Trädet på ängen Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 Hej Fem veckor på LCHF. Mår bra, vill inte sluta, men ingen vikt eller midjeminskning. Har varit mycket lös i magen av bullet proof coffee.... ska minska på den, men får en sån energi av den buhuu. jag går promenader och cyklar på gymmet ca tre gånger i veckan. Sover bra och stressar inte så värst. Har någon varit med om samma? Jag är 170 och närmar mig 85 kg, inget kul, skulle vilja gå tillbaka till 70 kg. Äter bara när jag är hungrig. Hur lång tid tog det för er? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Elinor Posted September 30, 2018 Popular Post Share Posted September 30, 2018 Hej, det tog drygt ett halvår för mig att återgå till min normal/målvikt på LCHF(hade iofs bara 8-9 kilo för mycket). Min viktökning hade och andra sidan fullkomligt skenat iväg efter jag fyllt 40, så hade jag inte ställt ner foten redan där hade jag haft fetma idag och på god väg att utveckla diabetes 2 då halva tjocka släkten har det. Jag hade heller ingen effekt i början. Jag gick till och med upp lite i vikt första 5-7 veckorna, trots att jag följde kostråden slaviskt! Kändes verkligen hopplöst. Sen plötsligt sa det pang och vågen visade -2 kilo. Efter det fortsatte det långsamt men ändå väldigt stadigt. Jag kombinerade också LCHF med styrketräning, vilket säkert påverkade resultat, då muskler kräver mer energi och jag var typ klen som kokt spagetti i början. Har heller inte gått upp vikten igen nu långt senare, vilket är helt fantastisk. Har till och med fått börja äta mer mat + fett senaste tiden för att inte bli smal. Känns ju varken snyggt och hälsosamt att vara mager när man är medelålders. Men ja, lyxproblem det där sista. Det är nog normalt att det står still i början, medan kroppen ställer om till mer fettdriftsorienterat. Jag tror främst du behöver hålla ut och köra på några veckor till. Men om du fortfarande inte får någon effekt, så kan du behöva se över portionsstorlekarna samt om det kanske smyger in socker och kolhydrater från håll du inte riktigt tänk på. Att röra på sig(gå, löpa cykla etc) är såklart skitbra, men resulterar oftast i att man äter mer, så den energi man bränner blir inte så mycket i slutändan. Därför är det bra att både styrketräna och köra kondition, tycker jag. 7 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trädet på ängen Posted September 30, 2018 Author Share Posted September 30, 2018 Tack Ellinor Jag får lite mer pepp nu. Tack. Jag tror att jag har stressat mig fet. Jag satte igång med strikt Keto direkt, tänkte att det är lika bra att köra på. Gillar mitt jämna humör nu med ett jämnt blodsocker. Och på så sätt stressar jag inte lika mycket. Men strikt kanske är för strikt för mig? Kanske skulle gå över till medel LCHF? Vad körde du? Min mage verkar inte tåla MCT olja iallafall i kaffet, jag är laktosintolerant och hörde att laktosfri grädde höjer blodsockret mer än vanlig grädde, vet inte om det stämmer, så jag har nu kokosfett eller smör i kaffet. Ska kolla om magen blir gladare av det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 1, 2018 Share Posted October 1, 2018 7 timmar sedan, Elinor sade: Att röra på sig(gå, löpa cykla etc) är såklart skitbra, men resulterar oftast i att man äter mer, så den energi man bränner blir inte så mycket i slutändan. Jag har slutat tänka i banorna energi in, energi ut. Träning, oavsett om det är en rask promenad till affären eller en vända till gymmet, balanserar hormonellt. Det är därför vi ska träna, för att få kroppen att fungera optimalt. 5 timmar sedan, Trädet på ängen sade: Jag tror att jag har stressat mig fet. Min mage verkar inte tåla MCT olja iallafall i kaffet Välkommen till forument, Trädet på ängen! Du kan absolut stressa dig fet. Även om du går ner i vikt kan stresshormonerna hålla kvar fläsket på utvalda ställen, och det är inte byst och midja á la Dolly Parton, tyvärr. (Om man nu strävar efter det... ) Runt de inre organen tycks vara där det lägger sig. Det är många som inte tål MCT-oljan. Och många avråder från att dricka kalorierna (Dr Eric Westman bland Kostdoktorns videos, t ex). Om du trivs med strikt LCHF kan du absolut fortsätta med det men försök äta din mat istället för att dricka den. Har du druckit kaffet svart tidigare kan du med fördel fortsätta med det och ta en klick extra kryddsmör till maten istället. Lycka till! 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trädet på ängen Posted October 1, 2018 Author Share Posted October 1, 2018 Tack Maria, men jag skulle vilja höra att jag inte är ett hopplöst fall att en vacker dag så tappar jag kilon... Precis som Elin har jag mina första fem veckor gått upp i vikt, tre kg. Och får det lite kämpigare. Varför jag misstror mig är att för ett halvår sedan hade jag en PT. Åt 1600 kalorier om dagen, nästan inget fett. Det låg protein grönsaker och fullkornsris på tallriken. 50 % grönsaker. Tränade tung styrketräning 3 gånger i veckan och cyklade 16 km om dagen. Hände ingenting. Inte ett gram gick jag ner på tre månader. Har varit hos doktorn, tagit alla prover, allt ser toppen ut, men jag fick remiss till en dietist som sa: Ät LCHF. Och där är jag nu och hoppas Jag skippar fettet i kaffet nu då och äter mina oupsie bröd (två st) med makril och smör och spenatblad . Tacksam för stöd ! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trädet på ängen Posted October 1, 2018 Author Share Posted October 1, 2018 11 timmar sedan, Elinor sade: Hej, det tog drygt ett halvår för mig att återgå till min normal/målvikt på LCHF(hade iofs bara 8-9 kilo för mycket). Min viktökning hade och andra sidan fullkomligt skenat iväg efter jag fyllt 40, så hade jag inte ställt ner foten redan där hade jag haft fetma idag och på god väg att utveckla diabetes 2 då halva tjocka släkten har det. Jag hade heller ingen effekt i början. Jag gick till och med upp lite i vikt första 5-7 veckorna, trots att jag följde kostråden slaviskt! Kändes verkligen hopplöst. Sen plötsligt sa det pang och vågen visade -2 kilo. Efter det fortsatte det långsamt men ändå väldigt stadigt. Jag kombinerade också LCHF med styrketräning, vilket säkert påverkade resultat, då muskler kräver mer energi och jag var typ klen som kokt spagetti i början. Har heller inte gått upp vikten igen nu långt senare, vilket är helt fantastisk. Har till och med fått börja äta mer mat + fett senaste tiden för att inte bli smal. Känns ju varken snyggt och hälsosamt att vara mager när man är medelålders. Men ja, lyxproblem det där sista. Verkligen glad för dina fina resultat Elin! Det är nog normalt att det står still i början, medan kroppen ställer om till mer fettdriftsorienterat. Jag tror främst du behöver hålla ut och köra på några veckor till. Men om du fortfarande inte får någon effekt, så kan du behöva se över portionsstorlekarna samt om det kanske smyger in socker och kolhydrater från håll du inte riktigt tänk på. Att röra på sig(gå, löpa cykla etc) är såklart skitbra, men resulterar oftast i att man äter mer, så den energi man bränner blir inte så mycket i slutändan. Därför är det bra att både styrketräna och köra kondition, tycker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 1, 2018 Share Posted October 1, 2018 43 minuter sedan, Trädet på ängen sade: Varför jag misstror mig är att för ett halvår sedan hade jag en PT. Åt 1600 kalorier om dagen, nästan inget fett. Det låg protein grönsaker och fullkornsris på tallriken. 50 % grönsaker. Tränade tung styrketräning 3 gånger i veckan och cyklade 16 km om dagen. Hände ingenting. Inte ett gram gick jag ner på tre månader. Aha! Då får du ladda med tålamod!! Skitsvårt (vet en annan 48-åring)... Om du körde kaloribegränsning för ett halvår sen har du sannolikt styrt ner metabolismen. Hur insatt är du i lipolysen? Vi har en jättebra länk nånstans i trådarna som förklarar den på ett bra och enkelt sätt (fast på engelska), men var...? Du kanske redan vet detta men nån annan kanske kan få tips så jag dra det ändå: Kalorier är ett mått på energi, definierat av fysiker som bränner ett ämne och mäter energiuttaget. Din kropp brinner (förhoppningsvis) inte. Du har ett visst energibehov, dels träning men också det du går i vila, t ex andning och hålla värmen. Om du ändrar matintaget (eller uttaget för den delen), vill du ju att kroppen ska skjuta till resten av energibehovet ur fettdepåerna. Om kolhydraterna (insulinet) ligger högt vill kroppen enlingt principen för lipolysen, lagra in fett. Och så finns det inget att lagra, för du har strypt tillgången?! Då skriker lipolysen: -"Så sjutton heller, jag vill lagra men kan inte det, men aldrig att jag släpper till fettet!" Vad kroppen gör då är att styra ner ämnesomsättningen. Man blir lite frusen, matt, trött... Kroppen behöver alltså bli trygg i att den får mat, öka sin ämnesomsättning igen och när då insulinet hålls nere, kan lipolysen släppa taget. Jason Fung pratar en del om detta. Har du mycket stress i livet kanske du dock ska vara försiktig med hans råd om fasta. Om man har binjureproblem bör man vara det. Utöver det har vi andra processer, vårt kära (?) klimakterium t ex... Hur ligger du till där? Det finns en tråd här i forumet, Att övervintra klimakteriedimman, där vi diskuterar en del av detta. Många får det svårare efter klimakteriet. Går upp i vikt utan några egentliga förändringar, samtidigt som låga östrogennivåer gröper ur brösten och underarmar så gäddhänget dallrar. Visst låter jag positiv...? Är lite sur, jag har fått slänga 7 BH:ar och köpa nya, en kupstorlek mindre. Du kommer absolut att klara detta men du behöver som sagt ladda med tålamod och envishet och tilltro. Att läsa på på vägen är också ett bra sätt. Just nu läser jag Ralf Sundberg och Martina Johanssons bok Inflammation, också ett område du skulle kunna titta närmare på. Väldigt intressant! Martina Johansson har förresten ett bra blogginlägg från förra hösten om hormoner, tror du kanske kan hitta nåt matnyttigt där. https://martinajohansson.se/hormonell-fettinlagring/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trädet på ängen Posted October 1, 2018 Author Share Posted October 1, 2018 Tackar Maria! Jag har inte kommit in i klimakteriet ännu, kanske är i förklimakteriet? Och intressant det där du skriver om Lipolysen. Känner igen mig, verkligen! Jag är gammal elitidrottare (27 år sedan) så jag vet hur man tar ut sig på träningspass. Men nu behöver kroppen bli trygg och metabolismen behöver gå upp. Så jag fortsätter tack för stöd. Jag fortsätter att läsa. Och Martinas resonemang kring hormoner, intressant. Kan bara inte fastställa riktigt vilken typ jag är, nånstans äggstockar/ sköldkörtlar kombo... intressant iallafall. Mvh Marie 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 1, 2018 Share Posted October 1, 2018 1 timme sedan, Trädet på ängen sade: Jag har inte kommit in i klimakteriet ännu, kanske är i förklimakteriet? Förklimakteriet börjar i 35-årsåldern men vi känner inte av det förrän senare. Östrogendominans, när östrogenet inte nödvändigtvis är högt men ligger högt i förhållande till progesteron, yttrar sig på många olika sätt. Humörsvängningar och vallningar är väl de mest kända men också hjärndimma, glömska och sånt är vanligt. Den dag när mensen inte kommit på 1år, då har vi passerat klimakteriet. Lite förvirrande när en 15-eller-mer-årig process har samma namn som ett datum... Hormoni.se, mialundin.se är två websidor som har intressant info. Hormoni har tyvärr legat vilande ett tag, vet inte om den är igång igen. Kul med elitidrott, vilken gren var din? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trädet på ängen Posted October 1, 2018 Author Share Posted October 1, 2018 Hej jag har varken hjärndimma eller vallningar än så länge, Och har haft en lång session med Mia Lundin.. Jag är en sån som inte ska ta progrestonkräm kom vi fram till Mia och jag. Hmm tror det ligger något i det där du sa om Lipofysen eller vad det hette. Och tålamod, inte min starkaste egenskap direkt. Och lyssnar gärna vidare på era erfarenheter av 48 år och LCHF. Tack 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 2, 2018 Share Posted October 2, 2018 6 timmar sedan, Trädet på ängen sade: Jag är en sån som inte ska ta progrestonkräm kom vi fram till Mia och jag. Vad bra! Då har du nog uteslutit en potentiell anledning till uteblivet resultat! Håller tummarna för att tålamodet räcker och kroppen släpper till fettet! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakopp Posted October 3, 2018 Share Posted October 3, 2018 vilka prover har du tagit hos doktorn? Reverse T3? DHEA? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morris Posted October 3, 2018 Share Posted October 3, 2018 Har försökt äta LCHF länge men det hände inget med min vikt (har precis fyllt 60) Min vikt rasade inte förrän jag började räkna kolhydrater... max 20 gram / dag! då började vikten gå ner. Jag har gått ner 12 kg på 1,5 år, har ca 5 kg kvar till mitt mål 68 kg... 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trädet på ängen Posted October 3, 2018 Author Share Posted October 3, 2018 Tack Morris, vad roligt att det funkar nu. Jag ska prova det, tror iofs att jag håller mig under 20 g per dag, men jag sätter igång å väger 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morris Posted October 3, 2018 Share Posted October 3, 2018 Ett bra hjälpmedel på vägen http://www.kostbevakningen.se/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted October 4, 2018 Share Posted October 4, 2018 On 2018-09-30 at 19:54, Trädet på ängen sade: Äter bara när jag är hungrig. För mig (80+) tog det några hundra timmars förberedande studier En sekund till LCHF-beslut Någon vecka till att slippa medicinering för diabetes 2 Utsättning av statiner Utsättning av blodtryckssänkande preparat 1 kg viktsreducering per månad under fem månader bukfettet bort konstant normalvikt nu sedan ett halvår BMI ca 24 alla blodvärden normala Normalt blodtryck Kör LCHF- strikt till liberalt så kommer resultaten! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts