har inte gått ner nåt i vikt på hela den här tiden heller viket jag tycker är lite skumt. Men energinivåerna är det stora problemet.  Är 37 år, har läst infon om kvinnor 40+ även om jag inte är där riktigt ännu. Jag träna 3ggr i veckan, äter ren mat, räknade förut allt i lifesum så har koll på att jag följer mängderna osv även om jag inte räknar nu längre. Förra helgen testade jag att fuska för FÖRSTA gången och åt en näve ahlgrens bilar, blev sjukt illamående och ännu mera trött, och det är lite därför jag slutade med den typen av kolhydrater. Men som sagt, det funkar inte riktigt ändå. Har även kollat upp sköldkörtel, järnvärden mm hos läkaren nu förra veckan och alla värden var tiptop. Så VAD kan jag göra? Hjälp!

• Like 1
  • Sad 1

Har du bara testat med godis, inte ökat på lite kolhydrater som rotfrukter, lite bär..? För jag antar att du menar ca 20g kolhydrater med "normal LCHF"? Jag tänker 30-40g kolhydrater. Var du så där trött även innan ändringen till något mer liberal LCHF? Vilken typ av träning kör du? Är du stressad i vardagen? Har du udda arbetstider?
Verkar mycket märkligt men själv mår jag bättre på aningen högre kolhydratintag (sist jag kollade låg jag på ca 35g).

• Like 2

Jo jag kör rotfrukter och bär. Och massa grädde i kaffet(1 om dan ) Max 50kh men oftast blir det kring 30... 

Var trött innan lchf, under både strikt och normal. 

Är småbarnsmamma och student så där har du stressnivån ? men får sova hela nätter och har regebundna tider mm så upplever mig nog isf mest stressad över skolan (men väldigt stundvis, inte varje dag) iom koncentrationssvrigheterna och brist på ork.

Tränar kettlebells, tabata och core. Så mest muskler men lite flås på tabatan med.

• Like 1

39 minuter sedan, Sara123 sade:

Jo jag kör rotfrukter och bär. Och massa grädde i kaffet(1 om dan ) Max 50kh men oftast blir det kring 30... 

Var trött innan lchf, under både strikt och normal. 

Är småbarnsmamma och student så där har du stressnivån ? men får sova hela nätter och har regebundna tider mm så upplever mig nog isf mest stressad över skolan (men väldigt stundvis, inte varje dag) iom koncentrationssvrigheterna och brist på ork.

Tränar kettlebells, tabata och core. Så mest muskler men lite flås på tabatan med.

Hmm...om du var trött även innan LCHF så är det ju troligen inte kostrelaterat... Men däremot så kan jag ju förstå att du vill ha upp dina energinivåer...

Tänker på de blodvärden du kollat upp. Är de tiptop enligt läkaren eller ÄR de tiptop? Finns ju ofta en viss varians där... Ex om de ligger inom referensnivå så kan läkaren tycka de är tiptop, men som person kanske man mår bättre av att det ligger ex i det övre spannet av referens...

Om du lägger in dina provsvar med referenser här så kan du få många kloka inspel..

• Like 4
  • Thanks 1

Som Jamtlandstjej skriver kanske det inte är kosten. Hur mår du på vintern, när det är mörkt? Du kanske ligger generellt lågt i serotonin? Många mår bättre på vintern av höga doser D-vitamin men mig hjälper inte det. Serotonin fyller du på med tryptofan (tillskott eller pumpafrö) eller 5-htp direkt (tryptofan->5-htp->serotonin). Jag fick lindrig hjärtklappning i början med 5-htp så vill du testa det så bli inte rädd om det händer.

• Like 2

Osäker men tror inte energinivåerna brukar skilja sig i säsonger.... har ätit 5-htp i samband med pms-problem i våras men blev av med problemen tack vare de andra kosttillskotten jag äter så tar inte 5-htp längre. Har även testat L-phenylalamin som bidrar med serotonin. Kanske ska testa igen.

• Like 2

Om man är normalviktig eller bara lite överviktig och någorlunda metabolt frisk är det inte säkert att en övergång till LCHF ger någon viktminskning.

Som flera skriver, det är inte säkert att LCHF hjälper dig att höja dina "energinivåer", det kan vara något annat som är problemet.

Men om du vill testa att äta ketogent och se om det ger någon effekt eller inte så skulle jag ge det typ 2 månader och då också mäta  att du verkligen ligger rätt  (typ 1,5 mmol/l BHB eller högre).... det är sannolikt  ganska individuellt vad som krävs ... 20 gram kolhydrater är bara ett riktvärde..Det är bättre att mäta än att hålla på och registrera maten om man vill vara säker. För de som får en kraftig viktnedgång eller mår jättebra är det ju inte viktigt att mäta att de är i ketos, de har ju "lyckats" oavsett om de är i ketos eller inte.

Personligen tror jag inte att mejerifritt ger någon större effekt för de flesta. Men en bra riktlinje kan vara att man använder mejerier i matlagning (inte som godis). Grädde i kaffet låter onödigt  ? (om du väldigt gärna vill ha det skulle jag ta det i anslutning till en måltid)

• Like 6

Eftersom jag tror att det här är rätt sätt att äta som livsstil så kommer jag fortsätta ändå. Skulle iofs gärna mäta ketonerna men blodmätarna är väl rätt dyra? 

Är ingen riktig kaffedrickare utan det är latte eller inget alls för mig. Körde det som "frukost" en period för det är ganska mättande och vill ha nåt snabbt. Men nu har jag precis börjat köra smoothie på kokosgrädde och hallon istället. Det mättar bättre och längre känner jag. Får se om det omlägget gör nån skillnad.

• Like 3

1 timme sedan, Sara123 sade:

Oj. Hur kollar man upp det? Tror inte vi har fästingar där jag bor dock.

Borrelia har jag haft två gånger.. man blir sjukt trött!

Har du katter, de är främsta smittkällan, men de är immuna själva!

Det tas inga boreliaprover utan särskilda indikationer/att man begär det själv/misstänker det själv!

Iallafall så är provet nästan värdelöst för det indikerar bara att man har antikroppar mot Borelia, man ser lixom ingen pågående infektion!

Iallafall.. man har katter som sover i sängen, man har symptom som skulle kunna tyda på Borelia eller en massa annat, man står på sig och läkaren ger med sig.

Och om provet då är positivt får man en dubbel kur antibiotka som man äter utan avbrott, sen tar det bara två år så är man nästan åteställd!

Dvs om man har gått med spiroketinfektionen länge så tar det tid innan kroppen har återhämtat sig.

I värsta fall har den tagit sig genom blodhjärnbariären, då får man antibiotika intravenöst.

Det positiva är att det räcker med rätt enkla atibiotika, nackdelen är att man alldrig blir imun!

• Like 1

Ah ok. Där vet jag att jag haft brist förut. Var kanske 8 år sen eller nåt. Den gången hade jag typ helt tomt i depåerna men jättebra värden i blodet vilket enligt den chockade läkaren var helt omöjligt för nivåerna i blodet ska tydligen tömmas först om man har brist. Men då fick jag äta järn iaf.

• Like 2

2 timmar sedan, Sara123 sade:

Ah ok. Där vet jag att jag haft brist förut. Var kanske 8 år sen eller nåt. Den gången hade jag typ helt tomt i depåerna men jättebra värden i blodet vilket enligt den chockade läkaren var helt omöjligt för nivåerna i blodet ska tydligen tömmas först om man har brist. Men då fick jag äta järn iaf.

Då kan det nog vara därför du är trött...

• Like 2

Även mycket små mängder gluten kan vara tillräckligt för att underhålla inflammationen i tarmen om man har celiaki. Det innebär att man måste undvika precis all gluten för resten av livet vilket är väldigt tufft och utan en officiell diagnos tror jag att det är svårt att hålla en så strikt diet som celiaki kräver. Det tar tyvärr lång tid innan tarmen läker, för vuxna upp till ett år och det innebär att några få avsteg om året gör att tarmen aldrig läker. 

Blutsaft innehåller små mängder gluten och rekommenderas inte till personer med celiaki. 

• Like 1

Är mer vanligt att man som kvinna har järnbrist p.g.a mens dock. Den absolut största riskgruppen vad gäller anemi(I västvärlden) är kvinnor som blöder lite mer/längre än genomsnittet och inte kompenserar för det med extra järn via kost eller tillskott. Många har det utan att veta om. Har själv haft järnbrist i samband med mens. Numera ser jag däremot till att äta extra järnrikt kost för att ersätta. 

Vad gäller trötthet, så har det ju ofta andra orsaker än brister i kosten. Till exempel att man kör på för hårt och över sina fysiska och mentala tillgångar. Att jobba&plugga heltid, ta hand om småbarn, ta hand om saker hemma, träna flera gånger i veckan samt delta i sociala aktiviteter, kan bli för mycket. Finns risk för utmattningssyndrom om man bara kör på. 

Finns också bakterier, virus och inflammationer som inte syns på ett vanligt prov hos husläkaren eller ger kraftigt förhöjda CPR-nivåer t.ex TWAR. Men sitter man och googlar och tänker på allt man skulle kunna ha, så slutar det oftast i fullskalig hypokondri ?

Sen är det ju oftast bäst att låta kroppen läka sig själv vad gäller bakterier och infektioner, istället för att käka antibiotika för säkerhets skull. 

Jag har väldigt lite blödningar så det borde inte vara något stort problem. Tror då hellre på utmattning pga studier,  småbarn och det klassiska att kvinnan alltid är projektledare i hemmet medan gubben hjälper till endast när man ber honom. Inget öga för att komma på själv att saker behöver göras... 

Gubben har förståelse för problemet och vill förändra, men då det inte sitter i ryggraden som det gör på de flesta kvinnor så glömmer han ofta...

• Like 2
  • Confused 1
  • Sad 2

Ut ifra P-TSH på ~ 0,6 i 2015, til 1,2 i 2018 ser det ut som du kanskje bruker tyroksin (T4). Mange trenger å ligge i øvre område av P-T4 (12-22), ellers blir P-T3 for lav. Da orker du veldig lite. Regner med at du er testet for anti-tpo.

Min erfaring med LCHF er at stoffskiftet synker etter 1-2 måneder. Hvis en i utgangspunktet ligger lavt, blir det vanskelig.

Jeg mistet håret på hendene og armene, ytterst på øynebrynene, forstoppelse, kulde osv. Full pakke ?

Jeg ønsker ikke starte noen diskusjon om stoffskifte, bare fortelle om min erfaring med LCHF.

• Like 2

1 timme sedan, Sula sade:

Min erfaring med LCHF er at stoffskiftet

Välkommen till forumet, Sula! Förlåt min dåliga "svorska" men vad är "stoffskifte"..? 
(Pinsamt att fråga för att jag på jobbet nu skriver skylttexter på norska och det är väldigt få ändringar...)

• Like 2

12 minuter sedan, MariaF sade:

Välkommen till forumet, Sula! Förlåt min dåliga "svorska" men vad är "stoffskifte"..? 
(Pinsamt att fråga för att jag på jobbet nu skriver skylttexter på norska och det är väldigt få ändringar...)

https://no.wikipedia.org/wiki/Stoffskifte

Engelska;

https://en.wikipedia.org/wiki/Metabolism

Svenska;

https://sv.wikipedia.org/wiki/Metabolism

Jag åt levaxin några år men slutade typ 2015-2016 ungefär. Fick testa äta det för att jag typ 2012 hade liiite lägre värden men ändå inom ok nivå, men för att jag var så trött då fick jag testa det och det hjälpte faktiskt. Men dom vill inte att man äter det i onödan för det sliter tydligen på hjärtat.

Ingen aning om tyrosin och levaxin är samma sak dock? 

Vad är anti-tpo?

Förstod inte det där om stoffskiftet heller tyvärr, trots översättning.

• Like 1

I første innlegg skrev jeg at jeg ikke ønsket å gjøre dette til en diskusjon om ’ämnesomsättning’, men du ønsker mer info. Det finnes et hav av info om temaet, så du trenger å lære, og det lønner seg å være litt skeptisk. 
Dette er mine erfaringer og meninger, og gjelder ikke nødvendigvis for deg. Det er en forenklet forklaring.

Anti-tpo er TPOAk på svensk. Mer her: https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=702

Kroppen omformer endel T4 til fri T4, og videre til fri T3. Fri T3 er termostaten i kroppen din, som bestemmer  ’ämnesomsättningen’.
Sult, sykdom, søvn, stress osv, og mangel på blant annet jod og jern senker fri T3. Kroppen beskytter seg selv ved å nedregulere energiforbruket. 
TSH stiger ved lave nivå av T4 og T3, for å øke produksjonen av hormon. 

Problemet er at alle har et individuelt set-punkt for T4 og T3, som TSH vil regulere ut ifra. 
Er dette set-punktet lavt, skal det lite til før en får problem pga lav ’ämnesomsättning’.

Jeg tror som sagt at du har fått nedsatt ’ämnesomsättning’ pga kostholdet. Det betyr at kontinuerlig LCHF ikke fungerer for deg uten tabletter (tyroxin  T4 er innholdet i Levaxin). Se på foreldrene dine, særlig din mor, du har arvet de fleste egenskapene.

Det positive er at du har trent kroppen din å leve på fett, så den er mye mer fleksibel enn før. Dette er en varig effekt. Periodisk LCHF (1-2 uker i strekk) kan fungere, det må du prøve ut. Fysisk trening, som du gjør regelmessig, vil bedre ’ämnesomsättningen’, og overtrening nedsette den.

Min metode er å trene kroppen til å være fleksibel, noen dager mye fett, noen dager faste til middag, i blant ’fika’ grundig i selskap. Mye fisk, kjøtt, egg, avokado, olivenolje, ost, smør og fiberrikt brød. Jeg tenker ikke på % fordeling, men heller på at maten skal være lite behandlet.

Hvis du går 50 år tilbake i tid, så var fedme, diabetes, metabolsk syndrom osv et lite problem. Forskjellen er prosessert mat og geniale amerikanske kostholdsråd. 
Kroppen tåler godt ’fika’, men ikke daglig. ?

• Like 1

Jeg vil ikke mene noe som helst om det. Det blir synsing. ? 

Jeg forslår at du måler TSH, T4, T3, fri T4 og fri T3 nå, med det kostholdet du har nå. Det er jo nå du har problem.

Legen din er den du bør søke råd hos. Diagnose blir basert på TSH verdien. 

Uten tabletter er verdiene relativt stabile. Fri T3 har kort halveringstid og vil variere (se forrige innlegg).

For å føle seg ok trenger mange å ligge i den øvre halvdel for fri T3.

Fri T3 er den som styrer hele kroppens energi, den dannes fra fri T4, i takt med behov.

Ellers vil jeg gjenta at LCHF kanskje ikke passer for deg.

Jag var lika trött innan LCHF och energin var en av anledningarna till att jag började med lchf. Så kommer inte hjälpa just energimässigt att byta tillbaka tyvärr. 

Hur åtgärdar man TSH, T4, T3, fri T4 och fri T3 som du skriver. Låter ju som en bra ide att göra men hur gör jag?

jag har iaf börjat äta järn nu iom att de värdena var åt det låga hållet så hoppas det ska hjälpa en bit på vägen med men det kan ju vara fler saker som påverkar. Typ sköldkörteln..

Jeg finner kun en måling av fri T3 (2017-01) på 3,5 pmol/L.

Det er lite å trekke noen slutninger fra,  men verdien er helt i nedre del av området. Veldig rart at siste TSH målingen (2018-09) er perfekt.

Hva med å forklare legen symptomene dine, trettheten din kan tyde på lav fri T3.

Referanseområde: https://labhandbok.no/labhaandbok/fritt-t3/

'Goitrogenic food' (svensk ord?) som kål, broccoli osv påvirker 'ämnesomsättning' og bør ikke overspises.

Jeg har desverre ikke flere forslag. Mulig jeg er helt på villspor.

17.01 var jag höggravid så troligtvis påverkade det mina dåvarande värden.

Tröttheten har jag dock haft mer eller mindre under många år och verkar inte påverkas av vilken kost jag äter. Hade hoppats att lchf skulle göra susen.

Dock kan ju även järnet som var lite lågt påverka, plus att jag har insett att jag nog bär på mer stress än jag trott och det tar ju också energi.

Jobbar på stresshantering nu och har börjat äta järn så får se om det kan göra nån skillnad.