Jump to content

The acne positivity movement

Recommended Posts

problematic skin without and with makeup

Många lider av akne. Faktum är att så många är drabbade att det numera finns en ny folkrörelse — ”The acne positivity movement.” I en nyligen publicerad artikel i Guardian får vi en inblick i vad denna rörelse handlar om.

The Guardian: ‘Pimples are in’ – the rise of the acne positivity movement

Rörelsen startade 2015 då en brittisk bloggare vid namn Em Ford postade en YouTube-video som visade hennes hy före och efter make-up. Videon fick 10 miljoner visningar under den första veckan. Sedan dess är det många som stöder Em genom att vara öppna på sociala medier angående sin akne och det har nu utvecklats till en rörelse.

Dr Bav Shergill från British Association of Dermatologists säger:

Medan många betraktar akne som ett tillstånd för tonåringar kan det vara ett problem långt upp i åldrarna. Det uppskattas att 25 procent av alla kvinnor över 30 fortfarande har akne. Jag ser så många kvinnor – vuxna, professionella, intelligenta kvinnor – som får sina liv förstörda på grund av akne.

Det är alltid positivt när man får människor att må bättre i sina kroppar – det ger styrka på många olika sätt. Samtidigt kan jag inte låta bli att undra om det alltid vara på det här viset? Den här rörelsen kan vara en följd av att det uppmärksammas på social medier och det kan öka medvetenheten om problemet och utveckla bättre stategier för att leva med akne. Men samtidigt, kan det vara så att fler lider av akne som en konsekvens av dålig kost, dominerad av socker, raffinerade kolhydrater och processad mat?

Kan man förbättra sitt tillstånd och sitt mående genom att göra en kostomläggning?

Om du, eller någon du känner och bryr dig om, lider av akne, ta en titt på vår guide skriven av Franziska Spritzler, dietist:

Kan LCHF bota akne?

Läs också våra framgångsberättelser nedan om hur personer med akne i vissa fall kan få lindring med hjälp av LCHF.

Framgångshistorier

• Akne (och IBS) försvann med ändrad kost
    Akne (och IBS) försvann med ändrad kost 
  • "För första gången på 15 år är jag aknefri"
    "För första gången på 15 år är jag aknefri" 
  • Möt Mikhaila – karnivor
    Möt Mikhaila – karnivor 
  • "Jag har varit fri från min hudsjukdom i över ett halvår nu"
    "Jag har varit fri från min hudsjukdom i över ett halvår nu" 

Grunderna i LCHF

• Hur du äter LCHF
    Hur du äter LCHF11:59En kort grundkurs i hur man sätter igång att äta LCHF.
  • Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 1
    Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt.
  • Leva LCHF med Caroline Smale
    Leva LCHF med Caroline Smale07:30Hur kan livet se ut om du har LCHF som livsstil? Caroline Smale delar med sig av sin berättelse och om hur hon lever med LCHF i vardagen.
  • Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor07:09Är LCHF-kost skadlig för miljön?
  • Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor02:45Kan man träna på LCHF-kost?
  • VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)
    VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59
  • Biverkningar av ketogen kost
    Biverkningar av ketogen kost06:58Några vanliga biverkningar av ketogen kost – och hur du undviker dem.
  • De 5 vanligaste misstagen på LCHF
    De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag.
  • Fat Head Directors Cut
    Fat Head Directors Cut1:46:20
  • Lite av allt? Svar på vanliga frågor
    Lite av allt? Svar på vanliga frågor05:44Är det inte bäst att helt enkelt äta balanserat och "lite av allt"?
  • Undvik de konventionella kostråden
    Undvik de konventionella kostråden45:06
  • LCHF på rätt sätt – Eric Westman 3
    LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt.
  • Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor
    Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor02:52Vad är den främsta fördelen med att äta färre kolhydrater?
  • Hur LCHF fungerar – Mary Vernon
    Hur LCHF fungerar – Mary Vernon32:11Intervju med läkaren Mary Vernon, en av världens mest erfarna på att behandla patienter med strikt LCHF-kost.
  • Fettfrälst!
    18:36Hur Martina Johansson blev "snygg, stark och frisk på högfettkost". Martina Johanssons blogg: http://www.highfatfitness.net Mer information om Ketonmätare: http://www.kostdoktorn.se/keton-och-blodsockermatare#1
  • En hälsosam LCHF-livsstil
    En hälsosam LCHF-livsstil46:42Hur ska du lägga upp LCHF eller ketogen kost för att maximera dina framgångar? Hur mycket fett, protein och kolhydrater ska man äta?
  • Så uppnår du en hälsosam livsstil med LCHF
    Så uppnår du en hälsosam livsstil med LCHF41:41
  • Att leva på lågkolhydratkost – Phinney
    27:34Intervju med professor Stephen Phinney, forskare, författare och brinnande LCHF-pionjär. Filmad oktober 2011.

Mer

Guide: LCHF för nybörjare

Guide: Ketogen kost för nybörjare

Inlägget The acne positivity movement dök först upp på Diet Doctor.

Visa hela artikeln